Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skriver åt en kompis utan Buke-konto som spånar på gångartshingstar och kört fast lite.
Stoet är e. First Wish - Napoleon.

Hon önskar att hingsten har:
- Donnerhall-blod
- Ej Florestan-blod
- Finns på TAI med bra skick
- Bra, stora hovar
- Korrekta ben
- Förbättrar skritten
- Mankhöjd på minst 168 cm
- Bra temperament
- Språngavgift på max 15’

Avkomman ska säljas.
Har tidigare fina avkommor med Zuidenwind och Dalwhinnie. Blir ev repris på någon av dessa om ingen ny kandidat dyker upp.

Några idéer?
 
Efter att ha funderat, och funderat lite till, vet jag fortfarande inte vilken hingst som får äran att föra donnans gener vidare.

Hon är efter Emmerton, u: irländare (svår hopp). uppfödd av mig men skadade sig i hagen som liten. Testade att rida in henne men hon höll knappt ett år innan skada gjorde sig tillkänna. Men under den lilla tiden lärde jag mig att hon fått sin mors nerv (het som attan) men tyvärr inte hennes coolhet.

Så det jag söker hos hingsten är först och främst ett bra temperament. Stoet är bra byggd och lämnar inte mycket mer att önska exteriör eller vad gäller teknik/kkapacitet. Om avkomman blir ett sto ska den behållas, blir de hingst ska den säljas. Så jag måste ha lite i åtanke vad som är eftertraktat på marknaden.

Så följande hingstar står det mellan:
Aerline h
last liberty
Hemerald

Hade ekonomin tillåtit hade valet egentligen varit Escudo I, men fryst på en förstaföderska vågar jag inte.

Så vad tror ni? Eller har jag glömt någon annan lämplig kandidat?
 
Vi kommer nog få tillgång till ett nytt sto i år vilket är mycket spännande. Hon är e. Hofrat ue. World Cup I-blod med trevlig exteriör, typ och gång med bra bakbensaktivitet. Bra möderne där modern är ett statspremiesto och halvsysten har lämnat en godkänd hingst med meriter i S-klass.

Vi har redan bokat Eclectisch som förstahandsval och tänker att han kommer tillföra en lite mer liggande bog för lite större frambensrörelser, elektricitet i rörelserna och gång i uppförsbacke.

Andrahansvalet är dock inte lika enkelt. Har valt bort alla hingstar som känts ointressanta eller som haft lägre än 80% dräktighet de senaste två åren och nu står vi och väljer lite mellan Charmeur, Dream Boy eller For Romance.

Jag funderar på om det är någon av de tre som skulle vara mer eller mindre intressanta som fädershingstar om man hoppas kunna sälja avkomman som föl?
 
Vi kommer nog få tillgång till ett nytt sto i år vilket är mycket spännande. Hon är e. Hofrat ue. World Cup I-blod med trevlig exteriör, typ och gång med bra bakbensaktivitet. Bra möderne där modern är ett statspremiesto och halvsysten har lämnat en godkänd hingst med meriter i S-klass.

Vi har redan bokat Eclectisch som förstahandsval och tänker att han kommer tillföra en lite mer liggande bog för lite större frambensrörelser, elektricitet i rörelserna och gång i uppförsbacke.

Andrahansvalet är dock inte lika enkelt. Har valt bort alla hingstar som känts ointressanta eller som haft lägre än 80% dräktighet de senaste två åren och nu står vi och väljer lite mellan Charmeur, Dream Boy eller For Romance.

Jag funderar på om det är någon av de tre som skulle vara mer eller mindre intressanta som fädershingstar om man hoppas kunna sälja avkomman som föl?

Min är ju dräktig med For Romance och har redan fått tre förfrågningar från folk i stil med att "ska du inte ha kvar fölet så kan du alltid höra av dig" och då är mitt sto trevlig men långt ifrån någon superstjärna. Att han dessutom verkar ha riktigt bra sperma gör ju inget heller. Min tog sig på en brunst både för två år sen (men resorberade tyvärr då) och lika så förra året.
Sen tror jag att varken Charmeur eller DB blir svårsålt heller. Fantastiskt fina hingstar båda två.
 
Nu står det mellan tre hingstar men jag kan verkligen inte välja så please help. ;)

1. Centaurus

Jag har en treåring efter Centaurus. Han har ju inte lämnat så många avkommor ännu så det kanske är svårt med en generell uppfattning om avkommorna men jag fullkomligt ÄLSKAR min! Supersnäll och lätthanterlig, lättlärd, ädlaste avkomman hans mamma fått (gammeldags Stanfordsto). Hoppar bra, ska antagligen visa på treårstest om vi hinner färdigt. Skulle gärna använda Centaurus igen. Här är han som föl.
 
Min är ju dräktig med For Romance och har redan fått tre förfrågningar från folk i stil med att "ska du inte ha kvar fölet så kan du alltid höra av dig" och då är mitt sto trevlig men långt ifrån någon superstjärna. Att han dessutom verkar ha riktigt bra sperma gör ju inget heller. Min tog sig på en brunst både för två år sen (men resorberade tyvärr då) och lika så förra året.
Sen tror jag att varken Charmeur eller DB blir svårsålt heller. Fantastiskt fina hingstar båda två.

Roligt att höra att det verkar finnas intresse för FR-föl. Förhoppningsvis kommer vi inte behöva använda andrahandsvalet i år, men personligen tycker jag For Romance är en het kandidat kommande år. Hur pass smidigt gick det för er att beställa och få skick från honom? Har talat en del med lokala uppfödare på sista tiden och vissa av dem ojar sig om att det är så knöligt med utlandsskick och av de tre hingstarna är det For Romance jag inte vet något om hur det fungerat med skicken från Lodbergen tidigare år.
 
Jag har en treåring efter Centaurus. Han har ju inte lämnat så många avkommor ännu så det kanske är svårt med en generell uppfattning om avkommorna men jag fullkomligt ÄLSKAR min! Supersnäll och lätthanterlig, lättlärd, ädlaste avkomman hans mamma fått (gammeldags Stanfordsto). Hoppar bra, ska antagligen visa på treårstest om vi hinner färdigt. Skulle gärna använda Centaurus igen. Här är han som föl.


Underbart att höra!! Jättefint föl.
 
Jag har en treåring efter Centaurus. Han har ju inte lämnat så många avkommor ännu så det kanske är svårt med en generell uppfattning om avkommorna men jag fullkomligt ÄLSKAR min! Supersnäll och lätthanterlig, lättlärd, ädlaste avkomman hans mamma fått (gammeldags Stanfordsto). Hoppar bra, ska antagligen visa på treårstest om vi hinner färdigt. Skulle gärna använda Centaurus igen. Här är han som föl.

Visst är det din som heter Orion?
Han har varit en av mina storfavoriter bland biuke-12orna hela tiden!
 
Roligt att höra att det verkar finnas intresse för FR-föl. Förhoppningsvis kommer vi inte behöva använda andrahandsvalet i år, men personligen tycker jag For Romance är en het kandidat kommande år. Hur pass smidigt gick det för er att beställa och få skick från honom? Har talat en del med lokala uppfödare på sista tiden och vissa av dem ojar sig om att det är så knöligt med utlandsskick och av de tre hingstarna är det For Romance jag inte vet något om hur det fungerat med skicken från Lodbergen tidigare år.

Det gick rätt smidigt för mig. Fick skickat hem till mig och körde själv ut det till seminstationen. Då hade jag det vid halv två dagen efter beställning och mitt sto var inseminerad en halvtimme senare. Det enda som var lite jobbigt var att trackingnumret inte riktigt fungerade, men eftersom jag jobbar natt var jag ju ändå hemma.

Är säkert ännu smidigare om man använder en seminstation som har bra postgång med dhl (har jag för mig att dom använde), min kunde dom inte garantera leverans till inom 24 timmar och därför skickade vi till mig.
 
Funderingar på hingstval till femårigt sto e. JJ Rayban ue. Gigolo. Gångartsdiplom på treårs med 88887.58. Önskar lite större gångarter speciellt traven. Känslig men lättriden, behöver en hingst med stabilt temperament. Ca 166 cm åt det ädlare hållet, kort rygg. Vill helst inte ha en allt för stor avkomma. Hjälp mig gärna i mina funderingar..
 
Själv har jag lite funderingar på Camargue till mitt Corland-sto (om hon inte ska vara tom för att komma ikapp)
Hans visade i Sverige har verkligen gjort bra resultat - det är inte många, men nästan bara diplom.
 
Vad tycker buke om denna, Singular la Silla eller Cassini II?

http://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1517041

Jag skulle välja Cassini II. Är i och för sig lite partisk med två Cassini II ättlingar i stallet. Den ena direkt e. Cassini II och den andra e. Cachas (Caretino) - Cassini II. Båda utmärker sig med bra galopp, stort hopp och är dessutom mycket vackra att se på. Cachasstoet är nog en av de mest kompletta hästar jag träffat på. Sett en del Cassini II på tävlingar också och generellt har dom varit mycket fina.
Jag hade gärna haft en Cassini II med Caretano på mödernet :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 608
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
172 633
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 647
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp