Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.
 

Hoppar bara in och påpekar att planer på att äta ekollon troligen är bäst om man gillar matlagning.

Ekollon innehåller mycket tannin som måste urlakas (eller rostas och därefter malas) innan man kan använda dem i matlagning.

Givetvis är det görbart men det är kanske bäst att testa med en handfull ekollon innan man sätter sin tilltro till ekollonen som sin framtida näringskälla.
 
Du har missuppfattat. Det är i STAN jag inte har något att kämpa för. Här har jag det. I stan skulle jag bara ge upp
Det finns säkert ekollon att plocka någonstans i närheten.
Man måste inte äga allt själv.
Om du frågar så är jag övertygad om att du kan få plocka i andras skog.
 
Skogsträdgården är inte bara för mig. Den är för framtiden. Och för andra människor.

Jag tycker det är konstigt att det sägs att det är mycket energi som läggs på att skapa en skogsträdgård. Ingen säger det om odling av ettåriga grönsaker, trots att arbetsbördan är så mycket större.
Det jag menar är att de som köper huset efter dig måste förvalta skogen, annars är det "onödigt" i ren miljösynpunkt. Det jag försöker komma åt är att du sätter så otroligt stora krav på dig själv. Du ska inte bara odla för att du tycker det är roligt. Du ska odla för att spara pengar och överleva, du ska odla för att rädda inte bara dig själv utan också planeten. Jag hade gått under över sån press! Liksom - är allt förlorat om potatisen inte sätts? Potatisen, och skogsträdgården, får hela tiden symbolisera så mycket mer än bara glädje och något att pyssla med hemma.
Om verkligen ALLT i ditt liv måste ha mening så är det inte konstigt att du mår dåligt! Jag har hobbys som verkligt noll och ingen mer mening än att jag tycker det är roligt. Hade jag behövt finna någon slags mening och lärande i allt jag gör hade jag personligen fått nått gjort då det ändå är slöseri med tid om det inte har en mening = en oändligt dålig spiral av att slösa tid för att inget ändå är värt att göra, vilket också är slöseri med tid.
 
Vad är det för nötter du ska leva av? Gissar att du bor för långt norrut för valnötter? Vi har haft massor av hasselnötter på tomten, men har inget minne av att vi någonsin ätit av dom. Man orkar inte knäcka speciellt många nötter utan innehåll innan man tappar sugen. Blev lite nyfiken och googlade hur man lyckas med hasselnötter och det verkar ju inte helt trivialt. Torkning i 35-40 grader gör ju att man får spendera en hel del pengar på el. https://hushallningssallskapet.se/wp-content/uploads/2023/11/odling-hasselnotter-broschyr-a5.pdf
 
Nötter kan jag absolut äta. Sen behöver man också lära sig nya recept, som t.ex. ekollonbiffar. Det lär säkert komma receptböcker så småningom. En del recept går att hitta online redan nu eller i böcker jag har.
Ursäkta om det är hårt, men är detta verkligen realistiskt? Du har ju som det är nu problem med att du inte kan laga mat. Du behöver boendestöd där för att komma igång säger du och du kan inte improvisera alls i köket utan behöver supertydliga recept till allt.

Även om din skogsträdgård redan stod färdig, hur skulle du klara att ta till vara på allt? DEt ska inte bara skördas, eventuellt "behandlas" som förvällas eller saftas eller syltas, och sedan förvaras utan sedan ska all mat även lagas från grunden, hela tiden.

De flesta "friska" personer skulle inte orka med detta vid sidan av sitt vanliga liv med jobb och allt, hur tror du att du ska orka? Nu menar jag inte alls att du inte är kapabel, utan det är bara baserat på vad du skrivit här genom åren. Du säger ju ofta att det är omöjligt för dig att bli bättre när det kommer till detta så vad är liksom planen?
 
Nu är ju problemet inte eg varken skogsträdgård eller ekollon. Men även jag blev nyfiken och googlade. Men att odla ek för att få ekollon måste väl vara ett av de besvärligare sätten? Enligt flera sidor om skogsträdgård finns det hundratusentals ekar som producerar ekollon. Dvs det är bara skörda. Och man kan lagra ekollon i flera år. Då vore det väl smartare att ta sig en liten semestertripp och plocka ekollon en gång per år (eller vartannat år). Jmf med att odla upp ett träd mm.

Nu kanske man vill odla trädet ändå, men om man tänkt introducera ekollon i dieten i framtiden kan man ju kombinera. Odla framtida ekar, men ta och åk iväg och plocka och lagra och ät som en del av sin kost. Då ser man ju även om det är värt det eller om man ska ändra sin plan?

@Wille var du funderat på det? Introducera ekollon i kosten nu och se hur arbetskrävande det känns med det? (Och för all del om det är gott mm)
 
Nu vet jag inte om hasselnötter ingår i din skogsträdgård, men när jag flyttade till mitt nuvarande hus blev jag jätteglad över all den ofantliga mängd hassellundar som finns i skogarna runt omkring och tänkte att här kan man ju få chansen att prova på egenplockade hasselnötter! (Ja, jag vet att hasselnötter inte ingår i allemansrätten men jag hade ok från markägaren). Men efter 14 års letande har jag ännu inte hittat en endaste ätbar hasselnöt, exakt ALLA nötter är infekterade med nötvivel, så trist! Jag hade en idé i början om att odla egen hassel för nötternas skull, men lade ner det då jag insåg att om det finns nötvivel i närheten så är det kört. Men du kanske redan har koll på hur det ser ut i skogarna omkring om nötvivel är vanligt förekommande?
 
Nu är ju problemet inte eg varken skogsträdgård eller ekollon. Men även jag blev nyfiken och googlade. Men att odla ek för att få ekollon måste väl vara ett av de besvärligare sätten? Enligt flera sidor om skogsträdgård finns det hundratusentals ekar som producerar ekollon. Dvs det är bara skörda. Och man kan lagra ekollon i flera år. Då vore det väl smartare att ta sig en liten semestertripp och plocka ekollon en gång per år (eller vartannat år). Jmf med att odla upp ett träd mm.

Nu kanske man vill odla trädet ändå, men om man tänkt introducera ekollon i dieten i framtiden kan man ju kombinera. Odla framtida ekar, men ta och åk iväg och plocka och lagra och ät som en del av sin kost. Då ser man ju även om det är värt det eller om man ska ändra sin plan?

@Wille var du funderat på det? Introducera ekollon i kosten nu och se hur arbetskrävande det känns med det? (Och för all del om det är gott mm)

Jag fortsätter på samma tema, sätt igång skördandet av nässlor?
De växer ju vilt utan att du först behöver anlägga din skogsträdgård.
Skörda, förväll, laga lite mat för denna veckan, frys in så du har för senare bruk?
Eller, om det känns för besvärligt med nässlorna så kanske du ska gräva ned tio sättpotatisar?
Du verkar ju känna att ork finns just nu, försök hitta en startknapp så du utnyttjar den orken 👍
 
Jag kan faktiskt inte bara sätta mig ner och inte göra något för framtiden, för vår planet och för att vi ska kunna fortsätta leva här. Det skulle göra mitt liv onödigt att leva.
Är inte det bästa för planeten att typ bo i lägenhet och inte köra bil alls?

De flesta gör inte ett skit för planeten, en del försöker förstöra så lite som möjligt och det är väl det rimliga. Att faktiskt åstadkomma något för vår planet är ganska svårt...
 
Är inte det bästa för planeten att typ bo i lägenhet och inte köra bil alls?

De flesta gör inte ett skit för planeten, en del försöker förstöra så lite som möjligt och det är väl det rimliga. Att faktiskt åstadkomma något för vår planet är ganska svårt...
Jo "tyvärr" är det ju kollektiva boenden med allt nödvändigt inom promenadavstånd eller åtminstone cykelavstånd vi borde ha. Det mest troliga är att träden som @Wille planterar bara tar upp kol som motsvarar en liten bråkdel av de utsläpp @Wille själv orsakar på ett år. Det må vara positivt att plantera träden men det är väl tveksamt om det gör så stor skillnad. Ffa om det är omständigt att ta hand om födan de ger, till den grad att orken och tiden kanske inte ens finns.
 
Nej, tyvärr. Det finns inte en ek i sikte. Vi har mest gran, tall, björk och rönn. Jag behöver leta för att hitta ekollon. (Eller hitta plantor att sätta och och vänta på skörd. Buskeken tar inte så lång tid på sig att ge skörd men jag har inte hittat någon som säljer det.)
Aha, jag trodde ek fanns i dina trakter också.
 
Du inledde tråden om GAD, men ditt känsloliv vill du inte göra något åt? Hur ska du få kunna uppnå allt (eller något) av det du vill med din trädgård då? Jag förstår uppriktigt inte hur det ska gå till, om du inte gör något, mentalt.
Vadå vill? Det finns ju inget jag KAN göra.
Vad fint att du redan kommit igång lite trots allt!

Några undringar: det verkar som en hård attityd mot sig själv att tänka att det bara är att skärpa sig? Tror du att du kan skärpa dig/har det fungerat hittills?

Också: skulle du hellre må bra men göra lite mindre av det du vill (må bra tänker jag här är BARA i nuet/en vecka/månad framåt) eller känns det som att du aldrig kommer kunna må bra i framtiden om du inte mår dåligt/rycker upp dig nu? Känns det som att må bra = ha en skogsträdgård?

Hur tänker du dig att det ska bli i framtiden? Det verkar som att det finns lite olika idéer, tex att du ska ha omöjligt att försörja dig och då försörja dig på det som du anlagt tidigare (tänker du dig att du ska ha en period där du är piggare och orkar fixa med allt?). Förstår att du hoppas på mer ork! Men tänker att trötthet kommer och går och det är sällan man är 100% på topp. Hur mycket energi skulle du behöva för att anlägga skogsträdgården? Jag vet inte så mycket om detta men det låter lite knapert att leva på för resten av livet, även om det ger en god skörd? Men kan ha fel!
Jo tack, det har fungerat bra hittills att ta sig i kragen. Jag har övervunnit panikångest ett flertal gånger och också fått andra saker gjorda. Jag hade varken fått jobb eller hus om jag inte tagit mig i kragen.

Tja, hur lång tid tar det att täcka marken, att plantera buskar, träd och perenner? Och vattna under etableringen?

Jag behöver bli frisk. Då kommer jag orka.

Hoppar bara in och påpekar att planer på att äta ekollon troligen är bäst om man gillar matlagning.

Ekollon innehåller mycket tannin som måste urlakas (eller rostas och därefter malas) innan man kan använda dem i matlagning.

Givetvis är det görbart men det är kanske bäst att testa med en handfull ekollon innan man sätter sin tilltro till ekollonen som sin framtida näringskälla.
Jag vet mycket väl att ekollon innehåller tanniner.
Det finns säkert ekollon att plocka någonstans i närheten.
Man måste inte äga allt själv.
Om du frågar så är jag övertygad om att du kan få plocka i andras skog.
Jag vet tyvärr inte var det finns. Och om jag hittar ek så vet jag inte hur jag ska få tag i markägaren.
Det jag menar är att de som köper huset efter dig måste förvalta skogen, annars är det "onödigt" i ren miljösynpunkt. Det jag försöker komma åt är att du sätter så otroligt stora krav på dig själv. Du ska inte bara odla för att du tycker det är roligt. Du ska odla för att spara pengar och överleva, du ska odla för att rädda inte bara dig själv utan också planeten. Jag hade gått under över sån press! Liksom - är allt förlorat om potatisen inte sätts? Potatisen, och skogsträdgården, får hela tiden symbolisera så mycket mer än bara glädje och något att pyssla med hemma.
Om verkligen ALLT i ditt liv måste ha mening så är det inte konstigt att du mår dåligt! Jag har hobbys som verkligt noll och ingen mer mening än att jag tycker det är roligt. Hade jag behövt finna någon slags mening och lärande i allt jag gör hade jag personligen fått nått gjort då det ändå är slöseri med tid om det inte har en mening = en oändligt dålig spiral av att slösa tid för att inget ändå är värt att göra, vilket också är slöseri med tid.
Jag finner hobbys rätt meningslösa. På vintern broderar jag, bara för att jag inte har något bättre för mig.
Vad är det för nötter du ska leva av? Gissar att du bor för långt norrut för valnötter? Vi har haft massor av hasselnötter på tomten, men har inget minne av att vi någonsin ätit av dom. Man orkar inte knäcka speciellt många nötter utan innehåll innan man tappar sugen. Blev lite nyfiken och googlade hur man lyckas med hasselnötter och det verkar ju inte helt trivialt. Torkning i 35-40 grader gör ju att man får spendera en hel del pengar på el. https://hushallningssallskapet.se/wp-content/uploads/2023/11/odling-hasselnotter-broschyr-a5.pdf
Det går bra att odla valnöt här. Jag har två träd.
Ursäkta om det är hårt, men är detta verkligen realistiskt? Du har ju som det är nu problem med att du inte kan laga mat. Du behöver boendestöd där för att komma igång säger du och du kan inte improvisera alls i köket utan behöver supertydliga recept till allt.

Även om din skogsträdgård redan stod färdig, hur skulle du klara att ta till vara på allt? DEt ska inte bara skördas, eventuellt "behandlas" som förvällas eller saftas eller syltas, och sedan förvaras utan sedan ska all mat även lagas från grunden, hela tiden.

De flesta "friska" personer skulle inte orka med detta vid sidan av sitt vanliga liv med jobb och allt, hur tror du att du ska orka? Nu menar jag inte alls att du inte är kapabel, utan det är bara baserat på vad du skrivit här genom åren. Du säger ju ofta att det är omöjligt för dig att bli bättre när det kommer till detta så vad är liksom planen?
Man måste inte ta vara på allt. Det är liksom en av finesserna med skogsträdgård. Den finns där från år till år utan att man behöver anstränga sig. Så skördar man inte ett år så är det ingen större förlust.
Nu är ju problemet inte eg varken skogsträdgård eller ekollon. Men även jag blev nyfiken och googlade. Men att odla ek för att få ekollon måste väl vara ett av de besvärligare sätten? Enligt flera sidor om skogsträdgård finns det hundratusentals ekar som producerar ekollon. Dvs det är bara skörda. Och man kan lagra ekollon i flera år. Då vore det väl smartare att ta sig en liten semestertripp och plocka ekollon en gång per år (eller vartannat år). Jmf med att odla upp ett träd mm.

Nu kanske man vill odla trädet ändå, men om man tänkt introducera ekollon i dieten i framtiden kan man ju kombinera. Odla framtida ekar, men ta och åk iväg och plocka och lagra och ät som en del av sin kost. Då ser man ju även om det är värt det eller om man ska ändra sin plan?

@Wille var du funderat på det? Introducera ekollon i kosten nu och se hur arbetskrävande det känns med det? (Och för all del om det är gott mm)
Jag måste hitta ek först.
Nu vet jag inte om hasselnötter ingår i din skogsträdgård, men när jag flyttade till mitt nuvarande hus blev jag jätteglad över all den ofantliga mängd hassellundar som finns i skogarna runt omkring och tänkte att här kan man ju få chansen att prova på egenplockade hasselnötter! (Ja, jag vet att hasselnötter inte ingår i allemansrätten men jag hade ok från markägaren). Men efter 14 års letande har jag ännu inte hittat en endaste ätbar hasselnöt, exakt ALLA nötter är infekterade med nötvivel, så trist! Jag hade en idé i början om att odla egen hassel för nötternas skull, men lade ner det då jag insåg att om det finns nötvivel i närheten så är det kört. Men du kanske redan har koll på hur det ser ut i skogarna omkring om nötvivel är vanligt förekommande?
Man får bekämpa nötviveln (minns nu inte hur man gör för att motverka problemet men det ska gå) samt använda resistenta sorter.
Är inte det bästa för planeten att typ bo i lägenhet och inte köra bil alls?

De flesta gör inte ett skit för planeten, en del försöker förstöra så lite som möjligt och det är väl det rimliga. Att faktiskt åstadkomma något för vår planet är ganska svårt...
I lägenhet har du ingen kontroll på avloppet. Och man måste köpa allt vilket innebär transporter. Du har heller ingen kontroll över de material som använts för att bygga lägenheten.

Och jag skulle inte klara av att bara kunna röra mig 2 km hemifrån.
 
Man måste inte ta vara på allt. Det är liksom en av finesserna med skogsträdgård. Den finns där från år till år utan att man behöver anstränga sig. Så skördar man inte ett år så är det ingen större förlust.
Fast nyss var ju anledningen till att du måste ha skogsträdgård att det var det enda sättet du kunde försörja dig på när det kom till maten? Så att inte skörda lär inte vara något alternativ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 853
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 463
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp