Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Okej! Jag har ju fått tips om att prova MagTarm. Läste att det var en sorts probiotika. Men jag ska prova jäst först såklart. Jag vill göra det så lätt som möjligt för de som har hand om hästarna. Jag kommer ju till stallet och mockar min box, packar hästens hönät och tar han om hästen! Resten sköter stallägarna.

Så håller mig ju helst till hösilage. Sen att det tillkommer något med fodringen gör ju inget då det är andra hästar som också ska ha annat än bara betfor!
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Om hästen redan är dålig i magen skulle JAG inte börja med huskurer eller preventiv behandling.

Jag ger protexin o hästen blir bra inom 1 dygn.

givetvis bör man ändra på orsaken till den plötsligt försämrade tarmfloran.

K´s Mag tarm måste man överdosera mkt om hästen redan är sämre= dålig ekonomi. funkar såsom bakjäst.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Hon har ju varit dålig när hon fått hösilage. Hon åt hö hos förra ägaren. Vad är nu protexin?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Gud vad du krångla till det for hästen!
Ger Vanliga Hö & Vatten!
Ta lite skit från en av dom andra hästar som är bra i magen och ger det med lite havre till din häst.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Det där är en gammal kunskap som försvunnit.
Svårt att få hästen att äta dock.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Inte fordom gamle häst folk och inte for hästen.
Hur många gånger har du inte sett dom äta varandras bajs?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Inte fordom gamle häst folk och inte for hästen.
Hur många gånger har du inte sett dom äta varandras bajs?
Det är ju inte normalt att de äter deras eget bajs. Jag har aldrig sett någon utav hästarna stå och käka ur högarna.

Jag krånglar väl inte till det. Hon är bra under betesperioden, när hon bara äter gräs. Sen blev det väldigt löst precis när hon började få hösilage. Nu är det lite bättre men fortfarande inte bra. Och varför göra en gastroskopi när jag vet orsaken?

Man får ju bara testa sig fram till ett bra resultat. Alltså ska ju inte ge allt på samma gång. Men det är ju bra att ha andra saker man kan prova om det första inte fungerar.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Gud vad du krångla till det for hästen!
Ger Vanliga Hö & Vatten!
Ta lite skit från en av dom andra hästar som är bra i magen och ger det med lite havre till din häst.

Vill inte börja med att testa hö då vi har hösilage och det är inte jag som packar höet. Det är 14 hästar i stallet så att packa 28 höpåsar där två av dem ska vara hö blir ju klöddigt för de som packar. Och sen ha en stor bal med hösilage och bara köpa hö till en häst är ju verkligen att krångla till det. Bättre att hitta en annan lösning!

Sen ger jag inte henne havre heller då hon har väldigt mycket nerver som spökar till det för henne då och då! Skit från en annan häst skulle jag aldrig ge min häst som sagt.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Det är ju inte normalt att de äter deras eget bajs. Jag har aldrig sett någon utav hästarna stå och käka ur högarna.

Jag krånglar väl inte till det. Hon är bra under betesperioden, när hon bara äter gräs. Sen blev det väldigt löst precis när hon började få hösilage. Nu är det lite bättre men fortfarande inte bra. Och varför göra en gastroskopi när jag vet orsaken?

Man får ju bara testa sig fram till ett bra resultat. Alltså ska ju inte ge allt på samma gång. Men det är ju bra att ha andra saker man kan prova om det första inte fungerar.

Du har mycket att lära dig.
Helt normalt for hästar att återställa tarmflor på det sättet.

Vet du att det är ställets silage som är problem då ska du ta bort det!
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Så det är normalt att ta en hög med bajs som ser bra ut från gödselstacken och slänga ner det i krubban och låta hästen äta det? Det är ju bara sjukt.

Vildhästar kanske äter varandras bajs, men när det finns preparat till hästar med dålig mage precis som det finns för människor så är det lika bra att använda sig av det.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

fast faktiskt så ÄR det helt naturligt och en mkt känd metod.

man gör tillochmed så på oss människor - fast då går det upp andra vägen så att säga :D
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Att ta skit från en häst med bra mage , och ge den till en annan med dålig mage var rätt vanligt förr.

Man löste upp skit i en hink vatten o sen slangade man ner det på hästen som behövde det...

Har inte sett de användas eller hört om den metoden de senaste 40 åren , numera finns de andra enklare medel.

Men de fungerar:D

Men om hösten äter skit i hagen ska man nog se över sin foderstat för då är de inte som de ska.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Min unghäst tål inte hösilage. Först trodde jag mest att det var kvaliteten på silaget på förra stället, eftersom alla hästarna reagerade där och hon inte blev ett dugg lös när vi bytte stall, men nu efter sommarbetet kom det tillbaka. För henne funkar det om hon äter vissa mål torrhö (nu äter hon exempelvis hösilage ute, eftersom det är fri tillgång, men hon äter torrhö inne på kvällen), det i kombination med att hon står på halm och pillar i sig lite av det har stabiliserat magen ordentligt. Andra tål inte hösilaget överhuvudtaget.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Nej, inte från gödselstacken, du ta från en av hästarna med färsk skit.
Du ska titta - känna - lukta på det, så gjorda dom gamle hästskötarna, på morgon när dom mucka dom se ena hästen är lite dålig gick han till en av dom andra hästar som var bra och la dennas skit i krubban, då fick den sjuka det normal bakteria i sig, efter ett par dager var han bra igen.

Har varit med en del gånger när vi slänga mammas skit ner i magen på fölet for att få igång det.

Bajs äta kan också berör på protein eller mineral brist.
Som Timmer Man säjer "man för se över foderstaten.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Min häst står helinackorderad. Dvs jag tar hand om och motionerar hästen, men stallägaren tar alla fodringar, mockning etc. Min häst stod dessutom på fri tillgång förra vintern (pga stallägarens arbetstider är det den enklaste lösningen för att få till fodring mitt på dagen, då ingen är hemma). Så visst tar det emot för mig att byta grovfoder - det är ju grymt mycket mer behändigt att kunna fodra med det som finns. Men det kommer jag att göra (och isf omförhandla stallhyran, eftersom grovfoder ingår i den) om min häst blir dålig i magen även denna vinter - vi kommer tillbaka hem vid nyår. Då köper jag in eget hö om det behövs. Jag pratade med flertalet veterinärer och kliniker förra året, då jag oroade mig för min häst - det finns flera trådar här om hästar som haft diarre och blivit akut dåliga av det. Samtliga trodde att det berodde på fodret. Förra vintern slutade det med att jag gav bakjäst dagligen; hästen blev ok men inte helt bra förrän vi gick över till hö då det blev varmare ute.

MagTarm provades på en av de andra hästarna, men utan något större resultat.

Jag tror att om fodret är grundproblemet, då kommer det att bestå även med preparat. Tyvärr.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Okej! Fast jag vet inte egentligen om min kan äta för torrt hö. Hon har kvalster och damm allergi. Får dock vaccin varje vecka för det.

Hon är ju lite bättre nu. Det blir nästan bättre och bättre hela tiden. Så jag vet inte! Får se om det blir helt bra eller vad som händer. Nu kommer det i princip helt normala tollar.
Men fortfarande så har vi en torr bal just nu..
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag hade i ditt läge börjat ge hästen bakjäst nu så att mag-tarmfloran hinner rätta till sig så mycket så möjligt innan det ev. kommer en blötare bal. Det kan också vara så enkelt att hon reagerar på de ständiga foderbyten som blir utav att byta bal. Då är det ännu viktigare att du understödjer mag-tarmfloran med något. T.ex. bakjäst. Det kan du ge hela tiden och framförallt vid foderbyten.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Avmaska.
Rätta magen inte upp sig då har du "Serious Problem" och hästen måste gastroskopi undersökas.

Man avmaskar inte om hästen inte har mask. Det är ju som att be om problem. Jag har lärt mig att det är först i absoluta nödfall som man ska avmaska en häst som är dålig i magen om man inte kan säga att det är pga masken som hästen har problem.

Det är inte alls främmande för mig att ge hästar som är dåliga i magen någon annan hästs skit men idag finns det ju andra metoder som jag hade provat först. Jag vet hästar som själva har gått i hagen och ätit av de andras skit när de har haft tarmstörningar så det är ju inget konstigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 857
Senast: AbCdE
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
6
· Visningar
274
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 077
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp