Frustration vid för kort tuggtid?

Vet inte riktigt vad för överskottsenergi du pratar om här. Mina hästar är inte jätteintresserade av att busa, men visst händer det att de gör det. Annars går de oftare på strövtåg i hagen under den tid som det inte finns hösilage att äta.

De går ju dock ganska många på liten yta.
Inte omöjligt att det skapar frustration hos hästar som inte gör mycket mer än bara går i hagen.
 
Vet inte riktigt vad för överskottsenergi du pratar om här. Mina hästar är inte jätteintresserade av att busa, men visst händer det att de gör det. Annars går de oftare på strövtåg i hagen under den tid som det inte finns hösilage att äta.
Dom flesta levande varelser drabbas av överskottsenergi om dom inte gör av med energi som dom samlar på sig. Det gör vi också, bara det att beroende på individ så visas den på olika sätt. Överskottsenergi är inte alltid lika med tokiga och pigga hästar. Det kan också leda till frustration och orolighet.

Ska bara hagen tillgodose deras rörelsebehov så behöver den vara rejält stor och varierad så att dom både får tänka och röra sig för att bli av med energi. Har man en liten hage så kräver det mer av en för att dom ska vara nöjda.
 
Fast nu har du inte läst vad jag skrivit känner jag. De får äta dygnet runt var fjärde timme. Problemet är att de bara äter en halvtimme åt gången, vilket är fullt tillräckligt för att magsäcken ska fyllas på, men uppenbarligen inte tillräckligt länge för att de ska känna sig mätta.
Jag skulle säga att uppehållen är ganska långa mot vad en häst själv skulle välja. Som sagt äter de gärna cirka 16 h per dygn, det var det jag menade med min kommentar. Om de är upprörda och "hungriga" kan den stressen öka produktionen av magsyra, därav tanken på förebyggande.
 
Jag har ju också lättfödda hästar, islandshästar, som fodras 4 ggr per dag med ca 8 kg per häst av ganska torrt hösilage fördelat på 2 kg morgon, 2 kg lunch ,1 kg när de kommer in och 3 kg till kvällen/natten. Nu när det varit några riktigt kalla dygn har vi ökat givorna något, men ger vi mycket mer så blir det hötussar kvar i hagen. De får också lusernhack i sitt kraftfoder för att förlänga tuggtiden, oftast får de den maten när vi tar in dem, alternativt efter ridning på eftermiddag/kväll. Jag upplever dem som mätta och nöjda, de har inte bråttom in på eftermiddagen och de gnager varken på inredning eller hagstolpar. De går i hyggligt stora hagar - så att det går att dra en rejäl galopprepa utan att springa in i någon eller något - och de rids minst 4-5 dagar i veckan. När det inte är snö så går de också och pillar med det lilla gräs som finns i hagarna (och beroende på mängd gräs justeras högivorna såklart).

En annan tumregel gällande grovfoder är ju att hästar behöver ca 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dag. Samt att ingen fodergiva ska ta kortare tid att äta upp än 20 minuter. Men det verkar du ju uppfylla?

Jag ser egentligen väldigt liten skillnad mellan dina och mina hästar, utöver att dina får var 4:e timme hela dygnet, medan mina får 4 ggr per dygn. Det gör ju att mina får längre tuggtid på samma totalgiva - vet inte om det ger nöjdare hästar? Vet inte heller hur mycket ridningen spelar in - jag upplever ju att min häst känns nöjd i kroppen på något vis efter arbete. Såhär års blir det ofta inte mer än 20-30 min relativt lugna pass i skritt och tölt, men det känns ändå som om det ger en fysisk nöjdhet.

Jag hade aldrig chansat på fri tillgång, inte ens med våra hästar som rids relativt mycket även nu - skulle inte våga det med tanke på fångrisken, och vill dessutom gärna ha slanka/smala hästar på vårkanten eftersom de alltid går upp något under sommaren.
 
Jag är väl mest uppgiven över att det på papperet skulle vara så mycket bättre för hästarna med nuvarande lösdrift, de var också supernöjda under sommaren och hösten då de gick på stripbete. Men skulle jag släppa tanken på att hålla dem i normalhull så skulle det öppna upp möjligheten att ha dem på lösdrift mycket närmare mig. Vilket skulle göra att jag kunde träffa dem oftare och därmed också motionera dem mer. Men också riskera fång och avlivning.

Så svårt att veta vad som blir bäst i längden. :(

Kan du inte "offra" lite överhull och hänga in några kilo till i småmaskiga nät?

Jag tycker det gör enorm skillnad på nätad giva och lös giva. I nät så räcker det 2-4ggr så lång tid.
 
Men då var du väl i stallet mer och gav dem mer stimulans?
Det i kombination med möjlighet att beta teor jag gör väldigt stor skillnad.

Ja och nej. Beror ju på vad man menar med stimulans. Ena hästen reds lite mer, men egentligen inte så mycket mer pga av dräktighet, digivning och givetvis min kropps begränsningar. De andra två har absolut inte mer stimulans nu än tidigare.
 
Och jag ger mer hö när det är under -10C.

Under -20C får dom fri tillgång i nät.

Under -30C får dom dessutom fri tillgång på löst hö i högar. Det är så dom håller sig varma, genom att äta.
 
Jag skulle säga att uppehållen är ganska långa mot vad en häst själv skulle välja. Som sagt äter de gärna cirka 16 h per dygn, det var det jag menade med min kommentar. Om de är upprörda och "hungriga" kan den stressen öka produktionen av magsyra, därav tanken på förebyggande.

De har ju haft längre uppehåll utan problem, men då har de fått äta större mängd vid de tillfällena. Låter så fel i mina öron, men kanske blir det ändå "bättre" att de få två stora mål/dag.
 
De har ju haft längre uppehåll utan problem, men då har de fått äta större mängd vid de tillfällena. Låter så fel i mina öron, men kanske blir det ändå "bättre" att de få två stora mål/dag.

Eller några mål större, dom får 8 per dygn va?

Kan ni ändra timern til 6 mål som har större giva och se om det gör skillnad?
 
Jag har ju också lättfödda hästar, islandshästar, som fodras 4 ggr per dag med ca 8 kg per häst av ganska torrt hösilage fördelat på 2 kg morgon, 2 kg lunch ,1 kg när de kommer in och 3 kg till kvällen/natten. Nu när det varit några riktigt kalla dygn har vi ökat givorna något, men ger vi mycket mer så blir det hötussar kvar i hagen. De får också lusernhack i sitt kraftfoder för att förlänga tuggtiden, oftast får de den maten när vi tar in dem, alternativt efter ridning på eftermiddag/kväll. Jag upplever dem som mätta och nöjda, de har inte bråttom in på eftermiddagen och de gnager varken på inredning eller hagstolpar. De går i hyggligt stora hagar - så att det går att dra en rejäl galopprepa utan att springa in i någon eller något - och de rids minst 4-5 dagar i veckan. När det inte är snö så går de också och pillar med det lilla gräs som finns i hagarna (och beroende på mängd gräs justeras högivorna såklart).

En annan tumregel gällande grovfoder är ju att hästar behöver ca 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dag. Samt att ingen fodergiva ska ta kortare tid att äta upp än 20 minuter. Men det verkar du ju uppfylla?

Jag ser egentligen väldigt liten skillnad mellan dina och mina hästar, utöver att dina får var 4:e timme hela dygnet, medan mina får 4 ggr per dygn. Det gör ju att mina får längre tuggtid på samma totalgiva - vet inte om det ger nöjdare hästar? Vet inte heller hur mycket ridningen spelar in - jag upplever ju att min häst känns nöjd i kroppen på något vis efter arbete. Såhär års blir det ofta inte mer än 20-30 min relativt lugna pass i skritt och tölt, men det känns ändå som om det ger en fysisk nöjdhet.

Jag hade aldrig chansat på fri tillgång, inte ens med våra hästar som rids relativt mycket även nu - skulle inte våga det med tanke på fångrisken, och vill dessutom gärna ha slanka/smala hästar på vårkanten eftersom de alltid går upp något under sommaren.

Ja, 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyller de med råge. Samma med tid för fodergiva. Min häst föredrar ju egentligen att jag inte rider, så nöjdheten hos henne infinner sig så fort hon får vara med sin flock, inte för att vi ridit.

Fri tillgång vet jag inte fungerar, då äldsta hästen gick på det som unghäst. Hon blev vansinnigt fet och jag la ned det experimentet efter nåt år. Hopplöst är vad det är... :(
 
Kan du inte "offra" lite överhull och hänga in några kilo till i småmaskiga nät?

Jag tycker det gör enorm skillnad på nätad giva och lös giva. I nät så räcker det 2-4ggr så lång tid.

Nä, det är inte mitt stall, så jag kan inte göra nåt sånt.
 
Jag förstår.

Så länge som dina tjejer inte blir magra, så kan det ju vara en situation du kan tolerera. Det kan ju vara så att dom är hungriga för att dom just nu minskar i vikt och tappar sitt överhull. Jämför själv med hur det kan kännas att dra ner ett överdrivet matintag.

Du kan göra dom lugnare inför aktiviteter genom att fodra något proteinrikt + hö vid intag.

Är stallet bra i övrigt och dom inte faller nedanför 4 på Henneke hade jag nog accepterat läget, gett extra de gånger jag kom ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 672
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 261
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 903
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp