Bukefalos 28 år!

Förvirrad i Göteborg

Javisst! Gå på de äldsta vagnarna så ska du få se! De med dörrar man måste öppna själv.
Aaaah jag hatar dörrar man måste öppna själv! Får social ångest varenda gång jag hamnar på en sån tunnelbana i Madrid, trots att jag vet hur man öppnar :confused:.
 
Ha ha ha! Har aldrig hört dom kallas märkliga förut :D

Jag har en komplicerad relation till spårvagnar, vi har en ömsesidig hatkärlek till varandra. Jag älskar dem för att de symboliserar Göteborg och jag älskar Göteborg och dess vägran att skaffa mer rimliga färdmedel, samtidigt som jag hatar dem för att de är opraktiska och långsamma och livsfarliga.
 
Jag har en komplicerad relation till spårvagnar, vi har en ömsesidig hatkärlek till varandra. Jag älskar dem för att de symboliserar Göteborg och jag älskar Göteborg och dess vägran att skaffa mer rimliga färdmedel, samtidigt som jag hatar dem för att de är opraktiska och långsamma och livsfarliga.
Faktiskt är det så att de är otroligt effektiva och har en enorm kapacitet. Det går i princip inte att ersätta dom med något realistiskt alternativ. Dessutom går dom på el vilket är en stor fördel när vagnarna går inne i stan.

Så tyvärr är din upplevelse fel de är snabba och mycket praktiska i förhållande till dom realistiska alternativ som finns :)
 
Jag har en komplicerad relation till spårvagnar, vi har en ömsesidig hatkärlek till varandra. Jag älskar dem för att de symboliserar Göteborg och jag älskar Göteborg och dess vägran att skaffa mer rimliga färdmedel, samtidigt som jag hatar dem för att de är opraktiska och långsamma och livsfarliga.
Jag älskar också Göteborg för att kompletteringen av spårvagnar ska bli (eller iaf är tänkt att bli) linbana. Är osäker var på rimlighetsskalan den hamnar :D
 
Jag älskar också Göteborg för att kompletteringen av spårvagnar ska bli (eller iaf är tänkt att bli) linbana. Är osäker var på rimlighetsskalan den hamnar :D
Ja det finns ju några entusiaster som har lagt fram något/några förslag. Skall bli spännande att se om det blir något av med det :)

Nu tror jag att det mest var som en förbindelse över älven men det får väl börja någonstans.
 
... kommer jag vara om ett litet tag. Ska dit i jobbet och kommer bli tvungen att ta mig fram med - håll i er - spårvagn. Typ världens läskigaste grej.

Laddar jag ner en app för att köpa biljett?
Ska biljetten visas för någon/blippas någonstans?
Får man gå på i vilken dörr man vill eller bara där fram?
Står det vilken nästa station är så man vet när man ska gå av?
Och slutligen: ska man plinga där man vill gå av?

Hilfe plz alla göteborgare!

Det är kört för dig. Du har inte en chans som icke Göteborgare att klara detta. Du får ta taxi. :D:rofl:
(OBS! Ironi!)
 
Faktiskt är det så att de är otroligt effektiva och har en enorm kapacitet. Det går i princip inte att ersätta dom med något realistiskt alternativ. Dessutom går dom på el vilket är en stor fördel när vagnarna går inne i stan.

Så tyvärr är din upplevelse fel de är snabba och mycket praktiska i förhållande till dom realistiska alternativ som finns :)

Ja, jag gillar dem som sagt också, men snabba kan de väl ändå inte sägas vara? Tänker på den här artikeln, som visserligen är några år nu men där det konstateras att de går lika fort idag som 1902, medelhastighet 10 km i timmen i centrala stan. http://www.gp.se/kultur/kultur/gp-s-mark-isitt-kör-spårvagn-samma-hastighet-som-1902-1.440406
 
Deras plinga är motsvarigheten till fordonstuta
Spårvagnarna plingar som ren informationsåtgärd i förebyggande syfte.
När de ska börja köra från hållplats, före vissa korsningar, där folk ofta går osv.
Betyder ungefär att nu kommer det en vagn här så håll koll på vad du pysslar med och lämna fri väg. Inte direkt jämförbart med en biltuta som vanligtvis betyder att du redan har klantat dig.
Kort pling = information, jag är här, se upp
Lång pling = "biltuta", fara, ur vägen bums etc.
 
Ja, jag gillar dem som sagt också, men snabba kan de väl ändå inte sägas vara? Tänker på den här artikeln, som visserligen är några år nu men där det konstateras att de går lika fort idag som 1902, medelhastighet 10 km i timmen i centrala stan. http://www.gp.se/kultur/kultur/gp-s-mark-isitt-kör-spårvagn-samma-hastighet-som-1902-1.440406
Det snabbaste färdsättet inne i centrala stan i rusningstrafik är på cykel.

Du får ju jämföra det med alternativen. Att gå, åka bil, åka buss osv.

Skulle du inte ha spårvagnstrafik så måste du ju ersätta denna så att folk kan ta sig fram. Med bil? Skulle bli totalstopp. Promenera? Fungerar om du inte skall så långt. Cykel? Inte så kul om det är dåligt väder.

För tio år sedan när jag satt på planeringen så roade jag mig med att räkna ut hur många bussar det skulle ta att ersätta en kort linje (tex linje 10) med bussar. I högtrafik skulle det gå åt runt 80 bussar i timmen för att komma upp i samma kapacitet. Så med tanke på den enorma mängd människor som spårvagnstrafiken transporterar så kanske man kan leva med att det inne i centrala delarna bara går 10km/h. Det finns en anledning till att många städer satsar på just spårbunden trafik nu.

Däremot kan man göra en massa för att snabba upp spårvagnarna men då är det infrastrukturen som behöver ses över. Alltid prio vid trafikljus, separerade körbanor från andra trafikanter osv :)
 
... kommer jag vara om ett litet tag. Ska dit i jobbet och kommer bli tvungen att ta mig fram med - håll i er - spårvagn. Typ världens läskigaste grej.

Laddar jag ner en app för att köpa biljett?
Ska biljetten visas för någon/blippas någonstans?
Får man gå på i vilken dörr man vill eller bara där fram?
Står det vilken nästa station är så man vet när man ska gå av?
Och slutligen: ska man plinga där man vill gå av?

Hilfe plz alla göteborgare!

Man behöver inte ens en app. Man kan köpa biljett på vagnen, men då är det några kronor dyrare. Och det kontrolleras lite sådär halvofta om du har biljett, men du gör klokt i att köpa en.

Jag har efter snart 3 år i stan blivit så jäkla indoktrinerad gbgare att jag varje gång jag kommer "hem" till sthlm letar efter plingknappen på tunnelbanan..
 
Ja, jag gillar dem som sagt också, men snabba kan de väl ändå inte sägas vara? Tänker på den här artikeln, som visserligen är några år nu men där det konstateras att de går lika fort idag som 1902, medelhastighet 10 km i timmen i centrala stan. http://www.gp.se/kultur/kultur/gp-s-mark-isitt-kör-spårvagn-samma-hastighet-som-1902-1.440406

Det har ju med stadsplanering att göra, bussarna kan inte köra snabbare på de sträckorna. Tyvärr finns inget snabbare sätt så länge flera trafikslag måste samsas.

(Linbana var det stående önskemålet när jag för mer än 15 år sedan började på Chalmers. Gissa vilka samhällsbyggnadsingenjörer det är som sitter med projekten nu? :D:angel:) 
 
Spårvagnarna plingar som ren informationsåtgärd i förebyggande syfte.
När de ska börja köra från hållplats, före vissa korsningar, där folk ofta går osv.
Betyder ungefär att nu kommer det en vagn här så håll koll på vad du pysslar med och lämna fri väg. Inte direkt jämförbart med en biltuta som vanligtvis betyder att du redan har klantat dig.
Kort pling = information, jag är här, se upp
Lång pling = "biltuta", fara, ur vägen bums etc.
Det var precis det där jag menade, men kände inte för att skriva ut det bara.
Fordonstuta betyder inte enbart att du klantat dig, kan lova att fordonstutor används till mycket mer än att bara varna för olyckor. :angel:
 

Liknande trådar

Kultur Tänkte att vi kunde ha en tråd för livemusik under året, pepp inför och recensioner när man varit iväg. Kanske man kan möta upp någon...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 759
Senast: Piglet
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 010
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp