Förlovningsring

Kanske dum fråga.. Diamantring modell billigare från typ Guldfynd för några tusenlappar - är det riktiga diamanter och därmed problematiska etiskt?

Snabb koll på utbud så heter ju allt ”diamantring” från tex Story of Love och liknande.
Vart hittar man ringar med blingbling om man vill ha lite budgetpris men inte problematiska diamanter?

Det är också diamanter men pyttesmå.
Köp nåt som glittrar, typ cubik Zirkonia. Jag har örhängen i bergskristall.
 
Det är också diamanter men pyttesmå.
Köp nåt som glittrar, typ cubik Zirkonia. Jag har örhängen i bergskristall.
Jag kollade bara snabbt nu på några butikers hemsidor (guldfynd, hallbergs och liknande) och det fanns typ inga ringar av liknande modell med annat än diamanter.
Andra smycken verkar lättare, men ingenting som ens liknar de förlovnings-/vigselringar jag själv skulle föredra.
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte det här inlägget alls utom att det verkar lite avundsjukt mot de som har pengar. Vad har ekonomiskt status med miljö och etik att göra? Kan man bara vara miljövänlig om man är låginkomsttagare? Är man per automatik oetisk för att man arbetar och får betalt för det? Ska jag dra nån koppling alls vore det att jag snarare upplever det lättare att välja etiska och miljömässiga bra val nu när jag inte lever under existensminimum.
Nu syftade jag på dennes sätt att raljera. Men ja jag tycker absolut att man om man har gott om pengar att man ska föregå med gott exempel och handla lite dyrare produkter som är både eko och rättvisemärkta.
 
Jag blev helt upptagen av det här med etiska ringar.. Om man vill ha ngt som är relativt likvärdigt med diamant i glitternivå och hållbarhet verkar sån Moissanite vara bra. Tillverkas dock inte på så många ställen i världen och det verkar rätt kört att köpa i sverige. Då måste man nog köpa stenen separat och sen gå till svensk guldsmed.

Sen har vi guldet. Ska ju också gärna vara framtaget och bearbetat på ett etiskt sätt.
Och färdiga guldringar utomlands verkar främst vara max 14k.

Verkar jättesvårt att kunna beställa färdig ring med moissanite och 18k guld utan att gå upp i prisklass rejält..

Usch så jobbigt det här blev. Jag som för framtida bruk mest ville gå in på lämplig guldsmedskedja och prova lite..
Crap.
 
Jag blev helt upptagen av det här med etiska ringar.. Om man vill ha ngt som är relativt likvärdigt med diamant i glitternivå och hållbarhet verkar sån Moissanite vara bra. Tillverkas dock inte på så många ställen i världen och det verkar rätt kört att köpa i sverige. Då måste man nog köpa stenen separat och sen gå till svensk guldsmed.

Sen har vi guldet. Ska ju också gärna vara framtaget och bearbetat på ett etiskt sätt.
Och färdiga guldringar utomlands verkar främst vara max 14k.

Verkar jättesvårt att kunna beställa färdig ring med moissanite och 18k guld utan att gå upp i prisklass rejält..

Usch så jobbigt det här blev. Jag som för framtida bruk mest ville gå in på lämplig guldsmedskedja och prova lite..
Crap.

Visst är det synd. Det gör det så svårt att välja något som känns bra i magen. Men jag blir jätteglad att du snöade in på det!
 
Visst är det synd. Det gör det så svårt att välja något som känns bra i magen. Men jag blir jätteglad att du snöade in på det!
Ja jättesynd. Och moissanite verkar bara göras som stora stenar?
Småstenar/sidostenar är ändå diamanter om man vill ha annat än solitär..
 
Helt OT o kanske värt en egen tråd. Åldern för skolstart sattes till 5 år i Storbritannien för att förhindra att barn exploaterades i kolgruvorna.
@athena_arabians är förmodligen mer insatt i ämnet. Själv har jag en oslipad turkos på ca 400 gram som brevpess som jag fick som barn när vi levde i Israel.
 
Helt OT o kanske värt en egen tråd. Åldern för skolstart sattes till 5 år i Storbritannien för att förhindra att barn exploaterades i kolgruvorna.
@athena_arabians är förmodligen mer insatt i ämnet. Själv har jag en oslipad turkos på ca 400 gram som brevpess som jag fick som barn när vi levde i Israel.
Det finns redan en gruvtråd.
 
Jag kollade bara snabbt nu på några butikers hemsidor (guldfynd, hallbergs och liknande) och det fanns typ inga ringar av liknande modell med annat än diamanter.
Andra smycken verkar lättare, men ingenting som ens liknar de förlovnings-/vigselringar jag själv skulle föredra.

Det finns många sidor med ringar som har cz som stenar, priset blir då också väldigt trevligt.
 
Men vad var det du efterlyste för stenar då?
När jag skrev de första inläggen i frågan hade jag noll koll, sen snöade jag in och googlade lite lätt tvångsmässigt i flera timmar och efter det känns inte cz jätteintressant. Det utbudet verkar förövrigt rätt begränsat också..
 
När jag skrev de första inläggen i frågan hade jag noll koll, sen snöade jag in och googlade lite lätt tvångsmässigt i flera timmar och efter det känns inte cz jätteintressant. Det utbudet verkar förövrigt rätt begränsat också..

Utbudet med CZ? Jag tycker tvärtom. Men är det inte intressant, spelar det mindre roll.
 
Utbudet med CZ? Jag tycker tvärtom. Men är det inte intressant, spelar det mindre roll.
Jag kanske har kollat på fel ställen isf. Har sett en svensk webbshop med mkt cz bara :)

Framförallt är väl det svåra att hitta rätt sten, med rätt guld i rätt stil i rätt prisklass.. Och så vill man ju helst köpa svenskt dessutom. Lurigt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 464
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp