Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Man avmaskar inte om hästen inte har mask. Det är ju som att be om problem. Jag har lärt mig att det är först i absoluta nödfall som man ska avmaska en häst som är dålig i magen om man inte kan säga att det är pga masken som hästen har problem.

Det är inte alls främmande för mig att ge hästar som är dåliga i magen någon annan hästs skit men idag finns det ju andra metoder som jag hade provat först. Jag vet hästar som själva har gått i hagen och ätit av de andras skit när de har haft tarmstörningar så det är ju inget konstigt.

Jo men du kan inte vet om det är mask relaterad Tiny.
Man måste alltid kör den "uttaslutnings method".
Ta bort allt, ger bara hö/vatten, bli hästen inte bra, lite bajs som är det mest naturliga eller ditt probi medal. Vill magen inte rätta sig, avmaska!
Näste steg är veterinären for du har gjort allt du kan.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Det är klart att man vet det. Det är så enkelt som att skicka in en kolla masken analys. Sen ser du svart på vitt om hästen har mask eller inte.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Men Tiny, hur månge gånger har vi inte gått igenom det, "ett 0 betydar inte att hästen inte har mask" det bara vissa att det finns ingen ägg läggning just då! Och sen är det andra mask som göra hästen loss i magen som inte vissas på ett traktprov.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Hur tänkte du komma runt det utifrån hur maskning i Sverige gäller enligt direktiv ?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Har man som jag gjort träckprov på samma häst i 6 år med resultatet noll varje gång så tror jag att man kan vara ganska säker på att hästen inte har mask. Dessutom får du ingen (vettig) veterinär att skriva ut avmaskningsmedel om du inte kan visa upp att hästen har mask vilket är en enorm tur med de resistensproblem vi har redan idag.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Men avmaskar man ändå inte hästar som man avmaskar hundar typ? Hundar avmaskas ju även om de inte har mask en gång om året.

Jag tror nästan hästarna har fått maskmedel när de kom in från betet. Men är inte säker, de som sköter det pratade om det iallafall.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Nej, man ska skicka in ett träckprov, tex Kolla masken, googla på det och läs lite. Man ska inte avmaska om det inte behövs för att till slut blir maskarna resistenta, dvs maskmedlet fungerar inte.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Men avmaskar man ändå inte hästar som man avmaskar hundar typ? Hundar avmaskas ju även om de inte har mask en gång om året.

Jag tror nästan hästarna har fått maskmedel när de kom in från betet. Men är inte säker, de som sköter det pratade om det iallafall.

Jag skulle aldrig avmaska något djur om jag inte vet säkert att det har mask och det hoppas jag verkligen att folk inte gör hur som helst. Det är längesedan de rekommendationerna ändrades. Resistensen gäller vad jag har förstått allt maskmedel för alla djurslag och oavsett det så avmaskar man aldrig bara för att. Man utsätter helt enkelt inte djuret för onödiga avmaskningar. Min hund är inte avmaskad på flera år och mina stallkatter brukar behöva avmaskas med två-fyra års mellanrum. Innekatterna som bara går ut ibland brukar det gå minst fem år innan de behöver avmaskas. De enda man alltid avmaskar är valpar, kattungar som har en mamma som varit ute och föl. Kattungar vars mamma aldrig har varit ute behöver inte avmaskas om de inte själva är ute under sitt första år. Är de det så avmaskar man dem enligt tillverkarens rekommendationer tills de är ett år gamla och sedan enbart efter behov. Katter som går ute avmaskas först när de far illa av masken. De kan alltså ha lite mask som de inte far illa av. På vuxna djur skickar man in ett träckprov och sedan avmaskar man utefter det. Det finns kolla masken även för hundar och katter. Innan man har tagit ett träckprov och fått svaret på det så vet du ju inte vilka maskar du ska avmaska emot så vill det sig riktigt illa så har ditt djur massor med mask som inte avmaskningsmedlet tar. Olika medel tar ju olika maskar.

Om din häst håller på och avmaskas i tid och otid så kan du ha orsaken till hennes magproblem där. Min häst var totalt sönderavmaskad när jag köpte henne och hon har fortfarande väldigt känslig mage sex år senare.

Jag kan ju ärligt säga att jag hade blivit vansinnig om någon hade tryckt i mina hästar (eller mina andra djur) det giftet som avmaskning faktiskt är helt i onödan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ge vad mot lös mage

Okej! Där lärde jag mig något!

Vi avmaskade vår förra hund rättså ofta innan. Vi bodde granne med en kennel så vi avmaskade tillsammans med dom. Men det var senast 2008 så det har kanske uppdaterats sedan dess?

Jag tror inte hästen har fått något, då skulle vi ju isåfall fått betala för det och så.
Hoppas att hon inte fått något nu då om det inte är bra!

Imorgon ska jag iallafall köpa med mig några paket jäst till stallet. Räcker ett paket om dagen? Börja med ett halvt kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Ge vad mot lös mage

Har man som jag gjort träckprov på samma häst i 6 år med resultatet noll varje gång så tror jag att man kan vara ganska säker på att hästen inte har mask. Dessutom får du ingen (vettig) veterinär att skriva ut avmaskningsmedel om du inte kan visa upp att hästen har mask vilket är en enorm tur med de resistensproblem vi har redan idag.

Poor horse
Your 1 - of - those, + international food analysis :crazy:
This is a waiste of time :meh:
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Vi ger våra galoppörer Probimin. Vi har även givit EquiPro till svåra fall.

Fråga också...krubbiter din häst? fick nyligen höra av vet. att krubbbitare ofta har magproblem, och det är därför de sväljer luft (de försöker liksom åtgärda själva)... intressant tycker jag, men vet inte alls om det stämmer.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Du kan börja med att ge ett halvt paket jäst om dagen i några dagar och sedan ger du ett helt. Ser du inget resultat på en vecka så ge två paket/dag. Om du inte ger jästen själv så är det jättenoga att jästen inte blandas med vatten eller något med socker i innan det ges. Det får alltså inte stå färdigblandat i t.ex. betfor för då börjar fodret jäsa och då blir det otjänligt för hästen att äta. Däremot går det bra att blanda det precis innan det ska serveras.

Om man som ni bodde i närheten av en kennel så kan det vara ett så högt parasittryck där omkring om kenneln är stor att det då finns en anledning att avmaska så ofta som en gång om året men i vanliga fall så finns det ingen anledning till det. Det är ju alltid bäst att veta vad man ger medicinen emot.

Då hoppas vi på att hon inte har blivit slentrianavmaskad utan din vetskap. Brukar ni skicka in träckanalys på hästarna? Om det är ett stort stall där många hästar kommer och går eller där maskproblem finns så brukar man skicka in vår och höst men annars om det är ett mindre stall eller ett stall med stabilt klientel och där mask inte är ett problem så brukar det räcka med att skicka in på våren innan man flyttar hästarna till sommarhagarna. Om inte så kanske du kan trycka på att det ska införas istället för att hästarna avmaskas utan att någon vet vad för maskar de har och om de överhuvudtaget har några.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Poor horse
Your 1 - of - those, + international food analysis :crazy:
This is a waiste of time :meh:

Du behöver inte vara orolig. Min häst mår jättebra och har ingen mask. Att man analyserar så att man vet vad hästen får i sig är så självklart att det inte ens behöver diskuteras men jag vet att du tror att allt hö innehåller samma saker. Du får gärna tro det själv så länge du inte försöker få andra att tro på det :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Tror de flesta sen länge har insett att leafs inlägg bara är ute efter att provocera , samt innehåller rätt mycket vilda grejer och råd trots att det inte finns så mkt kunskap .
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Alltså nej det kan jag inte säga att hon gör. Har aldrig sett det när hon står i boxen. Sen att hon luftsnappar? Lite när jag spänner sadelgjorden eller gör något annat hon inte riktigt tycker är helt ok kan väl inte räknas till det?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Okej det ska jag göra. Men ska jag börja med det nu även när det är helt ok nu? Eller ska jag bara ge det när balen är fuktig?

Hon får ju mindre mängd hösilage när det är fuktigare. Så kan jag ge mer i vikt, ca 7-8 kg när det är fuktigt, och 6 när det är torrt? Kan jag göra så mot de som gör det jobbet?
Om det nu är TS som är problemet när det är en fuktigare bal måste hon ju ha mer när det är fuktigt. Eller har jag fel?

Vi har inte gjort det sedan jag kom dit med min häst iallafall. Där står 14 hästar, för det mesta så är det samma hästar som står. Det är min och en annan som tillkommit det senaste året. Och dom flesta är ridskoleponnyer. Jag ska se till att sånna prover tas av min iallafall till våren!
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Ja den behöver mer när balen är blöt .

Vad har ni för grovfoder öht undrar jag eftersom du står på anläggning ? Då borde grovfodret vara inköpt med analys och från samma fält osv ovh byte av fält /parti borde vara tydligt?

Klart det blir problem om ni varesig har analys eller kontinuerlig sådan på ert grovfoder .
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Det ska jag få till då.
Vi har hösilage.

Dom hämtar balarna från samma ställe. Jag vet inte om det är deras eget eller om det är som de köper.
Eftersom min är den ända som reagerar på det så är det väl inte så viktigt att skicka in analys.. Tror det är så iallafall.

Sen har jag själv kollat lite analys och vart man kan skicka. Men det är ju rättså dyrt..
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Krubbitare gör som när vi vill framkalla en rap.

Tror mer på det än att de skulle suga in luft.

Ont i magen- kan börja krubbita för att det känns angenämt o sedan blir det som en drog.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Tror de flesta sen länge har insett att leafs inlägg bara är ute efter att provocera , samt innehåller rätt mycket vilda grejer och råd trots att det inte finns så mkt kunskap .

Ja visst är de men jag är alltid lite rädd att någon som är ny på buke ska tro på galenskaperna och det vore ju inte så bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 857
Senast: AbCdE
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
6
· Visningar
285
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 081
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp