Gammal ponny på lösdrift?

Cillen89

Trådstartare
Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet runt.

Jag sålde min tävlingshäst för ett årsedan och köpte en shetlandsponny som sällskap åt min ponny (bor på gård). Bestämde mig för att bygga en lösdrift och ha dem ute dygnet runt, för att slippa släpa mig ut i stallet x antal gånger varje dag, och vara lite mer "fri" och inte så bunden till att behöva passa tider. Och inte minst, skönt för ponnyerna att kunna gå ute hela tiden och inte stå i trista boxar, shetlandsponnyn är 3 år och gått på lösdrift sedan han föddes, så han var väl milt sagt inte så impad att behöva stå på box ;)
Sagt och gjort, i sommras byggde vi en stor och superfin lösdrift, med fönster och hela jotan, målade den röd med fina vita knutar, och strödde upp med massor utav mysig halm och tänkte att detta kommer ju bli skitbra!

Men nu när hösten kommit, det har blivit kyligare, mörknar fortare, så är jag lite "nojjig" över min äldre ponny, inte att han skulle frysa eller så, han är en otroligt robust ponny (gick på ridskola 10 år innan vi köpte honom, och har inte haft så mycket som en krämpa under dem 13 åren jag haft honom, fortfarande väldigt pigg och fräsch som vilken annan ponny som helst), men jag är orolig att han inte får sova, shetlandsponnyn har jag sett ligga inne i lösdriften och sova, men min äldre ponny ser jag mycket sällan stå i lösdriften övht.

Jag har även grovfodret i "hökrubbor" inne i lösdriften och eftersom jag knappt ser min äldre ponny stå i lösdriften så är jag även orolig för att att han inte äter ordentligt (har visserligen fortfarande enhel del gräs kvar i hagen, men det är ju inte så mycket närig kvar i det)

Bör jag vara orolig att jag aldrig ser min äldre ponny ligga och sova inne i lösdriften?
Är jag kanske rent av självisk som "slängt" ut dem på lösdrift för att "slippa" stallarbetet?
Båda två verkar trivas och ingen av dem visar att dem vill in i stallet i alla fall, men är som sagt främst orolig för att min äldre ponny inte sover.

Finns det någon annan här som har en äldre ponny/häst på lösdrift och hur funkar det för er?

Jag tänkte jag skulle hänga upp en spann lite högt i lösdriften (så shetlandsponnyn inte kommer åt) och fylla med lucern strå som min äldre ponny är tokig i och på så sätt locka in honom i lösdriften så han står där lite oftare ;)
 
Sv: Gammal ponny på lösdrift?

Jag tycker du ska sluta mata dom i ligghallen, alternativt mata dom ute också, men aldrig enbart matning i ligghallen. Jag har två ponnier på lösdrift och dom är inte inne i ligghallen speciellt mycket det kalla halvåret. På sommaren används den dock dygnet runt. Min ena ponny är 24 och gått på lösdrift sen han var 20, fungerar bra.

Din ponny kanske vill ha uppsikt över hagen när han äter och sover och därför vill vara inne i ligghallen. Eller så kanske ligghallens öppning är förliten och din ponny känner sig ranglåg och då inte vågar vara inne i ligghallen för den andra ponnyn. Men att "övertala" ponnyn känns fel väg att gå, det finns en anledning till varför ponnyn väljer att inte gå in i ligghallen. En anledning kan vara att ponnyn inte har ett behov av en ligghallen, men den "måste" finnas där, oavsett om dom använder den eller inte.

Så häng inte upp dej på att dom inte vill vara inne i ligghallen, utan se till så dom kan få alla sina behov tillfredsställda (mat t.ex.) utan att behöva använda ligghallen, om nu den ena inte vill det.
 
Sv: Gammal ponny på lösdrift?

Lite Kl

Det tog ett bra tag innan våra hästar började använda vindskyddet men då blev det väldigt mycket i stället. Maten fick dom en bra bit ifrån i lådor och kraftfoder inne i stallet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp