Gemensam eller delad ekonomi eller något i mitten i en relation?

Gifta med helt gemensam ekonomi. Alla pengar in på ett gemensamt konto, alla räkningar dras från det kontot. Sen finns det varsitt enskilt konto som vi har kort kopplade till. Jag ser alltså inte vad min man handlat, bara hur mycket pengar han fört över till sitt kort (om jag nu skulle få för mig att granska det, aldrig hänt hittils). Klart att vi hade kunnat välja att sätta över lika mycket pengar till de enskilda kontona, men det har inte blivit så hittills. Vi tänker att i slutändan blir det samma/bådas pengar oavsett, och eftersom vi båda tycker att den andra sköter vår ekonomi vettigt så funkar det bra.
 
Gifta med helt gemensam ekonomi. Alla pengar in på ett gemensamt konto, alla räkningar dras från det kontot. Sen finns det varsitt enskilt konto som vi har kort kopplade till. Jag ser alltså inte vad min man handlat, bara hur mycket pengar han fört över till sitt kort (om jag nu skulle få för mig att granska det, aldrig hänt hittils). Klart att vi hade kunnat välja att sätta över lika mycket pengar till de enskilda kontona, men det har inte blivit så hittills. Vi tänker att i slutändan blir det samma/bådas pengar oavsett, och eftersom vi båda tycker att den andra sköter vår ekonomi vettigt så funkar det bra.
Säg att den ene av er tex vill ha häst för 6000 i månaden men den andra inte har något motsvarande. Skulle du fortfarande tänka lika?
 
Säg att den ene av er tex vill ha häst för 6000 i månaden men den andra inte har något motsvarande. Skulle du fortfarande tänka lika?
Svårt att säga innan man står för det, men troligtvis ja. I dagsläget har min man dyrare hobbies än mig, och vi pratar båda i termerna av "när jag köper häst igen". Mest för att vi helt enkelt ser det som att det i slutänden ändå blir samma pengar. De pengar som kommer in i hushållet kommer in och de pengar som går ut ur hushållet de går ut. Om jag skulle börja lägga 6000 i månaden på häst igen så skulle hushållets totala kostnader öka med den summan, om vi inte drar ner på något annat. Jag tänkte nog inte så förut, men i denna relationen är det så vi resonerar.
 
Jag vet inte om någon av oss ”har koll” på den andra. Vi har båda koll på ekonomin på så vis att båda vet hur mkt pengar vi har, vad vi har råd med och inte. Sånt man måste ha koll på i en ansvarsfull ekonomi liksom.
Men det är ju inte så att vi sitter och läser rader för att se vem som köpt vad? Det vore ju bara konstigt.
Självklart inte! Men jag vill inte ens KUNNA göra det.
 
Jag och min partner har gemensam ekonomi. Ingen av oss gillar att köpa prylar eller har några dyra hobbies så det blir inga konflikter. Vi har bara tre marsvin som husdjur och de kostar ju nada om man jämför med häst.
 
Vi har delad ekonomi. Dels är de mkt lättare för oss . Och dels för att min kille har blivit blåst en gång i tiden på gemensam ekonomi av en fd. fru , det var en gång i tiden och de var en gång för mycket
 
Vi har 100% gemensam ekonomi och har haft det sedan dagen vi flyttade ihop för 13 år sedan. Har separata konton, men full tillgång till varandras och vi har gemensamt sparkonto. Det har fungerat helt gnisselfritt under alla år, även de år jag haft häst och de år han pluggade utan studiemedel och våra inkomster var väldigt olika. Vi har helt enkelt samma inställning till ekonomi och jag har aldrig någonsin känt mig begränsad av att dela på allt, tvärtom är det smidigast och trevligast för just oss i just vår situation.
 
Vi delar på alla pengar men har varsitt separat konto och ett gemensamt. 60 procent av totala inkomsten går in på gemensamt konto för t.ex. huset, handling och om vi vill köpa t.ex. nya möbler. Vi har också gemensamt sparkonto. De resterande 40 procenten delas upp mellan oss och vi har varsitt konto som vi spenderar och sparar från som vi vill. Det viktigaste är inte exakt hur man gör utan att man har diskuterat igenom upplägget och att båda är nöjda så utgå från hur ni vill ha det och vilka behov ni har.
 
Gemensam ekonomi men separata konton. En betalar de flesta räkningar så för den andre över pengar till den sen.
Vi diskuterar de flesta inköp som inte är mat/hygien osv.
Jag har hästar som slukar många tusenlappar men jag diskuterar alla inköp till dem med sambon. Inte ”får jag köpa ett nytt träns?” Utan lyfter ämnet och dubbelkollar att han är med på tåget sas. :angel:
 
Är du rädd att du ska förvandlas till någon slags stalker? :D
Bäst att ta det säkra före det osäkra!

Nej, det är jag väl inte. Jag ville bara betona att det för mig handlar mer om att jag inte vill kunna se vartenda litet inköp min partner gör, än om att dölja mina egna inköp för partner. Det skulle inte störa mig om partner såg allt jag gjorde, men partner vill inte kunna det, hen heller, och det gillar jag väldigt mycket.

Jag vet inte ens riktigt vad hen tjänar. (Å andra sidan kommer jag aldrig ihåg riktigt vad jag själv tjänar heller...) Men jag har ju en hygglig uppfattning om normalt löneläge i våra respektive yrken.
 
Gemensam ekonomi med egna konton. För över pengar till varandra om det skulle behövas (sällan) Vi har rätt bra koll på vad vårt liv kostar och vad vi får över så ingen av oss känner någon redovisningsskyldighet vid inköp för det som blir över. Vi känner oss trygga med att den andra är ekonomiskt vettig och det man unnar sig är man unt.
 
Vi har helt delad ekonomi. Olika konton där lönen kommer in men jag har tillgång till alla våra konton och sedan hanterar jag ekonomin, betalar räkningar, håller koll på utgifter osv. Min partner som inte är det minsta intresserad av hästar såg ändå hästen som en del av familjen och ansåg inte att utgifterna för pållen skulle separeras från andra utgifter såsom dem för katterna eller oss själva.

Visst kan vi gå in och kolla på varandras utgifter på våra egna konton, men eftersom vi lever tråkigt förutsägbara liv (men det kan ändras!) så gör vi inte det. Skulle jag vilja spendera pengar på ett sätt som jag skulle vilja dölja så skulle jag börja använda kontanter på ett mer strategiskt sätt.
 
Vi har varsitt konto, egna kort och ingen insyn i den andras ekonomi.

Gemensamt huskonto, till. Vilket vi flyttar över varsin lika stor summa varje månad. Därifrån dras amortering, och så betalar vi allt rörande boendet där, (el, vatten, målarfärg etc)

Internet, telefonräkningar och försäkringar betalar vi från egna konton.

Bästa jag skaffat var bensinkort. Vi samåker oftast och har lika mycket egna ärenden med bil, så vi tankar på kortet och betalar hälften var sedan (har varsin bil och åker t.ex tävlingsfesor med paket olen och dagliga resor med min bil)

Jag hade velat ha ett likande kort för livsmedel. I och för sig blir det nog jämnt ändå, den som har mest pengar kvar handlar mat (eller den som hinner).

ALDRIG I LIVET att jag hade haft ett gemensamt brukskonto.
 
Intressant att det var lite olika svar.
Till skillnad hur det var i diskussionen i Facebookgruppen!
 
Vi är gifta och har gemensam ekonomi, men separata bankkonton så det blir väl i praktiken något slags mellanting. Större inköp diskuteras alltid och vi kommer överens om hur stort vårt stadiga sparande ska vara, men i övrigt gör vi pretty much som vi vill med pengarna.

Även fast vi sköter ekonomin gemensamt ser jag ett enormt värde i att vi har separata konton. Vi är inte varandras päron som ska syna varje spenderad krona och skulle någon av oss vilja lämna förhållandet är det viktigt att vi har lite fuck off-pengar på kontot.
 
Vi är gifta och har i hela vår relation haft helt gemensam ekonomi. Självklart har vi varsitt lönekonto men vi lånar varandras kort och kan alla koder. Vi har under våra 20 år tillsammans inte en enda gång bråkat om pengar.
 
Vi är gifta och har nog någon slags mellanting. Vi har varsina konton, men gemensamma matkort (ica/coop) och bensinkort. Vi delar alla räkningar rakt av men just nu är det maken som arbetar och jag pluggar, så det är mest han som betalar. Vi ser pengarna som våra men vill ändå ha varsitt konto :)
 
Ni som har delad ekonomi och delar efter % på gemensamma utgifter, har ni månadslön eller räknar ni ut varje månad hur mycket som var och en ska betala in eller något annat?

Funderar då jag har timlön och det kan skilja över 5000 beroende på hur många jobbdagar som månaden har (tex oktober 19dagar och december 12dagar) och sedan tillkommer bonus 2gånger/år plus att det kan skilja mycket beroende på hur mycket övertid som behövs från månad till månad.
 

Liknande trådar

Relationer Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 377
Senast: BernT
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 561
Senast: Hyacinth
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 596
Senast: Amha
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp