framåtvänd bilbarnstol?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

JAG bestämmer.

Att jag vill ha mitt barn MED mig när jag åker och inte ensam hemma..... att låta henne åka o skrika o gråta o vråla alt. komma lös i bilen är nog en större säkerhetsrisk då hennes mor/far inte tillnärmelsevis är lika goda bilförare under sådana omständigheter.

Jag är inte den som ger upp vid första motgång - tvärtom.
Men det är ju lätt att ondgöra sig över andras bristande ansvarstagande, i situationer som de aldrig kan ha varit i närheten av.

Jag har spänt fast henne med "våld" o försökt få henne sluta vråla.
Jag har talat om för henne snällt o bestämt.
Jag har satt henne på gruset hemma och satt mig i bilen o kört iväg några meter för att visa henne att jag menar allvar. Det hjälpte inte.... och kändes väldigt överdrivet att behöva göra så...
Jag har blivit rejält arg o tillrättavisat.

Hon slutade inte heller att gråta/skrika/vråla efter fem minuter utan hon vrålade tills hon kom loss helt enkelt, om det så tog en timme......
Men oftast var hon lös på ett litet kick och då var det bara att börja om.

I regel är det de som "vet" hur saker o ting ska gå till - de har ingen erfarenhet av annat än "normal"fallet. Som en bekant som fick en sladdis. Hon berättade innan han var född hur hon åkte till stan med storasyskonen själv när de var små och det var inga problem. Hon provade kläder o shoppade o de följde henne snällt så hon kunde göra sitt.
Jag drog mig för att ta med mitt (stora) barn som stack iväg hur som helst, hittade på och "ställde till". Hon fnös o tyckte att jag var knäpp för att jag ville ha sällskap med mig/barnvakt. Nu har hon fått en son - som är "besvärlig". NU vill HON ha barnvakt.

Mitt andra barn (hon som inte vill åka "rätt") skulle jag utan problem kunna ha med på
klädprovning o heldag i stan. Barn är OLIKA.

Insikten om att det kanske kan vara på andra sätt än det man erfarit själv kan behövas för många.

Jag är medveten om att det är en säkerhetsrisk.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Självklart är barn olika. Och med all respekt. Du har ingen aning om vilka duster man har eller inte har haft med sina barn.

En liten undran bara. Om man inte rår på och styr rätt sina barn när dom är små. Hur klarar man då av tonåren? Ska dom skrika sig till saker då med?
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Med de duster jag har med detta (o även det andra) barnet så är jag inte så oroad, faktiskt. Har nu haft en period med 2-3 års trots och 6-års trots samtidigt så jag
har nog blivit rejält härdad. Jag är ingen mesmamma som ger upp, även om det kan
låta så i detta fall.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Måste få berätta en annan "anekdot" om detta exceptionellt envisa barn. Det är inte särskilt lustigt, men alldeles sant.

När lilla fröken skulle skolas in på dagis 1,5 år gammal - så var jag där med henne i dryga fjorton dagar. (Stora flickan skolade in sig "själv" i princip på nån dag).

Första dagen jag lämnade henne på riktigt, för att jag skulle iväg på en kurs jag börjat, var nog en helvetes dag för de stackars fröknarna.

Hon vrålade från det att jag gick, inget hjälpte. Hon skrek o grät - ingen kunde trösta eller ens ta i henne. De fick helt sonika låta henne vara skrikandes (dessutom har hon rejäla röstresurser) i ett hörn.

Ackompanjerade av hennes skrik fullföljde timme på timme, varvid frustrationen bör ha varit svårartad hos både personal och övriga barn. Strax före lunchen hade hon - finally - somnat av utmattning i en lekskrubb (garderob utan dörr, skynke för).

Tystnaden föll som ett vått täcke över förskolan. Hennes skrik ekade förmodligen över hela grannskapet.

När jag med dåligt samvete redan innan redogörelsen för skräckdagen kom för att hämta henne vid halvtvå tiden satt hon hulkandes, matvägrandes (hon fick sova över lunchen - ingen ville störa björnen) något motsträvig i en frökens famn.
När hon fick syn på mig började hon gråta igen och kröp upp i min famn och höll mig hårt, hårt. Jag fick därefter mata damen och sedan var det bra.

Dagen efter var mkt ångestladdad och nog skrek hon även dag två. Och tre. Och fyra. Och fem. osv. Även om skriktiden mattades av eftersom. Det var det värsta de hade varit med om någonsin.

För att inte tala om hur fruktansvärt det kändes för mig. Jag visade dock aldrig att jag tyckte att dagis var något hemskt, utan jag var lika glad och utåt självsäker vid lämnandet.

Mina tankar på dagarna på kursen var ju inte särskilt fokuserade.
Jag ville bara åka o hämta mitt lilla barn som jag visste var ledsen.
Men både personalen och jag var överens om att jag kunde ju inte sitta där hos dem hela dagarna, eller avbryta och försöka några månader senare igen.
Det skulle bara göra saken värre.
Så vi tog smällen då och visst hon är på dagis med glädje idag, men hon är fortfarande gnällig när jag ska gå.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag tog dusterna (trafikfarliga sådana) med mitt hala vrålarga slingrande uppknäppande barn från det han var 1½ och började propsa på att få åka framåt pga nyfikenhet och rastlöshet.

Det fick han INTE. Även om det krävdes spännband och timmar med utmattande kamp. :eek: Det ingår i projekt barn att de inte alltid får som de vill :cool:

Men sedan när pappan gav upp och vände efter tre års ålder (vilket i hans fall var vettigt eftersom han har mindre tålamod och blir mer distraherad vid ratten om ungen krånglar och knäpper sig lös = större fara för olyckor med bakåtvänt barn) blev det ohållbart för oss att inkonsekvent bara tvinga honom att sitta bakåt ibland. Dessutom uppfyller han storlekskraven för framåtvänt - 1 meter och 15 kg.
Nu sitter han så säkert som möjligt framåtvänt när jag kör - dvs i baksätet med flerpunktsbälte. Han tjatar om att få sitta fram, men det får han INTE. Jag har en Britax Twoway så jag kan vända honom när vi åker på natten.

Och visst är det bra med gamla bilar :love: 245:an på lite för hög växel och med lagom "durrande" resonansskakningar får vilken bebis som helst att somna :idea:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Det är ju tråkigt att man på grund av bristande tålamod ger upp på såna viktiga "basic" grejer som säkerhet.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Varför inte sätta barnet bakåtvänt efter gipset togs bort?

Efter 3mån med gips och framåtvänd stol så räcker det inte att säja fy och att mamma blir arg med bestämd ton som det gjorde för dig!
10 varv med silvertejp hade nog löst det. Skrik bryr jag mig inte om men när barnen lossar på sig för 10e gången under körturen är det farligare i sig än att sätta barnen framåtvända.

Vissa föräldrar har turen att deras barn är lite senare än de barn som tyvärr är tidiga med motoriken. När mina barn var 3 var de pratbara och sa man till dem att sitta stilla så gjorde de det men inte när de var 2 -2½

Hur vorde det om folk kunde komma med konkreta föslag som hjälpte oss med vilda 2½ åringar istället för att skryta med att deras barn minsann bara behövde säjas till :mad: Vi ska inte vistat i kyrkor, affärer och på offentliga platser med våra ouppfostrade barn och nu ska vi heller inte få åka bil med dem på ett för deras sätt säkraste sättet. Det är inte så att vi ger upp efter i dag utan efter månaders trafikfara......
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Det är väl inte vettigt att din sambo vände din son för att han har mindre tålamod?? Han får väl behärska sig och göra det som krävs för att barnet ska åka bakåtvänt!
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Jag skryter inte över mina barn och tycker inte heller att de är motoriskt sena i utvecklingen. Däremot tycker jag att det är fel att vända barnen för tidigt och vissa gör det ju alldeles för lätt tycker jag. Forskarna kommer inte på saker bara för skoj skull!
Självklart hjälper det inte att säga fy ( förövrigt använder inte jag det till barn utan till mina djur ) och att mamma blir arg, man får säga till ordentligt så att de inte vågar gå mot föräldrarnas vilja och så får man vara konsekvent. Det hjälper säker alla mot alla barns envishet.
Jag tycker att det är trist att barnen kan göra saker som är farliga och så ger föräldrarna upp. Gör inte det! Ta skrik och stanna var femte minut och höj rösten så att de förstår hur allvarloigt det här är. När min treåring var i tvåårsåldern så förstod han att han inte fick göra vissa saker för att det var farligt, det gjorde han endast för att jag inte bara förklarade hur farligt det var att göra si eller så utan för att jag hotade och skrämde. Och så har givetvis fåt beröm och mutor när han gjort rätt.

Ett konkret råd har ni visst fått; jag har skrivit två gånger att ni kan kontakta en återförsäljare och fråga om råd, förutom att lära barnen vem det är som bestämmer i den här frågan! Visst 17 får ni vara på offentliga plaqtser, jag har aldrig sagt annat. Det finns barn med enorm vilja, men det gäller då att ha starkare vilja.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

En liten undran bara. Om man inte rår på och styr rätt sina barn när dom är små. Hur klarar man då av tonåren? Ska dom skrika sig till saker då med?

Löjlig jämförelse.
bara för att mina barn fått suttit framåt i bilen av olika anledningar i tidig ålder betyder inte att de bestämmer i andra situtioner. Jag hoppas dock att mina blivande tonåringar inte behöver sitta bakåtvända och om de då protesterar så kan jag nog inte annat än att hålla med dem.
Nog för att tonåringar många gånger saknar logik men det är stooooor skillnad på en envis 2-3 åring som inte förstår faran med att knäppa loss sig under färd mot en grinig tonåring som gör uppror.

Enligt min mamma (som har 3 barn och gammal dagmamma) så har inte någon av oss syskon blivit förstördaoch tagit över bestämmandet genom att vi inte satt fastspända som små :cool:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Ta skrik och stanna var femte minut

Om det ändå vorde så det var.
Då här såg det ut med ena pojken i 5 månaders tid.

satte fast honom i barnstolen med dubbla spännen, hinner inte sätta mig i min stol förrän han är lös. Skäller och spänner blicken i honom och sätter fast honom igen för att sedan upprepa proceduren minst 5 ggr innan vi kommer iväg till färjan. Väl på färjan börjar det om igen. Under en tur ner till samhället (2 mil bort) så har vi hunnit stanna minst 20ggr för att han knäppt loss sig.
VARJE GÅNG VI ÅKER I 5 MÅNADERS TID!!!!!!
Jodu, varsågod och låna odjuret!

VI HÖRDE OSS FÖR MED TILLVERKARNA men de hade bara rådet att vända barnet framåt :eek:
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Enya skrev:
Det är väl inte vettigt att din sambo vände din son för att han har mindre tålamod?? Han får väl behärska sig och göra det som krävs för att barnet ska åka bakåtvänt!

Min SAMBO klarade det. Han har mer tålamod än jag :angel:

Men inte mitt ex som är pappa till 3½-åringen.

Och tyvärr förmår jag inte påverka vad han gör i en annan landsända med SIN son.

Men jag tycker att det var ett trafiksäkrare beslut eftersom han inte kunde hantera ett löst barn och kör mycket och FORT. Vid en skilsmässa får man acceptera att man inte KAN påverka allting.

Och inte heller han vände innan sonen faktiskt uppfyllde gränsvärdena för när man rekommenderar att barnen FÅR vändas.

Men det är som Welsh säger - en del barn behöver silvertejp (och hur säkert är det :crazy: ) och konstant våld för att hålla sig på plats. Myrorna i brallorna hos en del exemplar handlar inte bara om olydnad. Impulsen att vilja se ut, nyfikenheten och rastlösheten blir så överväldigande att det inte går att stå emot, alldeles oavsett om man blivit stannad, utskälld, fasthållen, läst lusen av tills man skakar av gråt, och fastsurrad hundra gånger samma resa.

Och jag lovar att ingen som sett mig lägga ner min son som om han vore en maremma-valp tycker att jag är för mesig mot honom :D

Jag HAR tagit, och vunnit, de kamperna. Min son åkte baklänges i över tre år varav de senaste två aktivt mot hans vilja...

Precis som jag vinner kamperna om att inte få med sig det man vill från affären, att man aldrig får slåss, sparkas eller spottas, och tusentals andra.

Men jag tyckte också med kännedom om exets temperament (gissa om de är lika?) att det var trafiksäkrare att han inte gjorde det när ungen äntligen blev tillräckligt stor.

Det sker garanterat fler olyckor för att barn är lösa i bilen eller distraherar föraren än vad det gör för att de sitter framåtvänt när de är över metern.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Silverkedjan skrev:
Jag HAR tagit, och vunnit, de kamperna. Min son åkte baklänges i över tre år varav de senaste två aktivt mot hans vilja...

Jag beundrar dig för att du orkat stå på dig så pass länge! Jag vände Pontus när han var ca 2 år för att han var för lång och för att jag inte orkade bråkade med honom :o Han var tillräkligt lång och vägde sina 15 kg redan då.

Jag tar oftast starka smärstillande och jag ansåg att det var bättre att jag fokuserade mig på trafiken än bråkade med honom. Jag har inte bristande koncentration när jag tar tabletterna men i koppling till en skrikande 2 åring så funkade det absolut inte.





Anneli
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

*Lånar egen*

Nu börjar vi komma väl långt ner i sandlådan.

Vad det handlar om är vad man är villig att "se" mellan fingrarna med.
Tycker man att det är okej att vända sina barn tidigare än rekomenderat då gör man det.
Tycker man inte det. Ja då strider man vidare.

Men att komma med massa trams om barn som passar in i normen eller mitt barn är tydligen vildare och mer trotsigt än ditt. Det är tramsigt.

Alla väljer vad man ger efter på och vad man tycker är viktigt.

För mig är säkerhet viktigt därför har jag inte gett efter på den. Trots en unge som var en blandning av Pippi och Emil x 2.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Precis min åsikt! Jag vet att MINA barn inte kommr att vändas förrän de är mellan fyra och fem minst.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Det där med olycker kan jag ibnte svara på, men jag vet i alla fall att fler barn dör och skadas vid en bilolycka om de sitter framåtvänt när att de är för små för det än barnen som stter bakåtvänt. Det är bevisat. Jag låter det vara lite osagt, men jag minns en siffra , att dödsolyckerna och skadaorna på barn har sjunkit med 80 % sedan man vände barnen bakåt. Jag kan inte svära poå att siffran stämmer, det är ett tag sedan jag läste det. Om inte annat så tycker jag att det är anledning nog att låta sina barn åka bakåtvänt trots protester i vilken form det än må vara.
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Om ni kallar silverkedjan och welsh på sandlåde nivå så sitter ni bra högt på era hästar...
Eller oxå har ni extremt välartade barn som aldrig protesterar och då börjar jag fundera på vad som är fel...

Visserligen har vi inte haft några större problem med elin i bilen, ialla fall inte sen vi satte henne bak... Innan dess hade hon som sport att spraka allt hon hade på växelspaken :crazy:

Men det finns kvicksilver och yrväder... En del ungar är fingerfärdigare än andra... Min lillasyster var oxå expert på att knäppa upp sin bilbarnstol, men på den tiden var det inte så himla noga med barnstolar...
Silverkedjan och welsh har löst sina problem på ett sätt som faktiskt fungera och efter de rekomendationer som finns, att det sen är bättre ju längre de kan sitta baklänge ja det är en helt annan sak...
 
Sv: framåtvänd bilbarnstol?

Nu var det ju kanske inte någon specifik person som var i sandlådenivå. Det var diskussionen i sig som hamnat där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Comfort
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·
P
Småbarn Japp, då var det snart dags med en bilbarnstol. Babyskyddet börjar bli för litet. Det är 10 cm kvar upptill men fötterna dinglar långt...
2
Svar
24
· Visningar
2 302
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp