Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.
 

Nu tycker jag att du absolut ska ha en skogsträdgård om du vill ha en, det är ju också en hobby, så detta är inget argument emot en skogsträdgård på det sättet.

Men samtidigt är ju just det här argumentet jättedåligt? Även en skogsträdgård måste väl kosta? Det ska köpas plantor, tillbehör som skottkärra som du nyss köpte ny, diverse redskap som saxar, spadar osv. Det ska vara handskar till dig osv. Måste det kanske underhållas något? Vattnas? Gödslas?. Det måste kanske köpas behållare för att förvara det som plockas osv osv. En blandning av engångskostnader och underhållskostnader kopplade till trädgården, hur mycket mat får du för den summan?

Ris på storsäck från valfri asiatisk butik och torkade bönor och ärter på storpack är fortfarande snorbilligt. Potatis brukar också vara väldigt, väldigt billigt under sommaren efter midsommar ungefär. Att anlägga en trädgård måste det ta bra många år innan du sparat in de pengarna?

Det är lite som den där odlingsstationen det dyker upp reklam för på insta lite då och då, som är så smidig för den liksom vattnar sig själv osv så det är bara att skörda färska örter på löpande band. Den är säkert jättebra men med dagspriset för en kruka med typ basilika, så kan du köpa en sån kruka i veckan i nästan två år innan den stationen börjar "generera" pengar istället för att bara kosta.
Plantorna i en skogsträdgård behöver bara vattnas när de etablerar sig. Gödsel behövs heller inte när systemet kommit igång och ökar sin egen bördighet. Och behållare för flergångsbruk är ju bättre än alla engångsförpackningar i affären. Redskap har jag.

Tanken är att skogsträdgården ska producera mat till mig till den dagen jag dör. Räknar alltså långsiktigt. Typ 30-40 år kanske.
 
Konstig grupp. Förstår inte syftet. Ska man snacka om groddar? Jag är inte så förtjust i groddar. Gjorde mungbönsgroddar för någon månad sedan. Åt bara en handfull och resten gick i komposten.

Varför är den konstig? Mannen som driver gruppen tipsar om hur man kan leva mycket billigt med ganska små medel och en liten insats.

Men du verkar vilja leva billigt med stora medel och stora insatser, samtidigt som du är sjuk och inte orkar.
 
Varför är den konstig? Mannen som driver gruppen tipsar om hur man kan leva mycket billigt med ganska små medel och en liten insats.

Men du verkar vilja leva billigt med stora medel och stora insatser, samtidigt som du är sjuk och inte orkar.
Men vad är ens levande föda?

Att ha en skogsträdgård är inte arbetskrävande. Det är anläggningen som kräver arbete. Man måste plantera träden och buskarna och perennerna. Man måste också täcka marken i några år så den blir ogräsfri innan man planterar.
Tog inte lång tid eller var speciellt arbetskrävande att peta ner potatis, spenat, lök och morötter och efter det har jag gjort ca noll med landet.

Är heller inte speciellt slitsamt att gallra ur nån bärbuske vart 3-5 år eller plocka den mängd frukt, bär och svamp som 1 person behöver.
Jag har försökt odla ettåriga grönsaker och det var sjukt mycket jobb med vattning och ogräsrensning och gödsling.
 
Gör ju redan det. Anser jag.

Du skrev att jag ska göra det jag orkar. Det enda jag egentligen orkar är att ligga på soffan. Och det är inte ett alternativ. Jag MÅSTE kämpa och göra saker ändå.
Nu måste du bestämma dig. Endera har du ork och saker BLIR gjorda. Eller så har du inte ork och saker blir INTE gjorda. Hur är det?

Jag har tolkat som att du har vilja men inte ork. Och har man då inte ork mer än ligga i soffan, då blir det inte mer än ligga i soffan. Spelar ingen roll vad man vill
 
Men vad är ens levande föda?

Att ha en skogsträdgård är inte arbetskrävande. Det är anläggningen som kräver arbete. Man måste plantera träden och buskarna och perennerna. Man måste också täcka marken i några år så den blir ogräsfri innan man planterar.

Jag har försökt odla ettåriga grönsaker och det var sjukt mycket jobb med vattning och ogräsrensning och gödsling.
Ogräsrensning kan du ju undvika helt genom att odla i t.ex. pallkragar.
 
Lol what, om man köper steril jord i påse kanske 😅. Jag får rensa massor med ogräs i mina kragar, men jag har jord jag gör själv.
Det blir ogräs med köpejord med, men sjukt mycket mindre än odling på friland. Särskilt om man måste bryta land för att odla och det tidigare varit gräs där.

Pallkrage med duk under och sån där täckduk är det smidigaste jag prövat dock. Då kan till och med jag tänka mig att odla grönsaker :)

(Det här var garanterat Wille men..)
 
Bara nyfiken: vilken typ av föda odlar man i en skogsträdgård? @Wille
Jag googlade då jag också undrade vad man får ut och första träffen var att det är en stor arbetsinsats att anlägga en skogsträdgård (dvs verkar helt fel tidpunkt för ts att starta upp just nu) men efter ett par åt sköter den sig själv men enligt de artiklar jag läste får man nötter, bär och frukt.

Inget jag skulle kunna leva på i alla fall.
 
Motsvarande vad ditt hus/trädgård är för dig, är min häst för mig. Min häst för mig känns livsviktig. Det finns sedan massor av saker jag skulle vilja göra med min häst, men vad jag vill är inte = vad jag mäktar med, fysiskt och psykiskt. Utöver diverse ångest/depressioner och NPF-relaterade svårigheter så har jag hormonell obalans, är kroniskt trött efter x antal utmattningar, har fibromyalgi och på det rätt svår allergi som 9-10 månader av året som ger än mer trötthet, värk och nedstämdhet. Jag har också väldigt svårt med mat (typ ARFID) vilket försvåras ytterligare under min allergiska period då jag får korsallergi mot många livsmedel jag har enklare att äta. Och äta lite -> ännu mindre energi.. det blir en ond cirkel.

Jag har haft psykisk och somatisk ohälsa samt varit sjukskriven två tredjedelar av mitt vuxna liv. Jag har sedan arbetat 5-6 år, i varierande procent och med varierande framgång. Nu har jag sjukersättning på 50% och är sjukskriven + arbetslös på resten. Utmattad återigen, kom in i en tuff depressiv episod. Osäkerhet inför hur jag ska hitta ett jobb jag klarar av, och hur jag ska räcka till ens på 50%. Oro och stress inför ekonomi och pension, förstås.

Det är inte kul. Jag känner mig ledsen över mina begränsningar, besviken, och det känns piss men det är också ok. Det är rimligt att vara ledsen över allt som inte blev och blir just nu. Jag tänker också att det är hälsosamt att vara det då och då, så man inte bara förtrycker de känslorna, ångest, oro och sorg är helt naturligt. Men att hitta något som jämnar ut dalarna är lika livsviktigt som hus/trädgård är för dig och som min häst är för mig.

Allt handlar, kanske tråkigt men det är vad det är, om kompromisser, utifrån här och nu. Jag är absolut ledsen över att jag är både mentalt och fysiskt begränsad, men går jag in för djupt i känslorna blir allt mörkt. Jag behöver periodvis psykologhjälp för att få rätsida när det blir tufft, och då med emotionell reglering. Jag behöver också min ADHD-medicin, två stämningstabiliserande, en antidepressiv, p-piller (för att balansera min PCOS), sömnmedel (annars somnar jag inte). Jag har lugnande vid behov men tack vare att jag äntligen hittat ”rätt” medicinering i övrigt och börjat hitta en strategi för emotionell reglering behöver jag mycket sällan ta lugnande. Vilket är bra, för lugnande gör mig rätt väck ovanpå all annan trötthet.

Min historia kanske inte ger dig något alls, du kanske inte tycker det är relaterbart, men jag lämnar den här i alla fall.
 
Jag kom också att tänka på något som brukar nämnas inom minimalismen att alla har sitt "verkliga jag" och sitt "drömjag". Drömjaget är personen man vill vara, men kanske inte är.

Jag kanske har haft häst för 15 år sedan, och har tänkt att jag ska skaffa en häst igen men just nu går det inte. Det kan bero på ork, tid, sjukdom, vad som helst, det är inte så relevant. Men jag kanske har ett par sadlar, lite träns och annan utrustning kvar på vinden som jag inte kan släppa taget om för jag vill ju ha häst igen.

Så man behöver jobba med att släppa sitt drömjag, och försöka leva i sitt verkliga jag. För i och med att prylarna försvinner, så försvinner också bördan det innebär att man har en påminnelse om att man inte lever upp till den man tror sig själv vara. Det finns ju inget alls som förhindrar att man skaffar häst igen i framtiden, men då kan man skaffa nya prylar då istället.

Nu har jag inte anammat minimalismen i exakt alla aspekter av mitt liv, men just det här är något jag tänker ganska ofta på. Att det liksom är okej att erkänna för sig själv att det inte blev som man tänkte, eller att man i sin nuvarande situation är exakt det man vill vara. Det ger ett inre lugn att leva i nuet istället för i en sorts oviss framtid som kanske inte ens finns.
 
Nu måste du bestämma dig. Endera har du ork och saker BLIR gjorda. Eller så har du inte ork och saker blir INTE gjorda. Hur är det?

Jag har tolkat som att du har vilja men inte ork. Och har man då inte ork mer än ligga i soffan, då blir det inte mer än ligga i soffan. Spelar ingen roll vad man vill
Man får skaka fram ännu mer viljestyrka då.

Bara nyfiken: vilken typ av föda odlar man i en skogsträdgård? @Wille
Nötter, frukt, bär, blommor, blad, rotsaker, kryddor, sav, frön.

Nötterna har en framtid som basföda.

Motsvarande vad ditt hus/trädgård är för dig, är min häst för mig. Min häst för mig känns livsviktig. Det finns sedan massor av saker jag skulle vilja göra med min häst, men vad jag vill är inte = vad jag mäktar med, fysiskt och psykiskt. Utöver diverse ångest/depressioner och NPF-relaterade svårigheter så har jag hormonell obalans, är kroniskt trött efter x antal utmattningar, har fibromyalgi och på det rätt svår allergi som 9-10 månader av året som ger än mer trötthet, värk och nedstämdhet. Jag har också väldigt svårt med mat (typ ARFID) vilket försvåras ytterligare under min allergiska period då jag får korsallergi mot många livsmedel jag har enklare att äta. Och äta lite -> ännu mindre energi.. det blir en ond cirkel.

Jag har haft psykisk och somatisk ohälsa samt varit sjukskriven två tredjedelar av mitt vuxna liv. Jag har sedan arbetat 5-6 år, i varierande procent och med varierande framgång. Nu har jag sjukersättning på 50% och är sjukskriven + arbetslös på resten. Utmattad återigen, kom in i en tuff depressiv episod. Osäkerhet inför hur jag ska hitta ett jobb jag klarar av, och hur jag ska räcka till ens på 50%. Oro och stress inför ekonomi och pension, förstås.

Det är inte kul. Jag känner mig ledsen över mina begränsningar, besviken, och det känns piss men det är också ok. Det är rimligt att vara ledsen över allt som inte blev och blir just nu. Jag tänker också att det är hälsosamt att vara det då och då, så man inte bara förtrycker de känslorna, ångest, oro och sorg är helt naturligt. Men att hitta något som jämnar ut dalarna är lika livsviktigt som hus/trädgård är för dig och som min häst är för mig.

Allt handlar, kanske tråkigt men det är vad det är, om kompromisser, utifrån här och nu. Jag är absolut ledsen över att jag är både mentalt och fysiskt begränsad, men går jag in för djupt i känslorna blir allt mörkt. Jag behöver periodvis psykologhjälp för att få rätsida när det blir tufft, och då med emotionell reglering. Jag behöver också min ADHD-medicin, två stämningstabiliserande, en antidepressiv, p-piller (för att balansera min PCOS), sömnmedel (annars somnar jag inte). Jag har lugnande vid behov men tack vare att jag äntligen hittat ”rätt” medicinering i övrigt och börjat hitta en strategi för emotionell reglering behöver jag mycket sällan ta lugnande. Vilket är bra, för lugnande gör mig rätt väck ovanpå all annan trötthet.

Min historia kanske inte ger dig något alls, du kanske inte tycker det är relaterbart, men jag lämnar den här i alla fall.
Jag tycker inte att det går att jämföra en häst med en skogsträdgård. Skogsträdgården är bra för miljön och för framtiden. Den binder kol och bidrar därmed till att minska växthuseffekten, vilket är bra för planetens överlevnad. Den producerar mat vilket vi alla är beroende av. Den är dessutom resilient och klarar miljöstörningar bättre än annan odling. Den minskar behovet av transporter. Att utveckla en skogsträdgård är en god gärning. Därför är det också betydligt mer meningsfullt än att ha ett husdjur. (Älskar mina katter men de ersätter inte en skogsträdgård.)
 
Jag kom också att tänka på något som brukar nämnas inom minimalismen att alla har sitt "verkliga jag" och sitt "drömjag". Drömjaget är personen man vill vara, men kanske inte är.

Jag kanske har haft häst för 15 år sedan, och har tänkt att jag ska skaffa en häst igen men just nu går det inte. Det kan bero på ork, tid, sjukdom, vad som helst, det är inte så relevant. Men jag kanske har ett par sadlar, lite träns och annan utrustning kvar på vinden som jag inte kan släppa taget om för jag vill ju ha häst igen.

Så man behöver jobba med att släppa sitt drömjag, och försöka leva i sitt verkliga jag. För i och med att prylarna försvinner, så försvinner också bördan det innebär att man har en påminnelse om att man inte lever upp till den man tror sig själv vara. Det finns ju inget alls som förhindrar att man skaffar häst igen i framtiden, men då kan man skaffa nya prylar då istället.

Nu har jag inte anammat minimalismen i exakt alla aspekter av mitt liv, men just det här är något jag tänker ganska ofta på. Att det liksom är okej att erkänna för sig själv att det inte blev som man tänkte, eller att man i sin nuvarande situation är exakt det man vill vara. Det ger ett inre lugn att leva i nuet istället för i en sorts oviss framtid som kanske inte ens finns.
Jag är för gammal för att börja om med skogsträdgård. Träden tar trots allt rätt många år att utvecklas.
 
Jag är för gammal för att börja om med skogsträdgård. Träden tar trots allt rätt många år att utvecklas.
Jag kanske missuppfattade dig då för jag förstod det som att du inte börjat än? För då borde det väl redan vara för sent?

Men om du redan har en skogsträdgård så kanske du bara måste acceptera att du får leva av det den ger just nu och utöka med mer i framtiden om du har orken då? Då har du ju ändå redan något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 853
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 463
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp