Bukefalos 28 år!

förutsättningar att bli en bra ridhäst?

_FiA_

Trådstartare
Tänkte höra lite med er hur ni tycker att den här travarens exteriör lämpar sig för ridning. Alltså vad är positivt för ridning och vad är mindre bra. Alltså hästens förutsättningar för att bära sig korrekt osv.

D384A913-97CF-47DB-AA2F-236A6E854E83.jpg
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Kan inte säga så mycket om just den bilden, jätte fin tycker jag ;-) om man lägger ner mycket arbete och tänker att det kan ta lång tid att jobba bort skjut på muskler till bärande muskler. Min kille gjorde galopp piruett idag ;-) inget är omöjligt ;-)
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Kortare rygg, ett något långt kors men ej stupande, kanske en aningens brant bogm välvinklade haser. Sen tycker jag det absolut viktigaste hos en travhäst är psyket och hurvida den är inställd till arbete. Våran gamla valack har inga positiva egenskaper alls i princip när de gäller att vara ridhäst men en fantastisk häst att arbeta med förutom att han inte fixar dressyrgaloppen men han är utbildad långt ändå när vi var igång, förvända skolor m.m. :love:
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

om du utbildar den bra och den har en galopp med ok kvalitet så borde det inte vara några hinder att få den till en fin och fungerande ridhäst!
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

även om den kommer direkt från travet och ser t som en typisk travhäst, med rätt ridning så kan man ju få den se ut som vilken häst som helt ;)
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Jag måste säga att jag tycker den va fin! Är absolut ingen expert på travhästar men jag har sett framavlade ridhästar som har haft mycke sämre exteriör! Lite ridmuskler på den så tror ja den kommer bli fin :)
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Jag tycker det absolut viktigaste hos ridtravarna är viljan. Sen underlättar det väldigt mycket om hästen har kort rygg, välvinklade haser och inte är överbyggd. Tyvärr är de flesta överbyggda och har dåligt sadelläge (vad jag har erfarenhet av). Men din häst ser ut att kunna bli en riktigt trevlig ridhäst:)
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Och det många gör fel från början är att bromsa sönder galoppen. Då blir galoppen dålig oavsett om man har en rid eller travhäst. Ridtravarna har kanske inte världens bästa gång, men ofta är det inte enbart hästens fel:)
 
Sv: förutsättningar att bli en bra ridhäst?

Den ser ut att ha korta och raka kotor - kan göra att den upplevs lite "stum" i steget.
Fin häst.
ALLA hästar kan utbildas högt i dressyr, om man tränar på hästens villkor.
(Men däremot lämpar sig inte alla hästar för tävling...)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 192
Senast: Sassy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 624
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp