Jag kan lätt medge att jag älskar vackra stenar. Jag har en skatas själ. När det gäller förlovningsringar - vad är viktigt: stenen eller ringen?
Själv skulle jag välja en begagnad ring för att få kvaliteten i själva stenen - skillnaden i pris mellan bra och riktigt bra stenar är stor. Jag tycker faktiskt att en del av de ringar som föreslagits är ganska smaklösa och dessutom ser de ut att ge effekter som är helt möjliga att åstadkomma med folierat glas

. Så jag skulle personligen låta stenen bestämma ringen. Och eftersom det är mycket svårt att bedöma stenar, så skulle jag gå på husen om jag hade råd. En solitär från en bra leverantör är en skatas önskedröm.
Är ringen viktigare - då behöver man sannolikt inte lägga lika mycket pengar på stenen. Då kan tom den bättre stenen vara ett sämre val, eftersom t.ex. briljantslipning är djupare än andra varianter och bygger på mer. Och en sten med orenheter ger ibland mer liv. Då låter man ringen bestämma stenen.
PS den svenska medellönen var 2017 33 700 kr brutto - medianlönen ett par tusenlappar lägre. För t.ex. barnskötare, expediter och hemtjänstpersonal låg medellönen runt tjugotretusen. Vilket i sin tur är drömbelopp för många pensionärer och folk med sjukpenning. Det är viktigt att komma ihåg att alla faktiskt inte kan prioritera varken häst eller diamantringar för sexsiffriga belopp. Även om vi inte har det bättre än vi förtjänar, så måste vi hålla lite koll på samhället runt om oss.