Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Springsteen

Trådstartare
Jag måste tyvärr vänja av min 6 månader fölunge från sin mamma. Ni som har följt mina hästar vet att mitt sto har fång och står på box,
fölet har därmed stått tillsammans med sin mamma på box. Men nu måste fölet vänjas av från sin mamma på grund av olika anledningar.

Tycker det är för tidigt, men vi har absolut inget annat val.

Vi har diskuterat olika lösningar för henne och en lösning är att hon får gå ut med de dräktiga stona. Tyvärr så är det så att grovfodret som de
dräktiga stona äter bara har en kvot på runt 6.

Men jag har köpt eget grovfoder till mitt sto med en kvot på 7.8.

Frågan är om fölet kan klara sig på att äta fri tillgång på grovfodret med kvot på 6 dagtid, nattetid skulle hon ha fri tillgång på mitt grovfoder på 7.8,
hon ska få mjölkpellets och jag tänkte försöka få i henne lucern också.

Tror ni att det skulle fungera? Det hade varit den bästa lösningen för min fölunge - tre vuxna snälla dräktiga ston som tidigare haft fölungar
och tagit sig ann och fostrat andras fölungar. Ev. så kan det lösa sig med jämnårigt sällskap också.

Vad tror ni? Blir det för låg kvot eller går det att pyssla ihop på något vettigt sätt?

I dagsläget så är hon tjock som en boll och äter med mycket god aptit även om hon serveras maten i egen box.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Stirra dig inte blind på kvoten enbart utan räkna på hennes behov och undefär hur mycket hon petar i sig under dagen och se vad som fattas.

Det är möjligt att det blir svårt att möta behoven med silagen du har och även att få i henne lusern, pellets och silage på natten -risken är att hon väljer silaget och pelletsen och ratar lusernet om hon nu inte gillar det.
I det läget hade jag räknat ut hur mkt lusern + pellets (+ ev mineraler, tex fosfor om man ger mkt lusern) hon behöver för att täcka behoven och hellre ta bort lite silage till förmån för lusernet till natten. Till föl som väljer silaget före lusernet och om silaget är för "dåligt" är det bättre att inte ge dom något val ibland.
Äter hon upp sin lusern så ska det finnas silage för hela natten såklart.

Det är lite speciellt att räkna på föl och fri tillgång i hagen osv men jag brukar försöka se till att behoven blir uppfyllda till stor del på natten och uppskatta vad den äter ute i underkant, så jag vet att fölis får i sig det den ska.

Sedan får man titta på fölet så det inte blir fet, drar iväg i växten osv och korrigera efter det. Det jag främst håller koll på är energin, överskott av protein är jag inte så brydd över (sålänge det inte är enormt såklart) samt mineralerna.

Mina föl som är drygt 7 och 8 månader äter ca 3 kg lusernpellets (uppblötta) var på natten + 4-5 kg grovfoder, mineraler och fölpellets.
Fri tillgång på grovfoder ute (ute ca 16-18 tim/dygn). Grovfodret i mitt fall är inte optimalt, kvot 7,9 och jag brukar vilja ha över 10 -men det funkar ändå tack vare lusern. Se upp med Ca/P och Ca/Mg kvoterna bara.

Detta är mina erfarenheter iallafall, det optimala är såklart ett dunder grovfoder med kvot 10-13 men ibland har man helt enkelt inte det och då tycker jag att lusern (pellets) är det bästa alternativet till föl (+ fölpellets med mjölkprotein).
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Tack för svaret. Bra att få höra lite hur man ska tänkta!

Jag har bara provat med lucernhack och det gillar hon inte.

Hon äter allt annat jag gett henne i pelletsform med stor förtjusning (mineraler är det bästa hon vet.) så jag
tror att hon kommer att äta lucern om hon får det i pellets.
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Lusern i pelletsform är det bästa för fölungar, lättare att ta upp pga att fibrerna redan är processade (mindre fibrer helt enkelt) och fölens magar är ju som du vet inte färdiga att helt processa gräs (dvs grovfoder) förrän dom är lite äldre.

Rekommenderar alltid melassfri lusern också men det har du nog koll på.
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Ska köpa en säck lucernpellets när jag åker och hämtar min beställning av mjölkpelletsen. (Föl pellets med mjölkprotein.)

Håller tummarna för att hon tänker äta det. Hur gör man annars?
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Annars kolla hur mycket hösilage hon äter på ett ungefär på natten och se om du kan lösa det med fölpellets, Krafft muskel (det enda är att det är rätt stora hårda pellets så man kanske kan blöta lite för att mjuka upp dom?), helt beroende på vad du måste lägga till för att möta behoven.
Precis som när man räknar för en stor häst egentligen bara det att man kan "räkna ner" värdena på grovfodret lite eftersom man vet att hästen inte kan tillgodogöra sig lika mycket som en stor häst från det.
Ge mer av fölpelletsen i första hand och när du täcker energibehovet så ger du nåt extra protein så du täcker proteinbehovet gott och väl.

Eftersom din fölunge verkar vara ganska lättfödd så tror jag du mest kommer behöva koll på proteinet och mineralerna.
Dessutom är hon ponny och kommer inte behöva lika mycket mat som tex mina grabbar.

Att hon är lite tjock är bättre än tvärtom nu när du ska vänja av henne.
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Hon äter lätt 1 kg silage på en timma när hon står själv. Hon är ett matvrak och lättfödd, men det kan ju i och för sig ändras när man
särar på henne och sin mamma.

Bör jag tillsätta extra lysin? Läste i någon tråd här på buke om att man kunde ge det och att man kan beställa det utomlands?
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Jag räknar på lysinet, och ser till att det behovet blir uppfyllt gärna utan att räkna in grovfodret så att säga. Det blir ju lite av en uppskattning.

I de flesta fölfoder är lysin (och även andra viktiga aminosyror) tillsatt så kolla först hur mycket du får med där.

Lysin finns även i tex lusern (4,5% av råproteinet), soja (6,1%), potatisprotein (8,1%) mm så man brukar kunna komma upp i tillräckligt mängd i foderstaten, och det finns ju även tillskott med lysin som tex VSL.

Tydligen kan man beställa ren lysin utomlands, verkar vara lite krångligt. Dock verkar det himla smidigt att ha ren lysin hemma så jag funderar på att försöka få hem!
 
Sv: Fråga ang. grovfoder till fölunge.

Mitt fölfoder har 9 g lysin per kg foder.

Om jag gissar fölets vuxenvikt så, om hon blir någorlunda i sina föräldrars storlek, så borde hon väga runt 400 kg som vuxen.
23 g lysin tror jag är hennes behov just nu.

Tack igen för svaren!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 020
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 528
Senast: Masse
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 564
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 503
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp