Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä nu måste ni hjälpa mig!
Jag hade bestämt mig för Etalon Lux N pga hans fina stam. Han är efter Heartbreaker och nu har jag hört att just Heartbreaker kan ge mycket skarpa avkommor. Någon som vet hur Etalon är? Jag vill INTE sätta skarpt på ett sto efter D-Day.
Såååå, nu är jag tillbaka och funderar på Bengt Nabab igen. Hade tänkt vänta tills nästa år innan jag valde honom men jag ska kanske ta honom nu i år ändå.

Funderade även på Centaurus men är inte lika imponerad av hans stam och den är inte lika säljbar som de andra stammarna tror jag.

HJÄLP!
 
Nä nu måste ni hjälpa mig!
Jag hade bestämt mig för Etalon Lux N pga hans fina stam. Han är efter Heartbreaker och nu har jag hört att just Heartbreaker kan ge mycket skarpa avkommor. Någon som vet hur Etalon är? Jag vill INTE sätta skarpt på ett sto efter D-Day.
Såååå, nu är jag tillbaka och funderar på Bengt Nabab igen. Hade tänkt vänta tills nästa år innan jag valde honom men jag ska kanske ta honom nu i år ändå.

Funderade även på Centaurus men är inte lika imponerad av hans stam och den är inte lika säljbar som de andra stammarna tror jag.

HJÄLP!
Etalon är lugn som filbunke. Verkar vara väldigt lätt att ha att göra med alltid. Ringer du upp till OS-hästar får du säkert komma och hälsa på honom och se honom i stall och hemmamiljö eller så kan du bara höra när han ska tävla så kan du åka dit och titta och hälsa på honom.
 
Hej allihopa! Har i princip bestämt mig för Bravour, (främst för att han lämnar +4 i mkh) men tänkte kolla om ni har något ytterligare förslag.
Stoet är E: Carnute, het, känslig, nervig. Oerhört arbetsvillig. Kvick och klok som sjutton, med ett oerhört register i galoppen. Extraordinärt spänstig och lätt, korrekt och fin i alla ben. En "scoopig" hingst helt klart en fördel, då stoet snarare hoppar på spänst.

Hon har ett föl E: Clicken som ser ut att bli lite liten. Så jag vill ha en hingst som lämnar stort/är stor. Stoet är lite väl smäcker, så en tyngre häst gör inget (lite "massa" och djup på hingsten snarare en fördel). Stoet travar som en symaskin så hade gärna sett lite mer rörelser i samtliga gångarter.
Bra rygg (gärna åt det kortare hållet) är väldigt viktig för mig, samt så bör den vara vettig i huvudet. Måste finnas på TAI.

Några vettiga idéer?
Funderat på
Diarado (men verkar lämna rätt normalstora)
Dylan N (valt bort av samma skäl)
Camaro M (vet inte riktigt varför jag inte valt honom)
Corporal (valt bort lite av anledning av den sänkta ryggen)
Hasard
Bengt Nabab (är inte jätte sugen på mera franskt blod)
Camarque (fin, tror den skulle kunna passa, men vet att det var rätt struligt med de danska skicken sist)

Skulle dock fortarande kunna tänk mig någon av dessa hingstar..
Minsta lilla åsikt ni har, kom gärna med dem!
 
Senast ändrad:
Hej allihopa! Har i princip bestämt mig för Bravour, (främst för att han lämnar +4 i mkh) men tänkte kolla om ni har något ytterligare förslag.
Stoet är E: Carnute, het, känslig, nervig. Oerhört arbetsvillig. Kvick och klok som sjutton, med ett oerhört register i galoppen. Extraordinärt spänstig och lätt, korrekt och fin i alla ben. En "scoopig" hingst helt klart en fördel, då stoet snarare hoppar på spänst.

Hon har ett föl E: Clicken som ser ut att bli lite liten. Så jag vill ha en hingst som lämnar stort/är stor. Stoet är lite väl smäcker, så en tyngre häst gör inget (lite "massa" och djup på hingsten snarare en fördel). Stoet travar som en symaskin så hade gärna sett lite mer rörelser i samtliga gångarter.
Bra rygg (gärna åt det kortare hållet) är väldigt viktig för mig, samt så bör den vara vettig i huvudet. Måste finnas på TAI.

Några vettiga idéer?
Funderat på
Diarado (men verkar lämna rätt normalstora)
Dylan N (valt bort av samma skäl)
Camaro M (vet inte riktigt varför jag inte valt honom)
Corporal (valt bort lite av anledning av den sänkta ryggen)
Hasard
Bengt Nabab (är inte jätte sugen på mera franskt blod)
Camarque (fin, tror den skulle kunna passa, men vet att det var rätt struligt med de danska skicken sist)

Skulle dock fortarande kunna tänk mig någon av dessa hingstar..
Minsta lilla åsikt ni har, kom gärna med dem!


Utan minsta tvekan ska du ta Bravour.
Hans avkommor har gått helt fantastiskt på treårstest, han har +4 på mankhöjd på blup så han lämnar större avkommor än snittet han ligger rankad på 2:a plats av fadershingingstar efter treårstesterna ifjor.

Han har plus på gångarterna oxå på blupen.

De andra du nämt där njaaae.
De som eventuellt kan lämna lite gång där lämnar för smått, Bengt e liten själv med dåliga gångarter, och Camarque, ja, vi har oxå haft jätteproblem med skicken från danmark
 
Hej allihopa! Har i princip bestämt mig för Bravour, (främst för att han lämnar +4 i mkh) men tänkte kolla om ni har något ytterligare förslag.
Stoet är E: Carnute, het, känslig, nervig. Oerhört arbetsvillig. Kvick och klok som sjutton, med ett oerhört register i galoppen. Extraordinärt spänstig och lätt, korrekt och fin i alla ben. En "scoopig" hingst helt klart en fördel, då stoet snarare hoppar på spänst.

Hon har ett föl E: Clicken som ser ut att bli lite liten. Så jag vill ha en hingst som lämnar stort/är stor. Stoet är lite väl smäcker, så en tyngre häst gör inget (lite "massa" och djup på hingsten snarare en fördel). Stoet travar som en symaskin så hade gärna sett lite mer rörelser i samtliga gångarter.
Bra rygg (gärna åt det kortare hållet) är väldigt viktig för mig, samt så bör den vara vettig i huvudet. Måste finnas på TAI.

Några vettiga idéer?
Funderat på
Diarado (men verkar lämna rätt normalstora)
Dylan N (valt bort av samma skäl)
Camaro M (vet inte riktigt varför jag inte valt honom)
Corporal (valt bort lite av anledning av den sänkta ryggen)
Hasard
Bengt Nabab (är inte jätte sugen på mera franskt blod)
Camarque (fin, tror den skulle kunna passa, men vet att det var rätt struligt med de danska skicken sist)

Skulle dock fortarande kunna tänk mig någon av dessa hingstar..
Minsta lilla åsikt ni har, kom gärna med dem!

Ett annat förslag är nygodkända Gisborne VDL e. Zirocco Blue, en hingst med massa och goda gångarter. Han hr sett mycket avslappnad ut då jag sett honom både på bruksprov och visning. Fadern Zirocco Blue är känd för att lämna coola och ridbara hästar som kan ridas av "alla". Det finns film på honom på youtube.
 
Utan minsta tvekan ska du ta Bravour.
Hans avkommor har gått helt fantastiskt på treårstest, han har +4 på mankhöjd på blup så han lämnar större avkommor än snittet han ligger rankad på 2:a plats av fadershingingstar efter treårstesterna ifjor.

Han har plus på gångarterna oxå på blupen.

De andra du nämt där njaaae.
De som eventuellt kan lämna lite gång där lämnar för smått, Bengt e liten själv med dåliga gångarter, och Camarque, ja, vi har oxå haft jätteproblem med skicken från danmark

Ja, det var lite så jag tänkte. Gillar ju Camaro M, men hört flera som säger att även om avkommorna ofta har överkapacitet så hoppar en del utan rygg.. Vilken min också gör, då det är hennes svaga bit.
Får nog bli Bravour, tänkte kolla om någon annan kunde komma på något man missat, eller förbisett, då det känns lite som att man har snöat in på den hingsten. Men han är kanonfin och helt klart en favorit.
 
Ett annat förslag är nygodkända Gisborne VDL e. Zirocco Blue, en hingst med massa och goda gångarter. Han hr sett mycket avslappnad ut då jag sett honom både på bruksprov och visning. Fadern Zirocco Blue är känd för att lämna coola och ridbara hästar som kan ridas av "alla". Det finns film på honom på youtube.

Zirocco Blue hade ju verkligen inte varit fel, dock lite tveksam på så obeprövade som 4a åringar, kände att Dylan var i yngsta laget. Men hade gärna haft en Zirocco Blue avkomma i stallet.
 
Hoppar in här i tråden då jag helt plötsligt tänkte betäcka i år :)

Men jag behöver lite hjälp..

Min märr är e:Cortez - ceylon, 164 cm, lite äldre modell med 3 bra gångarter. Hoppar med fin teknik både fram och bak, jag personligen önskar dock en hoppteknik som öppnar upp mer bak.

Av avkomman önskar jag att behålla hennes trevliga gång, mer "willing to pleace" i ridningen, spänst och modighet i hoppningen.

Dom tre som jag har på listan nu är
Cornet obelinsky
Contendro 1
Cabrio

Kan någon berätta lite mer om dessa herrars "specialitéer"?
Vem lämnar vad av dessa?
Att dom har lämnat otroligt många bra avkommor vet vi ju alla men är mest ute efter deras signum som hingst sas.
Vilket tror ni säljer bäst?
Avkomman ska säljas

Tacksam för så mycket info som möjligt :)
 
Och sen letar jag efter någon "budget" hingst också i år (a)

Stoet är 162 cm, lite äldre modell, e : electro- kaliber
Har idag 6 avkommor där alla visade har fått utmärkelser på något vis.

Letar efter en hingst som lämnar lite storlek, långa ben och korta avkommor. Bra gång men ska vara en hopphingst.
Bra stabilt psyke.
Gäääärna naturlig betäckning (Skåne trakten) eller semin hingst som är billig i år..
Alla förslag är välkomna :)
 
Hoppar in här i tråden då jag helt plötsligt tänkte betäcka i år :)

Men jag behöver lite hjälp..

Min märr är e:Cortez - ceylon, 164 cm, lite äldre modell med 3 bra gångarter. Hoppar med fin teknik både fram och bak, jag personligen önskar dock en hoppteknik som öppnar upp mer bak.

Av avkomman önskar jag att behålla hennes trevliga gång, mer "willing to pleace" i ridningen, spänst och modighet i hoppningen.

Dom tre som jag har på listan nu är
Cornet obelinsky
Contendro 1
Cabrio

Kan någon berätta lite mer om dessa herrars "specialitéer"?
Vem lämnar vad av dessa?
Att dom har lämnat otroligt många bra avkommor vet vi ju alla men är mest ute efter deras signum som hingst sas.
Vilket tror ni säljer bäst?
Avkomman ska säljas

Tacksam för så mycket info som möjligt :)

Jag tycker att du ska titta på Comfortuna som står i Gränsbos regi, han har superfin teknik bak - verkar otroligt okomplicerad och spänstig. Han går som tåget och verkar mkt bra med i sin årgång. Flera felfria 130 starter iår (han är fodd 2009)
 
Nu måste jag rådfråga er lite igen. Nya omständigheter (eller möjligheter, hur en nu väljer att se det...) har gjort att jag nu har två ston som jag funderar på att betäcka. Det ska i så fall bli två dressyrbebisar så är ute efter riktiga gångartsförvärvare.


Det ena är hannoveranare -11 e. Vivaldi ue. Sandro Hit
Stor, ca 176, med mycket bra överlinje och verkligen byggd i uppförsbacke, superfint psyke och bra gångarter där galoppen är bäst. Jag vill gärna ha kvar hyffsad storlek på bebisen men inte nödvändigtvis riktigt såhär stor. Jag skulle vilja förbättra mekaniken i traven, mer knälyft liksom. Och gärna mer kvickhet - utan att den blir skarp.


Den andra är SWB -07 e. Figaro R ue. Amiral
164 cm. Väldigt explosiv med okej gångarter, på fölvisning låg de på 7-8, hon var klass 1, sedan dess är hon inte visad och jag skulle säga att de ligger snarare 6-7 än uppåt 8. Det finns mycket styrka och kvickhet i henne dock, men hon är lite knepig i humöret just därför. Snäll men som sagt explosiv, så till henne vill jag ha en riktig cooling. Gångartsvis är galoppen det som behöver förbättras, den vill jag ha rundare.
Blupsidan för henne: http://www.blup.se/sv-SE/horses/209099-freja-f2-swb
(hon är 2 år och tuffsig på bilden där, men ni kan få ett hum om hur hon är skapt)


Har funderat på Donnerhallblod till dem bägge, men det finns ju ett par snyggingar att välja på. Är också liiite sugen på Total Hope till Vivaldistoet.
Vad tror ni?
 
Nu måste jag rådfråga er lite igen. Nya omständigheter (eller möjligheter, hur en nu väljer att se det...) har gjort att jag nu har två ston som jag funderar på att betäcka. Det ska i så fall bli två dressyrbebisar så är ute efter riktiga gångartsförvärvare.


Det ena är hannoveranare -11 e. Vivaldi ue. Sandro Hit
Stor, ca 176, med mycket bra överlinje och verkligen byggd i uppförsbacke, superfint psyke och bra gångarter där galoppen är bäst. Jag vill gärna ha kvar hyffsad storlek på bebisen men inte nödvändigtvis riktigt såhär stor. Jag skulle vilja förbättra mekaniken i traven, mer knälyft liksom. Och gärna mer kvickhet - utan att den blir skarp.


Den andra är SWB -07 e. Figaro R ue. Amiral
164 cm. Väldigt explosiv med okej gångarter, på fölvisning låg de på 7-8, hon var klass 1, sedan dess är hon inte visad och jag skulle säga att de ligger snarare 6-7 än uppåt 8. Det finns mycket styrka och kvickhet i henne dock, men hon är lite knepig i humöret just därför. Snäll men som sagt explosiv, så till henne vill jag ha en riktig cooling. Gångartsvis är galoppen det som behöver förbättras, den vill jag ha rundare.
Blupsidan för henne: http://www.blup.se/sv-SE/horses/209099-freja-f2-swb
(hon är 2 år och tuffsig på bilden där, men ni kan få ett hum om hur hon är skapt)


Har funderat på Donnerhallblod till dem bägge, men det finns ju ett par snyggingar att välja på. Är också liiite sugen på Total Hope till Vivaldistoet.
Vad tror ni?

Total Hope tänkte jag föreslå till Vivaldi-stoet, hade nog blivit väldigt spännande! Eller kanske Deodoro.
 
Deodoro till Vivaldi stoet tycker jag.

Deodoro är tyvärr ingen favorit, kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men nåt som inte går hela vägen in i hjärtat... :/



Till Figaro R stoet kan ju tilläggas att det behövs en hingst med god överlinje och lite "rundare" hals då hennes är ganska strutformad.
 
Nu måste jag rådfråga er lite igen. Nya omständigheter (eller möjligheter, hur en nu väljer att se det...) har gjort att jag nu har två ston som jag funderar på att betäcka. Det ska i så fall bli två dressyrbebisar så är ute efter riktiga gångartsförvärv
are.


Det ena är hannoveranare -11 e. Vivaldi ue. Sandro Hit
Stor, ca 176, med mycket bra överlinje och verkligen byggd i uppförsbacke, superfint psyke och bra gångarter där galoppen är bäst. Jag vill gärna ha kvar hyffsad storlek på bebisen men inte nödvändigtvis riktigt såhär stor. Jag skulle vilja förbättra mekaniken i traven, mer knälyft liksom. Och gärna mer kvickhet - utan att den blir skarp.


Den andra är SWB -07 e. Figaro R ue. Amiral
164 cm. Väldigt explosiv med okej gångarter, på fölvisning låg de på 7-8, hon var klass 1, sedan dess är hon inte visad och jag skulle säga att de ligger snarare 6-7 än uppåt 8. Det finns mycket styrka och kvickhet i henne dock, men hon är lite knepig i humöret just därför. Snäll men som sagt explosiv, så till henne vill jag ha en riktig cooling. Gångartsvis är galoppen det som behöver förbättras, den vill jag ha rundare.
Blupsidan för henne: http://www.blup.se/sv-SE/horses/209099-freja-f2-swb
(hon är 2 år och tuffsig på bilden där, men ni kan få ett hum om hur hon är skapt)


Har funderat på Donnerhallblod till dem bägge, men det finns ju ett par snyggingar att välja på. Är också liiite sugen på Total Hope till Vivaldistoet.
Vad tror ni?

På önskemålen för hingst till den första låter det i princip som om du beskriver Ampère även om jag tror att TH absolut kan vara intressant.
Till den andra så kommer jag inte att tänka på någonting lika uppenbart men Dalwhinnie, Benetton Dream eller Dionysos kanske? Rundast galopp har väl kanske Dalwhinnie men alla tre verkar ge mentalt avspända hästar och trevlig galopp. Men vet väl kanske inte om man vill linjeavla på Amiral när jag tänker efter.
 
På önskemålen för hingst till den första låter det i princip som om du beskriver Ampère även om jag tror att TH absolut kan vara intressant.
Till den andra så kommer jag inte att tänka på någonting lika uppenbart men Dalwhinnie, Benetton Dream eller Dionysos kanske? Rundast galopp har väl kanske Dalwhinnie men alla tre verkar ge mentalt avspända hästar och trevlig galopp. Men vet väl kanske inte om man vill linjeavla på Amiral när jag tänker efter.

Haha, nej, det vill jag nog i största möjliga mån undvika.. :P
 
Båda två har jag sett lämna kvicka små gummibollshästar. Storleksmässigt har de Diaradoavkommor jag sett har varit väldigt olika, antingen små eller stora, Contendro I avkommorna brukar vara av mindre modell. Är du inne på Contendro I, så har du kollat hans helbror Contendro II som är avsevärt billigare att använda? Contendro II är far till b la Contant Q.
Jag såg Contant Q på hingstvisningen i Stävie i lördags och han hoppade helt fantastiskt :)
 
Deodoro är tyvärr ingen favorit, kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men nåt som inte går hela vägen in i hjärtat... :/



Till Figaro R stoet kan ju tilläggas att det behövs en hingst med god överlinje och lite "rundare" hals då hennes är ganska strutformad.

Jag väntar ett Luxus CML - Figaro R föl nu i dagarna.
Luxus har jag förstått är en väldigt trevlig individ.
MItt sto är iofs också världens raraste häst, men jag har ändå valt hingst med avseende på temperament, det är ju jag som ska ha fölungen.
 
Hej igen! Har nog ångrat mig lite med Bravour till mitt Carnute-sto. Funderar på Camarque i stället. Någon som vet något om honom?
Pratade med de som tar in sperman, och EVENTUELLT ska han stå i Sverige i år. Någon som har något att invända mot mitt eventuella hingstval?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 482
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
172 051
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 398
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp