Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk bara på att Bravour är sänkt bakom manken, så inte ditt sto också är det.

Jag tycker inte att han är särskilt sänkt bakom manken, bild från idag.

IMG_2677_zpscw9gdrmt.jpg
 
Kompis ska betäcka sitt dressyrsto e Don Romantic-Maraton. Söker hingst med mycket gott temperament, inte så lång i ryggen då stoet har lång rygg. Hon har bra trav o galop. Inte fryst annars öppen för alla förslag.

Puttar upp lite, någon mer som har nåt förslag?
 
Jag såg honom förra året på Lövstas visning samt igår på Krafftsamlingen på Strömsholm.
Plus att jag har en liten avkomma till honom här hemma. ;)

Vad roligt att du har en avkomma. Grattis!

Comfortuna VDL och Dylan N finns också med på listan. Vill ha en hingst som nedärver lite kvickhet och bra ridbarhet.
 
Puttar upp lite, någon mer som har nåt förslag?

Ska hon behålla den själv? Har hört Clever Hill Q lovordas av många för sitt fina temperament, är dessutom kort och högställd med tre väldigt trevliga gångarter.
Negro brukar ju nämnas när man talar om att producera trevliga och mycket ridbara hästar, bra hästar dessutom.
Nu vet ju inte jag hur stort stoet är, eller hur stort hon ger, men Zaladin MI är en mycket klok och stabil hingst som jag träffat några avkommor efter som alla varit milda och medgörliga.
Luxus finns ju om man kan ställa stoet på hans station.
Zuidenwind är det många som lovordar för avkommornas temperament. Jag tycker dock att man ska ha Jazz-blodet i åtanke innan man väljer honom till ett sto vars avkomma man aktivt vill förbättra temperamentet på.
 
Tack! Fölet ska säljas, stoet är ca 168 cm så det gör inget om hingsten är mindre/ger mindre. Det är första fölet så vet inget om vad hon ger än.
 
Vad lustigt att ni har samma stam på era ston, @MorvanMorr!!

Ska kolla in Sibelius, @Fiorano, tack för tips.

Såg en video på Bordeaux igår, fantastiskt fin tyckte jag, någon som har några tankar om honom som kandidat?
 
@Novali01 Bordeaux är en jättefin hingst, det folk kan dra öronen åt sig med honom är att han i KWPN bedöms som positiv för OCD men SWB bedömde att han inte har OCD. Han verkar lämna fin gång, men vet inget om psyket.
 
@Hippocampus :

Jag väntar ju ett (förhoppningsvis) blivande ft-föl nu, efter mycket funderingar innan betäckningen landade jag på hingsten Crelido, som även är pappa till min valack som jag rider på min avatar.
Han brukar ge avkommor som är dubbeltalanger hopp/dressyr, med bra typ och trevligt temperament. Har sett flera som gått fälttävlan upp till iaf tvåstjärnigt med bra resultat.

Vi fick riktigt bra, färsk sperma från honom på schick(?) från dk, mitt sto tog sig direkt.

Annars så funderade jag på Jaguar Mail, men det blev lite svårt nu som han står i Frankrike(?), Coronado I som ligger 3a på wbfsh-rankingen finnst ju bara på fryst och lämnar dessutom lite smått, fullblodshingsten Fly Society xx var en kandidat som jag personligen gillar skarpt, hans avkommor är dock inte så gamla så man vet inte riktigt vad han lämnar eller om dom kan hoppa...

Jag håller dessutom inte riktigt med den avelsrådgivaren som sa åt dig att avla för hoppning istället för fälttävlan, då marknaden absolut finnst för trevliga allroundhästar på L/Msv nivå - ft-hästar brukar inte vara direkt svårsålda enligt min erfarenhet.
 
Skulle vilja ha hjälp att spåna på hingst till mitt sto! Hoppas ni kan komma med några bra förslag! Tanken är att få fram en riktigt bra hopphäst som vid behov ska kunna säljas.
Hade egentligen bestämt mig för Hasard men vi försöker med embryotransfer just nu och där kommer vi ha Hasard som pappa och om det skulle lyckas börjar jag fundera på att välja en annan hingst till insemineringen av mitt sto, kommer köra på båda varianterna i år.
Här är hennes sida på blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/164785-jorlane-de-grandry
Hon är född i Frankrike och har tydligen toppenstam. Har gått alla årgångschampionat där med väldigt bra resultat, placerad 130-klasser redan som 6-åring. Såldes sedan till Sverige där hon tävlats av bl.a. Andreas Schou, Erika Lickhammer o Jörgen Larsson upp t.o.m. 140, med placeringar upp till 135. Hon har inga lysande gångarter, galoppen är väl den som är bäst. Hoppar fantastiskt men blir lätt framtung i markarbetet. Tyvärr haft enormt mkt otur med skador sista åren så sen förra året är hon pensionerad o ska endast avlas på nu om det går. Kastade ett föl efter Hasard i år pga E.coli-bakterier men det är nu behandlat o klart. Blev dräktig på första försöket så ej svår att få dräktig.
Har ingen bra bild på henne mer än denna, här är hon dräktig i slutet av 7e månaden.
10404335_10152567123352672_6516340077535471733_n.jpg
 
Vad lustigt att ni har samma stam på era ston, @MorvanMorr!!

Ska kolla in Sibelius, @Fiorano, tack för tips.

Såg en video på Bordeaux igår, fantastiskt fin tyckte jag, någon som har några tankar om honom som kandidat?

Bordeaux är superfin! Jag har sett en del fina avkommor med bra bakbensaktivitet. Däremot har många av dem en liten tendens till svanhals, så att stoet har en bra ansatt hals och stark överlinje känns viktigt. Däremot är han nog en stark gångartsförbättrare som lättar upp avkomman.
 
Skulle vilja ha hjälp att spåna på hingst till mitt sto! Hoppas ni kan komma med några bra förslag! Tanken är att få fram en riktigt bra hopphäst som vid behov ska kunna säljas.
Hade egentligen bestämt mig för Hasard men vi försöker med embryotransfer just nu och där kommer vi ha Hasard som pappa och om det skulle lyckas börjar jag fundera på att välja en annan hingst till insemineringen av mitt sto, kommer köra på båda varianterna i år.
Här är hennes sida på blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/164785-jorlane-de-grandry
Hon är född i Frankrike och har tydligen toppenstam. Har gått alla årgångschampionat där med väldigt bra resultat, placerad 130-klasser redan som 6-åring. Såldes sedan till Sverige där hon tävlats av bl.a. Andreas Schou, Erika Lickhammer o Jörgen Larsson upp t.o.m. 140, med placeringar upp till 135. Hon har inga lysande gångarter, galoppen är väl den som är bäst. Hoppar fantastiskt men blir lätt framtung i markarbetet. Tyvärr haft enormt mkt otur med skador sista åren så sen förra året är hon pensionerad o ska endast avlas på nu om det går. Kastade ett föl efter Hasard i år pga E.coli-bakterier men det är nu behandlat o klart. Blev dräktig på första försöket så ej svår att få dräktig.
Har ingen bra bild på henne mer än denna, här är hon dräktig i slutet av 7e månaden.
10404335_10152567123352672_6516340077535471733_n.jpg

Om du vill avla på riktigt bra stam tycker jag du ska titta på Etalon Lux N.
Hans stam är riktigt gångbar med både Nimmedor och Lux nära i leden.

Vet hästar med Lux i stammen som sålts direkt efter födsel till olika toppryttare.
Jag kommer själv att betäcka med honom i år.
 
Hej igen. Då Camargues ägare tydligen gått i konkurs så går det tydligen inte att få tag på sperma från honom... Suck, jag som tillslut lyckats bestämma mig. Funderar nu i istället på Balou (e: Balou Du Rouet ue: Landcapitol)
till mitt Carnute-sto. Eller ska jag ta Bravour ändå? Jösses, beslutsångest deluxe!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 456
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 874
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 184
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp