Bukefalos 28 år!

Frisyrhjälp!

sthu

Trådstartare
Jag har börjat tröttna på mitt långa hår. Det är väl fint och så, men det är så tråkigt. Det sitter nästan alltid i en hästsvans eller fläta och är egentligen mest i vägen.
Så nu funderar jag på att klippa av det. Men vilken frisyr passar mig? Vill ju ha något att komma med hos frisören, mer än "jag vill ha något annat än vad jag har nu".
Här ska ni få något så ovanligt som en Sthu-selfie! Den är någon månad gammal, men frisyren är den samma nu som då.
3F7bSXV.jpg


Jag har självfall och en page har en tendens att lägga sig i en lock inåt och en utåt, inte särskilt snyggt.
Jag har ingen lust att ha en frisyr som kräver daglig styling för att se respektabel ut utan den får gärna sköta sig själv så att säga. Lite styling är självklart okej, men inte en frisyr som kräver daglig plattning eller nåt sånt.

Hjälp mig!
 
Jag satt i din sits för några månader sedan och var jätteless på mitt långa hår. Min frisör brukar komma med förslag på frisyr. Jag har ju tjockt hår och det är mycket lättare att sköta nu när det är kort, jämfört med hur det var när det var långt. I princip så stajlar jag bara när jag har tvättat håret och sen håller det sig hyfsat i flera dagar. Det behövs bara lite småfix, typ dra en borste genom barret i rätt riktning.

Så här såg jag ut i somras:
IMG_20171007_202252_605.jpg


Sen klipptes det av och blev så här:
20180124_174742.jpg


Vid senaste klippningen blev det så här och det tyckte jag inte om:
IMG_20180112_142326.jpg
 
@Magiana Första korta frillan var ju jättesnygg!
Jag har nog för tunt hår för att det ska se bra ut på mig.. Men det verkar ju onekligen vara en frisyr helt i min smak vad gäller skötsel!
 
Jag hade velat se dig med en lugg, men ändå lite längd i håret. Vill inte klippa dig kort.
Jag tänker såhär:

hjc3a4rtformat-ansikte.jpg


Den blonda här, men vill du har kort hår gillar jag den mörka också. Men enligt mig ska du ha kvar längden i håret.
low1.jpg
 
Snyggt att sätta upp:
images



Och vad gäller att en sida går in och en går ut, det är ju få av oss som liksom har sådant hår att vi bara tvättar och borstar. Oftast behöver man ju platta lite, locka lite eller på annat sätt styla till det. En kortare frisyr är mer jobb än en lång. Långt hår kan man bara borsta och sätta upp, det kan man inte med kort hår.
 
Åh, jag som precis tänkte föreslå en kort page.
Men kanske något med lite kortare på sidorna och lite längre lugg då? Eller kanske några cm långt som du bara rufsar till med lite gele/mousse/vad som funkar bäst (har aldrig haft så kort hår) så det ser lite lagom "busigt" ut. Tror jag skulle passa dig bra!
 
En kortare frisyr är mer jobb än en lång. Långt hår kan man bara borsta och sätta upp, det kan man inte med kort hår.
Det är inte alltid sant. Jag upplever mitt korta hår som betydligt enklare att hantera än det långa håret jag hade. Med det långa håret var jag tvungen att hålla på och sätta upp på något sätt, vilket jag tyckte tog tid. Hästsvans gillade jag inte för den var i vägen när den satt en bit upp där jag tyckte det var snyggast att ha en hästsvans. Det var inte kompatibelt med varken ridhjälm eller bilkörning, så jag var tvungen att ändra vid dessa tillfällen. Och att fläta håret tog tid. Nu drar jag borsten genom håret och sen är det klart (utom direkt efter dusch, då jag har i lite arganolja och blåser igenom det med fönen så det lägger sig rätt).
 
@Ramona Lugg har jag haft, men det blir väldigt tunt. Ska se om jag hittar en bild. Är sjukt trött på det långa! Det är bara i vägen.. jag haft det i flera år nu och det är rätt trist..

@Problematisk ja, nåt sånt är jag inne på. Men jag kan inte riktigt föreställa mig det.

Jag har nästan alltid mössa på mig om jobbdagarna, keps på sommaren. Så vardagar är styling rätt onödigt :p
 
27294858_10155323538025678_816332501_n.png


Det här tyckte jag var fint! Hittade när jag googlade. Jag går i samma tankar som du, att jag måste göra nåt åt håret nu snart. Har inte lika långt som dig utan har kortklippt hår och klippte mig för tre mån sen. Har haft samma frisyr nu ett tag, vet inte om jag ska fortsätta ha samma eller ha lite förändring...

//r
 
@strawberrysylt ja den var fin! Frågan är hur det ser ut med lite lockar.. De flesta korta frisyrer verkar vara för rakt hår..

Beroende på hur lockigt ditt hår får för sig att bli som avkapat, så blir det kanske någon sånhär variant? Mer, eller mindre, beroende på hur det uppför sig såklart.
Mitt egna hår är så oberäkneligt, emellanåt max lite vågigt och ibland väldigt lockigt, men när jag hade kort frisyr var det liksom aldrig tillräckligt lockigt av sig själv ändå för att få det som jag ville ha det så stod ändå där med plattång...:meh:

s3
 
@Frokennordberg ja nåt sånt kanske! Nu har jag fått lite att fundera på.
Har aldrig haft så kort så vet inte hur håret kommer uppföra sig. Det är väl mest lite vågigt om jag inte stylar med kokosolja. Men längden ger ju lite tyngd så kanske går det få det rejält lockigt som kort.
 
Jag tänker att en rolig frisyr kräver lite omvårdnad oavsett längd. Men det beror väl på en preferenser och hårkvalitet. Jag har iaf aldrig haft någon frisyr som känns rolig utan att jag fixar lite med den efter hårtvätt och på morgonen. Mitt hår känns alltid för tunt så jag behöver alltid styla upp volym tex.

Själv fönar jag alltid håret efter tvätt och det brukar ju räcka som stylig för många frisyrer. En längre page behöver ju inte plattas varje dag, kan räcka gott och väl att föna med borste efter hårtvätt. Jag hade page hela sommaren och hösten, nu är den på utväxt. Jag fönar med borste efter tvätt och på morgonen (om håret inte ska tvättas) så räcker det med att fixa snabbt. Vill jag lägga lite extra så handlar det om att platta topparna (så de inte spretar åt konstiga håll) och det tar 30 sekunder.

Det är ju dessutom supersnyggt med lite lockar i page!
 
Jag har börjat tröttna på mitt långa hår. Det är väl fint och så, men det är så tråkigt. Det sitter nästan alltid i en hästsvans eller fläta och är egentligen mest i vägen.
Så nu funderar jag på att klippa av det. Men vilken frisyr passar mig? Vill ju ha något att komma med hos frisören, mer än "jag vill ha något annat än vad jag har nu".
Här ska ni få något så ovanligt som en Sthu-selfie! Den är någon månad gammal, men frisyren är den samma nu som då.
3F7bSXV.jpg


Jag har självfall och en page har en tendens att lägga sig i en lock inåt och en utåt, inte särskilt snyggt.
Jag har ingen lust att ha en frisyr som kräver daglig styling för att se respektabel ut utan den får gärna sköta sig själv så att säga. Lite styling är självklart okej, men inte en frisyr som kräver daglig plattning eller nåt sånt.

Hjälp mig!
Tror du skulle passa i en kort page. Googla på det och det kommer fram en massa fina varianter.
Här finns också några:
http://blogg.damernasvarld.se/elin/2015/08/16/vilken-frisyr-passar-alla/
 
@MiniLi Jag fönar typ två gånger om året eller så :o På den nivån ligger mitt engagemang i frisyr. Jag kramar i kokosolja efter varje tvätt för att få fram lockarna lite mer, det brukar räcka. Men som sagt, nu bor allt i en slarvig hästsvans instoppad under en mössa.

Jag vet inte varför men jag är lite anti page. Det känns så tråkigt på nåt sätt. Jag hittar ingen jag riktigt fastnar för. Och igen, de flesta verkar vara rakt hår. Såg nån bild med en lockig som var fin men då känns längden besvärlig, så där att man varken kan sätta upp den eller ha det utsläppt utan att det blåser i ögonen hela tiden..

Usch vad gnällig och besvärlig jag låter nu!
 
@sthu Du kanske kan gå in på en frisörsalong och fråga dem om råd? Utan att du behöver boka nån tid, bara höra hur de tänker när de ser ditt hår? :)

//r
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har visst påbörjat operation fräscha upp Angua så här på semestern.. Mitt hår behöver stifta lite närmare bekantskap med en frisörsax...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 591
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 388
Senast: elfi
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 313
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp