framåtvänd bilbarnstol?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Selma börjar bli stora damen nu och håller på att växa ur sin bakåtvända bilstol på längden :(. Jag hade egentligen velat ha henne åkande baklänges ett bra tag till men inser att det inte kommer gå, av rent praktiska skäl. Och när det nu kommer ett till syskon i april så blir det dessutom omöjligt att få in tre stycken baklängesåkande barn i bilen (såvida jag inte trycker in babyskyddet i baksätet bakom förarsätet - det tar dock så stor plats att det i princip sitter intill ryggstödet då = inte idealiskt), så därför har vi bestämt oss för att det nog är lagom för Selma att börja åka framlänges när lillasyskonet kommer... Hon är då 3 år och 3 månader.
(Usch, det känns alldeles för tidigt att vända henne redan :crazy: , men vad har jag för val???)

Så nu söker jag efter tips om saker som är bra att tänka på när jag väljer framåtvänd stol till Selma! Erfarenheter av olika fabrikat? (jag hittade en variant på Ica idag, "mothers choice" tror jag den hette - nån som sett?)
Jag vill ha en stol med stöd åt sidorna, helst då en som växer med henne och blir en bälteskudde i slutänden. Fördelar/nackdelar?
Andra erfarenheter?
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vidar åker framåtvänt i baksätet. Vi vände honom för att han vred nacken av sig av nyfikenhet annars - ingen vits med att sitta bakåtvänt om ungen inte sitter kvar :crazy:

Han har en begagnad Britax Two-way hos oss (det är en stol som är för alla från bebis tills de växer över kanten och kan vändas åt båda håll) och en vanlig bältesstol (en sådan jag tror du menar) hos pappan.

Småbarnsstolarna är säkrare med flerpunktsbälten och den kan ju användas bakåtvänt också till mindre syskon eller om ni inte åker så många.

Bältesstolen är eg för barn från ca 4 år och sättes inte fast alls mer än att man drar det vanliga bältet över både stol och barn. Man bör nog vara över en meter för att den ska funka. Men den är oerhört mycket enklare att hålla på med. Det finns olika modeller mellan ca 500-1500, alla jag sett är godkända men de har olika mycket stöd åt sidorna och olika design. Alla kan inte heller bli en bälteskudde.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vi har ju redan två stycken bakåtvända Britax Eclipse, så det verkar väldigt onödigt att skaffa en vändbar - om man då bortser från flerpunktsbältena, som naturligtvis är positivt medan de är relativt små i alla fall.

Jo, jag vet ju att bältesstolarna är från 4 år eller nåt, men Selma är redan nu 99 cm lång (4 cm över "medel" vid 3-årskontrollen på bvc) så jag har ju inte så mkt val...
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Har samma problem, min är ju bara 2½ men huvudet sticker upp ovanför stolen (britax two-way) och jag känner mig väldigt kluven... vill ju inte vända honom än, men växer han lite till är det inte säkert längre!
Men kan man ha dom framåtvända fast de "växt över kanten"? (slänger in en till fråga här i din :smirk: )
Ett par kompisar fick vända sin kille när han var två för han blev så åksjuk... de hade heller inte mycket val... men det känns ju inte bra!
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Håller med om att det känns lite tidigt att vända, men om du nu tar det beslutet tycker jag du ska leta en stol med lite skydd på sidorna runt huvudet, förstår du, dels för att om hon somnar så är det så lätt att huvudet faller och med framåtvända stolar sitter barnen "rakare" än i bakåt vända.

Dels för att det skyddar mer.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

http://www.akta.se/rallysport_large.asp

http://www.britax.se/baltesstolar.htm

http://www.engbaby.com/SE/Maxi-Cosi/Maxi-Cosi_RodiSPS.html

http://www.engbaby.com/SE/Maxi-Cosi/Maxi-Cosi_RodiXP.html

Är alla bältesstolar som enligt min erfarenhet borde funka för dig. Kostar runt 1500 :-

Kanske även denna men den är lite "bredare" på mitten:

http://www.hts.no/besafe/svenska/besafe_1_2_3.html



Det som jag däremot inte skulle sätta en så liten i är den här typen av mindre stöttande bältesstol : http://www.lidabgroup.com/visaprodukt.asp?rId=45&mId=15&sId=25
Det finns flera liknande i affärerna, billiga (500-1000) oftast grå och väldigt lätta men utan bra sidoskydd och mer passande större barn trots märkningen.

Bra länk i sammanhanget: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9909/24/bilstol.html

Välkommen i barnstolsdjungeln ameo :D
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag vet inte, men jag skulle inte villja vända mitt barn redan i den åldern. Kan du inte ta kontakt med någoin återförsäljare och fråga om de inte har barnstolar som hon passar i ett tag till?Vad har du för bil som inte får plats med detta? Ett alternativ är ju att du själv också sitter i baksätet och har den minsta fram.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vi vände Tobias framåt vid 2 års ålder då han tog sig loss ur bakåtvända stolen trots extra spännen :( Han ville se framåt. Nu har det väl inte så mkt med längd att göra som med stadigheten i nacken.
Vi har Britax cruiser som är skålad och han sitter stadigt även när han sover. Bältet sätts fast vid axeln.
 
Senast ändrad:
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vi fick också vända tidigt av olika orsaker - bla öppnande av framdörr under färd....
Har en Vo##o original, bra sittkomfort o stadig, håller bältet på plats, sen bottenköpet på C##p F###m, plastigt, tygets kardborrefästning lossar, kall nu på vintern o desto varmare i sommarsolen, lite benägen att kana på sätet.Bra bälteshållare dock. Bägge går att ta loss ryggstödet på.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Enya skrev:
Ett alternativ är ju att du själv också sitter i baksätet och har den minsta fram.
VEM ska köra bilen om jag sitter där bak?? ;) :D
Jag HAR just nu ett barn fram och ett barn bak, trean kommer i april. DÅ får båda större barnen sitta bak har jag tänkt, och babyskyddet fram. Det går inte att klämma in en bakvänd barnstol bakom mitt säte (= förarsätet) eftersom jag sitter så långt bak - kan inte sitta längre fram då det ger mig kramp i benen.
Jag har en relativt rymlig 945a, om det hör till saken.

I makens V40 GÅR det inte att trycka in ett babyskydd + en bakåtvänd stol om man ska göra det optimalt - man bör ju helst ha 20 cm luft (elelr så mkt som möjligt i alla fall) framför babyskyddet. och varken i baksätet bakom förarstolen eller i framsätet framför bakåtvänd Britaxstol finns utrymme för en enda cm ramför babyskyddet - tro mig, jag har försökt en dag när vi hade bytt bilar med varandra, av någon anledning... Jag har dessutom fotograferat resultatet om någon inte tror mig...

TRO mig, jag önskar inget hellre än att lyckas ha barnet bakåtvänt ett tag till, men av rent praktiska skäl så verkar det inte möjligt. Hon ÄR lång... Och hon blir tyvärr inte kortare för att jag gråter över att hon måste vändas. :cry:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Welsh skrev:
Nu har det väl inte så mkt med längd att göra som med stadigheten i nacken.
Huruvida de klarar av att sitta framåtvänt har med stadigheten i nacken att göra, ja.
Selmas längd innebär att huvudet snart hamnar ovanför ryggstödet i den bakåtvända stolen, vilket naturligtvis innebär risk för nackskada om vi skulle krocka.
Pest eller kolera? Nackskada blir det vä l i vilket fall som helst, antar jag - för lång i bakåtvänd eller inte tillräckligt stadig i nacken i framåtvänd.. :crazy:
Nu är Selma iofs väldigt välmusklad (för att snacka hästspråk :p ), men huvudet är ju såpass stort i fårhållande till övriga kroppen, så visst finns det en risk med att vända henne framåt. Men, som sagt, vad har jag för val?
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Visst går det att ha bakåtvänt i V40 och ha ett babyskydd!!

Jag har V40 och en bakåtvänd snart 5 årig dotter i baksätet. Ganska lång 117 cm men inte jättebred (18 kg). Nu har vi iofs inget babyskydd men det sitter en vuxen i passargerarsätet :-)
Stolen är moterad i mitten och är en Akta Duoflex Basic. Vi har även en Duo Comfort och den är nog snäpppet bättre därbak men sitter bättre i den andra bilden.
Vi har även en V70 (den är väl mindre än 945) och där har vi stolen bakom passagerarsätet som det definitivt går att ha ett babyskydd i.
Visst hon har inte några raka ben men det går.

/pewa - som inte har planer på att vända ännu
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Kan du inte ha henne bakåtvänd i mitten, alltså de båda större barnen bredvid varandra? Det har vi ibland när någon bekant åker med. Då sitter den äldsta i mitten bredvid sin lillebror bakom passageraren och vår bekant bakom min man. Vissa stolar kan man ju ha så och på de flesta bakåtvända stolarna räcker det att man har mittbältet fastsatt i stolen. Prova dig fram med stolar, vissa välter lätt sidleds när man svänger!
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Tja, det beror kanske på vad man har valt för bakåtvänd stol...
(den sort Vi har valt valde vi pga den utformning den har, med djupa sidor och möjlighet att justera till sovläge med enkelt handgrepp jag har full respekt för att andra väljer andra sorter, men vi ville inte ha någon annan.)

Jag kastade ut fotona jag tog DÅ på nätet och frågar rakt ut om NÅGON tycker det ser acceptabelt ut?
Fotona finns HÄR

Sen har vi ett annat babyskydd den här gången, ärvt från kusinerna - det är större/längre än det hyrda som är på fotona...
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag läste i Vi förälldrar en gång att vägverket eller vem det nu var rekommenderade att barnen skulle sitta bakåtvänd så länge som möjligt. Och man fick ignorera barnens gnäll om att de inte kunde ha raka ben, för så jättelänge tid tillbringar de ändå inte i bil. De sa att man ska tänka på säkerheten först. Växte de ur stolen innan det var dags att byta så fick man snällt knalla iväg och köpa en större. Det var i alla fall det de sa.
Min brors son var knappt 6 månader när de började vända honom. De gjorde det för att han ville se sina föräldrar vid färd, annars skrek han bara. I vilket fall som helst så talade jag och flera andra om att det de gjorde var HELT fel, och de satte honom i babyskyddet igen. Men från knappt ett års ålder har han åkt framåtvänd. En annan bekant satte både sion ett åring och tvååring i varsin framåtvänd bältesstol.
Mina barn är 1,5 och 3 och sitter båda i bakåtvända bilbarnstolar ännu- och jag är glad att mina barn är små!
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Vi hade en Britax Freeway till minstingen tidigare och en annan variant av en Britaxstol till den äldre killen, men vi valde att köpa en begagnad Britaxstol som stod bättre än Freewayn. Jag valde bort sovmöjligheterna framför säkerheten. Och ja, jag kommer att navända Freeway om jag får fler barn innan de andra har växt ur sina stolar. Och de kommer att trängas i baksätet allihop på grund av att jag blir fruktansvärt åksjuk annars.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Det går inte att sätta stolen i mitten heller, då stolens ena sidan vilar mot förarsätet. Och, som jag skrev ovan så behöver jag ha det långt bak = stolen får inte plats bakom.

Jo, NOG SJUTTON vet jag att man rekommenderar att de ska åka baklänges så länge som möjligt, men det förutsätter ju att ungarna inte blir för lång = inte har HUVUDET ovanför stolsryggen! Några raka ben har hon inte haft det senaste året, MINST!
OM du LÄSER vad jag skrivit så SER du att jag inte VILL vända henne om men jag har inget val!
Ursäkta, men jag blir så irriterad :mad:, för det verkar inte som att du tror att jag begriper något alls! JAG VILL INTE vända henne om!!! MEN av rent praktiska skäl så är jag TVUNGEN! Var du glad för dina små barn, mina är tyvärr inte det och ja gkan inte krympa dem i tvätten heller... :devil:

Såvida ingen kan tipsa mig om en bakåtvänd stol med extra högt ryggstöd, som FÅR plats bakom förarsätet även om man sitter långt bak...
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag förstår att du inte vill, men jag blir också irriterad när folk vänder sina barn för tidigt.Prata med återförsäljare så att de kan hitta det bästa alternativet för dig.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

fjolltroll skrev:
Byta bil kanske :angel:
Tja, jag vet bara inte VAD jag skulle ha som passar mig bättre än en rymlig 940...
Funderar på vad det ska bli för bil nästa gång, men har inte kommit på vilken modell som ska passa alla de krav jag har. Det är ju flera saker som ska stämma när man skaffar bil. Och ekonomin ska räcka till också.. :p Bilbyte är ju inte gratis, direkt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Comfort
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·
P
Småbarn Japp, då var det snart dags med en bilbarnstol. Babyskyddet börjar bli för litet. Det är 10 cm kvar upptill men fötterna dinglar långt...
2
Svar
24
· Visningar
2 302
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp