Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.
 

Jag tycker inte att det går att jämföra en häst med en skogsträdgård. Skogsträdgården är bra för miljön och för framtiden. Den binder kol och bidrar därmed till att minska växthuseffekten, vilket är bra för planetens överlevnad. Den producerar mat vilket vi alla är beroende av. Den är dessutom resilient och klarar miljöstörningar bättre än annan odling. Den minskar behovet av transporter. Att utveckla en skogsträdgård är en god gärning. Därför är det också betydligt mer meningsfullt än att ha ett husdjur. (Älskar mina katter men de ersätter inte en skogsträdgård.)
Du ser saker och ting efter din egen önskan inte för hur det är.

Att utveckla en skogsträdgård är inte gratis för miljön, det kostar mark ( på annat ställe för uppdrivning av plantor), gödning, en hel del transporter, samt att mkt av vad en skogsträdgård ger är mer eller mindre bara att hämta i skogen som finns.

Så sådär jättegod gärning för miljön är det inte om man räknar in allt.

Sen blir det lite konstigt med ditt tyckande med att @yamyam ´s häst inte går att jämföra med skogsträdgård ( nu gjorde yam yam inte det utan skrev att hennes häst var för henne så betydelsefull som din skogsträdgård är för dig) och delvis hänvisa till miljön. Rent generellt hjälper hästar till att hålla både marker öppna och ekonomin igång- till skilland från dina , mina och andras katter som är invasiva och förstör djurlivet massor.
 
Man får skaka fram ännu mer viljestyrka då.


Nötter, frukt, bär, blommor, blad, rotsaker, kryddor, sav, frön.

Nötterna har en framtid som basföda.


Jag tycker inte att det går att jämföra en häst med en skogsträdgård. Skogsträdgården är bra för miljön och för framtiden. Den binder kol och bidrar därmed till att minska växthuseffekten, vilket är bra för planetens överlevnad. Den producerar mat vilket vi alla är beroende av. Den är dessutom resilient och klarar miljöstörningar bättre än annan odling. Den minskar behovet av transporter. Att utveckla en skogsträdgård är en god gärning. Därför är det också betydligt mer meningsfullt än att ha ett husdjur. (Älskar mina katter men de ersätter inte en skogsträdgård.)
Att @yamyam s passion är en häst var nog den minsta poängen med hennes inlägg, det handlade om att släppa de aspekter på hästen (eller skogsträdgården) som man inte mäktar med.

yamyam vad du kämpar, och vad bra du beskriver det :bow:
 
Finns där träd redan nu som hunnit växa upp en bit? Träd och buskar?
Ja.

En undring: hur långt har du kommit med din skogsträdgård?
Några år. Satte de första plantorna för 3-4 år sedan

Jag kanske missuppfattade dig då för jag förstod det som att du inte börjat än? För då borde det väl redan vara för sent?

Men om du redan har en skogsträdgård så kanske du bara måste acceptera att du får leva av det den ger just nu och utöka med mer i framtiden om du har orken då? Då har du ju ändå redan något.
Jo, jag har börjat. Men det fattas fortfarande rätt många träd. Det är just träden jag ser som mest bråttom med att få dit. De andra växterna tar inte så lång tid på sig att utvecklas.

Är det sånt du kan tänka dig överleva på? Är det sånt du äter idag? Tänker lite granna på preppingens mantra "store what you eat, eat what you store"
Nötter kan jag absolut äta. Sen behöver man också lära sig nya recept, som t.ex. ekollonbiffar. Det lär säkert komma receptböcker så småningom. En del recept går att hitta online redan nu eller i böcker jag har.
 
Nötter kan jag absolut äta. Sen behöver man också lära sig nya recept, som t.ex. ekollonbiffar. Det lär säkert komma receptböcker så småningom. En del recept går att hitta online redan nu eller i böcker jag har.
Men resten av det du radade upp? Kommer du orka hitta nya recept? Hitta nya sätt att laga mat?

Jag tycker det är skitcoolt med en skogsträdgård, men den kräver ju sitt.
 
Att @yamyam s passion är en häst var nog den minsta poängen med hennes inlägg, det handlade om att släppa de aspekter på hästen (eller skogsträdgården) som man inte mäktar med.

yamyam vad du kämpar, och vad bra du beskriver det :bow:
Jag kan faktiskt inte bara sätta mig ner och inte göra något för framtiden, för vår planet och för att vi ska kunna fortsätta leva här. Det skulle göra mitt liv onödigt att leva.
 
Du ser saker och ting efter din egen önskan inte för hur det är.

Att utveckla en skogsträdgård är inte gratis för miljön, det kostar mark ( på annat ställe för uppdrivning av plantor), gödning, en hel del transporter, samt att mkt av vad en skogsträdgård ger är mer eller mindre bara att hämta i skogen som finns.

Så sådär jättegod gärning för miljön är det inte om man räknar in allt.

Sen blir det lite konstigt med ditt tyckande med att @yamyam ´s häst inte går att jämföra med skogsträdgård ( nu gjorde yam yam inte det utan skrev att hennes häst var för henne så betydelsefull som din skogsträdgård är för dig) och delvis hänvisa till miljön. Rent generellt hjälper hästar till att hålla både marker öppna och ekonomin igång- till skilland från dina , mina och andras katter som är invasiva och förstör djurlivet massor.
Jag tänker att det också kräver att någon tar vid och efter en skogsträdgård, för det känns som att det är mycket energi som läggs på bara en persons överlevnad :)
 
Jag tänker att det också kräver att någon tar vid och efter en skogsträdgård, för det känns som att det är mycket energi som läggs på bara en persons överlevnad :)
Skogsträdgården är inte bara för mig. Den är för framtiden. Och för andra människor.

Jag tycker det är konstigt att det sägs att det är mycket energi som läggs på att skapa en skogsträdgård. Ingen säger det om odling av ettåriga grönsaker, trots att arbetsbördan är så mycket större.
 
Jag kan faktiskt inte bara sätta mig ner och inte göra något för framtiden, för vår planet och för att vi ska kunna fortsätta leva här. Det skulle göra mitt liv onödigt att leva.
Och nu var vi där igen. Varför ser du allt i svartvitt? Det handlar inte om att livet förlorar sin mening om man inte räddar planeten. Vid närmare eftertanke är det isåfall fullständigt meningslöst att leva för oss allihop.🤷‍♀️

Det vi är så många som tjatar om i tråden är GÖR DET DU KAN. Dra ner kraven på dig själv att göra ALLT. Planeten mår inte särskilt mycket bättre om du sitter i soffan och deppar över att du inte orkar lägga en heltid på att skapa en perfekt skogsträdgård. Du måste rädda dig själv först innan du räddar planeten.
 
Och nu var vi där igen. Varför ser du allt i svartvitt? Det handlar inte om att livet förlorar sin mening om man inte räddar planeten. Vid närmare eftertanke är det isåfall fullständigt meningslöst att leva för oss allihop.🤷‍♀️

Det vi är så många som tjatar om i tråden är GÖR DET DU KAN. Dra ner kraven på dig själv att göra ALLT. Planeten mår inte särskilt mycket bättre om du sitter i soffan och deppar över att du inte orkar lägga en heltid på att skapa en perfekt skogsträdgård. Du måste rädda dig själv först innan du räddar planeten.
Det är många som inte alls tänker på planetens framtid. Och jag har ingen aning om vad som gör livet meningsfullt för dem.

Jag gör ju redan det jag kan.

Ekollonbiffar kan du väl redan göra? Gissar att det finns ekskog även där du bor.
Nej, tyvärr. Det finns inte en ek i sikte. Vi har mest gran, tall, björk och rönn. Jag behöver leta för att hitta ekollon. (Eller hitta plantor att sätta och och vänta på skörd. Buskeken tar inte så lång tid på sig att ge skörd men jag har inte hittat någon som säljer det.)

Men du tror inte att det gör något för din framtid (och i förlängningen förmodligen mer för vår planet) om du börjar kompromissa och vara vänligare mot dig själv?
Nej. Inget blir bättre av att jag inte gör något.
 
Det blir man aldrig för gammal för! Hade en dam i hemtjänsten som var 90 plus, klar i huvudet men såg väldigt dåligt och hennes största intresse var att prova nya recept. Att man som personal fick städa köket gjorde lixom inget för man såg hennes glädje 🥰
Ja, jag provar också nya recept då och då. Utvecklar min matsedel. Och jag har som sagt resten av livet på mig att fortsätta med det.
 
Ogräsrensning kan du ju undvika helt genom att odla i t.ex. pallkragar.

2/4 delar av mitt land täcks omvartannat = minimalt med ogräsrensning och gödslar typ 1 gång på våren (om jag kommer ihåg det) med hönsskitspellets.

Får oftast mer i skörd än jag behöver, så jag skänker bort ganska mycket.
 
Vad fint att du redan kommit igång lite trots allt!

Några undringar: det verkar som en hård attityd mot sig själv att tänka att det bara är att skärpa sig? Tror du att du kan skärpa dig/har det fungerat hittills?

Också: skulle du hellre må bra men göra lite mindre av det du vill (må bra tänker jag här är BARA i nuet/en vecka/månad framåt) eller känns det som att du aldrig kommer kunna må bra i framtiden om du inte mår dåligt/rycker upp dig nu? Känns det som att må bra = ha en skogsträdgård?

Hur tänker du dig att det ska bli i framtiden? Det verkar som att det finns lite olika idéer, tex att du ska ha omöjligt att försörja dig och då försörja dig på det som du anlagt tidigare (tänker du dig att du ska ha en period där du är piggare och orkar fixa med allt?). Förstår att du hoppas på mer ork! Men tänker att trötthet kommer och går och det är sällan man är 100% på topp. Hur mycket energi skulle du behöva för att anlägga skogsträdgården? Jag vet inte så mycket om detta men det låter lite knapert att leva på för resten av livet, även om det ger en god skörd? Men kan ha fel!
 
Det känns som att ditt nervsystem är väldigt överbelastat, att du är uppe i fight or flight. Det är inte konstigt med hur mycket extra stresspåslag du haft på sistone, men det är något som lätt ger en tunnelseende och man kan då själv aktivt behöva aktivera sitt parasympatiska system för att komma ut det. Du kan läsa mer tex här om du är intresserad av det.

I övrigt har jag inget mer att tillföra tråden, men håller tummar och tår att du får känna någon lättnad snart. Du är värd det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 853
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 463
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp