framåtvänd bilbarnstol?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

I 2- och 745:orna kan man sätta extra bakåtvända säten i kombiutrymmet så bilen blir 7-sitsig. Funkar det med 9-serien också?
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Ja, det ska det göra, tror jag.. Frågan är bara var man ska göra av det man ska ha med sig då, typ barnvagn till minstingen och andra oväsentligheter... :p
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vi har en 745 från -92, där får stolarna gott och väl plats. Och de är billiga i inköp.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Dagens barnvagnar kan bli ganska små.....eller faktiskt så ändrar jag mig! Emmljunga från -99 var mindre än brion från -03...
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag vände stortjejen när hon var drygt tre år och hon var/är lång. Då var hon lika grov och lång som en 4-5 åring. Jag var också bekymrad över detta då. Nu är hon sju och sitter på bälteskudde sedan något år. (Nu jämnlång med flera 9-10 åringar...)

Värre är att lillasyster vid två års ålder bestämde sig för att hon minsann skulle sitta åt rätt håll hon med..... Jag var ju på något sätt tvungen att kunna köra henne till dagis mm, samt även kunna spänna fast henne i bilen.
Det var bara omöjligt när hon skulle sitta bak o fram. Hon ålade, sparkade, skrek och grät i veckor. Nu sitter hon framåtvänd i sin Akta duoflex comfort, fastspänd och inte hysterisk..... bättre det än att lämna henne ensam skrikandes på gårdsplanen för att storasyster ska hinna till skolan o mamma till sitt.....
Och mamma sliter sitt hår, och VET att det är fel att ge upp.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

japp det gör det men hur kul är det att placera mindre barn i bakluckan :crazy: vi har så att vi kan i värsta fall åka så när hela familjen ska tryckas in i volvon, 945.
Tro mig, det blir inte lättare att ha en 7 sitsig bil . Bara se vår Chrysler GV. Den är 7 sitsig. Fram är det dubbla airbags. Längst bak är det soffa med enkelt midje bälte i mitten :( sen i mitten är det 2 pilotstolar. Vet inte hur amerikanarna t'nker egentligen. Bilen är skön att köra och ungarna sitter bekvämt MEN hur ska man placera bakåtvända stolar???? Går inte i mitten bak i soffan för då kommer man inte åt att sitta brevid (kommer inte in helt enkelt) Går inte att sätta bakåtvänt i båda pilotstolarna för då kommer man inte in till soffan. Visst kan man knöla in en bakåtvänd i hörnan på soffan men det är vääääldigt tr¨ångt som vuxen att gå förbi pilotstolarna, speciellt med ett barn på armen. Sen tillkommer att på våre modell så kan man bara vika pilotstolen bakom passagerarstolen, bakåt. Den stolen som är mest logisk att placera en bakåtvänd på......jag åker längst fram och min man drar stolen längst bak=går inte att placera någon stol där inte.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Om vi skulle få ett till barn nu medan pojkarna är små så skulle jag skippa babyskyddet och istället skaffa en till Britax freeway och luta den helt och stoppa nyfödd i den. Mina barn har varit stabila ända sedan födseln vilket gjort att de suttit bättre(läs legat) i Freeway än i rock a toten. Sen hatar jag att släpa på babyskydd i butikerna vilket gjort att vi inte nyttjat stolarna till det och då kan man lika bra skaffa en rejäl stol som tål lite mer.
Kan berätta att Tobias, 2½ liten för sin ålder väger ca 14 kg, lyckades sitta sönder en Rock a Tot :crazy: hur bra är den då som skydd????????
Kan tillägga en oviktig detalj om stolar i volvos baklucka, kostar runt 7000 att KÖPA, sen tillkommer om man vill ha hjälp att montera :( (vi har ju nyligen införskaffat sådant)
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Den här tråden är mycket intressant på flera sätt.

Den har kopplingar till två andra trådar här på barn.

Först tycker jag att man kan dra en paralell mellan den här och tråden om hemförlossning när det gäller barns säkerhet. Som alltid ska gå först. Det ÄR inte säkert att åka framåtvänd i bilen innan man är tillräckligt stor för det.

Den andra kopplingen ser jag till tråden on Nannyakuten. Det undras hur det kan gå så illa att barnen tar över och bestämmer i familjen.

Ni som vänder era barn för tidigt. Vem bestämmer. Ni eller barnen?
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

hehe så kan man också dra paralleler :D
I vårt fall var det att välja mellan att ha en unge som knäppte sig lös som man inte såg i bakåtvänd stol alt en unge som fortfarande kan knäppa sig lös (men som inte gör det )men som man ser i framåtvänd stol och som man då kan åtgärda tidigare :idea:
Det var tider då man kunde spänna fast Tobias i en stol utan att han tog sig lös så fort man vände ryggen till. Houdini släng dig i väggen :cool: Vi skaffade först extra spännen att ha högre upp när han började krypa ur 5 punktsbältet :eek: som var åtdraget så hårt man bara kunde.

Vårt första barn satt bakåt till 4 års ålder men 2an var vi tvugna att vända fram vid 2 års ålder pga ett gipsat ben som inte fick plats i bakåtvänd stol :( tyvärr ville inte läkaren gipsa benet i böjd form :p

nummer 3 tog sig lös själv men nummer 4 sitter än så länge tryggt i sin bakåtvända stol trots livliga protester ibland :rofl:

Apropå något annat. Är det fler än jag som reflekterat att biltillverkarna har glömt att bilarna måste låta lite mer och skramla lite mer för att barnen ska kunna somna?? Mina barn somnar bättre i den äldre volvon än i den beydlingt nyare Chryslern :confused:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag bestämmer - jag bestämde mig för att inte tejpa fast lillebrors hand i stolen, alternativt stanna var 50e m för att stänga framdörrn - som hade varit svår att tejpa igen också, fast svetsa hade kanske funkat :crazy: .
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Ungen i fråga sitter inte still i stolen bak heller,ska stå på knä baklänges, jag stannar ca 2 ggr på 5 km varje hemresa och går ur, frågar om han ska gå hem, har plockat ur han någon gång. Han sitter still den dagen och nästa dag är det samma visa - jag hoppas det går över - jag har inte gett upp men tyvärr inte han heller. Här kan han åtminstone inte öppna dörren.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Visst är barns påhittighet otrolig :crazy:
Undrar om man får ha barn i hundburen iställt :idea: men det kanske inte är så säkert. Lås med nyckel isället för den lysande röda knappen på magen(som bara skriker"tryck på mig")

Om något år har de säkert löst den biten, tekniken går ju framåt. När jag var liten låg man och sov på hatthyllan :eek:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag håller faktiskt med dig. Eric som är tre om lite mer än en vecka hade en period tidigare då han drog ur armarna från sitt bälte och jag frågade här vad jag skulle göra. Jag valde att tillrättavisa honom skarpt och verkligen göraq klart för honom att mamma och pappa blir mycket arga om han gör så. Han slutade faktiskt med det och sitter fortfarande bakåtvänt. För min del är det så att jag bestämmer, om jag så måste stanna bilen och gå ut och sätta tillbaka honom så gör jag det. Blir han för stor kollar jag efter en bättre stol och hjälper inte det så byter jag helt enkelt bil. Säkerheten sätter jag alltid först. Sedan undrar jag, varför har längden betydelse för när man vänder dem? ÄR det inte så att före ca 5 års ålder så är barns huvud stort i förhållande till kroippen och vid en krock så är risken stor att barnet knäcker nacken. Jag personligen tar inte den risken för att barnen inte vill åka bil bakåtvänt, att de öppnar dörren under färd ( som man kan förhindra ) eller för att de måste ha en viss stol med sovmöjlighet.

Luff- har inte er bil en knapp på kanten av dörren man kan ändra på så att det inte går att öppna dörren innifrån?
På min mors volvo 264 från 1983 fanns det en sådan och vi har det. Min man påstår här att det troligtvis finns på alla bilar ( han är inte helt säker, men nästan ).
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag måste bara säja att det är ju fantastiskt bra att det finns barn som stämmer in med normen, som gör precis som föräldrarna önskar och växer enligt "normalkurvor".
Det är ju fantastiskt att all Ni som är föräldrar till sådana har så förba**at svårt för att sätta er in i att det finns situationer när man tvingas göra saker MOT både förnuft och vilja, av olika skäl. Att det faktiskt FINNS tillfällen då man måste göra undantag från det som är optimalt, för att inget annat fungerar.

Jag ska försöka svara på några inlägg här...

I 2- och 745rna kan man sätta extra bakåtvända säten i kombiutrymmet så bilen blir 7-sitsig. Funkar det med 9-serien också?
japp det gör det men hur kul är det att placera mindre barn i bakluckan vi har så att vi kan i värsta fall åka så när hela familjen ska tryckas in i volvon, 945.
TACK Welsh!
Nä, inte sjutton vore det kul att sätta en treåring i bakluckan. Jag har redan NU svårt att höra vad hon säjer, när hon sitter i baksätet, skulle hon sitta längst bak skulle jag inte höra henne alls. Och jag anser faktiskt att man bör kunna kommunicera med barnet medan man kör bil, även om man inte behöver sitta och hålla det i handen eller plocka upp leksaker.
Och frågan är om det egentligen skulel vara så mycket säkrare än framåtvänt åkande?? Det extra sätet man sätter in använder vanliga trepunktsbilbälten och man har inte minsta lilla tillstymmelse till stöd i sidled. Vid en eventuell frontalkollission har man stödet för nacken bakåt, men i sidled NOLL stöd... Eller ska jag kanske köpa en framåtvänd stol och placera DEN bakåtvänd i detta extrasäte, för att få detta stöd???
Kan tillägga en oviktig detalj om stolar i volvos baklucka, kostar runt 7000 att KÖPA, sen tillkommer om man vill ha hjälp att montera (vi har ju nyligen införskaffat sådant)
Tja, det blir ju nästan gratis, ju.. Och ska jag dessutom då byta bil OCh sätta in en framåtvänd stol också, så blir det ju ännu billigare :idea: :smirk:

Först tycker jag att man kan dra en paralell mellan den här och tråden om hemförlossning när det gäller barns säkerhet. Som alltid ska gå först. Det ÄR inte säkert att åka framåtvänd i bilen innan man är tillräckligt stor för det.
Man bör inte vända barnet förrän tidigast vid 3-4 års ålder, är rekommendationen som ges. De BÖR åka baklänges så länge som möjligt, men det är ändå okej att vända dem vi 3 års ålder. jag säjer INTE att det är det mest idealiska, men när den utrustning som finns att köpa inte är anpassad efter längd på barn utan endast efter vikt så har man inte så mycket att välja på, faktiskt.
Jag hade kanske förstått "drevet" här om jag hade tänkt vända på barnet vid 1½-2 års ålder, men så j***a dum är jag faktiskt inte.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Du behöver inte bli så arg för att vi inte tycker som du! Jag skrev det tidigare och skriver det igen; hör med en återförsäljare om de kan rekommendera en stol som passar ert behov. I slutändan gör du ju ändå som du vill och inte som vi vill tvunget.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag har två långskånkar till barn och även om jag har högt säkerhetstänkande så fick de åka framåtvänt från ca 3,5 års ålder (tror jag det var, det var ju några år sedan). Dock har vi köpt riktiga bältesstolar till bägge bilarna. Sonen har fortfarande en bältesstol som "passar" fastän han är 128 cm lång nu i den ena bilen i den andra har han en bälteskudde. Dottern har också kudde fastän hon är drygt 140 cm.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Nu är det väl kanske inte frågan om att ha barn som stämmer in med normen. Barn lyssnar väl och lyder oftast inte direkt av sig själva. Det ligger oftast en hel del tid och arbete bakom det.

Och angående säkerhet i bilen så är väl det mest en planeringsfråga.

Hur många barn planerar man att ha. Hur tätt tänker man ha mellan barnen. Vad behöver vi ha för bil för att kunna tillgodose våra behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Comfort
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·
P
Småbarn Japp, då var det snart dags med en bilbarnstol. Babyskyddet börjar bli för litet. Det är 10 cm kvar upptill men fötterna dinglar långt...
2
Svar
24
· Visningar
2 302
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp