Fotgåendeutmaning i januari!

Jag funderar och lägger upp en plan för idag. Nu är det två veckor kvar ganska exakt och jag tänker att ska man göra en utvärdering och förbättring är det nu!

Vi har ju kört godishand hela tiden och vi hade aldrig kommit upp i 40 meter utan denna utmaning. Men det var ju inte riktigt vitsen med utmaningen.
Jag ska fundera lite men jag tror faktiskt vi börjar om från noll, eller snarare med en meter hålla position utan godishand idag och öka med en meter om dagen. Det känns mer rimligt för oss, sen kommer vi nog använda oss av en längre sträcka med godishand för att värma upp och förbereda oss.

Tankar?
 
Jag funderar och lägger upp en plan för idag. Nu är det två veckor kvar ganska exakt och jag tänker att ska man göra en utvärdering och förbättring är det nu!

Vi har ju kört godishand hela tiden och vi hade aldrig kommit upp i 40 meter utan denna utmaning. Men det var ju inte riktigt vitsen med utmaningen.
Jag ska fundera lite men jag tror faktiskt vi börjar om från noll, eller snarare med en meter hålla position utan godishand idag och öka med en meter om dagen. Det känns mer rimligt för oss, sen kommer vi nog använda oss av en längre sträcka med godishand för att värma upp och förbereda oss.

Tankar?

Jag tänkte också på nån sorts ”halvleksrevidering”. Vi har ju så förbaskat mycket snö, så det är bara vägen som gäller ifall vi vill ha längre sträckor än 20-30 m 🤔

…men med det sagt så har jag inte kommit på hur jag ska skruva till det än. Idag gick vi längre sträckor på vägen, och la in lite ”hund runt förare” på uppfarten.

https://www.instagram.com/p/CneSumuLNdb/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Jag tänkte också på nån sorts ”halvleksrevidering”. Vi har ju så förbaskat mycket snö, så det är bara vägen som gäller ifall vi vill ha längre sträckor än 20-30 m 🤔

…men med det sagt så har jag inte kommit på hur jag ska skruva till det än. Idag gick vi längre sträckor på vägen, och la in lite ”hund runt förare” på uppfarten.

https://www.instagram.com/p/CneSumuLNdb/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Tävlar/ tränar ni mycket lydnad, vilken nivå?
Det går kanske att hitta inspiration från ett moment i lydnaden för att göra det svårare snarare än att gå längre?
 
Tävlar/ tränar ni mycket lydnad, vilken nivå?
Det går kanske att hitta inspiration från ett moment i lydnaden för att göra det svårare snarare än att gå längre?

Jag är en träningsmänniska, inte tävlings 😁 men precis — funderar på om det är något från appellen som skulle kunna vävas in. Framförgående tex.

Hon gillar rallylydnad, nybörjarmomenten har vi övat ganska mycket. Ska se om det finns något att inspireras av i någon av de senare klasserna…
 
Igår utmanade vi oss litegrann, jag och Slyngeln. Jag har nog tidigare varit (och är) lite rädd att träna med störningsmoment - jag tar liksom för givet att det ska gå åt skogen... Men igår så provade jag att be om fot när vi gick över två broar med strömmande vatten. Slyngeln äääälskar vatten och vill nog helst slänga sig i och brukar därför dra i kopplet där, men jag sa som sagt "fot" och kortade INTE upp kopplet utan lät det hänga. Och han gick fot hela vägen över broarna och sträckan däremellan! :love: Som vanligt - kanske ett mycket litet steg för mänskligheten och för alla er andra, men ett gigantiskt framsteg för Slyngeln!
 
Vi skippade utmaningen igår dådet först var tävling hela dagen och därefter kurs på kvällen. Både jag och hundarna var trötta när vi kom hem 😄

Laddar för att gå ut och köra kvällens träning, funderar på om jag borde ta 70 och 75 meter först eller om vi kan hoppa upp till 80 direkt. Med storasyster då, lillasyster gör lite anpassat efter dagsform 🙃
 
Vi körde ett bra träningspass på fotbollsplanen med en för mig bra kontakt och fotgående. Duktig matte som fortsätter
Plus att vi börjat bästa starten med Ds gänget så blev lite extra fokus på ballongerna idag.

Bäst var ändå när hon började skälla på grannens hundar och jag började backa hon tvekade och sen följde efter. Det kanske finns hopp för brytandet av snackandet oxå. (Fast det kräver att jag går ensam med henne. )
 
Jag funderar och lägger upp en plan för idag. Nu är det två veckor kvar ganska exakt och jag tänker att ska man göra en utvärdering och förbättring är det nu!

Vi har ju kört godishand hela tiden och vi hade aldrig kommit upp i 40 meter utan denna utmaning. Men det var ju inte riktigt vitsen med utmaningen.
Jag ska fundera lite men jag tror faktiskt vi börjar om från noll, eller snarare med en meter hålla position utan godishand idag och öka med en meter om dagen. Det känns mer rimligt för oss, sen kommer vi nog använda oss av en längre sträcka med godishand för att värma upp och förbereda oss.

Tankar?
När jag väl skulle sätta ut konorna så insåg jag att gå en meter var överdrivet litet, så jag satte med 3 meters avstånd. Uppvärmning med godishand gjorde jag en triangel på 15 m, hon får ett fåtal belöningar fram till nästa kon.

Däremot insåg jag när jag tittade på filmen (och tanken slog mig redan när jag gick) att jag behöver belöna snabbar när hon gör ingångar OCH fokus. Eftersom fokuset fortfarande är hyfsat nytt.

Att gå 3 meter utan godishand var inga problem, däremot blev det ju lite känguruhand utöver det hela. Hon tar ju fokus på handen där hon vet att godis kommer ifrån (vilket jag vill i nuläget).

Funderar på hur jag kan flytta över så hon inte behöver hålla koll på handen längre fram. Spontant tänker jag att jag kanske ska jobba med position och fokus inne och klicka när hon gör "rätt" och fade'a handen allt eftersom. Eller så ser jag om jag kan få över fokuset på högerhand först och då blir det nog lättare att ta bort hjälpen allt eftersom vi går.

Någon som har jobbat liknande och hur har ni tagit bort godishanden efterhand?
 
Någon som har jobbat liknande och hur har ni tagit bort godishanden efterhand?
Har matat in Ammo i fotgåendet med näringsdrift. Plockade bort handen genom att först ta bort den i fotpositionen sittandes. Lyfter först handen en bit och är hunden kvar i position = belöning.
Efterhand flyttat handen till sidan och belönat när hunden är kvar i positionen - sen har jag bara gjort samma i rörelse.
I sammandrag alltså, har ju gjort det länge o längre stunder helt enkelt.

Nu har ju jag IGP frittfölj vilket gör att jag kan använda en kampdutt i armhålan som hjälp med, men det sabbar kanske ett lydnadsfritt följ.
 
Kvällens pass blev längre än planerat, använder lyktstolparna som avståndspunkter. Det var bara det att det var 25 meter mellan stolparna på elljusspåret och inte 20 meter som det är på grusvägen vi gått på tidigare så storasyster gick idag 100 meter med fantastiskt fokus 🤩😍

Stegade efter storasysters pass, så kortade ner till 75+ till lillasyster.
Hon fick leka några gånger per sträcka och gick jättefint fram till belysningen släcktes i spåret. Då blev det för svårt 😄
 
Har matat in Ammo i fotgåendet med näringsdrift. Plockade bort handen genom att först ta bort den i fotpositionen sittandes. Lyfter först handen en bit och är hunden kvar i position = belöning.
Efterhand flyttat handen till sidan och belönat när hunden är kvar i positionen - sen har jag bara gjort samma i rörelse.
I sammandrag alltså, har ju gjort det länge o längre stunder helt enkelt.

Nu har ju jag IGP frittfölj vilket gör att jag kan använda en kampdutt i armhålan som hjälp med, men det sabbar kanske ett lydnadsfritt följ.
Tack! Det låter som något jag kan följa.

Det finns en del i lydnaden som tränar med boll i armhålan eller liknande, men eftersom vi började med food drive så vill jag fullfölja.
Därefter så tänker jag att man kan lägga in det ibland, längre fram, för att variera belöning.
 
Tack! Det låter som något jag kan följa.

Det finns en del i lydnaden som tränar med boll i armhålan eller liknande, men eftersom vi började med food drive så vill jag fullfölja.
Därefter så tänker jag att man kan lägga in det ibland, längre fram, för att variera belöning.
Beroende på vad du har för godisbelöning kan du ha den i munnen eller iaf mellan läpparna för att få upp blicken från handen.
 
Vägrar köra ute idag, blötsnö, slask och blåsigt 😄
Men tränat inomhus nu, med 30 meter x flera och båda hundarna var jättefina 🤩 Hade även störning av roliga kompisar som tränade samtidigt så både jag och hundarna fick öva på att hålla fokus 💪😍
 
Vi har tränat pyttelite på sitt med fokus idag och att kunna hänga med något steg med också utan att tappa.
Har varit på spec.sök idag och haft en tidig morgon så hade inte ork till jättemycket mer.
Tror jag vill träna inne några dagar innan jag testa ute igen.
 
Vi har provat lägga in ”helt om hund bakom” från avancerad klass och ”båda 360 vänster” från mästarklass. Elegansen i det senare av momenten kan ifrågasättas 😁 men i sak var det ganska lätt att begripa, tyckte B.

Annars hasade vi oss fram i ännu ett ymnigt snöfall, med helt okej fot-resultat.
 
Ledig förmiddag och sol ute, så vi fortsatte där vi slutade sist, ökade från 100 meter till 110 för storasyster idag. Hade ett ! blicksläpp på totalt 7 vändor, 4 i vänsterfot, 3 i höger. Duktiga hund!
Lillasyster är lite låg så hon får pausa ett tag. Vill inte pressa och få bakslag,tar det hellre lugnt med henne.
 
Vi tränade positionering och gå på kloss i stallet. Det var störning deluxe med hästarna bara någon meter därifrån. Jag märker ju att jag är ny på detta, varannan gång har jag glömt bort hur det nu var jag gjorde. Hur höll jag kopplet och var ville jag placera handen för fokus?
Ska nog träna fler gånger med hästarna i stallet, belöningsfrekvensen är typ det dubbla, men när hon väl hamnar i "bubblan" så känns det riktigt bra.
Jag försöker att tänka att varje gång vi gör något som är klurigt (som med hästarna) så lär ju både hon och jag oss om hur hon fungerar och vilka knappar hon har/ jag ska trycka på.

Vi plockade även fram apporten för första gången i år och det var hög förväntan på den, hon studsade efter den. :)
Vi behöver dock träna mer på omvänt lockande, hon tar den och håller den stadigt, kan pilla på den utan hon släpper osv och har inga problem med att hålla den länge eller gå med den. Ska hon dock sitta eller liknande så spottar hon ut det. Så nära liksom men ändå så långt borta.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 554
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 320
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 041
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp