Gå ur a-kassa och fack

Jag var med i facket men inte A-kassa när jag var tillsvidareanställd.
Det handlade om arbetsmiljö, säkerhet och arbetsschema för mig.
D.v.s. om hur jag hade det på jobbet och inte om hur jag skulle ha haft det utan jobbet.
Jag kan inte få ersättning från A-kassa då jag även driver egen verksamhet.
 
Ja, jag är med. Trots allmän snålhet. ;)

Dels för att bidra till att behålla fack och a-kassa för dem som behöver dem mer än jag gör. Dels för att jag haft god nytta av dem trots brist på stora händelser.

Jag kollar deras lönestatistik både för min typ av tjänst generellt och - via lokala klubben - för andra som har samma titel hos samma arbetsgivare. Så klart är det anonymt men jag får spann, medel och median, vilket är till stor hjälp inför lönesamtal. Det i sig har gjort att medlemsavgiften har betalat sig.

Jag skickar synpunkter på t.ex. arbetsmiljö och konstiga fenomen i organiseringen till arbetsgivaren via facket så att jag inte stämplas som negativ/inflexibel och därmed ovärd att satsa på av vissa chefer som är fast i gammeldags inställning.

Jag får möjlighet att påverka via dem i MBL-förhandlingar inför organisationsförändringar. Senast gjorde min input att den nya avdelning jag skulle hamna på fick delvis annat ledarskap än vad som var föreslaget.

Jag får medlemstidning med nyttig information som gör att jag förstår mina rättigheter och är med på lokala infoträffar om t.ex. hur man kan begränsa sin arbetstid trots att vi har obetald övertid. T.ex.
 
Jag är med i facket. Jag har fått hjälp av dem, och haft tillräckligt dåliga arbetsgivare (nej, inte alla som jag jobbat hos/för har varit dåliga) för att se det som en självklarhet. Också av solidaritet - facket är sina medlemmar och styrkan hos organisationen ökar om många är med. Rabatter etc har jag aldrig nyttjat, förutom hemförsäkringen (som hos nuvarande fackförbund inte blev billigare när jag bodde själv - så då hoppade jag över - men däremot nu när jag blev sambo). När jag var timanställd/deltid kostade det dessutom typ 50-80:-/månaden att vara medlem, i de fack som gällde för de jobben. Arbetsmiljöfrågor är viktigt för mig.

I nuvarande fackförbund kan en inte vara med i enbart facket, utan det är fack+akassa eller enbart akassa som gäller. Hos nuvarande arbetsgivare är jag heltidsanställd och har lagt ner mitt eget företag, vilket innebär att jag är berättigad till akassa om jag blir av med jobbet. Vilket gör att det känns värt det, det är en trygghet. Jag har inte varit med i någon akassa innan nuvarande jobb.

Jag betalar ca 400:-/månaden i fackavgift. (Ca för att det är en viss % av lönen varje månad, dras av arbetsgivaren, så det kan variera med några kronor hit eller dit.)
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.

Är med i både fack och A-kassa. Där kostar mig över 600 varje månad.

A-kassan har jag alltid varit med i, facket gick jag med i nu när mitt företag betalar en behandling jag går.
Kommer gå ur facket sen igen. Har varit anställd 18 år i år och aldrig behövt kontakta dom...
 
Jag är med i facket och a-kassan. Enklaste skälet är att ingen vet vad som händer i livet.

'Jag behöver inte vara med i a-kassan för jag kommer aldrig bli arbetslös' har jag hört i många år. Sen kom pandemin, o plötsligt vrålas det om att staten ska ta ansvar för att folk inte gör det själva.

Det är självklart upp till var och en, men 'jag har aldrig fått hjälp av facket'?! Nej, fackföreningsrörelsen kan kanske inte leva på gamla meriter, att vi har reglerad arbetstid, betald semester osv, men fortfarande är det facket som förhandlar med arbetsgivaren. Anledningen till att facket inte kan göra lika mycket som 'förr' är ju för att färre personer är medlemmar, så logiken att gå ur haltar ju, när facket får sämre möjligheter. Är det nån som på riktigt tror att det vi ser som självklart hade fortsatt vara det utan facket i andra ringhörnan? De flesta får någon löneförhöjning varje år. Det är inte självklart, alls.

Jag ogillar tanken på att åka snålskjuts på betalande fackmedlemmar - även om jag hade fått ta del av det som facket förhandlar fram, även utan att vara medlem. Jag som nyligen gått från kommunal till statlig anställning ser ju också vilken skillnad det gör med hög organisationsgrad, det är allmänt känt att det är 'förmånligt' att vara statligt anställd. Var kommer det ifrån tror ni?
 
Har alltid varit med, och kommer att fortsätta med det.
Haft enorm nytta iom försäkringar, samt vid arbetslöshet.
Kommer troligen inte behöva nyttja det mer, men för mig handlar det om solidaritet med de som kommer att ha behovet.
Utan starka fackföreningar lär den tryggheten urholkas ....
Skulle bara de som för stunden behöver hjälp vara medlemmar så skulle det falla platt.
Det är ju också de som bidragit till den trygghet vi arbetstagare har i Sverige idag.
Självklart vill jag fortsätta stötta det arbetet♥️
 
Är medlem i både fack och a-kassa trots lätt att få arbete. Har haft mycket hjälp av facket bland annat med bli av med kränkande chef. Nu som sjukskriven är jag tacksam att vara med i facket vilket underlättar mycket. A-kassan har jag funderat på gå ur pga jag lär väl inte arbeta igen med min diagnos om nu inga mirakelmediciner kommer fast forskning går framåt. Rent krasst har jag kanske bara tre år kvar, även om jag satsar på leva längre! 💪🏻 Samt bra försäkringar via facket!
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.
Jag är med i facket och a-kassan.
Det är av solidaritet så att mina arbetskamrater och även jag själv ska kunna få hjälp med
Arbetsrättsfrågor, arbetsskadeutredningen, kollektivavtal och dyl.
Om man inte har det i ryggen kan det bli dyrare att anlita arbetsrättsjurist än att mista den där lönen som man inte fick ut.

Angående a-kassan så var det många som fick söka sig till socialen under början på pandemin för dom hade tänkt som du vi får alltid jobb.
 
Är med i båda. Facket är min professionsförening också och de jobbar med saker jag tycker är bra. Har fått jättebra hjälp från dem enda gången jag haft behov och så uppskattar jag lönestatistiken de sammanställer. Har också ett erbjudande via facket som gör att jag får bättre villkor hos banken inkl lägre ränta.
Jag är inte rädd för att bli arbetslös, men tror att jag via a-kassan får mer pengar om jag skulle bli långtidssjukskriven. Det känns tryggt.
 
Gick ur facket efter ett års medlemskap (90-talet) och en fick ansöka om utträde. Och det var inte ens säkert att det beviljades. Sådana sammanslutningar har spelat ut sin rätt, både i samhället och i mitt liv. Tvångsrekrytering.

Är däremot med i A-kassan sedan första jobbet, ungefär samma kostnadsnivå som Ramona. Skulle aldrig gå ur, känns som en försäkring som är vettig att ha.
 
Jag gick nyligen ur facket men är kvar i a-kassan
Det som bland annat störde mig var alla de här rabatter man kan få på resor och annat som jag aldrig någonsin under mina drygt 20 år använt Jag kände att det är väl inte det facket ska handla om att ge rabatter på tex resor med Apollo och Silja Line eller mobilabonnemang :confused:
Hemförsäkring visst men jag har en liten gårdsfastighet så jag måste ändå ha en gårdsförsäkring :meh:
Sen stör jag mig på min fackrepresentant på jobbet också :cautious:
 
Jag är med i båda. Mest för att man "ska". Jag har inte heller svårt att få jobb och aldrig varit arbetslös ofrivilligt. Facket har jag inte haft så mkt nytta av heller men jag tycker ändå deras arbete är viktigt, och faktiskt gjorde de stor nytta för första gången senast under hösten då AG ville förhandla om våra lokala avtal som skulle innebära en rejäl försämring vad gäller semester och arbetstidsförkortning. Där satte facket stopp för oss anställda och såg till att nya avtalet bara fick gälla nyanställda. Det tackar jag för med min medlemsavgift, men jag tycker inte det är så dyrt (Vision).
 
Om ingen engagerat sig fackligt från början för 100 år sedan, då skulle vi inte ha det arbetsliv vi har idag. Med 40 timmars vecka, 5 veckors semester, föräldraledighet, sjukförsäkring etc. Vem ska bevaka dessa rättigheter om ingen väljer att vara med i facket. Nu engagerar jag mig inte för tillfället, men jag har varit skyddsombud tidigare. Och det behövdes!

/Lizzie

Känner lite samma. Ungefär som med dåtidens feminister vars hårda arbete gett oss rösträtt och sådant som tas för givet idag bland kvinnor som inte orkar bry sig...
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.

Jag är med i a-kassan och i facket samt har mina försäkringar där. Jag är även skyddsombud på min arbetsplats och har fått många utbildningar den vägen.

Hos oss har facket fungerat som ett återkommande stöd, vi har haft ombudsmän involverade vid organisationsförändringar och en längre konflikt med ledningen, samt ett ärende idag där en representant från facket sitter med.

Vad som är bäst för just dig vågar jag inte uttala mig om såklart, men jag skulle inte i dagsläget lämna mitt fackförbund och jag skulle aldrig lämna a-kassan. Delvis för min egen skull för att känna att det finns någonstans att vända sig, men också för att rent principiellt stötta andra som behöver hjälpen som facket ger.
 
Jag är med i båda +har en inkomstförsäkring via facket. Jobbar på stor myndighet så risken att bli helt utan jobb borde inte vara så stor, men man vet aldrig 🤷🏻‍♀️
 
Jag är med i båda. Har haft enorm hjälp av mitt fackförbund det senaste året, mycket beroende på en fantastisk fackrepresentant.
Många har gnällt på att facket de senaste åren blivit tandlösa, att de ändå inte har nåt att säga till om osv osv. Men detta år har de "spänt musklerna" och ett stort företag har fått krypa till korset och åtgärda sina misstag.
Jag har precis blivit tillsvidareanställd och kommer engegerad mig fackligt, skyddsombud ligger nära till hands.
För mig är det en trygghet, både med fack och A-kassa, som jag inte vill vara utan. Jag har både sett och varit med om att livet ställs på ända och då kan det många gånger vara en billig försäkring att ha deras stöd.
 
Jag är med i både fack och a-kassa och skulle inte komma på tanken att gå ur så länge jag jobbar i den bransch jag arbetar (handeln).
Dels så finns det många rötägg till arbetsgivare och chefer i min bransch och dels så tycker jag det är rätt fult att åka snålskjuts på att facket kämpar rätt hårt för att behålla den OB vi har (som är generös) och att det finns väldigt små möjligheter till individuell löneförhandling så utan facket hade jag haft sämre betalt helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp