Gemensam eller delad ekonomi eller något i mitten i en relation?

Gemensam ekonomi och gifta med gård och barn. Har varsitt lönekonto men flyttar över varje månad till ett gemensamt förutom någon tusenlapp som alltid finns kvar på kontot att använda om vi inte kan använda coopkortet vid betalning (ex swish).
Vi hade separat tills vi köpte gården, semigemensam tills jag blev gravid, med all sjukskrivning som följde och senare ojämt uttag av föräldrapenning blev gemensam ekonomi lättast och mest rättvis för oss.
 
Vi är gifta och har i hela vår relation haft helt gemensam ekonomi. Självklart har vi varsitt lönekonto men vi lånar varandras kort och kan alla koder. Vi har under våra 20 år tillsammans inte en enda gång bråkat om pengar.
Jag har aldrig tänkt att det hela skulle ha med att undvika bråk att göra. Jag kan inte minnas att jag någonsin i mitt liv har bråkat med någon om pengar.
 
Ni som har delad ekonomi och delar efter % på gemensamma utgifter, har ni månadslön eller räknar ni ut varje månad hur mycket som var och en ska betala in eller något annat?

Funderar då jag har timlön och det kan skilja över 5000 beroende på hur många jobbdagar som månaden har (tex oktober 19dagar och december 12dagar) och sedan tillkommer bonus 2gånger/år plus att det kan skilja mycket beroende på hur mycket övertid som behövs från månad till månad.
Vi delade procentuellt förut och har månadslön. Blir ju knepigare med varierande löner såklart.
Man kanske kan räkna på ett snitt?
 
Vi delar alla gemensamma månadsavgifter på hälften, en betalar räkningarna och så för den andra över. Egna månadsavgifter betalar man själv. Har egna konton och har alltid haft, gemensamt konto känns inte alls som något jag skulle vilja ha. Jag tycker om att ha mitt eget, även om vi i princip ser alla pengar som bådas pengar. Han tjänar mer än jag, vi betalar hälften var av typ hyra mm. men överlag betalar han mer på andra inköp. Han betalar nog oftare när vi handlar mat också. Ärligt talat har nog ingen av oss nån superkoll på hur fördelningen ser ut exakt, mer än att det blir en förskjutning åt hans håll eftersom han har mer pengar att röra sig med varje månad, men jag tror att vi kanske får styra upp det mer om det blir huslån och barn i framtiden. Just nu har vi ganska rejäla marginaler eftersom båda jobbar heltid och utgifterna är inte så jättestora. När jag pluggade stod han för de flesta utgifterna.
 
Jag har aldrig tänkt att det hela skulle ha med att undvika bråk att göra. Jag kan inte minnas att jag någonsin i mitt liv har bråkat med någon om pengar.
Nej, jag håller med. Gemensam eller inte gemensam ekonomi har inte med bråk att göra för mig heller. Trygghet, kärlek och jämställdhet är väl vad som bygger en sund relation. Hur man väljer att organisera sin privatekonomi har verkligen inget med det att göra.

Jag var ute efter att varken jag eller min partner håller reda på vems intresse som kostar mest eller vems tur det är att köpa något. Det menar jag inte heller att alla som har delad ekonomi bryr sig om men just rättvisefrågan upplever jag som något som ofta kommer upp när frågan diskuteras.
 
Jag och sambon har delad ekonomi. dock vill jag nu när vi har köpt hus, ha ett gemensamt konto till huset. Jag skulle inte vilja ha gemensam ekonomi, då jag tycket om att spara medans sambon tycker om att spendera pengar.
 
Nej, jag håller med. Gemensam eller inte gemensam ekonomi har inte med bråk att göra för mig heller. Trygghet, kärlek och jämställdhet är väl vad som bygger en sund relation. Hur man väljer att organisera sin privatekonomi har verkligen inget med det att göra.

Jag var ute efter att varken jag eller min partner håller reda på vems intresse som kostar mest eller vems tur det är att köpa något. Det menar jag inte heller att alla som har delad ekonomi bryr sig om men just rättvisefrågan upplever jag som något som ofta kommer upp när frågan diskuteras.
I min relation har vi typ separata ekonomier, fast jag betalar mer av allt åt båda.

Ordet rättvisa har aldrig förekommit när vi har pratat om det, tror jag. Särskilt inte rättvisa i kronor och ören. Däremot vill vi helst att båda är nöjda. Pga min häst, är det mycket dyrare att hålla mig nöjd än min partner.
 
Här delar vi på boendekostnader som hyra el osv och mat men i övrigt så får var och en stå för sitt. Vi hjälps däremot åt om det skulle hända något som tex nu när sambons bil gick sönder då stod jag för lite mer men annars så har vi separat vilket vi kommer fortsätta med då det funkar bäst för oss.
 
Vi har separat ekonomi (inga barn, den gemensamma bostaden hyrs), och försöker betala ungefär varannan gång för saker. I teorin ska vi kolla våra konton då och då och jämna ut vad vi betalat, men i praktiken var det nog ett halvår sedan vi orkade göra det. Vi tjänar typ lika men han har extrainkomster pga tidigare investeringar, så han sparar mer än vad jag gör.

I framtiden med hus och barn kommer ekonomin nog att bli mer gemensam. Jag tänkte alltid förr att jag ville ha åtminstone delvis separat ekonomi eftersom jag ville kunna slösa pengar på häst och hästutrustning utan att behöva ha dåligt samvete eller "fråga om lov", men i den relation jag har nu har jag insett att det inte kommer att göra någon större skillnad. Han har inga dyra intressen utan det han vill lägga pengar på är sparande, gemensamt hus och gemensamma resor, så de pengar han i så fall "sparar" på att inte finansiera mitt hästintresse kommer ju även jag att dra nytta av. Är lite kluven kring hur jag ska se på det, och önskar ibland att han hittar en riktigt dyr hobby :p.
 
Gifta utan barn, 30+, bägge två heltidsarbetande. Vi har totalt gemensam ekonomi, alla inkomster går in på ett och samma konto, från det betalas alla räkningar och så överförs det vid lön olika summor till ett servicekonto för huslånet och två sparkonton. Småutgifter (under 1000 kr) behöver vi inte ens diskutera om det är OK eller inte att köpa in, vid större utgifter så checkar vi bara av att den andre inte har stora planerade inköp under samma månad.

Vi har en likadan syn på ekonomi så det fungerar klockrent för oss. Är så skönt att inte behöva fundera på mitt/ditt, procentsatser eller att det måste vara jämt. I det långa loppet så går det säkert på ett ut anser vi.
 
Vi har separata konton i dagsläget men delar alla gemensamma räkningar rakt av 50/50.
Kan tänka mig att det kan komma att ändras när det blir aktuellt med barn osv (t ex att man då gör ett gemensamt konto också).
 
@Miao Men man behöver inte ”fundera över procentsatser” om man betalar procentuellt. En enda gång räknar man ut det och sen betalar man sitt varje månad. Medan ni måste stämma av vartenda inköp över en tusenlapp. Låter ju långt bökigare tycker jag ;).

Idén att det jämnar ut sig är jättemärklig tycker jag, mer något man intalar sig än något baserat på nån form av fakta.

Jag personligen, vuxen människa med egen inkomst, skulle aldrig klara av att inte ha mitt egna konto med min egna pengar som jag tjänat in själv och således är fri att spendera så som jag vill. Att stämma av ett bokköp för 1600kr skulle aldrig falla mig in. Inte heller en resa för många tusen. Min make förutsätter att jag kan sköta min ekonomi, precis som att jag förutsätter att han kan sköta sitt. Lägger jag 35’ på en resa är det således för att jag har råd och vill, ingenting han behöver engagera sig i.
 
@Miao Men man behöver inte ”fundera över procentsatser” om man betalar procentuellt. En enda gång räknar man ut det och sen betalar man sitt varje månad. Medan ni måste stämma av vartenda inköp över en tusenlapp. Låter ju långt bökigare tycker jag ;).

Idén att det jämnar ut sig är jättemärklig tycker jag, mer något man intalar sig än något baserat på nån form av fakta.

Jag personligen, vuxen människa med egen inkomst, skulle aldrig klara av att inte ha mitt egna konto med min egna pengar som jag tjänat in själv och således är fri att spendera så som jag vill. Att stämma av ett bokköp för 1600kr skulle aldrig falla mig in. Inte heller en resa för många tusen. Min make förutsätter att jag kan sköta min ekonomi, precis som att jag förutsätter att han kan sköta sitt. Lägger jag 35’ på en resa är det således för att jag har råd och vill, ingenting han behöver engagera sig i.

Fast jag sa ingenting om att andra som har det så har det dåligt, bara att jag är glad över hur bra vårt sätt fungerar för oss :) ! Jag tycker vårt sätt är smidigast, alla andra tycker (förhoppningsvis) att deras sätt är smidigast = alla nöjda :up: !
 
Fast jag sa ingenting om att andra som har det så har det dåligt, bara att jag är glad över hur bra vårt sätt fungerar för oss :) !
Jag tycker tvärtom att det framgick med all önskvärd tydlighet hur dåligt andra valt att göra ;). Lite i den här andan av att det är finare och mer generöst och mer romantiskt att ha gemensam ekonomi (”inget mitt och ditt”).

Oavsett, det jag vänder mig mot är att det skulle vara bökigt att betala procentuellt. Det är det inte. Det är superenkelt :).
 
Vi har ett gemensamt matkonto som är kopplat till två icakort där vi sätter över pengar för mat varje månad. Vi betalar hälften var av alla räkningar som är gemensamma, förutom boendet som han äger och därför betalar mer på. Jag för över pengar för gemensamma räkningarna till honom varje månad, i övrigt har vi våra egna konton och egna separata sparkonton. Tycker det är bra att ha ett gemensamt konto för mat så det gärna att se hur mycket vi gör av med och så inte en betalar mer bara för att den har lättare att handla, men annars föredrar jag definitivt att ha sin egen ekonomi.
 
Jag tycker tvärtom att det framgick med all önskvärd tydlighet hur dåligt andra valt att göra ;). Lite i den här andan av att det är finare och mer generöst och mer romantiskt att ha gemensam ekonomi (”inget mitt och ditt”).

Oavsett, det jag vänder mig mot är att det skulle vara bökigt att betala procentuellt. Det är det inte. Det är superenkelt :).

Då så var jag sjukt otydlig med vad jag menade i text, eller har du nog läst det på ett annat sätt/med annat tonfall än var jag menade :D !

Kanske lite samma som att jag skulle kunna välja att läsa din text som antingen en beskrivning om hur du och din man har delat upp det ekonomiskt.... ELLER som en nedrackning på mig och mitt ekonomiska sätt, eftersom att det enl dig är helt fel för en vuxen människa med egen inkomst att inte ha ett eget konto, och att om man har gemensam ekonomi så förutsätter det att man inte litar på att den andra kan sköta sin ekonomi (ang citaten "Jag personligen, vuxen människa med egen inkomst, skulle aldrig klara av att inte ha mitt egna konto med min egna pengar som jag tjänat in själv och således är fri att spendera så som jag vill" samt "Min make förutsätter att jag kan sköta min ekonomi, precis som att jag förutsätter att han kan sköta sitt.").

Jag väljer att läsa din text som det första, en beskrivning om hur ni har er ekonomi, eftersom jag tror att du liksom jag bara menar att förklara hur ni har det och hur nöjda ni är med det.

Jag har aldrig menat att racka ner på någon annans sätt att leva, är det någon mer som uppfattat mitt inlägg som något annat än en personlig beskrivning så ber jag helt ärligt om ursäkt till dem och till dig @niphredil , då har jag varit mycket mer otydlig än vad jag velat :) .
 
Vi för över samma summa pengar till ett gemensamt konto varje månad.
Från det kontot dras sedan boendekostnaderna så som hyra, ränta, el, försäkring etc.
Vi för alltid över mer än det som dras vilket gör att detta konto också är vårt "buffert-konto" där det alltid skall ligga en viss summa pengar.

Min fästman köper också 95% av all mat eftersom han är så extremt matlagningsintresserad.

Resten är helt delat.
 

Liknande trådar

Relationer Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 288
Senast: BernT
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 490
Senast: Hyacinth
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 547
Senast: Amha
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp