Bukefalos 28 år!

Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
 

Jag blir vare sig svettig eller trött när jag promenerar. Slå av på takten, andas, lyssna på fåglarna och njut av naturen.
Men jag blir det. Och det är inget kul att vara genomblöt av svett när jag kommer hem och vara tvungen att duscha.

Slår jag av på takten så blir man ju typ aldrig klar med det tråkiga. Blir ju ingen motion heller om man hasar sig fram. Bl.a. därför jag heller inte gillar att gå med hund för man måste stanna hela tiden och det tar en evighet.
 
Det är så jävla trist att bara gå utan mål eller mening. Man blir bara svettig och trött.

Alltså: att bli trött och svettig ÄR meningen med min träning. Jag vill ha bättre kondition och mer styrka. Det kommer inte för mig av att äta praliner på soffan. Jag vill klara av att jobba och göra roliga saker i trädgården - då måste jag hålla mig i hygglig form. På fyra veckor har jag gått ner 5 kg, på fyra månader (januari-april) hade jag i den här takten alltså gått ner 20 kg. Det är väl inte kort tid och dåliga möjligheter?

Du får ju vara i vilken form du vill, men om du vill börja träna är ju målet själva träningen. Att faktiskt göra det. Bli en person som tränar.
 
Men jag blir det. Och det är inget kul att vara genomblöt av svett när jag kommer hem och vara tvungen att duscha.

Slår jag av på takten så blir man ju typ aldrig klar med det tråkiga. Blir ju ingen motion heller om man hasar sig fram. Bl.a. därför jag heller inte gillar att gå med hund för man måste stanna hela tiden och det tar en evighet.
Det är mer motion att gå långsamt än inte alls, mycket mer motion till och med.

Men är du nöjd med att inte ha kondition till promenader, trädgårdsarbete och att orka med din vardag och tror att din kropp mår bra av stillasittande jobb samt att du hellre är arbetslös än ser till att du i förväg har fysik att klara ett fysiskt jobb så är det ingen vits att träna. De flesta får dock problem med nacke och rygg av stillasittande arbete, åtminstone i längden.

Om du inte är nöjd så titta på möjligheterna inte svårigheterna.
 
Alltså: att bli trött och svettig ÄR meningen med min träning. Jag vill ha bättre kondition och mer styrka. Det kommer inte för mig av att äta praliner på soffan. Jag vill klara av att jobba och göra roliga saker i trädgården - då måste jag hålla mig i hygglig form. På fyra veckor har jag gått ner 5 kg, på fyra månader (januari-april) hade jag i den här takten alltså gått ner 20 kg. Det är väl inte kort tid och dåliga möjligheter?

Du får ju vara i vilken form du vill, men om du vill börja träna är ju målet själva träningen. Att faktiskt göra det. Bli en person som tränar.
Jag har inte fyra månader. Jag har bara två månader på mig.

Jag gillar inte att bli svettig och trött.

Jag kommer inte gå ner i vikt av motion eftersom jag äter fel.
 
Jag har inte fyra månader. Jag har bara två månader på mig.

Jag gillar inte att bli svettig och trött.

Jag kommer inte gå ner i vikt av motion eftersom jag äter fel.

Om vi utgår från att du väljer så som du vill ha det, eftersom det är vad du är motiverad till så är det ju inte intressant att träna så det är ju bara att låta bli. Då blir det ingen förändring. Och då har en ju kvar samma trivsamma liv en hade innan en funderade på en förändring.

Men om en vill ha en förändring måste ju något hända, och då kan ju själva förändringen användas som motivation. Jag vill inte ha det så här, jag ändrar (i mitt fall kosten) för att nå fram till det jag vill.

Det är inte så att jag brinner av glädje att dra in på maten, men jag vill heller inte behöva köpa en ny garderob för att jag blivit för fet. Jag vill trivas med mig själv, orka och känna mig smidig. Då behöver jag gå ner i vikt och träna lite rörlighet.
 
Det är mer motion att gå långsamt än inte alls, mycket mer motion till och med.

Men är du nöjd med att inte ha kondition till promenader, trädgårdsarbete och att orka med din vardag och tror att din kropp mår bra av stillasittande jobb samt att du hellre är arbetslös än ser till att du i förväg har fysik att klara ett fysiskt jobb så är det ingen vits att träna. De flesta får dock problem med nacke och rygg av stillasittande arbete, åtminstone i längden.

Om du inte är nöjd så titta på möjligheterna inte svårigheterna.
Tror du jag kommer att ha ork till promenader, trädgårdsarbete m.m. om jag får ett jobb som parkarbetare? Aldrig i livet. Jag kommer att vara död all min lediga tid.

Var någonstans har du fått att jag hellre är arbetslös? Jag söker ju jobb för fulla muggar. Fick iväg två ansökningar igår och idag har jag fått iväg en ansökan. Att söka jobb är ett jävligt tröstlöst arbete.
 
Det finns ju inget som magiskt kommer att ge dig bättre styrka och kondition om du inte de facto tränar. Så det är ju bara att välja; antingen tränar man, eller så gör man inte det.
Det är bara meningsfullt att träna OM jag får jobb inom trädgård och det vet jag ju inte.
 
Om vi utgår från att du väljer så som du vill ha det, eftersom det är vad du är motiverad till så är det ju inte intressant att träna så det är ju bara att låta bli. Då blir det ingen förändring. Och då har en ju kvar samma trivsamma liv en hade innan en funderade på en förändring.

Men om en vill ha en förändring måste ju något hända, och då kan ju själva förändringen användas som motivation. Jag vill inte ha det så här, jag ändrar (i mitt fall kosten) för att nå fram till det jag vill.

Det är inte så att jag brinner av glädje att dra in på maten, men jag vill heller inte behöva köpa en ny garderob för att jag blivit för fet. Jag vill trivas med mig själv, orka och känna mig smidig. Då behöver jag gå ner i vikt och träna lite rörlighet.
Jag vill bara ha pengar. Det är min enda drivkraft.
 
Jag vill bara ha pengar. Det är min enda drivkraft.

Ja, då får du ju gå igenom hela räckan baklänges för att meddela hjärnan slutsatsen. Och använda det som motivation. Det finns mig veterligen inga mirakelmedel eller tvångsåtgärder för att få dig att ändra inställning, det jobbet måste du göra själv.

Men för varje gång du säger att något är tråkigt eller meningslöst cementerar du ju din egen uppfattning i frågan. Vilket kan vara lite kontraproduktiv.

What you think, you become.
 
Tror du jag kommer att ha ork till promenader, trädgårdsarbete m.m. om jag får ett jobb som parkarbetare? Aldrig i livet. Jag kommer att vara död all min lediga tid.

Var någonstans har du fått att jag hellre är arbetslös? Jag söker ju jobb för fulla muggar. Fick iväg två ansökningar igår och idag har jag fått iväg en ansökan. Att söka jobb är ett jävligt tröstlöst arbete.
Om du ställer dig in på att inte orka så kommer du garanterat inte att göra det.

Du vill ju inte träna för att du inte vet säkert om du får ett fysiskt jobb, då förbereder du dig på att inte klara av det genom att göra just ingenting. Orkar du inte med ett fysiskt jobbet kan du ju inte behålla det. Då hjälper det inte att söka de jobben.
 
Ja, då får du ju gå igenom hela räckan baklänges för att meddela hjärnan slutsatsen. Och använda det som motivation. Det finns mig veterligen inga mirakelmedel eller tvångsåtgärder för att få dig att ändra inställning, det jobbet måste du göra själv.

Men för varje gång du säger att något är tråkigt eller meningslöst cementerar du ju din egen uppfattning i frågan. Vilket kan vara lite kontraproduktiv.

What you think, you become.
Hoppas på att få ett administrationsjobb. Men är tvungen att söka allt.
 
Hoppas på att få ett administrationsjobb. Men är tvungen att söka allt.

Och eftersom du dessutom vill ha det du söker (inget jobb, ingen lön) så behöver du ju vara anställningsbar på de tjänsterna du söker. Huruvida du är det vet bara du (och kanske en kommande arbetsgivare).

Vill du chansa, sitt still. Vill du förbättra dina möjligheter (och kanske också ditt välbefinnande): gör en förändring som innebär något mer motion.
 
Om du ställer dig in på att inte orka så kommer du garanterat inte att göra det.

Du vill ju inte träna för att du inte vet säkert om du får ett fysiskt jobb, då förbereder du dig på att inte klara av det genom att göra just ingenting. Orkar du inte med ett fysiskt jobbet kan du ju inte behålla det. Då hjälper det inte att söka de jobben.
Man får lov att orka. Men man är död all ledig tid. Vet att jag räknade timmar när jag var ute på praktik förra sommaren och låg som en skalbagge på rygg varje kväll.

Tror inte heller att man kan bli uppsagd från ett säsongsjobb.
 
Och eftersom du dessutom vill ha det du söker (inget jobb, ingen lön) så behöver du ju vara anställningsbar på de tjänsterna du söker. Huruvida du är det vet bara du (och kanske en kommande arbetsgivare).

Vill du chansa, sitt still. Vill du förbättra dina möjligheter (och kanske också ditt välbefinnande): gör en förändring som innebär något mer motion.
Jag vill bara rida. Allt annat är TRÅKIGT! Vill inte ha ett tråkigt liv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 391
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 041
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp