Funderingar ang Cheval släpen

betty1boop52

Trådstartare
Nu är jag igång igen och tjatar om Cheval släpen. Dom toppar försäljningslistorna och har gjort det i 4 år!
Det rimmar illa med allt som står om dom har på Bukefalos. Läser man här så är ju släpet en budgetvagn som man ska undvika?!
Vilka är det som köper släpet? Är dom som gör det nöjda?
Vi har mer eller mindre bestämt oss för att köpa ett cheval liberté comfort2 med alu-golv.
Jag nämnde att jag läst mycket "skit" om släpet på nätet och han blev mycket förvånad dom hade aldrig upplevt dessa problem som jag pratade om.

Kan någon som har mer erfarenhet av släpet dela med sig av hur det verkligen ser ut? Är det ett bra köp eller ska man lägga dom ca 50 tusen på ett begagnat släp?

Fördelarna med att köpa helt nytt är ju att du trots allt har vissa garantier och support från firman. Krånglar det har man någonstans att vända sig.
Nackdelen är ju om det nu är ett skitsläp som många skriver så är det ju inte kul att betala 50tusen...

Fördelarna med begagnat är ju att man kan få ett skapligt bra släp för pengarna av kanske bättre kvalitet?
Nackdelarna är att det finns så mycket som kan krångla på gamla vagnar, bromsar, el golv osv och då har du ingenstans att vända dig...

Hummmm vad tror ni? Är chevalen så dålig?

Vad tycker du själv efter att ha tittat på ett Cheval?

Det är klart att de ligger i försäljningstoppen, det gör alla billiga släp. Det är en budgetvagn, och för att tillverka något som kan kosta så lite till konsument, har man dragit in på en del för att komma ner i pris.

Vad anser du själv om lösningarna, ventilation, hållfasthet, material och luftvolym i släpet? Anser du att det går att lita på att de verkligen inte har använt fel material eller slarvat vid montering av alu-golven? (det räcker med lite för att alu ska försvagas).

Nu är jag igång igen och tjatar om Cheval släpen. Dom toppar försäljningslistorna och har gjort det i 4 år!
Det rimmar illa med allt som står om dom har på Bukefalos. Läser man här så är ju släpet en budgetvagn som man ska undvika?!
Vi har mer eller mindre bestämt oss för att köpa ett cheval liberté comfort2 med alu-golv.
Jag nämnde att jag läst mycket "skit" om släpet på nätet och han blev mycket förvånad dom hade aldrig upplevt dessa problem som jag pratade om.

Kan någon som har mer erfarenhet av släpet dela med sig av hur det verkligen ser ut? Är det ett bra köp eller ska man lägga dom ca 50 tusen på ett begagnat släp?

Fördelarna med att köpa helt nytt är ju att du trots allt har vissa garantier och support från firman. Krånglar det har man någonstans att vända sig.
Nackdelen är ju om det nu är ett skitsläp som många skriver så är det ju inte kul att betala 50tusen...

Fördelarna med begagnat är ju att man kan få ett skapligt bra släp för pengarna av kanske bättre kvalitet?
Nackdelarna är att det finns så mycket som kan krångla på gamla vagnar, bromsar, el golv osv och då har du ingenstans att vända dig...

Jag har haft två st Cheval-släp. Mycket nöjd med dom. Skulle gärna köpa ett igen.

Första Cheval-släpet såldes bara för att jag behövde ett för 4 hästar. Så jag bytte till Chevals fyrahästars. Sedan såldes det när jag bara hade en häst.

Visst var kvalitén inte samma som om jag hade lagt 100 000 till och köpt ett Böckman 4hästars men det är ju något man får ha i bakhuvudet.

För dom pengarna vi gav för Cheval-släpen så tycker jag att det har fungerat utmärkt.

Är mycket nöjd.

Ventilationen har fungerat jättebra och det äldsta släpet rullar fortfarande utan några som helst problem på golvet.

Det andra släpet vet jag inte då jag inte vet vem som köpte det. Dock verkar det fortfarande som om det rullar (ej avställt).

Jag köpte ett nytt cheval 2007. Modellen heter 2004 har jag för mig och kostade då 70 000. Jag är väldigt nöjd med det, det står alltid inne så det utsätts bara för väder och vind när jag använder det. Skulle tro att jag i snitt använder släpet en gång i veckan. Ett handtag krånglade för mig, det bröts av när dörren en blåsig dag slängde upp i väggen. Jag fick hjälp då av ÅF. Så hittills är jag nöjd med mitt släp i alla fall. Innan dess har jag haft Kylinge och Trane som jag också var nöjd med, även om de skramlade mycket mer och elen krånglade ganska ofta, men de köptes begagnade.

Jag var helt inne på att köpa ett Cheval, tyckte man fick mycket släp för pengarna. Men så köpte min bästa kompis ett lätt begagnat Cheval och jag blev så förvånad över att många detaljer på insidan var rostiga... Dessutom läcker det.

Och jag gillade inte att det inte var panikbommar, så jag kom fram till att det var ett krav för mig.

Vi har ett Cheval GT2 och är supernöjda, älskar det. Har precis tvättat hela med en svamp och det ser lika nytt ut efter ett år av användning så jag är iallafall nöjd med vårt chevalsläp. Vi har också panikbommar och sadelkammare! :D

Jag har inget själv, men en vän har precis köpt ett nytt. Hon är toknöjd! Tydligen är det väldigt fint att dra med också även om man har en lite svagare bil. Hennes är en vanlig boggie med sadelkammare och kostade knappt 50' typ. Mycket prisvärt.

En kompis i stallet har ett och hon är inte nöjd. Det är lite skevt här och var och delar har gått sönder. Hon har hyrt ett helt nytt släp under två år. Skulle själv aldrig köpa ett...

Jag var helt inne på att köpa ett Cheval, tyckte man fick mycket släp för pengarna. Men så köpte min bästa kompis ett lätt begagnat Cheval och jag blev så förvånad över att många detaljer på insidan var rostiga... Dessutom läcker det.

Och jag gillade inte att det inte var panikbommar, så jag kom fram till att det var ett krav för mig.

På en åf's hemsida står att samtliga vagnar har:
  • Stoppade fram-och bak-bommar separat ställbara i höjd & längd frambommar m. panikutlösning som går att utlösa från utsidan.

Det är inte panikbommar, möjligtvis kan de kalla dem för säkerhetsbommar. Panikbommar har tex Thule, man bara drar i en spak så faller hela bommen trots belastning. Chevals variant är jag mycket tveksam till om man har 600 kg häst över, man ska ju lyckas snurra runt de där öglorna och måste dessutom ha redskap till det.

Det är inte panikbommar, möjligtvis kan de kalla dem för säkerhetsbommar. Panikbommar har tex Thule, man bara drar i en spak så faller hela bommen trots belastning. Chevals variant är jag mycket tveksam till om man har 600 kg häst över, man ska ju lyckas snurra runt de där öglorna och måste dessutom ha redskap till det.
Nja. Thules variant fungerar inte alltid till 100% heller.

Däremot tror jag att en spak är bättre än en skruv så där håller jag med dig.

Det viktigaste är att det i alla fall finns en chans att lösa ut bommarna utifrån släpet.

Jag har den lösningen på bommarna på mitt Böckmann duo.

Det går alldeles utmärkt att snurra loss dom med 600kg häst på bommen. Jag har provat :cool:
Använde pinnen till bilens domkraft, den finns ju alltid på plats.
Var väldigt lätt och smidigt att både lossa och få fast igen!

Vi har alltid med en liten kvast i sadelkammaren för kunna trä i öglan och dra! Inget vridande eller något sånt bara in med kvasten och dra ut!

Jag har haft mitt GT2 (?) sen 2010, har fungerat bra, rullar väldigt bra efter bilen och med fönster och takluckan öppen är det minst lika bra ventilation i det som i min gamla star trailer. Men visst, man får lite vad man betalar för, skall villigt erkänna att det rostat lite mer än vad star trailern gjorde (men då kostade star trailern mer ny när jag köpte den 1997 än vad den här gjorde 2010, sålde den för jag inte åkte något mer med min gamla häst och ville egentligen ha en boggie) och de äkta panikbommarna som star/Thule har saknar jag verkligen nu när våran ponny provat att hoppa över bommen, tur att han är liten så vi kunde lyfta tillbaks honom, då vi inte hade något att stoppa i öglan och vrida med (finns numera alltid med).
Men både ponny och häst står ypperligt i det och springer in i det, så helt hemskt kan det inte vara att åka med det.

Skulle jättegärna ha en Boj/Forza, men då måste jag köpa ny bil/ta nytt körkort för att få dra det med häst i för att kombinationen skulle bli för tung.

Hursom, är nöjd med mitt budgetsläp.

@lady_vip Ume har samma lösning på sina släp med att man måste skruva loss en ögla på utsidan för att släppa ner bommen. Funkar utmärkt vet jag numera efter att första gången varit med om häst över bommen vid färd för ett tag sen.

Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen att så många med erfarenhet av släpet tog sig tid att svara☺ nu har jag bestämt mig.

@lady_vip Ume har samma lösning på sina släp med att man måste skruva loss en ögla på utsidan för att släppa ner bommen. Funkar utmärkt vet jag numera efter att första gången varit med om häst över bommen vid färd för ett tag sen.

Nej det fungerar inte alltid.
På senaste tävlingen jag var fick hästen i släpet bredvid mitt spunk i sitt nya ume.
Bomjäveln gick inte att fälla ned och deras 'säkerhetslösning' var att bommen skulle gå av i det läget, vilket den gjorde och blev sylvass för att sen skära sönder halva hästen.
Skitbra lösning.
Sen kom hästen ut genom väggen, sämsta kvalité jag någonsin sett faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka