Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?

jag håller med flera som skrivit att bakning är meditativt. Jag älskar att knåda en bulldeg eller bröddeg för hand för det så himla avkopplande tycker jag. Att få vara kreativ med matlagningen är också något som jag gillar och recept kan jag ha som grund och laga en gång för att lära mig hur det ska smaka men sen exprimenterar jag gärna. Min sambo är också ganska duktig på att laga mat, hans mormor och morfar jobbade som kallskänk respektive kock. Min farmor var jätteduktig på att laga mat, en husmor som fick laga mat åt många barn. Allt mat gjordes från grunden när man var hemma hos farmor och farfar och hon gjorde jättegoda köttbullar och hade verkligen överdådiga julbord där allt fanns från grisfötter, crepes, julskinka, köttbullar, prinskorv till lutfisk och vörtbröd. Allt hemlagat. Så därifrån har jag också fått med mig ett intresse för matlagning och god mat.
 
Jag är uppväxt med en mamma som kunde baka vad som helst och där det alltid fanns hembakt matbröd, hembakta kakor och bullar. Och i huvudsak husmanskost lagad från grunden. Men just att baka är något som är en "lyx" för mig att göra i mån av tid så det blir verkligen inte ofta. Jag äter sällan kakor och bullar, kanske av det skälet att jag inte lockas av de massproducerade utan är bortskämd med hembakt. Bakar jag något i kakväg så är det heller någon enstaka (för mig) avancerad tårta eller möjligen mjuk kaka än många bullar och småkakor. Fast någon sats kanelbullar om året kan jag nog få ihop när inspirationen kommer över.

Mat är ju mer av ett återkommande behov så ja, jag lagar mat. Ibland av "tvång", ibland av lust. Ibland med mer finess, men ganska ofta för att hålla mig själv med varierade matlådor när jag inte hinner laga till något.

Största motivationen för mig med matlagandet är nog att jag vill ha kontroll på råvarorna både om det gäller kött/fisk och grönsaker - utan att bli ruinerad eller behöva åka till saluhallar. Vilket lyckas med att odla mycket själv och annars ha en gårdsbutik att köpa nötkött från, en för vilt, och en eller två fiskaffärer. Jag vill äta det som jag är etiskt okej med och jag vill att det ska vara så fräscht och närodlat och med så lite miljöpåverkan som möjligt. OCH givetvis att det ska vara gott och någorlunda nyttigt, men det följer ofta av fräscht/färskt, och att jag tycker så mycket om att äta så många olika sorters grönsaker.

Men det är ju också ett av livets riktigt stora glädjeämnen att äta en sådär riktigt riktigt välkomponerad måltid med djupare planering och mer detaljer, jag är till exempel ännu lycklig av att tänka på gårdagens lunch (inte lagad av mig). Så hade jag förfogat över mer tid hade jag nog lätt kunnat nörda in mer på matskapandet med olika tekniker, estetiska uppläggningar och oftare de där små lite pilliga men viktiga tillbehören. Nu blir mina maträtter för det mesta mer målade med de stora penseldragen, men det funkar det också.
 
Jag gillade att laga mat förut. Tyckte att det var roligt att prova många vegetariska recept när jag bodde ensam första gången och maten blev som jag minns det oftast god.

Av olika anledningar har jag lagat mat mycket mer sällan de senaste cirka 6 åren och eftersom det ofta inte blir särskilt lyckat så försvinner rätt mycket av matlagningsmotivationen 🙃. Tycker det tar lång tid att diska också så hade jag haft mer plats hade nog en diskmaskin kunnat motivera mer matlagning.

Baka gillar jag! Lättdiskat om det inte är brödbak, går fort och blir nästan alltid gott bara det är ordentligt med socker i ;) .

God mat och andra godsaker har varit en viktig del av att fira helg och högtider under min uppväxt och det är många i släkten som är duktiga på att laga mat!
 
Jag gillar att laga mat, även om inspirationen och lusten tryter ibland. Få saker är så tillfredsställande som att äta god mat som jag gjort själv, tycker jag! Mindre kul är att laga mat "för att jag måste", det dödar inspirationen. Mamma har alltid lagat klassisk husmanskost från grunden, jag tycker själv att hon lagar mycket godare mat nu så kanske var det samma för henne som för mig. Pappas matlagning bestod av att värma fiskbullar, steka köttbullar (tillbehör: ketchup. Bara) eller vispa ihop våffelmix 😂 han är också bättre idag...

Ingen av mina föräldrar har bakat, däremot har både mormor och farmor alltid gjort supergoda kakor och bröd i alla möjliga former. Jag bakar nästan allt bröd själv nu, tycker det är godare än köpebröd :angel: kakor bakar jag med barnen ibland när vi har lust, och jag har svårt att tänka mig att köpa en födelsedagstårta istället för att göra den själv.
 
Jag tycker det är tråkigt både att laga mat och baka. Kan klara mig flera dagar utan mat trots att jag tränar ordentligt varje dag + jobbar. Har barn + man (som inte kan gå utan mat lol) så tvingas ju laga mat men oftast gör min man det. Jag gör matlådor då och då. Sen kan de stå i frysen i flera månader och jag köper istället en avokado och äter till lunch 🤷🏼‍♀️ Äter aldrig frukost heller, hoppar helst över lunch med.
 
Grunden i att jag lagar mycket mat och delvis gillar det beror på att jag själv älskar att äta god mat och uppskattar vällagat, smakrikt och kvalité på råvaror och tillagning. Jag tillhör de där som inte skulle kunna äta en Dafgårdsrätt eller käka mig mätt på sönderkokt pasta eller fet, smaklös mat.

Jag är dessutom uppväxt med en kock till far och en mat och bakkunnig mor som båda involverade oss barn i köket.

Jag tycker inte alls om att baka men gör det ibland för jag vill ha godsakerna. Ser det som nödvändigt ont. Sambon är nördig på att baka matbröd så han står numera för det 🙏
Även han värdesätter GOD mat och han tycker det är betydligt roligare än mig att laga den. Jag tappade köksgnistan lite efter åren som jag jobbade i kök samt i min förra relation där det ständigt pikades på maten jag lagade.
 
Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga mat. Ifall det har något med uppväxten att göra, om föräldrarna gillade eller ogillade att laga mat och varför en del inte har ett intresse för det. Det här handlar inte om att någon är sämre än någon annan för att man gillar eller ogillar detta, jag är bara nyfiken på varför och om det kan ha något med ens bakgrund att göra.

Själv hade jag en pappa som älskade att laga mat och skulle velat bli kock. Hans familj hade dock inte mycket pengar och han hade många syskon så han började jobba som 15-åring och blev så småningom lastbilschaufför. Men på helgerna när jag var barn/ungdom så fick jag alltid vara med pappa i köket och laga mat. Det tror jag lade grunden för mitt eget matlagningsintresse. Min mamma älskade att baka och gjorde allt från bröd, bullar, kakor och efterrätter så det lärde jag mig av henne. Däremot så var hon ganska ointresserad av och inte så bra på matlagning så jag gjorde mat flera dagar i veckan till familjen från ganska tidig ålder. Min pappa hann aldrig hem och laga mat på veckodagarna så det var mamma som gjorde det och jag åt hellre mat som jag lagat än hon lagat.

Själv gillar jag att laga mat och att baka och jag tror absolut det intresset grundlades i barndomen för mig. Med pappa fick jag alltid vara med och experimentera i köket med kryddor, olika sätt att laga mat på m.m. och med mamma var jag alltid med och bakade och gjorde efterrätter.

Det har blivit lite sämre med matlagningen senaste året. När jag och min sambo har jobbat hemma båda två på grund av pandemin så har vi behövt utnyttja köket som en av våra arbetsplatser och då har vi jobbat relativt sent och det har inte varit så inspirerande att ställa sig och laga mat efteråt. Därför har det varit skönt att ha semester nu och jag har hittat tillbaka till glädjen i matlagningen igen. Ska försöka hålla i detta lite bättre nu när jag börjar jobba nästa vecka igen.
Jag är inte så förtjust i att laga mat men kan tycka det är kul att försöka få ihop något av det man har hemma. Gillar grytor och saker man slänger in i ugnen. Gillar låg preparationstid med få ingredienser och lång tillagningstid. Har ofta väldigt lågt tålamod med recept utan hittar på något hellre. Jag lämnar dock oftast med varm hand över matlagningen till större entusiast hemma. Om det är bråttom kan man slänga en massa grönsaker i en panna med en vitlök och servera med pasta. Men i allmänhet prioriterar jag annat framför att det går fort och barnet är mycket tålmodigt och härdat.

Jag tycker mycket om att baka men är helt ointresserad av att dekorera bakverk. Det enda som hindrar mig från att bara väldigt ofta är att det tyvärr faktiskt inte är nyttigt att äta det ofta. Jag har gjort pajer och allt möjligt från det jag var 11 eller något sådant, jag lämnades att härja fritt i köket som jag ville, allt jag lagade testades och åts och jag blev tilldelad att göra efterrätten om mamma hade middag för vänner. (gör inte cheesecakes och grejs med äggstanningar och sådant, inte överförtjust i det) Eftersom som sagt mamma gillade ändå inte att laga mat. Föräldrarna är ganska ointresserade av matlagning men båda lagar exceptionellt lyckad mat när de väl gör det, dvs slår helt klart många husmödrar i klassen (även om de skulle använda samma recept) och kan producera allt från Suffléer till vad som då var då var exotisk kinesisk mat med pinnar. Så riktig mat varje helg (stek och långkokta grytor), typ burksoppa i veckorna.
 
Senast ändrad:
Jag hatar att laga mat. Tycker det är rena döden att göra det. Är rent ut sagt skitkass. Fast det kan ju bero på att jag inte är intresserad av att lära mej heller. Är ganska ointresserad av äta mat åxå. Har typ 3 paradrätter och dom är det ingen som klår mej med på. det är åxå dom enda som blir riktigt bra. Resten får man vara glad om dom går att äta överhuvudtaget.

Baka däremot är jättekul. Älskar att baka kakor och sånt. När jag har ork. Tyvärr är jag inte särskilt duktig på tårtor och sånt men småkakor och lussekatter däremot är jag ganska hyfsad på. Bröd har jag inte bakat sen hemkunskapen i högstadiet.
 
Jag gillar att laga mat, även om det kan vara svårt att hitta inspirationen och motivationen under veckodagarna när jobb och en hel del annat tar energi. Men att laga en riktigt god måltid, gärna åt fler än mig själv, är bland det bästa jag vet och jag kan bli riktigt uppspelt när jag hittar något kul recept eller kommer på en bra idé. Vi lagar alltid lite finare, eller åtminstone mer speciell, mat på helgerna för att markera att det är helg och det är en jätteviktig del för mig ("mer speciell" mat kan dock också innebära hämtmat ibland :D).

Mina föräldrar delar ett stort intresse för just mat(lagning) och vin, så jag har utan tvekan fått det med mig därifrån.

Bakning är en sorts terapi för mig och även detta njuter jag av. Att jag är en stor gottegris som älskar bakverk hjälper definitivt ;) Bakningen har jag dock helt och hållet fått från mormor; mamma och pappa bakar sällan utan det brukade vara jag och mormor som stod för den delen under uppväxten.

Jag är ganska städad och organiserad av mig när det gäller både bakning och matlagning, så det är sällan det blir särskilt stökigt eller kladdigt. Kan tyvärr inte säga detsamma om min sambo 🙄😂


Jag tror definitivt att man formas mycket av sin uppväxt och bakgrund i det här, men jag kan å andra sidan också tänka mig att det finns de som i princip vuxit upp på helfabrikat och sedan bestämt sig för att ändra på det och laga mycket mat själv när de flyttat hemifrån.
Kan tänka mig att det är jätteolika. Jag hade ofta tänkt att det kan vara lite varannan generation över det. Dvs om mamma eller pappa regerar i köket med järnhand så blir personen en kunnig och kuvad burkmatsätare som släpper in sina barn i köket och slänger till dem lite tips och med glädje äter vad som helst så att barnen blir intresserade av att laga mat själva :D

Nej! här är receptet, man ska följa receptet, nu gör vi exakt som det står. Skulle aldrig rört en slev under de omständigheterna, oerhört stressande.
 
Jag tycker om att jobba med bra råvaror, det är så härligt att gå ett varv på gården och hämta egenodlade grönsaker, plocka upp hemslaktade styckdetaljer ur frysen från djur jag förlöst, skött och slaktat själv. Då är matlagning roligt!

Annars älskar jag att baka bröd. Jobba med en smidig deg, forma bröd eller pizzabottnar och så sätta tänderna i ett rykande varmt bröd med krispig skorpa och segt inre 😍
 
Jag älskar att laga mat och baka. Det är rätt terapeutiskt! Men jag avskyr att laga mat åt mig själv...
Baka gör jag inte heller så ofta eftersom jag bara trycker i mig allt själv :D
 
Det beror lite på dagsformen för mig. Jag älskar god mat/bakat, men inte lika mycket att göra det alltid. Är jag skittrött en vardag är det mer ett nödvändigt ont. Än mer om det bara är jag själv som ska äta.
Annars kan jag tycka det är lite kul, speciellt om det är fler som ska äta och man har lite roliga ingredienser.

Sambon har stort matintresse och är väldigt duktig i köket. Sen vi flyttade ihop har jag lärt mig mer om matlagning och det har gett mig mer inspiration och motivation vid matlagning. När jag bodde i Sthlm(där jag är uppfödd) så gick jag ofta ut och åt gott. Nu bor vi mitt i ingenstans och det är bökigare att ut och käka. Så då har jag fått laga mycket mer själv.
Jag tycker det är mysigt att med sambo eller med gäster dricka vin/bubbel och laga mat ihop. Vi har många matintresserade vänner som tycker om att umgås så. Och då kan man lära sig lite nya rätter/tips och trix av varann.
För både mig och kanske framför allt sambo kan matlagningen också vara ett sätt att visa omtanke och kärlek.

Min mat-uppväxt bestod av en pappa som kan ett fåtal mkt enkla rätter, som inte riktigt vi andra gillade. Mamma tyckte inte husmanskost var så kul och gjorde främst medelhavsinspirerat. Iom att mamma både jobbade heltid och pluggade heltid på universitetsnivå och pappa jobbade väldigt mkt blev det också en hel del halvfabrikat eller snabblagat. Vi bakade ju inte bröd eller gjorde rätter som stod och puttrade flera timmar etc. Jag fick börja laga mat någon/några dagar/v i yngre tonåren.

En barndomsvän hade massvis med yngre syskon som ville ha husmanskost a la barnmodell. Så de ringde alltid och bjöd över mig om de tex skulle äta pannkakor som de visste att jag älskade. Jag kan fortfarande tycka om sånt. Kanske just för att det blev så sällan och speciellt.
 
Jag hatar att laga mat. Tycker det är rena döden att göra det. Är rent ut sagt skitkass. Fast det kan ju bero på att jag inte är intresserad av att lära mej heller. Är ganska ointresserad av äta mat åxå. Har typ 3 paradrätter och dom är det ingen som klår mej med på. det är åxå dom enda som blir riktigt bra. Resten får man vara glad om dom går att äta överhuvudtaget.

Baka däremot är jättekul. Älskar att baka kakor och sånt. När jag har ork. Tyvärr är jag inte särskilt duktig på tårtor och sånt men småkakor och lussekatter däremot är jag ganska hyfsad på. Bröd har jag inte bakat sen hemkunskapen i högstadiet.
Haha, samma här. En kompis frågade mig en gång hur jag ens kom igenom hemkunskapen med ett VG i betyg. Enkelt svar: Jag var en jävel på allt det där teoretiska så jag hade MVG på alla teoretiska prov och sen jobbade jag tillsammans med en tjej som var fenomenal i köket. Att jag sen egentligen mest diskade och kom med glada tillrop gick visst hemkunskapsläraren förbi. :angel:
 
Jag är uppväxt med en mamma som älskade att laga mat, och i omgivningen så tycktes nog de flesta andra vara hyfsat intresserad av det också. Jag själv suger på att laga mat (lärde mig att koka ris på vettigt sett förra året, då 34 år gammal...) mest för att jag inte tycker att det är roligt, men säkert också pga. ätstört förhållningsätt till mat sedan gammalt. Tycker att det är ok trivsamt att baka (det gillade inte mamma!), men har inte direkt kunnat ha saker hemma på det sättet pga. hetsätning förrän senaste året då jag oftast inte varit ensam. Så blivit lite mer huslig vad gäller den aspekten gällande att baka, med betoning på lite. Och det rör sig inte alls om det mer klassiska "roligare att baka/laga mat när man inte är ensam" utan bara att jag är bättre på att hålla mig ifrån att hetsäta då! 0% förbättring gällande matlagningen dock! :D
 
Haha, samma här. En kompis frågade mig en gång hur jag ens kom igenom hemkunskapen med ett VG i betyg. Enkelt svar: Jag var en jävel på allt det där teoretiska så jag hade MVG på alla teoretiska prov och sen jobbade jag tillsammans med en tjej som var fenomenal i köket. Att jag sen egentligen mest diskade och kom med glada tillrop gick visst hemkunskapsläraren förbi. :angel:
Själv pratade jag mig till mitt VG när läraren förklarade att hen vägde mellan olika betyg. :angel:
 
Laga mat är för mig ett nödvändigt ont och har levt många år på helfabrikat. :angel: Tycker det är skittråkigt och absolut inte värt all disk som blir av det. Samma med bakning (men där skulle slutresultatet kunna göra det något mer värt, men jag bakar aldrig ändå). Har numer en sambo som tycker matlagning är kul dock, jag kan ändå bli matt när jag ser all disk som blir och förstår inte hur man kan behöva använda så mycket verktyg till en enstaka rätt. :laugh:

Är uppväxt i ett hem där det bara var på helger det fanns tid till matlagning, på vardagar var det alltid aktiviteter för åtminstone något av oss barn så fokus var på snabbt, lätt och funka bra att värma för att alla åt på olika tider. Så nä, ingen gourmetfamilj som spenderat mycket tid framför spisen direkt, tiden prioriterades nog mest till annat. :)
 
Jag hatar att laga mat. Hatar det in i benmärgen. Hade jag inte haft barn så hade jag levt på plock direkt från kylen och mackor.

Varför? Ja, jag är inte så glad i mat. Tycker grytor, röror, såser, kladd och gegga är skitäckligt. Jag vill se vad jag äter, i separata högar på tallriken. Gillar inte kryddstarkt och jag äter helst kallt.

Jag gillar inte heller hela grejen med att stå och slava i köket både vid lunchtid och middagstid. Det finns inget värre än att behöva stå fastkedjad vid spisen. Dessutom är varken 12:00 eller 17:00 tiden då jag vill äta. Jag vill äta 10:00 och 19:00. Osvenskt, va? Kanske en frukt däremellan.

Folk verkar inte göra annat än stå i köket. Jag är hellre på andra ställen.
 
Jag är uppväxt med en mamma som hade mkt svalt intresse för mat och bak. Inte blev det bättre heller av att vi tydligen var rätt petiga och inte helförtjusta i hennes mat (enligt henne). Min minnesbild är att jag gillade det som serverades men att det var ganska enkla rätter och med liten variation.

Min pappa hade två rätter på sin repertoar: fläskkotletter med sås och potatis samt falukorv med makaroner.

Min mormor var däremot fantastiskt på att laga mat och baka!

Själv tycker jag det är roligt med mat och bak men kan tycka vardagsmatlagningen kan vara lite jobbig i perioder. Men det hjälper mkt att sambo och barn verkligen uppskattar min mat (min sambo har också enb ett fåtal rätter på sin repertoar och hämtar oftast mat när det är hens tur att laga).

Bakning tycker jag är väldigt kul när andan faller på men jag bakar i princip bara enkla, klassiska bakverk och bullar. Men det beror mest på att jag inte är så väldigt förtjust i just bakverk. Det är ganska få saker jag uppskattar och det blir då bara de som jag bakar (typ bullar, kladdkaka, socker-/pepparkaka, olika mördegskakor och sen frallor och enklare bröd).
 
Både och. Ibland blir jag jätteinspirerad och testar nya recept. Är nog egentligen rätt hyfsad på att laga mat och baka. Men på vardagarna blir de ju ofta något "halvfärdigt". Idag äter vi t.ex. frysta, färdigmarinerade kycklingklubbor med ris och en sallad. Det blir nog gott det med.... :)
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 269
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 263
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 228
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp