Gemensam eller delad ekonomi eller något i mitten i en relation?

Ni som är gifta och har delad/separat ekonomi, har ni då också motsvarande äktenskapsförord?
Jag tänker nog att äktenskapsförord inte har att göra med gemensam eller delad ekonomi? Det handlar ju om vad man tar med sig in i äktenskapet dvs vad man skaffat innan äktenskapet och det kan man ju ha även vid gemensam ekonomi.
 
Jag tänker nog att äktenskapsförord inte har att göra med gemensam eller delad ekonomi? Det handlar ju om vad man tar med sig in i äktenskapet dvs vad man skaffat innan äktenskapet och det kan man ju ha även vid gemensam ekonomi.
Jag tänker tex på de som har egna sparanden. Det känns ju inte som någon vits om man ändå ska dela allt vid en skilsmässa sedan?
 
Vi är gifta med 1barn (nr2 på väg) bor på samägd gård och delar alla gemensamma kostnader såsom lån på gården/mat/barn/djur/hushållskostnader/ rakt av, icke gemensamma kostnader betalar vi var för sej.
Vi har 2gemensamma konton, ett till mat och ett till räkningar/lån där sätter vi in lika mycket var varje månad.
Vi tycker det fungerar fint och har aldrig någonsin haft nån konflikt om ekonomi.
 
Jag tänker tex på de som har egna sparanden. Det känns ju inte som någon vits om man ändå ska dela allt vid en skilsmässa sedan?
Men varför skulle man dela allt vid en skilsmässa i det läget? Om man tex kommit överens om egna sparanden etc så tänker jag att man är nog nöjd med det och kräver inte att få mer vid en skilsmässa. Och hur man ska dela vid separation etc bör man nog prata om även vid gemensam ekonomi.
 
Men varför skulle man dela allt vid en skilsmässa i det läget? Om man tex kommit överens om egna sparanden etc så tänker jag att man är nog nöjd med det och kräver inte att få mer vid en skilsmässa. Och hur man ska dela vid separation etc bör man nog prata om även vid gemensam ekonomi.
Jag utgår förstås från att man är brinnande osams och inte alls kan komma överens. ;)
 
Jag utgår förstås från att man är brinnande osams och inte alls kan komma överens. ;)
Jag tror inte att ett äktenskapsförord hjälper i det läget. Jag har uppfattat det som äktenskapsförord handlar om det man tar in i äktenskapet och har tjänat in innan.
Jag antar att man får skriva något annat då.
 
Jag tror inte att ett äktenskapsförord hjälper i det läget. Jag har uppfattat det som äktenskapsförord handlar om det man tar in i äktenskapet och har tjänat in innan.
Jag antar att man får skriva något annat då.
Så kan det nog vara. Enskild egendom, kanske?
 
Jag tänker nog att en sån skilsmässa är så gräslig ändå att två små sparkonton blir ett rätt litet problem. Jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av pengar för att ha en plan för dem i händelse av skilsmässa.
Haha.. ja jag tänker att om det är så illa så relationen brinner så kommer jag nog bara vilja ta mig därifrån om jag känner mig själv rätt.
Men visst om det är något som har tex sentimentalt värde så har jag hört att vissa har testamente. Tex en fastighet som gått i släkten i många generationer.
Men annars så är min erfarenhet att de som behöver tänka på sin situation vid en skilsmässa snarare är de som har gemensam ekonomi? Dvs jag har hört många kvinnor som säger att vi delar allt och är en familj så det spelar ingen roll att han tjänar pengarna. Och sen efter skilsmässan är det svårare, speciellt som pensionär. Även om man delat tillgångarna.
 
Haha.. ja jag tänker att om det är så illa så relationen brinner så kommer jag nog bara vilja ta mig därifrån om jag känner mig själv rätt.
Men visst om det är något som har tex sentimentalt värde så har jag hört att vissa har testamente. Tex en fastighet som gått i släkten i många generationer.
Men annars så är min erfarenhet att de som behöver tänka på sin situation vid en skilsmässa snarare är de som har gemensam ekonomi? Dvs jag har hört många kvinnor som säger att vi delar allt och är en familj så det spelar ingen roll att han tjänar pengarna. Och sen efter skilsmässan är det svårare, speciellt som pensionär. Även om man delat tillgångarna.
Alltså. Jag lever med ganska separata ekonomier. Grunden till det handlar inte om pengar för mig, egentligen, utan det handlar om hur jag vill att relationer är. Att vi är två separata individer med separata handlingsutrymmen.

Problemet med skilsmässa vore inte pengar. Och om det vore det, finns det inget jag kan göra åt det på förhand.
 
Ni som är gifta och har delad/separat ekonomi, har ni då också motsvarande äktenskapsförord?
Det är mer för att vi ska kunna frossa i våra hobbyer/intressen bäst tusan vi vill. Som många här säger.

Istället för äktenskapsförord skrev vi testamente (svindyrt!).
Men det känns jättebra för oss som inte har en standardfamilj. Finns inga oklarheter om något.

Vi sätter in samma summa var till ett gemensamt konto och betalar allt gemensamt från det, sedan gör vi vad vi vill med resten.

Ska t.ex. en större renovering göras, drar man ned på sina egna inköp till det är klart. Då handlar vi inte ens "i smyg". ;)
I det läget åker jag inte och köper virke för "mina" sparpengar. Utan då kör vi på ifrån när vi bestämmer oss för projektet.

Allt vi äger är, i vårt fall, gemensamt i en skilsmässa, inkl. sparkonton, djur, fordon, maskiner, lokaler osv.
 
Men visst om det är något som har tex sentimentalt värde så har jag hört att vissa har testamente. Tex en fastighet som gått i släkten i många generationer.
Då finns det säkert ett testamente från den som har gått bort, att den testamenterade egendomen skall vara enskild egendom. Då behöver den inte tas upp igen vid äktenskapsförord. :)
 
Delad, vi har så olika intressen som kostar olika och han har barn så det är lättast.
Jag tjänar även mer så jag vill lägga det på "mitt"

Vi är iofs särbo också men kommer även ha det delat när vi flyttar ihop. Jag ser ingen fördel med gemensam ekonomi :)
 
Vi har gemensam ekonomi men separata konton. Tar det slut på ena kontot får den andra betala därefter.
Ingen har någon direkt koll på vad den andra spenderar pengar på.
Tycker det funkar bra.
 
Bara att gratulera.

Det verkar annars vara väldigt vanligt att bråka om pengar - och städning.
(så även i min relation )

Det kanske har att göra med hur viktigt man tycker att det är med pengar? Och med städning. Eller ja, om man tycker att det är väldigt olika viktigt, parterna emellan.

Jag inbillar mig att jag utan vidare skulle kunna enas om alla ekonomiska frågor med alla personer som jag öht skulle kunna komma på idén att leva tillsammans med. Dvs, att hur man tänker på pengar så att säga följer med hurdan man är för övrigt, utan att vara en prioriterad fråga i egen rätt, så att säga.

Jag kan inte minnas att mina föräldrar heller grälade om just pengar. (De grälade öht mycket lite, för all del.)

(När det gäller städning, tror jag att både partner och jag väljer att inte gräla om det. Vi lever med våra olikheter bara, på den punkten.)
 

Liknande trådar

Relationer Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 287
Senast: BernT
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 489
Senast: Hyacinth
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 547
Senast: Amha
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp