Försvar vid hundattack?

mian1

Trådstartare
Jag blev så arg och så skärrad att jag inte ens kunde skälla på grannen som jag ville. Tror att han skämdes lite, men det eviga försvaret är att tikar alltid slåss. HANS tik slåss och attackerar allt som rör sig. Mina tikar slåss inte och inte de andra tikarna i området heller. Vi har tjatat i 8 år nu att han ska hålla sin ilskna hund kopplad (detta är hans andra ilskna schäfertik på de år vi bott här). Ändå är den alltid lös och han har inte ens koppel med sig. Går genom vår gård och sedan han blivit pensionär går han här dagligen trots att han har bättre och hundfria promenadvägar hemmavid. Vi vågar aldrig gå förbi hans gård för hunden hoppar på alla som går förbi. Hon är inte arg på människor och inte direkt arg på hästarna heller, men det är ändå otrevligt.

I dag var jag ute med liten dotter + hundarna. Ester är kopplad, men hon är så gammal och sjuk att hon sällan ens orkar ut på promenad. Kerstin är lös, men hon springer runt mig och skulle aldrig gå fram till vare sig människa eller djur, ingen jaktinstinkt heller och jag har hennes koppel med så att det tar 2 sekunder att koppla upp.
Plötsligt kommer grannens äckliga schäfer rusande. Kerstin har sett henne och kommer genast "fot". Jag skriker åt grannen för han brukar ju iallafall vara inom 100 meter :smirk: Han är gammal och stelbent och orkar inte springa så han lufsar på undertiden hans hund attackerar oss. Hugger Kerstin i baken. Kerstin gör inget för att försvara sig. Båda mina hundar skäller bara. Hade Kerstin försvarat sig så skulle min lilla dotter hamnat mitt emellan hundarna. Jag lyckas knuffa ner min dotter i diket och drar hundarna intill mig så att vi ska se större och farligare ut. Det funkar uppenbarligen för attacken avbryts och grannen kommer såsmåningom och får tag på sin hunds halsband. Vi pratar en stund och jag försöker få honom att förstå att MINA hundar inte vill slåss och de har inte rört hans hund. Visar Kerstins blödande skråma på bakbenet, men ändå är det tydligen lika mycket vårt fel eftersom "tikar alltid slåss". Att min dotter nästan hamnade mitt i ett hundslagsmål var bara "otur". Han ursäktade sig med att det sällan finns hundar ute så han tyckte att hans kunde springa lös. Som om han skulle ha möjlighet att koppla henne utan koppel :mad:
På väg tillbaka höll han faktiskt i hennes halsband då han gick förbi uppfarten och det var ju ganska fantastiskt. :mad::mad:

Att prata med grannen är som att prata med en vägg. Hans uppfattning är att det är naturligt att hundar slåss, lika naturligt som att de springer lösa och inte uppfostras. En god uppfostran är att sparka hunden tills den "får respekt för folk".
Vi brukar hålla hundarna inne när vi vet att han är på gång förbi oss. Han brukar promenera vid 12-tiden varje dag. Fast så ska det inte behöva vara. Nu hade han dessutom inte ställt om sin klocka så det var därför vi mötte honom på promenaden.
Detta är andra gången på 8 åt som våra hundar blivit attackerade. Ester blev attackerad för något år sen. Då låg hon på rygg på vår uppfart och skrek samtidigt som hans hund gjorde utfall efter utfall. Då var det också TIKAR som slogs. Inte alls så att bara hans hund var agressiv. Hundens kullsyster avlivades vid 2 års ålder pga aggressivitet så hon är nog knappast som hon ska i huvudet den här heller.
Att polisanmäla två gånger på 8 år lär ju inte ge mycket till resultat och förutom hundproblemet är grannen en bra granne. Lyssnar inte, men hjälper gärna till och är en go gubbe.

Jag är gravid, fylld av vatten och har foglossningar så att hela kroppen värker. Jag kan inte försvara mitt barn och mina hundar mot en attackerande schäfer med mina bara händer. Och jag vägrar att låta mig attackeras igen!!!!! Alltså måste jag ha något med mig som gör att jag kan försvara mig mot den andra hunden. Vad??? Kan man använda sig av den elektriska flugsmällan? Har en utan skyddsnät, men ger den en tillräcklig stöt för att hunden ska backa undan och ge sig av? Jag är inte ute efter att ha ihjäl den andra hunden, men hon ska aldrig mer ge sig på oss!!!! MINA tikar ska inte bli rädda för andra hundar eller tikilskna. Ester lever dessutom på övertid och om hon skulle bli biten är det inte säkert att hon överlevt det.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Om din hund började blöda skall du gå till polisen och visa detta. Dem kan bara göra något om din hund blivit skadad, inte annars. Riktigt synd och än värre att du inte kan prata med honom.

Att ha med sig "tillhyggen" är väl inte det bästa, kan säkert bli mycket tjaffs då, speciellt om ni blandar in polis. Däremot borde du ju kunna ha någon form av pepparspray som "självförsvar" , eller? (jag vet inte vad lagen säger om det)
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Kerstin fick en ytlig skråma som blödde lite. Inget stort eller djupt. Vill inte polisanmäla och jag tror att grannen också tyckte att det blev lite obehagligt så han tänker sig förhoppningsvis för nästa gång han ska gå förbi oss. Ingen av oss vill ju vara annat än goda grannar, trots allt.

Tillhygge vill jag inte ha. Jag vill som sagt inte skada hans hund, men jag vill samtidigt kunna försvara mina egna hundar, mitt barn och mig själv. Det gick ju trots allt att bryta dagens attack genom att jag och båda hundarna gick ihop och blev allt för hotfulla som 3 tillsammans. Att slå en hund som slåss brukar ju också göra saken värre snarare än att den släpper och ger upp.
Elstöt var vad jag kunde komma på (inte 220 volt). Pepparspray borde ju skada hundens syn och nos? Dessutom är den ju måttligt kul i motvind...
 
Sv: Försvar vid hundattack?

På Nordpost kan du köpa en påfösare för kor eller gris. Med den kan du "ela på" grannens hund, så lär du få vara ifred från den sen!
 
Sv: Försvar vid hundattack?

På Nordpost kan du köpa en påfösare för kor eller gris. Med den kan du "ela på" grannens hund, så lär du få vara ifred från den sen!

Vet du hur stark stöten är? Jag har funderat över nån elgrunka att ge stöt med efter att jag läste ett reportage om en specialdräkt för jakthundar i vargrika områden. Där hunden skyddades av en metallplatta som gav en ev. angripande varg en rejäl elstöt om den bet i hundens dräkt. De flesta djur har ju stor respekt för el och man behöver inte så mycket för att de ska hålla sig undan.
Någon som provat att elektrifiera sig med en pådrivare? Bränner man sig bara eller blir man smått förlamad?
Jag är inte ute efter den starka effekten för det finns ju en risk att det kan vara skadligt för en hund. Det borde ju räcka med en mild, men kännbar stöt?!?
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Du bränner inte dig, men man hoppar till av obehag/lite ont och om man är som jag så kommer en rad svordomar också.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Jag satte handen mot en elektrisk flugsmälla en gång (ingen annan ville ;)), det var knappt så det kändes något alls, som ett litet pirr där handflatan låg emot. Nålstick - som jämförelse - känns mycket mer.

Har även satt tungan i ett niovoltsbatteri, styrkan i känslan av att leda nio volt genom tungan kan jämföras med en citron. Fast citronen är nästan värre...
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Jag satte handen mot en elektrisk flugsmälla en gång (ingen annan ville ;)), det var knappt så det kändes något alls, som ett litet pirr där handflatan låg emot. Nålstick - som jämförelse - känns mycket mer.

Har även satt tungan i ett niovoltsbatteri, styrkan i känslan av att leda nio volt genom tungan kan jämföras med en citron. Fast citronen är nästan värre...

Udda fritidsintressen du har ;):crazy:
Så du har inte bitit i en pådrivare...ännu?
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Så om du vore en ondsint schäfer så hade du tänkt till en extra gång innan du satte tänderna i just den mattens hund?
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Så om du vore en ondsint schäfer så hade du tänkt till en extra gång innan du satte tänderna i just den mattens hund?

Ja, absolut. Råkade ut för sådana pådrivare när jag jobbade med grisar. Och det var effektivt till stora blockerade suggor i alla fall.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Har även fått elstängselstöt i ryggen (kläder emellan), jag undrade vad det var som stack mig i ryggen (kändes som en gren) tills jag såg att jag kommit åt stängslet i fråga med ryggen. Har tafsat på stängsel med händerna också, och det känns något mer, jag förstår att man använder dem till kreatur och varför uppfödarens nya valp gjorde en baklängesvolt.

Hur som. Har ännu inte provat på en elpåfösare. Sett till nämnda valps reaktion (hon skulle bara nosa lite...) borde en styrka som motsvarar hälften av ett elstängsel i vart fall verka avskräckande.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Då får jag nog överväga att köpa en sådan. Det kan ju hända att det finns andra dumma hundar eller odjur som tänker bråka med mina hundar också och då är det ju bra att kunna försvara dem.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Du ska ringa polisen. Däremot ska du inte lägga tyngdpunkten vid att Kerstin blev biten utan det du ska trycka på är din och dotterns hälsa. Förklara mycket målande och noggrant vad som kunde ha hänt om nu din hund bitit tillbaka eller om hon hamnat mellan Schäferns tänder. Tala också om att du är höggravid och att grannen måste fås att inse vilken hälsorisk det är för dig när en Schäfer kommer farande. Dina hundar kan ju vara bakom dig och Schäfern kan då slå omkull dig i förbifarten. Tänk om barnet i magen skadas.

Polisen brukar inte lägga så stor vikt vid hundar som skadar andra hundar. De brukar däremot bli mycket mer uppmärksamma om det är en människas hälsa som riskeras.

När det gäller att freda sig från hunden, ta vattenslangen och sätt den på fullt ös eller möt upp och klappa till den rejält med en sopkvast. En hund som backar för att motståndet är numerärt överlägset är en fegis som kommer springa skrikande hem efter en rejäl smäll.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Hunden är van vid att bli sparkad och slagen så jag tror inte att hon skulle bry sig jättemycket. Har en lång trädgårdsslang, men den räcker inte på skogspromenader ;) Och det var på vår promenad som vi blev attackerade.

Polisen skulle nog bara bry sig om någon människa blev allvarligt skadad. De är ju inte direkt kända för att agera i förebyggande syfte. Och även om hunden skulle ha tuggat på min dotter så hade det knappast blivit värre för grannen än att man rekommenderat honom att koppla hunden och kanske även ha munkorg på den.

Jag är inte mycket för att banka och slå. Dessutom triggar det en del hundar att bita än värre. Och med en kropp som en gigantisk, fullmatad fästing, stödstrumpor och seglarstövlar på fötterna så vill det till att jag kan gå till så mycket fysisk attack. :crazy: Kanske var det därför hunden backade? Den kanske var rädd att jag skulle sätta mig på den ;)

Ström är bästa idén hittills. Det kan vara svårt att släpa runt på vattenslangar, klyvyxor och sopkvastar utifall att hundskrället dyker upp. Dessutom kan jag tänka mig att om jag skulle ge mig på grannens hund med tillhyggen och fysiskt våld så hade jag kunnat bli den polisanmälde. Djurmisshandel. En ofarlig, men rejält kännbar stöt känns mer acceptabelt. Borde ju även kunna funka på elaka grävlingar eller vildsvin???
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Fast mycket få är de hundar som inte drar vid några rejäla smällar. Inte ens alla tjänstehundar klarar det.

El fungerar nog det också, men använder också smärta och obehag för att korrigera beteendet så det kommer du inte ifrån, om du nu har moraliska betänkligheter mot smärta. Att slå eller att ela är samma sak i det avseendet.

Jag menar heller inte att du ska bära runt på sopkvastar. Du vet ju när han går med hunden. Då kan du se till att vara ute med en hund och när hans hund kommer farande, då drämmer du till. Det är självförsvar. Meningen med det hela är att hunden ska ta åt sig så mycket att den aldrig vågar sig fram till dig och hundarna igen.

Men som sagt, el har samma effekt.
 
Sv: Försvar vid hundattack?

Obehaglig situation du är i, särskilt med ditt barn och att du är höggravid. Jag skulle absolut inte känna mig säker iaf..

Vad jag funderar på är om du tror att hunden verkligen kommer reagera på någon sorts el? Altså jag vet inte, men om hon nu inte verkar bry sig om sparkar och slag (visst har jag uppfattat det rätt) så kanske inte el funkar heller? Särskilt inte om tiken är helt rabiat, då brukar väl nästan inget funka.. tyvärr..

Jag vet själv inte vad jag skulle ha gjort i din situation, men garanterat skulle grannen få sig en rejälv avhyvling, även om han är en jätte bra granne. Det är ju en risk för dig och din familj, inte bara för dina hundar..

Är det bara mot tikar som hunden är aggressiv, eller är det mot alla hundar?

USCH vad arg jag skulle vara.. hoppas att det löser sig iaf.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 087
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 442
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 793
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 222
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp