Gastroskopi - fågor

Sv: Gastroskopi - fågor

Jag kom dit, fick byta om, en kanyl insatt och somnade som ett barn ... sedan vaknade jag upp och forvantade mig att ha ont i halsen, men kande inget alls. Kladde pa mig och blev hemskjutsad av en kompis. :D
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Usch, när jag läser sånt här känns det som om jag nog aldrig någonsin skulle göra en sådan här undersökning! :eek::eek:

Tro mig att när läget är sånt att du behöver göra en sån undersökning så är inte alternativen särskilt roliga... Och nej det är inte trevligt men man överlever och blir man som sagt sövd så märker man ingenting. Sista gången var jag tydligen svårsövd men det har jag inte minnen av.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag får gå in och lugna lite.

Alla tycker inte det är pest.

För min del har jag inget emot undersökningen, som jag skrivit förut :cool:, så har läkare under utbildning fått träna på mig.:D

Jag skulle kunna börja varje dag med en gastroscopi utan att bry mig.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Sv: Gastroskopi - fågor

Men man måste ju inte göra det "utan någonting"? Finns ju ingen anledning liksom.

Och mår man som jag gjorde väljer man gastroskopi framför det mesta. Visst, att få en kamera nedkörd i halsen är väl inte det roligaste men det är inte så jäkla kul att inte kunna äta heller.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

...
Jag äter Omeprazol nu men då ska jag alltså hålla upp med den tills efter undersökningen? Stod inget om det i papperna. Eller ska jag ringa i morgon o fråga för säkerhets skull? Detta kommer inte att bli en rolig vecka.
....

Ring och kolla för säkerhetsskull. Onödigt att "lida" i en vecka om du inte måste :)
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Försöker ringa allt vad jag kan men det är bara upptaget och hamnar ej ens i telefonkö.

Jag är väldigt pipig av mig så jag tror att jag ber om lugnande på en gång men samtidigt är jag förskräckligt nyfiken så jag vill gärna vara med på vad de gör med mig och vill ju väldigt gärna se hur det ser ut på skärmen. Om jag blir helt väck så kan jag ju hoppas att min väninna är vaken och kan rapportera efteråt.
Eller får hon inte vara med in?

Hon var med en gång när jag röntgades och kommer i håg att personalen inte var förtjust.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

På röntgen kan jag förstå att man inte vill ha med folk "i onödan" och utsätta dem för strålning.
Men tror säkert man kan få ha någon med sig på gastroskopi. Jag har gjort koloskopi och då fick min sambo vara med hela tiden. Och eftersom jag själv somnade av allt lugnande de gav mig så fick jag vid ett senare besök, när jag bad om det, se bilder som man tagit på min tarm genom koloskopin.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Och jag håller med Ginnies. Det är inte så farligt. Jag har gjort flera utan varken lugnande eller bedövning utan några problem. Lyssna på sköterskan som säger till dig om du glömmer att andas och slappna av så är det inga problem. Självklart ska du ha lugnande och bedövning om du vill, men som sagt, det är inte så hemskt.
 
Till skillnad från dom flesta andra tyckte jag inte att detta var så farligt. Alls.
Hade en jättegullig och omtänksam sköterska bredvid mig som höll mig i handen. Hade även med mig sambon som stöd, var grymt nervös innan.

Det som jag reagerade mest på var att det kändes som att det sprängde i bröstet när slangen kom ner dit. Som att det var för trångt för slangen och gjorde ont.

Kväljningarna gjorde mig inget. Men jag har inga större svårigheter med att kräkas i vanliga fall heller.

Ska snart göra en ny gastroskopi och är inte det minsta nervös. Kommer inte ta lugnande. Men jag hoppas den jättegulliga sköterskan är med även denna gång, hon hjälpte verkligen mot oro :)
 
Så bra!
Jag fick bedövning i tungan och ingen i halsen (varför) och det gjorde helvetiskt ONT. Skönt att se att det är olika, så inte alla har det som jag.
 
Jag gjorde gastroskopi för många år sedan, har för mig att jag bara fick bedövning. Kommer ihåg att läkaren sa "ta det lugnt, ta det lugnt" när de började föra ned slangen för sedan kommer jag inte ihåg något mer. Vaknade i ett tomt uppvakningsrum 2½ timme senare. Min stackars pappa som trodde det skulle bli en kort väntan fick vänta en lång stund på mig..
 
Jag har gjort den här undersökningen två gånger men tycker inte det var några större problem .Fick bedövning i halsen .kräktes inte alls men det rann saliv hela tiden och kom ihåg att andas djupt hela tiden . Så står det en sköterska bakom som håller koll på vart man har händerna så man inte i panik tar tag i slangen . Det är inget att jaga upp sig för och vara rädd för .Bara man andas och försöker slappna av så går det bra .För mig gjorde det inte alls ont !
 
Jag har en extremt stark kräkreflex och klarar inte av det i vaket tillstånd men alla är ju som tur är olika.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 017
Senast: Sel
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 130
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
10 701
Senast: Lobelia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 617
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp