Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Jag tycker att det är fruktansvärt obehagligt att möta folk med kopplade aggressiva hundar. Jag litar inte en sekund på att de inte tappar kopplet, att kopplet inte går sönder eller att hunden inte tar sig ur selen/halsbandet och då har jag deras aggressiva hund hos min på nolltid. Såna önskar jag hade satt på sin hund munkorg. Eller tränat lydnad.

Jag möter ofta folk som har ouppfostrade kopplade hundar och som när vi passerar berömmer MIN hund för att han uppför sig fint istället för att lägga sin energi och uppmärksamhet på sin egen hund som beter sig som ett svin!

Nu senast var jag nära att säga det till en dam med en aggressiv hund som hon lät bete sig hur som helst utan minsta lilla försök att påverka den. Istället berömde hon min hund högt! Troligtvis tolkade hennes hund hennes beröm som att den betedde sig helt rätt. Den hunden tog sig ur selen när vi passerat och sprang direkt till min hund och flög på honom. Som tur var var det en liten hund och min kunde lätt freda sig och jag kunde sparka undan den. Tur för den att min inte är en sån hund som går in för att skada i första hand! Jag pratade sen med "min" hunds ägare och det har hänt innan att just den lilla hunden kommit loss (förra gången tappade ägaren kopplet) och sprungit fram och varit aggressiv.

Många som går med kopplade hundar låter sin hund fixera vid andra hundar. Min får som mest titta på en annan hund om han är avslappnad och en kortare stund. Minsta lilla han börjar spänna sig eller fixera och jag kräver att han släpper fokuset från den andra hunden. Han kan göra det mot hanar som är större än honom. Men inte en chans att jag skulle tillåta det! Men folk tänker inte så. De ser inte att deras hund fixerar och spänner sig utan låter den göra det! Eller så ser de det och tycker att det är ok eftersom hunden är kopplad.
Fast är du helt 100% att dom är aggressiva då ?
Mina kan allt låta rätt illa ibland i kopplet och göra "skenutfall" om vi möter fel "typ" av hund - men lösa skulle dom inte kuta fram till en främmande hund. Däremot kan dom tjoa "håll avstånd" till främmande hundar som kommer när dom går i koppel.
Min hane litar inte helt på främmande hundar och vill absolut helst inte släppa dom med blicken om dom kommer nära inpå (typ vi möts på en gångväg). Sen försöker jag givetvis att få honom titta på mig, men för mig är viktigast att han håller truten. Han har varit med om att flocken blivit påhoppat bakifrån, så jag förstår om han inte vill vända ryggen åt en hund som går/springer emot honom :)
Jag går numera ofta med 4 hundar och att få alla att inte titta på en mötande hund är en utmaning - att få dom att inte skälla är lättare.

Jag tar dock gärna avstånd om det går om jag möter en hund som inte ser "trevlig ut" eller ser obekväm ut - eller att jag går ut åt sidan om det går.
 
Fast är du helt 100% att dom är aggressiva då ?
Mina kan allt låta rätt illa ibland i kopplet och göra "skenutfall" om vi möter fel "typ" av hund - men lösa skulle dom inte kuta fram till en främmande hund. Däremot kan dom tjoa "håll avstånd" till främmande hundar som kommer när dom går i koppel.
Min hane litar inte helt på främmande hundar och vill absolut helst inte släppa dom med blicken om dom kommer nära inpå (typ vi möts på en gångväg). Sen försöker jag givetvis att få honom titta på mig, men för mig är viktigast att han håller truten. Han har varit med om att flocken blivit påhoppat bakifrån, så jag förstår om han inte vill vända ryggen åt en hund som går/springer emot honom :)
Jag går numera ofta med 4 hundar och att få alla att inte titta på en mötande hund är en utmaning - att få dom att inte skälla är lättare.

Jag tar dock gärna avstånd om det går om jag möter en hund som inte ser "trevlig ut" eller ser obekväm ut - eller att jag går ut åt sidan om det går.

Jag har ingen lust att chansa när en stor muskelhund ("pitbull" hane modell gigantisk) drar i kopplet så att ägaren måste hålla med båda händerna samt ha spjärn med båda benen för att den inte ska komma fram till oss. Hunden sänder ut alla signaler på aggressivitet och jag tvivlar inte en sekund på att den hade flugit på min hane direkt om den fått chansen. Som tur är har det inte hänt! Den går jag stora omvägar runt!! Otroligt obehagligt beteende på den hunden! Och med den storleken och muskelmassan så kan den göra stora skador på i stort sett vilken hund som helst! Jag hade inte klarat av att skydda min hund från den.

En annan gång var det en liten hund som betedde sig likadant med skillnaden att ägaren inte har några problem att hålla i den. Men när hunden sen krånglade sig ur sin sele så kom direkt farande rakt på min hund! Inte en sekunds tvekan. Full fart rakt på och min hund var blöt i pälsen runt halsen efteråt (som tur var ingen skada). Som tur är var det en hund som var rätt mycket mindre än min och han kunde värja sig och jag sparka undan den.

Ibland möter jag folk med osäkra unghundar det syns tydligt att det handlar om just osäkerhet hos dem.
 
Jag har ingen lust att chansa när en stor muskelhund ("pitbull" hane modell gigantisk) drar i kopplet så att ägaren måste hålla med båda händerna samt ha spjärn med båda benen för att den inte ska komma fram till oss. Hunden sänder ut alla signaler på aggressivitet och jag tvivlar inte en sekund på att den hade flugit på min hane direkt om den fått chansen. Som tur är har det inte hänt! Den går jag stora omvägar runt!! Otroligt obehagligt beteende på den hunden! Och med den storleken och muskelmassan så kan den göra stora skador på i stort sett vilken hund som helst! Jag hade inte klarat av att skydda min hund från den.

En annan gång var det en liten hund som betedde sig likadant med skillnaden att ägaren inte har några problem att hålla i den. Men när hunden sen krånglade sig ur sin sele så kom direkt farande rakt på min hund! Inte en sekunds tvekan. Full fart rakt på och min hund var blöt i pälsen runt halsen efteråt (som tur var ingen skada). Som tur är var det en hund som var rätt mycket mindre än min och han kunde värja sig och jag sparka undan den.

Ibland möter jag folk med osäkra unghundar det syns tydligt att det handlar om just osäkerhet hos dem.
Nä det förstår jag du inte vill - jag vill heller inte chansa då jag haft för många incidenter med just muskelhundar som gett sig på mina. Jag tar gärna ut långt avstånd när folk lindar koppel runt träd eller själv håller sig fast när dom möter andra hundar och då känner jag verkligen att den hunden inte är att lita på :cautious:
Nä anledningen till att jag frågade var just att många tror man har en aggressiv hund för att den just skäller, så det var inget illa ment :) min hane har t ex noll intresse av främmande hundar (möjligtvis löptikar då haha) och vill ha spejs. Det värsta han vet är oartiga hundar som bara dyker fram eller muttrar otrevliga saker.
 
Att kunna ha sin hund lös innebär att hunden är klockren på inkallning, att den vänder tillbaka om den ser någon/något och att den aldrig lämnar stigen/vägen man går på och att den inte bryr sig om andra hundar utan går lugnt vid ägarens sida vid möten.
Varför får den inte göra det?
Skulle aldrig hindra Ammo från att sträcka ut och springa där han vill 🤷‍♀️ så länge det är passande naturligtvis.
 
Jag har ingen lust att chansa när en stor muskelhund ("pitbull" hane modell gigantisk) drar i kopplet så att ägaren måste hålla med båda händerna samt ha spjärn med båda benen för att den inte ska komma fram till oss. Hunden sänder ut alla signaler på aggressivitet och jag tvivlar inte en sekund på att den hade flugit på min hane direkt om den fått chansen. Som tur är har det inte hänt! Den går jag stora omvägar runt!! Otroligt obehagligt beteende på den hunden! Och med den storleken och muskelmassan så kan den göra stora skador på i stort sett vilken hund som helst! Jag hade inte klarat av att skydda min hund från den.

En annan gång var det en liten hund som betedde sig likadant med skillnaden att ägaren inte har några problem att hålla i den. Men när hunden sen krånglade sig ur sin sele så kom direkt farande rakt på min hund! Inte en sekunds tvekan. Full fart rakt på och min hund var blöt i pälsen runt halsen efteråt (som tur var ingen skada). Som tur är var det en hund som var rätt mycket mindre än min och han kunde värja sig och jag sparka undan den.

Ibland möter jag folk med osäkra unghundar det syns tydligt att det handlar om just osäkerhet hos dem.
Är det inte en jäkla tur då att de använder kopplet? Annars hade de ju kunnat flyga på er.
För vi tror väl inte att dessa hundar är på det här viset för att husse/matte använder koppel?

Det är en total felaktighet att lösa hundar skulle vara bättre tränade för att de är lösa. Folk tänker inte så, de släpper bara sina hundar oavsett träningsgrad.

Sen vet vi ju också att det finns massvis av hundar som morrar, skäller, gör utfall i koppel vid hundmöten - men som inte skulle våga sig fram och attackera om de vore lösa (antagligen stanna på lite håll och härja).
 
För både hundarna och mig. Vi uppskattar våra lugna skogspromenader och jag har både valt ras och lagt ner MYCKET träning för att det ska vara möjligt.

Och kan väl säga att alla seriösa hundägare jag har träffat har inga problem med att avgöra när och var det är lämpligt att ha hundarna lösa eller kopplade. Om hundarna är tränade så borde inte förekomsten av koppel vara det avgörande. Men förstår att det för dig är viktigt att det ska råda ett absolut koppeltvång, så förklara gärna varför det är så farligt att en hund med fungerande inkallning, som inte jagar eller gå fram till eventuellt möte går lös i skog och mark?
Var har du fått ifrån att jag är för ett absolut koppeltvång? Jag har aldrig skrivit det och det är inget jag någonsin har tänkt ens. Kanske skulle vara bra om du läser första inlägget igen. Det jag inte vill är att möta lösa hundar som gör allt de kan för att flyga på min och det är enbart turen som har gjort att jag (med nuvarande hund) hitills har fått tag i hundarna innan medans ägarna på sin höjd ropar lite lamt på sin hund men inte gör något för att hindra sin hund förren jag redan har fått tag i den. Ingen ska behöva bli störd av någon annans hund och har man inte 100% koll på sin hund och den lyder oavsett störning så har man den inte lös. Det är inte svårare än så.
 
Är det inte en jäkla tur då att de använder kopplet? Annars hade de ju kunnat flyga på er.
För vi tror väl inte att dessa hundar är på det här viset för att husse/matte använder koppel?

Det är en total felaktighet att lösa hundar skulle vara bättre tränade för att de är lösa. Folk tänker inte så, de släpper bara sina hundar oavsett träningsgrad.

Sen vet vi ju också att det finns massvis av hundar som morrar, skäller, gör utfall i koppel vid hundmöten - men som inte skulle våga sig fram och attackera om de vore lösa (antagligen stanna på lite håll och härja).

Angående det första: Jag hoppas verkligen att kopplet håller, att ägaren inte tappar det och att hunden inte lyckas ta sig ur halsbandet/selen!

Angående ditt sista stycke: Jag tänker inte chansa. Ser hunden aggressiv ut tänker jag agera om att den är det. Vilket inbegriper att om den springer fram mot min hund så kommer jag sparka den.
 
Varför får den inte göra det?
Skulle aldrig hindra Ammo från att sträcka ut och springa där han vill 🤷‍♀️ så länge det är passande naturligtvis.
För att i skogen bor de vilda djuren. Även om en hund inte jagar så stör hen de vilda djuren mer än nödvändigt om hen lämnar stigen. Skogen är ingen hundrastgård. Sträcka ut får han göra på därför avsedd plats.
 
För att i skogen bor de vilda djuren. Även om en hund inte jagar så stör hen de vilda djuren mer än nödvändigt om hen lämnar stigen. Skogen är ingen hundrastgård. Sträcka ut får han göra på därför avsedd plats.
Du är medveten om att man kan gå på andra ställen än i skogen va?
 
Angående det första: Jag hoppas verkligen att kopplet håller, att ägaren inte tappar det och att hunden inte lyckas ta sig ur halsbandet/selen!

Angående ditt sista stycke: Jag tänker inte chansa. Ser hunden aggressiv ut tänker jag agera om att den är det. Vilket inbegriper att om den springer fram mot min hund så kommer jag sparka den.
Ja, såklart hoppas man att koppel håller. Men om de inte hade haft koppel så hade ju situationen varit värre? Det är vad vi pratar om.

Håller helt med om det sista, jag chansar inte heller.
 
Jaha, jag visste inte att det var enbart skogen du menade.
Du tänker att det är andra regler utanför skogen?
Nej självklart ska man inte ha hundar lösa som man inte har koll på någonstans men i skogen stör man dessutom de vilda djuren om man har sin hund lös och den inte håller sig intill en.
 
Göra som en granne till min som skaffade brukshundar (2 valpar i samma ålder) och låter dom rejsa runt utanför trädgåden på en cykelväg........? Nä, för mig är skogen en bättre plats :D man får se till att dom inte drar på vilt bara

Du är väl medveten om att det finns annan natur än skog?
 
Jag har mina hundar lösa i skogen också. Terriern får jag ha ordentlig ordning på men shiban drar inte på vilt, och vi går utanför stigen/vägen med. Både hundarna och jag, för skojs skull och när vi plockar svamp, tar kort eller vad vi nu kan tänkas pyssla med när vi är ute.
 
Det är märkliga tyckanden i sånna här trådar. Mina hundar går lösa i skogen varenda dag under vinterhalvåret och jag har i ärlighetens namn ännu inte sett skymten av vilt denna säsong. Det är vuxna vilt den här årstiden dom går undan långt innan vi passerar. Allt blir vad man gör det till, som hundägare har jag blivit expert på att gå på rätt ställen och ha uppsikt. Dessutom går jag en hel del sena kvällar/midnatt med pannlampa, då är man verkligen är ensam i skogen :)
Och nej jag kallar inte in alltid, går min hund och luktar i gräset på sidan så går vi bara och är någon människa så extremt hundrädd får dom väl vända håll helt enkelt eller stanna upp och visa att dom är rädda vilket som allra flesta inte är.
 
Nej självklart ska man inte ha hundar lösa som man inte har koll på någonstans men i skogen stör man dessutom de vilda djuren om man har sin hund lös och den inte håller sig intill en.
Så skogen är bara till för vilt menar du? Isåfall kan vi förbjuda alla utom markägarna att använda skogen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
15 741
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 565
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 241
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp