De flesta incidenter jag upplever och hör om är närkontakt med vägar eller vildsvin så tillvida att hunden blir skadad. Att hundar lite då och då skulle tugga i sig smågrisar och harpaltar är inte något som är bekant överhuvudtaget trots stort kontaktnät inom jakt.
Reko eller inte beror väldigt mycket på vad man lägger in i ordet, är det reko att gå med hundar i koppel, rida hästar, mjölka kor? Återigen stressat kött smakar illa, alltså vill man inte ha stressade djur.
Kanske är olika hur mycket folk snackar också. Om de litar på folk eller om de håller det för sig själva. Vet även jägare som använder el för att få bukt på problem. Det är ju såklart olagligt. Men det är ändå inte helt ovanligt att det används.
Jag kan ju personligen tycka att hellre el än att hunden skjuts eller aldrig mer får jaga igen.
Men det där är ju inget som sägs till vem som helst. Absolut inte.
Vet inte hur illa stressat kött smakar? Men nog har jag varit med om tillräckligt många transporter för att se att djuren absolut är stressade och ofta hanteras hårt innan slakt. Bara transporten i sig är ju stressande.
Tycker man kan ifrågasätta ganska mycket i djurindustrin ändå.
Känns som att vi glider ifrån ämnet en hel del. Det som jag ställde mig emot från början var att viltet skulle störas så väldigt mycket av lös hund med god lydnad. Samtidigt som det begås jakt där djuret faktiskt blir förföljt. Nej, skulle jag säga.
Är alltså absolut inte emot jakt med lös hund. Men att försköna saker hatar jag verkligen.