Gå ur a-kassa och fack

Med i a-kassan men inte i facket.

Har däremot vid ett par tillfällen förhandlat med kommunal som motpart. Inte imponerad!! Tycker synd om de som betalt för det. Vi som motpart var bättre på att bevaka de anslutnas intressen än vad facket själva var.
 
Jag är med i a-kassan men inte facket. Helt obegripligt faktiskt för jag skulle inte få en spänn om jag blev arbetslös. Det kostar dock bara en dryg hundring i månaden så det är nog min inre trygghetsnarkoman som inte vågar säga upp det :D.
 
Jag är med i a-kassan men har gått ur facket. Tyckte inte att jag fick så bra hjälp av facket när jag blev arbetslös och behövde pengarna själv. Kanske går jag med igen när jag får jobb.
 
Bara a-kassa, varit på samma ställe i 10 år och sitter väl rätt säkert om vi skulle behöva skära ner
Men det är en tuff bransch och man vet aldrig vad som händer, eller i livet i övrigt

Plus att jag bor i en mindre stad och de flesta jobb finns i storstäderna, jag vill INTE bo i stockholm och helst inte i göteborg heller (malmö är dock världens bästa stad så det hade väl funkat att flytta dit igen om man var tvungen 😅)
Så jag räknar med att det kanske inte skulle vara plättlätt att hitta nytt jobb på en gång...
 
Även om man har lätt att få jobb kan det ju bli glapp.

Jag är med i båda och har sett andra få bra hjälp av facket. Dessutom har jag inkomstförsäkring där.
 
Även om man har lätt att få jobb kan det ju bli glapp.

Jag är med i båda och har sett andra få bra hjälp av facket. Dessutom har jag inkomstförsäkring där.
Jag hade också inkomstförsäkring men den visade sig inte vara värd något alls.
 
Är med i båda och skulle nog inte våga gå ut när det gäller min bransch överlag faktiskt.
Akassan känns dock viktigast att vara med i.

Betalar dock 750kr/mån för båda så tanken har ju slagit mej men får nog fortsätta betala dom där slantarna.
 
En annan sak gällande 'jag blir aldrig arbetslös'. Man kan inte styra allt som händer i livet. Om man blir långtidssjuk riskerar man till sist bli uppsagd, kanske inte har rätt till sjukpenning men att det kan vara svårt att få jobb då är ju inte otroligt om arbetsförmåga finns men i begränsad omfattning. Ingen a-kassa eftersom 'man aldrig blir arbetslös' o bufferten lär gå åt på vägen. Inte självklart att vara berättigad ekonomiskt bistånd om man inte varit medlem i a-kassa.

Mycket möjligt att 'aldrig bli arbetslös' i den bästa av världar men livet händer. Det borde vi lärt oss två år in i en pandemi. Ibland känns det lite naivt...
 
Jag är med i båda. Har aldrig använt a-kassan men däremot haft mycket hjälp av mitt förra fackförbund när cheferna inte tog hot och sexuella trakasserier på allvar. Nu jobbar jag för en arbetsgivare där facket sitter i en del tuffa förhandlingar som jag är glad att jag inte behöver sköta själv.
 
Jag bedömer att risken är oerhört liten att jag kommer att bli arbetslös. Jag jobbar på en bra myndighet som är en god arbetsgivare. På de tio år jag jobbat där har jag inte ens övervägt möjligheten att ringa facket någon gång.

Men så är jag inte heller med i vare sig fack eller a-kassa bara för mig själv. Mina hundralappar till a-kassan gör att de har råd att ge mindre tursamma arbetstagare stöd. Det bidrar jag gärna till.

Och en av anledningarna till att vi har så många bra arbetsgivare som sällan är i konflikt med sina anställda är för att vi har starka fackföreningar. Facket behövs som en stark kraft som driver arbetsgivarna mot bra villkor och säkra arbetsplatser. Emellanåt hamnar någon kollega ändå i kläm och behöver stöd i sina kontakter med myndigheten. Då är det fantastiskt att ha en stark storebrorsa att ringa. Någon som är minst lika stark som arbetsgivaren är. Men facket blir bara starkt om många är med. Det gynnar alla och även mig i det långa loppet.
 
Jag är medlem i båda och ser det mer som en solidaritetsgärning än något jag gör för att direkt gynna mig själv. Självklart gynnar deras löneförhandlingar mig på ett rätt direkt sätt, men jag är främst medlem för helheten. De arbetar för att förbättra människors arbetsvillkor och arbetsmiljö. Det är lätt att säga att man inte behöver dem, men utan facken hade inte vi inte haft det så bra som vi har det. Vill ni lämna arbetsvillkor och arbetsmiljö helt till arbetsgivarna?
 
Medlem i båda. 1200 i kvartalet typ.

Finns både direkt individuella förmåner , som tillgång till utbildningar, nätverk och inkomstförsäkring. Men huvudanledningen är att jag tycker att det behövs en stark förhandlingspart för min yrkesgrupp och nånstans där viktiga frågor kring yrket för arbetstagare drivs.

Har aldrig arbetat hos en arbetsgivare där facket har haft minsta närvaro och synlighet dock. Men de flesta på arbetsplatsen är medlemmar, efter vad jag vet. Facket har aldrig varit inblandat i vare sig löner, uppsägningar eller andra frågor.
 
Jag är medlem i båda, trots jobb i en bransch där det finns hur mycket jobb som helst och med kompetens som är rätt ovanlig. Nivå blir headhuntad och erbjuden jobbmöjligheter i alla fall nån gång i veckan. Men det är ju nuvarande situation - det är inget jag räknar med aldrig kan förändras. Räcker ju att nåt händer så jag inte klarar av att/orkar utföra det jobbet längre, så spelar det ju ingen roll hur många såna jobb det finns.

Så ja, jag ser ett värde i att vara med, trots att jag senast jag blev arbetslös inte utnyttjade något då jag hade bra buffert och valde att ta lite längre ”semester” i väntan på rätt jobb istället. Men det är ingen lyx jag tar förgivet att alltid ha.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 142
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp