Försäkringspremiehöjningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Funderar igen på om jag ska våga byta försäkring (ifall något annat bolag känns mer prisvärt). Frej kommer att ha reservationer för sina opererade haser, kanske också reservationer för ryggen då han haft en del spänningar där. Men det är inte aktuellt ändå att utsätta honom för några operationer eller lång rehabilitering. Så det spelar kanske ingen roll om jag byter försäkring ändå?

Jag tror jag ska ringa och prata med övriga försäkringsbolag och höra vad de säger.

612 kronor i månaden känns som mycket pengar, särskilt om jag ska ha fler hundar någon gång.
 
Ringde Agria ikväll efter att flattens försäkring höjts till 1200 i månaden. Det enda de kunde direkt göra var att plocka bort liv och det är en väldigt liten del av premien så spelar mindre roll. Byta bolag känns orimligt med en nioåring och betvivlar att ngt bolag är sugen på att försäkra honom.

Han har en knöl som ska kollas upp och efter det funderar jag på att säga upp försäkringen. Känns läskigt men det här är orimligt dyrt och med tanke på hans ålder är jag rätt restriktiv med att ens vilja utsätta honom för besvärligare åtgärder. Knepigt...
 
Ringde Agria ikväll efter att flattens försäkring höjts till 1200 i månaden. Det enda de kunde direkt göra var att plocka bort liv och det är en väldigt liten del av premien så spelar mindre roll. Byta bolag känns orimligt med en nioåring och betvivlar att ngt bolag är sugen på att försäkra honom.

Han har en knöl som ska kollas upp och efter det funderar jag på att säga upp försäkringen. Känns läskigt men det här är orimligt dyrt och med tanke på hans ålder är jag rätt restriktiv med att ens vilja utsätta honom för besvärligare åtgärder. Knepigt...
Manypets tog emot min 8-åring utan frågor.
 
Jag tänker hålla mig till Agria. Jag vet att jag kan lita på dem med noll krångel och jag kan ha ett högre livvärde + medicin + rehab än alla andra försäkringar jag kollat på. Folksam kommer inte på tal.
Fick post från Svedea. Det var som att de skrivit ”hej, vill du ha högre fast kostnad, samma rörliga men bara hälften i veterinärvård? Välj oss!” Skit samma om det är billigt. Det är inte värt det.
 
Jag tänker hålla mig till Agria. Jag vet att jag kan lita på dem med noll krångel och jag kan ha ett högre livvärde + medicin + rehab än alla andra försäkringar jag kollat på. Folksam kommer inte på tal.
Fick post från Svedea. Det var som att de skrivit ”hej, vill du ha högre fast kostnad, samma rörliga men bara hälften i veterinärvård? Välj oss!” Skit samma om det är billigt. Det är inte värt det.
Hade jag avlat vidare så hade jag behållt Agria. Det har verkligen funkat superbra med dem i alla år och med skador osv.
Men när en frisk sällskapshund av frisk ras blev snordyr så bytte jag. Jag behöver ingen avancerad försäkring längre, bara veterinärvård för skador :)
 
Jag tänker hålla mig till Agria. Jag vet att jag kan lita på dem med noll krångel och jag kan ha ett högre livvärde + medicin + rehab än alla andra försäkringar jag kollat på. Folksam kommer inte på tal.
Fick post från Svedea. Det var som att de skrivit ”hej, vill du ha högre fast kostnad, samma rörliga men bara hälften i veterinärvård? Välj oss!” Skit samma om det är billigt. Det är inte värt det.

Jag har också varit nöjd med Agria på så sätt. Känner ändå att det blir väl mycket pengar varje månad (men kanske blir det samma hos andra bolag!)

Jag har precis skickat en begäran om omprövning till Agria. Om de väljer att INTE ompröva så är det rätt stor chans att jag byter. Annars får jag fundera lite till.

Däremot har det inte jättestor betydelse om jag blir ersatt eller inte, alltså om de omprövar. Fast jag hoppas förstås att de gör det.
 
Jag tycker det är bra att många ifrågasätter försäkringspremierna. Om man bara nickar med kommer höjningarna fortsätta.
Som i mitt fall, en höjning på 35% på ett år för en hund som på 8 år nyttjat försäkringen en gång vid ett ormbett. Det är inte rimligt.
 
Hade jag avlat vidare så hade jag behållt Agria. Det har verkligen funkat superbra med dem i alla år och med skador osv.
Men när en frisk sällskapshund av frisk ras blev snordyr så bytte jag. Jag behöver ingen avancerad försäkring längre, bara veterinärvård för skador :)
Ja det förstår jag, men med arbetande hundar är ju skador sällan långt bort. Tinja har som tur är bara skadat två tänder, men jag vet att ett olyckligt hopp eller om en huggorm lurar i uppletanderutan så är olyckan framme. Då har jag helst Agria.
 
Som veterinär kan jag bara säga att agria är det bolag som krånglar mest gällande ersättning.
Dock har de rätt bra villkor annars och möjlighet till tilläggsförsäkringar som inte alla andra bolag har.
Vad intressant! Jag tycker att min labbe är rätt dyr, men har slätat över det med att det aldrig varit något krångel de gånger jag behövt ha kontakt med dom (olika djur, inte bara labben). Är det nått specifikt dom krånglar mest om eller är de överlag?
 
Vad intressant! Jag tycker att min labbe är rätt dyr, men har slätat över det med att det aldrig varit något krångel de gånger jag behövt ha kontakt med dom (olika djur, inte bara labben). Är det nått specifikt dom krånglar mest om eller är de överlag?
Som veterinär kan jag bara säga att agria är det bolag som krånglar mest gällande ersättning.
Dock har de rätt bra villkor annars och möjlighet till tilläggsförsäkringar som inte alla andra bolag har.
Håller med om att Agria är ett av de bolag som krånglar mest. Kan ju också till viss del bero på att de har störst andel hundar införsäkrade.
Pga av detta har de flesta kollegorna Folksam.
 
Vad intressant! Jag tycker att min labbe är rätt dyr, men har slätat över det med att det aldrig varit något krångel de gånger jag behövt ha kontakt med dom (olika djur, inte bara labben). Är det nått specifikt dom krånglar mest om eller är de överlag?
Jag har inte heller haft problem själv med agria men visst krånglar de med allt möjligt. Förgiftningar, leder, tänder, livmodersjukdom etc.
 
Håller med om att Agria är ett av de bolag som krånglar mest. Kan ju också till viss del bero på att de har störst andel hundar införsäkrade.
Pga av detta har de flesta kollegorna Folksam.
Folksam vägrar jag av principsak eftersom de varit en del i drevet mot veterinärer.
 
Mitt årsbesked från Folksam visade en höjning på 300 kr per år för min hund, det gör 25 kr per månad. Jag har svårt att se att jag skulle välja något annat bolag än Folksam. Jag har nyttjat försäkringen på min förra hund, har nyttjat deras försäkring för min kamera, på huset vid en vattenskada och sambon för sin bil, aldrig någonsin ett problem. Oerhört smidiga att ha å göra med, aldrig varit något tjafs om någonting.
 
Jag har Folksam och är jättenöjd med dem. De har varit väldigt smidiga att ha att göra med, och med uppfödarrabatten är de otroligt prisvärda trots sin höga fasta självrisk. Betalar 850kr/månad för alla mina fyra hundar just nu (har dock fortfarande valp-rabatt på Louie). Finn och Louie har högsta, Ladda och Floyd har mellan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: super
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 863
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp