Förlovningsring

Det här är ju väldigt OT men jag fattar inte hur man inte kan sortera? På alla ställen jag bott senaste 8-10 åren har det varit sortering i soprummet, så om jag vill slänga sopor så måste jag sortera. Man kan iofs vara mer eller mindre noggrann men att låta bli helt? I vilket kärl slänger man då? Kan de som har egen tunna ha en där man slänger "allt"?
Ingen av dessa har haft soprum. Då har det varit 3-4 km "åt fel håll" på 90-väg eller någon mil med en liten omväg åt "rätt" håll eller i andra fallet en avstickare till så gott som alltid knökfulla containers. Därmed har jag viss förståelse för att det tagit tid även om det inte på något sätt är rätt.

Jag har tunnor där man sorterar men det finns tyvärr inte överallt.
 
Det här är ju väldigt OT men jag fattar inte hur man inte kan sortera? På alla ställen jag bott senaste 8-10 åren har det varit sortering i soprummet, så om jag vill slänga sopor så måste jag sortera. Man kan iofs vara mer eller mindre noggrann men att låta bli helt? I vilket kärl slänger man då? Kan de som har egen tunna ha en där man slänger "allt"?

Jag bor i en brf som bara har sortering för tidningar. Ingen återvinning i närområdet, så jag samlar på mig tills jag inte får plats med mer/tillgång till bil så jag kan tömma. Rätt omodernt 2018...
 
@Amha nej, jag är inte guds bästa barn och det är inget jag stoltserar över. Ibland gör vi saker mot bättre vetande av olika anledningar. Eller ja, kanske inte ni då, men jag och många med mig. Att jag skrev så var ett uttryck för den frustration jag känner över att det inte går att diskutera det trådskaparen faktiskt vill diskutera utan att det ska spåra ur och handla om andra saker för att någon stör sig på något/reagerar över något och sen är det igång. Det är tråkigt och beklagligt med buke tycker jag. Som sagt, information är bra men det bör inte ta över tråden.

..och med det sagt kommer jag inte fortsätta den är OT-diskussionen här. Vill ni diskutera något av det jag nämnde, gör det i en egen tråd. :)
Ja du kanske ska byta forum till nåt där man skiter i att folk i världen inte är så priviligierade som du är. Där rika kan frossa i allt de tänker köpa och skryta med utan att vara så jobbiga att tjafsa om miljö eller andra etiska aspekter.
 
@Amha nej, jag är inte guds bästa barn och det är inget jag stoltserar över. Ibland gör vi saker mot bättre vetande av olika anledningar. Eller ja, kanske inte ni då, men jag och många med mig. Att jag skrev så var ett uttryck för den frustration jag känner över att det inte går att diskutera det trådskaparen faktiskt vill diskutera utan att det ska spåra ur och handla om andra saker för att någon stör sig på något/reagerar över något och sen är det igång. Det är tråkigt och beklagligt med buke tycker jag. Som sagt, information är bra men det bör inte ta över tråden.

..och med det sagt kommer jag inte fortsätta den är OT-diskussionen här. Vill ni diskutera något av det jag nämnde, gör det i en egen tråd. :)

Men TS funderar ju nu på begagnade/etiska stenar? Det är ju jättebra. Det är inte som att hon verkar tycka att det spårat ut helt utan hon har faktiskt fått ett annat perspektiv på det som hon resonerar om. DU verkar tycka det spårat ur men det får väl stå för dig, göm dig inte bakom åsikter du tillskriver TS.
 
Men TS funderar ju nu på begagnade/etiska stenar? Det är ju jättebra. Det är inte som att hon verkar tycka att det spårat ut helt utan hon har faktiskt fått ett annat perspektiv på det som hon resonerar om. DU verkar tycka det spårat ur men det får väl stå för dig, göm dig inte bakom åsikter du tillskriver TS.
:bow:
 
Det här är ju väldigt OT men jag fattar inte hur man inte kan sortera? På alla ställen jag bott senaste 8-10 åren har det varit sortering i soprummet, så om jag vill slänga sopor så måste jag sortera. Man kan iofs vara mer eller mindre noggrann men att låta bli helt? I vilket kärl slänger man då? Kan de som har egen tunna ha en där man slänger "allt"?

Som jag nämnt tidigare i Bollnäs Bostäder fanns det tre kärl att sortera i, i köket men sedan slängde man dem i samma container. Inte heller hos den värd jag bor hos nu kan man källsortera. Visst glas finns det någon station för på ett annat ställe men då måste man ha bil för att komma dit. Så nej, det finns inte överallt.
 
Från artiklen Hyacinth länkade:

"Arbetet gör att många barn inte orkar med skolan, och de börjar istället jobba heltid i diamantutvinningen från tidig ålder. Flickor i gruvmiljöer är speciellt utsatta för risker. Lärare, läkare och andra intervjuade vittnade om sexuellt utnyttjande av flickor, och uppgav att tvångsgifte från tolv års ålder tillhör vardagen för många av flickorna i regionen, skriver Swedwatch i sin rapport. " :cry:

Om man fortfarande vill köpa en diamant ring efter att läsa sånt tycker jag man bör skämmas. Finns SÅ många andra vackra stenar att välja på, för vi har tur och är född privilegierade behöver man inte skita på andra människor som råkar vara född i fel land, och får lida för "lite bling"- så viktigt kan det verkligen inte vara med en diamant.
 
På tal om OT och allt det där:

Jag tycker att tråden har varit en ögonöppnare för mig. Jag antog (naivt) att stenar som har certifikat och säljs lagligt är hittade på ett vettigt sätt. Jag trodde det enbart var blodsdiamanter som togs fram på ett vidrigt vis!

Är det enbart diamanter som framtas såhär eller gäller det andra ädelstenar med? Vilka ska man akta sig för helt enkelt?
 
Ja du kanske ska byta forum till nåt där man skiter i att folk i världen inte är så priviligierade som du är. Där rika kan frossa i allt de tänker köpa och skryta med utan att vara så jobbiga att tjafsa om miljö eller andra etiska aspekter.

Jag fattar inte det här inlägget alls utom att det verkar lite avundsjukt mot de som har pengar. Vad har ekonomiskt status med miljö och etik att göra? Kan man bara vara miljövänlig om man är låginkomsttagare? Är man per automatik oetisk för att man arbetar och får betalt för det? Ska jag dra nån koppling alls vore det att jag snarare upplever det lättare att välja etiska och miljömässiga bra val nu när jag inte lever under existensminimum.
 
På tal om OT och allt det där:

Jag tycker att tråden har varit en ögonöppnare för mig. Jag antog (naivt) att stenar som har certifikat och säljs lagligt är hittade på ett vettigt sätt. Jag trodde det enbart var blodsdiamanter som togs fram på ett vidrigt vis!

Är det enbart diamanter som framtas såhär eller gäller det andra ädelstenar med? Vilka ska man akta sig för helt enkelt?
Opaler har jag för mig, men minns inte var de bryts.
Jag fattar inte det här inlägget alls utom att det verkar lite avundsjukt mot de som har pengar. Vad har ekonomiskt status med miljö och etik att göra? Kan man bara vara miljövänlig om man är låginkomsttagare? Är man per automatik oetisk för att man arbetar och får betalt för det? Ska jag dra nån koppling alls vore det att jag snarare upplever det lättare att välja etiska och miljömässiga bra val nu när jag inte lever under existensminimum.
Jag upplever att du tolkar @Kattennizze s inlägg helt fel, självklart kan låginkomsttagare vara oetiska konsumenter, men de har sällan råd att köpa diamanter.
 
Kanske, jag vet inte :) Men hade jag köpt en häst för det hade ingen reagerat. Typ en häst för 150 sen ska man kanske ha ett släp för 50-100 till och så utrustning för typ 50 till (ny sadel + lite annat, 50 räcker nog inte) mycket mer pengar och det ser jag ju folk göra hela tiden (köpa häst, släp och utrustning typ i ett svep).
Ringar är så mycket lättare att tappa bort i sanden på stranden än hästar :D
 
Men TS funderar ju nu på begagnade/etiska stenar? Det är ju jättebra. Det är inte som att hon verkar tycka att det spårat ut helt utan hon har faktiskt fått ett annat perspektiv på det som hon resonerar om. DU verkar tycka det spårat ur men det får väl stå för dig, göm dig inte bakom åsikter du tillskriver TS.

Ja, JAG tycker det och jag har inte någonstans skrivit att TS känner så, så jag gömmer mig inte på något sätt bakom åsikter jag tillskriver TS. Tråden skapades dock inte med syftet att diskutera diamantindustrins baksida, så det var inte TS avsikt från början. Och återigen, jag återkommer till det jag skrivit tidigare - information är bra (och som nu, om TS m. fl. fått upp ögonen för det så är det jättebra) men jag PERSONLIGEN tycker att det är tråkigt att tråden i mångt och mycket kommer att handla om annat än ursprungstanken.
 
Vi är nog många fågelholkar. Självklart står det var och en fritt att göra vad de vill med sina pengar. Jag skulle aldrig drömma om att köpa så dyra smycken.
 
Ja, JAG tycker det och jag har inte någonstans skrivit att TS känner så, så jag gömmer mig inte på något sätt bakom åsikter jag tillskriver TS. Tråden skapades dock inte med syftet att diskutera diamantindustrins baksida, så det var inte TS avsikt från början. Och återigen, jag återkommer till det jag skrivit tidigare - information är bra (och som nu, om TS m. fl. fått upp ögonen för det så är det jättebra) men jag PERSONLIGEN tycker att det är tråkigt att tråden i mångt och mycket kommer att handla om annat än ursprungstanken.
Men så är det ju med nästan alla trådar här på forumet? Och med diskussioner i verkliga livet också, för den delen. Det är liksom naturligt att man kommer in på lite sidospår här och där, och det tycker i alla fall jag är väldigt intressant.

Sedan har ju TS fått en hel del input på det hon skrev i ursprungsinlägget också, och verkar vara nöjd med det, så det är ju inte så att folk helt har ignorerat henne. Åtminstone inte som jag ser det.
 
Helt ok stenar får man nog generellt gräva fram själv. Jag tycker man kan köpa ”begagnade” i så fall, det är i alla fall snäppet bättre. Det finns problem med all ädelstenshantering, men grader i helvetet. Skulle man betala vad de kostar att ta fram skulle ingen ha råd helt enkelt. Det finns alltid för billig och desperat arbetskraft att utnyttja.
Sen kommer jag aldrig sluta förvånas över de som tror att man kan bli expert på ädelstenar genom att hänga på bröllopstorget. Folk har noll förståelse för hur lätt man blir lurad. Och de som blir lurade skäms och håller klaffen. Man kan liksom inte helt blåögt sitta och internetshoppa diamanter som privatperson från USA/kina/Sydafrika och tro att man gör ett FYND.
 
För att återgå till själva kärnämnet, om TS väljer att lägga en stor summa på sin ring då är det naturligtvis hennes ensak - även om även vi andra kan lägga oss i när den ventileras i en tråd. Jag skulle lägga pengarna på att föda upp burmor och inte behöva sälja ungarna :angel:

För mig personligen är det skönheten i smycket jag dras till. Jag ser ärligen inte skillnaden, och de flesta med mig, kvaliteten på själva ädelstenen och det är väl inte direkt något man frågar personen som bär det. Däremot hur fint det är utgjord. Det gick en dokumentär som hette Kungliga Juveler eller något liknande där drottning Margrethe av Danmark sa att vi räknar inte karat utan år. Vilket var roligt och träffande.

Kommenterar man någons ring så blir det väl ungefär så här:

- Vilken fin ring du har
- Tack den kommer från juvelerare/designat själv

Möjligtvis:

- Vilka stenar är det? Är det (vitt) guld/platinum
- Det är en diamant/annan ädelsten och vitt/rött guld, platinum, silver whatever

Vad man inte frågar:

- Vilken kvalitet av ädelsten är det (aaa eller +++ vad det nu är för system)
- Hur mycket kostade den

Så om syftet är att subtilt visa att jag har råd att lägga si och så mycket pengar på själva ädelstenen så är det nog ganska bortkastade pengar, vill man ha en så dyr ring för att man själv och blivande maken gläds åt det, jättefint. Och rent krasst, blir det skilsmässa och/eller ekonomiskt panik så är det en inte föraktligt summa om man säljer den och ädelmetaller/stenar brukar hålla sig bra i värde. Dock ska man antagligen därför inte skriva något på insidan.

Svenska kungahuset har det sk stålgarnityret som är gjort av stål och förgylld mässing, men vackert är det ändå.

ste_Victoria-juveler-1070x562-c.jpg
 
Kanske dum fråga.. Diamantring modell billigare från typ Guldfynd för några tusenlappar - är det riktiga diamanter och därmed problematiska etiskt?

Snabb koll på utbud så heter ju allt ”diamantring” från tex Story of Love och liknande.
Vart hittar man ringar med blingbling om man vill ha lite budgetpris men inte problematiska diamanter?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 148
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 462
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 534
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp