Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
D
Och sen letar jag efter någon "budget" hingst också i år (a)

Stoet är 162 cm, lite äldre modell, e : electro- kaliber
Har idag 6 avkommor där alla visade har fått utmärkelser på något vis.

Letar efter en hingst som lämnar lite storlek, långa ben och korta avkommor. Bra gång men ska vara en hopphingst.
Bra stabilt psyke.
Gäääärna naturlig betäckning (Skåne trakten) eller semin hingst som är billig i år..
Alla förslag är välkomna :)

Diero Lux N är billig i år! Himla trevlig, hade gärna tagit honom om jag inte varit tveksam på storleken till mitt sto.
 
Hej igen! Har nog ångrat mig lite med Bravour till mitt Carnute-sto. Funderar på Camarque i stället. Någon som vet något om honom?
Pratade med de som tar in sperman, och EVENTUELLT ska han stå i Sverige i år. Någon som har något att invända mot mitt eventuella hingstval?

Näe! ;)

Om mitt hoppsto ska betäckas är Carmargue en het kandidat - särskilt om han ska stå i Sverige. Hon fölar så sent så jag vill vara säker på att skicken inte strular för det kommer bara finnas en brunst att försöka på. Annars hade jag nog tagit Cordess (Clinton-Heartbreaker-Burggraf)
 
Näe! ;)

Om mitt hoppsto ska betäckas är Carmargue en het kandidat - särskilt om han ska stå i Sverige. Hon fölar så sent så jag vill vara säker på att skicken inte strular för det kommer bara finnas en brunst att försöka på. Annars hade jag nog tagit Cordess (Clinton-Heartbreaker-Burggraf)
Det var skicken jag var lite orolig för, då det har strulat med Danmarks röda dagar tidigare. Men jag pratade med dem som tar in sperman till Sverige, och de hämtar det själv i Danmark, oavsett dag. Sen vet jag inte hur det kommer uppåt i Sverige (just på röda dagar), då de köra via Malmö.
 
Det var skicken jag var lite orolig för, då det har strulat med Danmarks röda dagar tidigare. Men jag pratade med dem som tar in sperman till Sverige, och de hämtar det själv i Danmark, oavsett dag. Sen vet jag inte hur det kommer uppåt i Sverige (just på röda dagar), då de köra via Malmö.

Då går det via slingan! Jag har själv varit med och mött upp i Lockarp (Malmö)

Var har du stoet?
 
Ja, precis. Så det stämmer. Halmstad, så det passar fint!

Jag vet inte hundra hur slingan går, men jag tror att lådorna brukar gå E4 norrut från hbg till Jönköping. Möjligen att någon möter upp i Hbg trakten och tar det som ska på västkusten upp den vägen. Det vet säkert någon annan. Eller så frågar du du hingsthållaren för C (iom de är en av dom som brukar vara där i Lockarp)
 
Jag vet inte hundra hur slingan går, men jag tror att lådorna brukar gå E4 norrut från hbg till Jönköping. Möjligen att någon möter upp i Hbg trakten och tar det som ska på västkusten upp den vägen. Det vet säkert någon annan. Eller så frågar du du hingsthållaren för C (iom de är en av dom som brukar vara där i Lockarp)

Det löser sig, det är inte så långt till Malmö heller (: Får besked om vart C kommer befinna sig i år imorgon.
 
Jag väntar ett Luxus CML - Figaro R föl nu i dagarna.
Luxus har jag förstått är en väldigt trevlig individ.
MItt sto är iofs också världens raraste häst, men jag har ändå valt hingst med avseende på temperament, det är ju jag som ska ha fölungen.

Men så spännande att se vad det blir av den!
Enligt min egna efterforskning verkar Figaro R lämnat väldigt blandat, har knappt sett en lik den andra. De flesta verkar ju dock ha bra huvud, bara såklart min som ska vara undantaget..
Får kolla upp Luxus närmare, temprament är stort prio!
 
Nu måste jag rådfråga er lite igen. Nya omständigheter (eller möjligheter, hur en nu väljer att se det...) har gjort att jag nu har två ston som jag funderar på att betäcka. Det ska i så fall bli två dressyrbebisar så är ute efter riktiga gångartsförvärvare.


Det ena är hannoveranare -11 e. Vivaldi ue. Sandro Hit
Stor, ca 176, med mycket bra överlinje och verkligen byggd i uppförsbacke, superfint psyke och bra gångarter där galoppen är bäst. Jag vill gärna ha kvar hyffsad storlek på bebisen men inte nödvändigtvis riktigt såhär stor. Jag skulle vilja förbättra mekaniken i traven, mer knälyft liksom. Och gärna mer kvickhet - utan att den blir skarp.


Den andra är SWB -07 e. Figaro R ue. Amiral
164 cm. Väldigt explosiv med okej gångarter, på fölvisning låg de på 7-8, hon var klass 1, sedan dess är hon inte visad och jag skulle säga att de ligger snarare 6-7 än uppåt 8. Det finns mycket styrka och kvickhet i henne dock, men hon är lite knepig i humöret just därför. Snäll men som sagt explosiv, så till henne vill jag ha en riktig cooling. Gångartsvis är galoppen det som behöver förbättras, den vill jag ha rundare.
Blupsidan för henne: http://www.blup.se/sv-SE/horses/209099-freja-f2-swb
(hon är 2 år och tuffsig på bilden där, men ni kan få ett hum om hur hon är skapt)


Har funderat på Donnerhallblod till dem bägge, men det finns ju ett par snyggingar att välja på. Är också liiite sugen på Total Hope till Vivaldistoet.
Vad tror ni?


Funderar på hingstar till Figaro R stoet. Tycker det är skitsvårt till henne faktiskt. Önskar jag hade någon jag var riktigt sugen på, men alla jag tittar på känns fel på något sätt... Dessa är mina senaste kandidater.
Don Frederic
Furstenball (lite dyr kanske, men okej om det blir bra...)
Skovens Rafael
Spielberg

Vad kan det bli av dessa?
 
Funderar på hingstar till Figaro R stoet. Tycker det är skitsvårt till henne faktiskt. Önskar jag hade någon jag var riktigt sugen på, men alla jag tittar på känns fel på något sätt... Dessa är mina senaste kandidater.
Don Frederic
Furstenball (lite dyr kanske, men okej om det blir bra...)
Skovens Rafael
Spielberg

Vad kan det bli av dessa?

Av dem skulle jag säga Fürstenball faktiskt. Alla är fina hingstar, jag tänker bara att Fürstenball präglar sina avkommor så starkt att han är ett "säkert kort", och hans dräktighet är dessutom hög så javisst det kostar en del, men chansen att få en riktigt fin avkomma är rätt så stor.
 
Kompis ska betäcka sitt dressyrsto e Don Romantic-Maraton. Söker hingst med mycket gott temperament, inte så lång i ryggen då stoet har lång rygg. Hon har bra trav o galop. Inte fryst annars öppen för alla förslag.
 
Jag kanske ska betäcka min. Vet inte alls egentligen. Ska prata med veterinär nästa vecka. Jag har fått hjälp genom SWB och deras svar, se här: http://www.hippson.se/blogs/Flyt/index.htm Jag blev förvånad över vissa alternativ. Oavsett så behöver inte hingsten vara godkänd i SWB.

Min absoluta dröm-match om jag hade haft en mindre fältävlanshäst att betäcka är Chilli Morning, William Fox- Pitts EM-tvåa från 2013
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 568
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
172 282
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 532
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp