Bukefalos 28 år!

Fri tillgång på hö...

S

savage

Är jag alldeles ute och cyklar om jag ger mina hästar fri tillgång på hö i hagen? Förutsättningarna är följande: 1,5 åring och en 4 åring i vila, båda är den lätta åt tunna sorten. Mitt hö har en smpr på 65 med ett ganska lågt energivärde (kommer inte ihåg exakt nu). Enligt foderstatsberäkning skall de ha 8kg hö per dag, 0,2 kg betfor, 1 kg (4 åringen 1/2 kg)havre. Kraftfodret får de enligt beräkningen. På natten får de 3 kilo var i boxen, de äter inte mer utan lägger jag in 4 kilo så dras det bara runt i boxen. Däremot så går de ute mellan 7-8 på morgonen till 7-8 på kvällen och i hagen äter de jättebra. Så för att komma till saken:angel: Om jag ger dem fri tillgång i hagen, måste jag justera kraftfodret på något sätt då? Glömde skriva, det gäller två halvblod...
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Jag är inget bra på foderstater så där kan jag inte hjälpa dig men på din första fråga kan jag svara:
Nej, jag tycker inte du är ute och cyklar - en fri tillgång ger mer harmoniska hästar med en bättre inre balans, så som en väl fungerande mage.
När hästar får tugga fritt så mår de oxå psykiskt bättre + att hästars mage hela tiden producerar magsaft (den sätter alltså inte igång bara när hästen äter så som människors magar) och om magen är tom fräter magsaften på slemhinnorna och kan så småningom ge magsår.
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Om du bestämmer dig för att ge fri tillgång på hö, så bör du försöka få reda på hur mkt dom kan tänkas äta per dag. Testa att väga upp och ge så mkt du tror att dom äter, ge mer om det tar slut. Efter några dagar så har du någorlunda koll på hur mkt dom äter upp. Såklart så kan detta ändras, sen när det blir kallt, osv. Jag skulle tippa på att ett halvblod äter mellan 12-15 kg hö per dag, antagligen mera. När du sedan vet på ett ungefär vad dom äter i hö, så räknar du foderstaten efter det. Ett annat sätt är att bara anta en dagsranson tex 12 kg och fodra efter det.

Hur du än gör så är det en mkt bra idé att ge dina hästar fri tillång!
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Absolut inte. Har ditt hö en proteinhalt på 65 g smrp så är kvoten mellan energi och protein troligtvis mkt bra. Utöver höet så är det inte ens säkert att du behöver ge kraftfoder, ev bara mineraler och då ffa selen som saknas i höet.
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Svarar alla...
Tack för svar! Provade igår att slänga ut en (bal ca 17 kg)till lunch, den var slut vid intag. Jag har precis slängt ut en bal nu på morgonen och tänkte gå ner vid lunch och se hur det ser ut. Det är framför allt sysselsättningen som jag är ute efter och att 1,5 åringen skall lägga på sig lite. vet inte om jag skrev det förut men de får naturligtvis mineraler också, kraffs blå, 1 dl per dag och häst, är det för lite? Det jag får göra om 4 åringen lägger på sig för mycket blir väl att dra ner på havren på honom?
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Våra hästar har fritillgång på rundbalat hö. En bal till stona räcker i 4-6 dagar, och till 4 ardenner killar i 20 TIMMAR!!!
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Japp, nu har jag varit nere till stallet, balen jag slängde ut i morse var helt uppäten så det var bara att slänga ut en ny... Och det kan inte bli för mycket?
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Det finns ofta en tendens ibörjan att hästarna äter mycket mycket! Men när de lärt sig att höet inte tar slut utan alltid finns där så brukar de lugna ned sig med ätandet.
Den teorin stämde mycket bra med hagen som min häst gick i!
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Fri tillgång tycker jag är absolut det bästa! Det har i alla fall funkat utmärkt för mig och mina hästar. De kommer förmodligen äta väldigt mycket nu i början när de inte är vana vid fri tillgång, men det gör väl inte så mycket om de är lite tunna. Så fortsätt ett tag du så äter de nog mer normala mängder sen när de vant sig!
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Nu har jag haft fri tillgång ett tag och det fungerar riktigt bra! Men... 1,5 åringen tappar, antar att han inte petar i sig tillräckligt. Hela mitt inre skriker på med plus grön och soja men finns det risk för proteinöverskott då? Vad är egentligen proteinöverskott? Vad får det för konsekvenser? Skall jag lägga på mer havre eller olja istället? Mer hö får jag inte honom att äta - fri tillgång som sagt. 4 åringen håller sig jättefin. Är det någon som har lust att komma med någon ide?
 
Sv: Fri tillgång på hö...

Lånar min egen knapp... Har nu pratat med foderrådgivaren och vi kom väl fram till samma sak, mitt hö kanske inte är så bra som analysen visade:( Så nu blir till att köra på med plus grön och se om det blir någon skillnad..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 770
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 165
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 526
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp