Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ella_99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 10 327
E

Ella_99

Jag fick ett jättefint träns med pullarnosgrimma av mamsen i julklapp. Problemet är bara att jag aldrig ridit med pulla tidigare.
Jag har en sprallig men väldigt lydig arab som jag tränar mycket "dressyr" med(åt det ackademiska hållet:) Tidigare har jag skippat nosgrimman totalt, men nu snurrar det i huvudet på mig:confused:

Hur hade ni gjort?

Sv: Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

De gjordes för att ge fälttävlandshästar fria luftvägar har jag för mig.
Personligen gillar jag pullarnosgrimmor. Det är snyggt så länge man sätter dem korrekt.

Jag tycker pullarnosgrimman är bästa av alla nosgrimmor, om man satt den rätt också. Den ger jämnt tryck och är mest skonsam.
Och sen är det ju bara en fördel att det är snyggt också ;)

Jag gillar också pullarnosgrimmor. Min första häst hade en väldigt smal nosrygg och då var pullarnosgrimman den enda som satt bra.

Men varför sätta dit en nosgrimma om det funkar utan?! :D

Rider du dressyr, speciellt AR hade jag struntat i nosgrimman, den passar inte riktigt in då.

Annars tycker jag den är bra, snygg funktionell, nackdelen ärt väl som med alla nosgrimmor att vissa apskallar drar åt för hårt.

Kanske inte passar så bra till AR men du kan ju ha det hemma eller när du rider ut kanske?

Tack för alla svar:) Nä jag hade nog mest tänkt använda den vid uteridning.

Hur ska jag sätta den för att den ska fungera bra,bild??

Hur fördelas trycket??

Jag har hört att den trycker inte på tänderna på samma sätt som aachen/engelsk gör. Dessutom tycker jag den är snygg plus att man kan ha ludd under plattan om man vill ;)

Det används väl av fälttävlansfolket om jag minns rätt? Det verkar i alla fall vara hyfsat mot hästen, så länge man inte spänner remmarna för hårt. Det är fel att stänga igen munnen med hjälp av nosgrimmor, men om du har det för att du tycker det är snyggt är det ok, förutsatt att det används på rätt sätt.

gillar också pullargrimman. den är snygg och fyller sitt syfte samt att den somo några andra sagt, ger friare luftvägar om den sitter rätt.

nackdelen är väl att den kan vara svår just att passa in rätt, om hästen har ett "konstigt format" på huvudet (långt, brett etc) eller nosgrimman är lustigt sydd :p har man varianten med metallringar får man också se upp så dessa inte skaver på ganascherna...

Många gör felet att sätter den för lågt, både ringarna och plattan.
Nu snor jag en bild från Mysboll här på Buke, för hon är en av få som vet hur den ska sitta!

Många använder nosgrimmor bara för snygghetens skulle men de är bara "ivägen" för hästen.. och behövs inte..egentligen. :crazy:

men de är bara "ivägen" för hästen.. och behövs inte..egentligen. :crazy:

kan du utveckla det dära lite?? jag menar,Hur kan du vara så tvärsäker att det är ivägen för hästen och att den inte behövs??:smirk:

Många använder nosgrimmor bara för snygghetens skulle men de är bara "ivägen" för hästen.. och behövs inte..egentligen. :crazy:

jaa du själv då?? behöver dina hästar verkligen nosgrimma o aachen?:smirk:

Om du aldrig haft nosgrimma och det går bra utan har du ju ingen anledning att ha den på?

Tänk på vad hästen vill också :smirk:

kan du utveckla det dära lite?? jag menar,Hur kan du vara så tvärsäker att det är ivägen för hästen och att den inte behövs??:smirk:

Mitt halvblod red jag på pullar/aachen/remont och jag spände dom som rekommenderat, men så började hon tugga konstigt och jag tog henne till tandläkare, Ann-Marie i Växjö. Hon såg stora öppna sår i munnen på henne och då kände jag mig som världens djurplågare. :crazy: Efter jag fått se dessa hemska sår har jag inte använt nosgrimmor och om jag har det så har de varit så löst spända att de mest fungerat som ett smycke. Hästens mun är väldigt liten och vad gör "vi"? Jo, vi stoppar in bett i käften på dom (..en del trycker in både det ena och det andra) och sedan drar vi igen allting på dom så att de inte kan "gapa" och inte kan "ta bettet".. men de beteenden sitter ju i ridningen.!!

Vem säger dig att du är den ENDA som rider med löst spänd nosgrimma? De flesta gör faktiskt det... :smirk:

Inte för att kritisera din ridning, men på vilket sätt skulle du dra mindre i hästen för att den inte hade nosgrimma? Det måste ju ha någonting med din hand att göra, om hästen hade stora öppna sår (i plural?) i munnen. Det får de inte genom användning av rätt spänd nosgrimma..

Inte för att kritisera din ridning, men på vilket sätt skulle du dra mindre i hästen för att den inte hade nosgrimma? Det måste ju ha någonting med din hand att göra, om hästen hade stora öppna sår (i plural?) i munnen. Det får de inte genom användning av rätt spänd nosgrimma..

Eh, hennes sår hade inte påverkats av min hand. Ursäkta, men jag drar inte hästen i munnen. :mad: Såren satt precis där nosgrimman trycker som mest.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: anyberg
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka