framåtvänd bilbarnstol?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Hade för mig att jag läst något om någon undersökning av dödsolyckor på NTF. Såg dock att de bara hänvisade till den.

Deras text om varför bakåtvänt är rätt bra ändå. Klipper in den i slutet :-)
De flesta av de barnen i den hänvisade studien var äldre än rekommenderad bakåtvänd ålder. Tyvärr tror man i den studien att ca 30% av barnen hade överlevt om de hade hade korrekt säkerutrustning (för sin ålder) vilket många inte hade.
Efter ha läst den för ett antal år sedan bestämmde jag mig för att vara så säkerhetsmedveten jag kan. Kan jag på hyftat enkla sätt minska olycksrikser skall jag göra det. (och så önsakr jag att dottern blir hästintresserad... hm skall kanske tänka om :devil: )
För de som är intresserade av undersökningen så hittar man den på: http://62.119.60.67/templates/Report____2796.aspx?reportid=2202. (ww.vti.se)

klippt från www.ntf.se

Varför bakåtvänt?

Bilbarnstol och bälte är bilens viktigaste skyddsutrustning. Djupstudier av dödsolyckor bland barn i trafiken visar att en tredjedel av de omkomna hade överlevt om de suttit i rätt skyddsanordning. Det säkraste sättet för ett barn att färdas i bilen är i en bakåtvänd bilbarnstol.

Barn bör åka bakåtvänt så länge det är praktiskt möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Anledningen till att ett barn färdas säkrast i ett bakåtvänt skydd är att huvudet är stort och tungt i förhållande till resten av kroppen – vid 9 månaders ålder utgör huvudet 25 procent av barnets totala vikt.

Dessutom är barnets muskler och skelett inte fullt utvecklat och risken för skador är stor vid en krock i framåtvänt läge, när huvudet kastas framåt och bakåt. I en bakåtvänd stol fångas kraften vid en kollision upp av stolsryggen och påfrestningen för nacke och huvud blir betydligt mindre. Med en bakåtvänd bilbarnstol kan dödsrisken vid en kollision därför minskas med upp till 95 procent. Motsvarande siffra för en framåtvänd stol är 50–60 procent.

I dagens moderna och säkra bilar är karosserna styvare, för att bilen bättre ska klara krockvåldet. Men då bilen är styvare ökar även påfrestningen på passagerarnas nackar vid en krock. Därför är det extra viktigt att barn åker bakåtvänt, trots att man har en modern och säker bil.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Ska man hålla sig till kalla fakta så är 3 år, 15 kg och en meter den gräns man kan vända barnet vid. Sedan är det förstås bra om det funkar att ha dem baklänges 1-2 år till, men då under förutsättningar att de inte växer ur de bakåtvända stolarna och verkligen sitter FAST i dem.

När man får småsyskon måste man ju ha babyskyddet fram och det större syskonet bak. Det är då absolut säkrare att ha det barnet framåtvänt, tyst och fastspänt, än bakåtvänt, skrikande och plötsligt löst! Jag hade själv vänt Vidar av säkerhetskäl nu om jag åkt ensam med honom och bebisen. Vad gör du som ensam vuxen i bilen med en lös unge bak (eller på väg fram) i bilen på motorväg med stoppförbud i tung trafik tex :eek: :confused:

ameo - förresten, det är bara de små lösa babyskydden som behöver luft framför sig. Vanliga fasta bakåtvända bilbarnstolar i baksätet ska ha ryggen mot stolsryggen framför.

Min egen erfarenhet från akutsjukvården säger att det är vanligt med skadade och döda barn i trafikolyckor där barnen varit OBÄLTADE. Ibland är dessutom de obältade barnen orsaken till olyckan. :cry:
Barn i barnstolar av olika slag klarar sig mycket bra, om det inte är en sådan olycka att alla krossats oavsett hur de suttit. Jag har nog röntgat hundratals barn efter olyckor men inte någon med nackskada pga framåtvänd bältad placering.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Tack för det, det var en intressant sida.
Jag passade på att skänka en tanke till min brors son som åker framåtvänd trots att han nu bara är 1,5 år.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag tycker fortfarande att forskningen talar för swig själv.

Ni får göra som ni vill, men jag vänder inte mina barn tidigare än 4 år, gärna senare. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn dog i en bilolycka för att jag har vänt honom för tidigt.

Men det är upp till er andra att göra som ni själv vill. Men de som har problem med för små bilbarnstolar kan väl åtmionstone prata med en återförsäljare. De som har barn som tar sig loss hota eller muta med godis eller sätta fast med spännband.......
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Enya skrev:
De som har barn som tar sig loss hota eller muta med godis eller sätta fast med spännband.......

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Enya, helt allvarligt, kan du inte låna ett visst barn av Welsh så du förstår på vilken nivå rör oss?

Inget av ovanstående skulle funkat på Vidar mer än 2 minuter. Högst. Eller tills det kom en mötande intressant lastbil.

Enda sättet att få fast dem med utrustning är på ett sådant sätt att man själv inte skulle få loss dem om bilen började brinna eller hamnade under vatten.

Jag höll honom iofs baklänges men genom upprepade mycket tuffa ledarskapsdemonstrationer som säkert gjorde mig till en betydligt sämre bilförare pga adrenalindriven :o

Jag tycker en del inte verkar förstå skadepanoramat i bilolyckor. Whiplashvåld (att bli påkörd i mkt hög fart bakifrån) är absolut inte det vanligaste man råkar ut för. Distraherade eller uttröttade föräldrar som tappar omdöme/koncentration och själva kör av vägen eller in i något har i alla fall jag sett betydligt oftare.

Och tro mig, de fallen där det kommer in döda småbarn etsar sig fast i minnet :cry:

Obs den intressanta meningen på NTF:s sida där de formulerar sig som att det är förstås bra om barn sitter extra länge bakåtvänt om det är praktiskt möjligt.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jo skicka honom till mig......

Jag reagerar så skarpt på detta eftersom så många vänder sina barn för tidigt pga ganska lama ursäkter; min bror är ett exempel på det. Jag har ingen aning om hur jag ska få min bror att fatta att det han gör faktiskt är fel, jag röstar för en ny lag som säger att det är olagligt att låta barnen åka framåtvänt innan...säg 3 år eller något. Och jag hoppas att de aldrig råkar ut för en olycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Comfort
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·
P
Småbarn Japp, då var det snart dags med en bilbarnstol. Babyskyddet börjar bli för litet. Det är 10 cm kvar upptill men fötterna dinglar långt...
2
Svar
24
· Visningar
2 302
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp