Bukefalos 28 år!

Frågor och funderingar kring förstahund

Wysiwyg

Trådstartare
Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i framtiden. Ingenting är tidsbestämt eller skrivet i sten utan jag har bara börjat vänja mig vid tanken och börjat fundera ut olika lösningar.

Men, när är man i livet redo för en hund? Är det när man kan säkert säga att man kan leva på samma sätt i 10 år? Eller spelar det ingen som helst roll bara man ser till att hunden alltid har det bra?

Hur mycket tid anser ni att man ska ha för att kunna utveckla och underhålla en brukshund på en aktiv nivå? Seriös träning och tävling samt bara tillräcklig aktivering? Hur många timmar per dag ska man kunna avlägga som kvalitetstid för hunden? Fysisk motion och mental stimpulering? Är det heltidsledig, halvtidsjobbande eller klarar man heltid och hålla igång en bruksvovve? Kan man kombinera familj, kompisar och annat intresse (hästar) med hund och hundintresse?

Hur bra ekonomi ska man ha? För oförutsedda utgifter etc. Klarar man att ha hund på studielån tex?

Måste man köra skydd med schäfer? Kanske en enormt dum fråga, men eftersom de flesta verkar göra det måste jag ju ändå ställa den :angel: Eller kan man bara köra lite spår och lydnad? Kanske inte lämpar sig att köra igång med skydd (och därigenom tävlingsinriktning) det allra första man gör? Eller?

Som sagt, jag kommer inte skaffa hund nu eller ens inom det närmsta året. Först ska jag förbereda mig och mitt liv och läsa allt jag kan komma över om hunduppfostran och träning. Kanske besöka en brukshundsklubb och en kennel som intresserar mig. Vill verkligen förbereda mig och känna att jag har någorlunda koll på vad som gäller när jag skaffar hund.

Tacksam för alla råd och synpunkter :bow:
 
Sv: Frågor och funderingar kring förstahund

Jag kommer säkert få påhopp för mina kommentarer nu,men det blir var man gör det till.Självklart ska man ta hand om sin hund på bästa sätt,men man kan alltid lösa saker med tillfälliga lösningar när problem dyker upp.

Det är naturligtvis jättebra om du kan planera ditt liv i 10 år,men vem kan det igentligen?.Ingen vet om man kommer bli sjuk,skadad,arbetslös,träffar en ny partner,skaffar barn och flyttar mm mm.

Visst kräver en hund mycket, och särskilt en schäfer är ju som sagt va en arbetande brukshund och bör få jobba.Men jobba behöver inte innebära 7 dagars träning med 3 timmar varje gång.Av mental träning blir hunden mycket tröttare än av fysisk träning,så man kan variera i det oändliga.Kör lite spår 1-2 ggr i veckan,lite dressyr någon gång i veckan och testa skydd om du är intresserad.Du kan även gömma godis i pappersrullar,låta hunden letar bollar i skogen,träna lite "agility" genom att hoppa upp och ner på stubbar,över nedfallna grenar och gå slalom genom träd/buskar/staket mm du hittar på vägen.Du kommer märka vad din hund gillar genom att testa olika saker.Det finns mängder med kurser att utvecklas på sen.

Det är väldigt individuellt hur mycket tid som går åt varje dag till hunden,men jag som har en blandras (schäfer,golden,labrador) lägger nog ner i snitt 3-4 timmar per dag om man räknar in tiden som vi är ute på promenader eller tränar.Har hört av andra att de tycker det är mycket,men för mig känns det som det är en normal nivå.Jag tränar inte speciellt mycket,men jag varierar mig mycket med annat just på promenaderna.Vi "tränar" fot,inkallningar och lite andra moment medan vi går,vi letar godis i skogen,vi lägger godisspår,vi åker till skogen och plockar kantareller,till sommarstugan och simmar,badar,vi träffar folk med hundar så de får busa och rusa av sig,vi tar långa nos och luktpromenader och vi kastar boll och leker mycket.

Att jobba heltid är för mig ganska mycket när man har hund,men även här finns lösningar i form av hunddagis,dagmatte eller kanske någon bekant som kan ägna ett par timmar med hunden de dagar man jobbar.Själv jobbar jag heltid inom vården,men jobbar natt och har en sambo som är hemma på natten och sköter bla sista kvällskisset och morgonkisset.Även om hunden ska kunna vara själv,så tycker jag inte den ska behöva vara det mer än max 4-5 timmar i sträck,resten får man fixa med hundvakt eller andra lösningar.

Att träffa kompisar funkar naturligtvis även om man har hund.Det finns två alternativ.Antingen tar man med sig hunden om det går,eller så rastar man den ordentligt innan man ger sig i väg och är inte är borta så länge(alternativt hundvakt).Har du häst kan du säkert vänja hunden vid att följa med på dina ridturer så småningom, eller låna en box just under tiden du rider.Oftast är hunden bara glad att den får vara med dig och får samtidigt lite miljöombyte.

Pengar ja....en hund kostar i hundköp,mat,leksaker,försäkring,ben,godis,vaccin,vetrinärbesök,kurser,bädd och halsband/koppel.På detta finns det hur mycket som helst att lägga pengar på,så man väljer ju lite själv.Jag köper mycket ben till min hund,gör eget levergodis,samt kör med färskfoder och torrfoder till henne.Matkostnaden och ben ligger nog på ca 400-500 kr i månaden(30 kg hund),försäkringen på 120 kr/månaden.

Det är nog bra att ha lite pengar undanstoppade.Jag hade oturen och har köpt en allergisk hund.Därav har hon kostat mig runt 30 000 kronor för specialmat,utredningar,mediciner,mängder av vetrinärbesök och specialschampon,oljor och allt vad det nu har varit.men i normala fall klarar man sig nog bra om man har ett konto med 5-10 tusen på i reserv.En frisk hund kostar ju inte mer än några hundra för vaccin per år,men man vet ju aldrig när olyckan är framme.

Såhär kan det se ut för oss under en vecka med variationer förstås

Måndag: 10 min morgonkiss runt 04.00 (sambon börjar tidigt vissa veckor)
1,5 tim långpromenad 08.00-09.30
30-40 min promenad med träning under tiden 14.00
20-30 min inlines med sambon ca17.00
10 min kvällskiss ca 20.00-21.00

Tisdag: Morgonkiss
Skospromenad 2 timmar
träning under promenad 30 min(eventuellt spår,godislet)
Nos och luktpromenad 20-30 min
kvällskiss

Torsdag:Morgonkiss
Jag tar bilen till sommarstugan och hunden är lös tills vi åker hem
badar,leker och tar det lugnt
sambon tar inlines på kvällen
kvällskiss

Fredag:Morgonkiss
träffar andra hundar,går promenader,eller släpper ihop dem för bus
och lek.Ibland agility eller lydnad tillsammans.
träning ca 20 min aktivt
promenad 30-40 min
kvällsrunda ca 20-30 min

Lördag morgonrunda ca 20 min
Eventuellt spår,alternativ långpromenad 1,5 tim,skogspromenad
Åker eventuellt till någon bekant,hunden är med,alternativt lös på
på landet,hos svärföräldrarna eller i någons trädgård
kvällspromenad eller kvällskiss 10-30 min

Söndag:Morgonrunda ca 20 min
se lördag
se lördag


Mellan våra promenader/aktiviteter lämnar jag ibland hunden för fikabesök,handling,shopping,en tur bak på sambons motorcyckel,bio,resturang mm mm,så visst kan man göra saker utan hunden också:)

Hoppas du fått lite information om hur det är att ha hund och lycka till:laugh:
 
Sv: Frågor och funderingar kring förstahund

Du behöver absolut inte köra skydd. Det är bara en av alla grenar man kan välja. Min hund hade nog passat i skyddet, men går av olika anledningar inte den grenen, utan lydnad, spår och sök är hennes grej istället.

Att inte jobba heltid kan väl låta skönt iofs, men det är inte nödvändigt. VIker man bara lite av fritiden åt hunden kommer du märka att hunden ibland blir snabbare trött än du själv.
 
Sv: Frågor och funderingar kring förstahund

Självklart behöver du inte köra skydd. Allt är inviduellt, hunden kanske inte passar för ändamålet och du kanske inte tycker det är speciellt kul.
Jag har själv en schäfertik som nu är 10 månader, vi har riktat in oss på lydnad och spår (på tävlingsnivå) Hunden tycker det är jättekul och jag också. Vi spårar 2-3 gånger /vecka, och tränar lydnad på klubben 2-3 gånger vecka. Utöver det så är det skogspromenader, lek och miljöträning. Nu är hon så pass ung så vi har inte börjat "hårdträna", men även min unga hund kräver en hel del. Jag kan inte säga hur många timmar per dag jag lägger ner på henne, men som minst kanske 2 timmar.

Att umgås med vänner och ha kul fungerar hur bra som helst. Mina vänner vet om att där jag är, där är min hund. :p Åker man tex o fikar hos nån kompis, då följer hon med. Och ska man ut o festa så brukar jag se till att hon är ordentligt stimulerad och rastad, och åka hemifrån rätt sent. Hon ligger och sover och tittar på mig som att jag är dum i huvudet när jag kommer hem... :grin: Tyvärr så kan man inte dra iväg på spontanresor (om inte hunden kan följa med) utan det krävs lite planering, men det är ett åtagande man gjort och lite uppoffringar måste man självklart göra när man har hund.

Jag jobbar heltid och har med mig henne på jobbet, det fungerar jättebra men självklart har inte alla den möjligheten. Då får man lösa det på annat sätt, tex hunddagis lr hundvakt. Ger man sig bara fan på nåt så brukar det mesta lösa sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 301
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 154
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 458
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp