Glömd boxdörr, vems ansvar?

Supersvårt, var går gränsen mellan slarv och försumlighet? Har stallägaren inget ansvar över dörrar som tydligen går att dra igen utan att de är helt stängda? Se över rutiner, checklistor, göra så man inte kan åka hem utan att man checkat dörrar tex. Alltså en typ av självcheck. Vad säger personen i fråga?

Tycker det här med ansvar och hästar inte är så svart/vitt. Tex, dålig el i hagstaketet en torr sommardag, gör att din häst går in till min häst och min häst sparkar din sönder och samman. Vems är ansvaret?
Jag tänker att sker detta och man inte vet så räknas det mer som en tragisk olycka.

Hade man blivit påminns på flera möten, på whiteboardtavlan och i stallgruppen så har någon slarvat med att kolla/åtgärda.
 
Fast det kan ju vara en häst som går fram och muckar med andra hästar t.ex. Då kan skador ske (trots boxdörr mellan).

Hästen kan hitta en tunna eller hinkar i stallgången med kraftfoder och vräka i sig med kolik som följd.

Tror inte min skulle mucka men garanterat hälsa på någon som kan sticka ut huvudet och provocera. Mycket kraftfoder kommer hästen inte åt men ut lockar ju att gå nu nör det finns gräs, och gången går att ramla omkull på (senast för ett par veckor sedan).
 
Helt hypotetiskt: Ponera att jag står i ett kollektivstall och glömmer stänga boxarna vid mina insläpp. Blir påmind flertal gånger och möten hålls om regler/rutiner men jag glömmer ändå stänga och en häst går ut och skadar sig allvarligt. Vems är ansvaret? Mitt eller hästägarens? Eller kanske stallägaren? Vad gäller? Vem får stå för ”kalaset”?
Står man i ett kollektivstall där olika hanterar stallet så är det tyvärr tycker jag någonting man får ha som risk att det finns folk som är urdåliga på att komma ihåg saker. Man väljer själv att lägga ansvaret på en annan person och då finns det en risk. Det var en av anledningarna till att jag föredrog att ta in min häst själv osv för att jag inte litar på andra. Alla gör misstag, vissa mer än andra. Är det en extremt virrig person så kanske den personen kan köpa sig fri från ansvaret att ta in hästar osv för att minska riskerna.

Annars så näe, folk glömmer och olyckor händer tyvärr.
 
Jag tänker att sker detta och man inte vet så räknas det mer som en tragisk olycka.

Hade man blivit påminns på flera möten, på whiteboardtavlan och i stallgruppen så har någon slarvat med att kolla/åtgärda.
Att bli påmind på stallmöten osv gör inte att en snurrig person kommer ihåg bättre, tyvärr. Jag hade helt enkelt åkt till stallet själv för en extra koll dom dagar den personen har hand om det.
 
Står man i ett kollektivstall där olika hanterar stallet så är det tyvärr tycker jag någonting man får ha som risk att det finns folk som är urdåliga på att komma ihåg saker. Man väljer själv att lägga ansvaret på en annan person och då finns det en risk. Det var en av anledningarna till att jag föredrog att ta in min häst själv osv för att jag inte litar på andra. Alla gör misstag, vissa mer än andra. Är det en extremt virrig person så kanske den personen kan köpa sig fri från ansvaret att ta in hästar osv för att minska riskerna.

Annars så näe, folk glömmer och olyckor händer tyvärr.

Det är tyvärr flera virriga personer. Den som glömde senast hade jag sagt till för max 2 veckor sedan. Efter detta har det också varit stallmöte ang bla detta. Det sitter listor uppe med vad man skall göra osv. Det är ingen enskild händelse utan händer ofta. Det har varit uppe som punkt hur många år som helst.
 
Att bli påmind på stallmöten osv gör inte att en snurrig person kommer ihåg bättre, tyvärr. Jag hade helt enkelt åkt till stallet själv för en extra koll dom dagar den personen har hand om det.

Jag gör oftast det, men kan inte alltid vara där vid i släppstid tyvärr utan kommer ibland senare. På kvällarna är det samma person som fodrar så där litar jag på att den blir stängd.

Jag kanske är konstig men det är liksom inbakat sedan barnsben att man kollar dörren när man tagit in en häst. Hos oss är det bara att vända blicken, man behöver inte ens dra i dörren
 
Det ska vara stängt med både halvdörr och rep, problemet är att fram tills kvällsfodringen stänger många inte dessa.
Om ni har problem med att boxarna inte går i lås av sig själva (stängd är den ju uppenbarligen men inte låst). Så skapa en rutin med att dessa också ska vara stängda när hästarna är inne. Att dubbelkolla så alla dörrar gått i lås är väldigt lätt att glömma.
 
Dessa dörrar måste man fälla ner en hake för att stänga ordentligt. Glömmer man det kan hästen bara putta upp dörren. Dessa går oftast ner själva men inte alltid, därför måste man kolla så de säkert gått ner vilket glöms.

Så det är så man gör? Men om den som släppte ut hästen vägrar? Är personen som släppte ut hästen helt utan ansvar.
Jag vet inte vad man gör om den personen vägrar ta ansvar.
Har ni haft en direkt kommunikation med personen? Då räknar jag inte med stallmöte där fel person tenderar att ta åt sig och den det gäller slår det ifrån sig. Får personen reda på att hästen tagit sig lös var gång?

Trots att det enkelt går att kolla, så kan det ev. Hamna på stallägaren att det inte går igen automatiskt, som det borde.
Är det bara en häst som rymmer så är det kanske bäst att fixa/ byta lås.

@nullo-modo Står man inackoderad brukar det finnas krav på försäkring. Är hästen inte försäkrad får man se om man kan få hjälp av sin hemförsäkring.
 
Usch nu fick jag ett dåligt minne.
Var medryttare för många år sedan och den ponnyn var ett matvrak. En tjej hade inte kollat att dörren stängts ordentligt. Jag skulle förbi stallet sent för att hämta några saker. Möts av en öppen boxdörr. Han hade gått igenom stallet och ätit upp allt innehåll i hinkar som folk hade stående med kraftfoder utamför boxar till nästa morgon. Sen hade han gått vidare och in i ett utrymme där det fanns mer mat.

Är tacksam att jag råkade komma förbi så han inte hade ätit hela natten. :meh:
Tjejen som hade intaget hade panik när hon fick veta och erkände att hon missat kolla dörren.
Efter det blev det i alla fall stängd dörr till fodret och lådor med lock utanför boxarna. Bra då det även fanns några rymmarponnyer.
 
Senast ändrad:
Här skulle personen bli uppsagd vid upprepat slarv. En eller två gånger kan alla missa någonting men om saker upprepas och människan skyller någonting som kan bli farligt på att den är glömsk så är det inte acceptabelt. Folk måste kunna lita på att saker sköts även när någon annan har hand om deras häst precis som att stallägaren tex måste veta att sadelkammardörren stängs så inte vattnet fryser vintertid.

Juridiken kring vad som är vems fel är alltid knivig men det finns åtminstone en paragraf i kontraktet att man inte kan hållas ersättningsskyldig för skador om de inte är orsakade av avsiktligt slarv. Vilket åtminstone jag tycker att det är om man både vet att man är glömsk, folk har påpekat problemet och man sen ändå inte gör en checklista till sig själv.
 
Om ni har problem med att boxarna inte går i lås av sig själva (stängd är den ju uppenbarligen men inte låst). Så skapa en rutin med att dessa också ska vara stängda när hästarna är inne. Att dubbelkolla så alla dörrar gått i lås är väldigt lätt att glömma.
Det finns redan en rutin, men folk bryr sig inte tyvärr.
 
Jag vet inte var det juridiska ansvaret är men i min värld är det stallägarens ansvar då den dels har boxdörrar som är konstruerade så att fel lätt uppstår och dels inte sagt upp personen som misslyckas att låsa boxarna upprepade gånger.

Jag har dock varit med om att fodraren fått skulden för en häst som tog sig ut, när den fortsatte att komma lös även med bekräftat låst dörr insåg man att det inte hjälpte att göra rätt.
 
Jag vet inte vad man gör om den personen vägrar ta ansvar.
Har ni haft en direkt kommunikation med personen? Då räknar jag inte med stallmöte där fel person tenderar att ta åt sig och den det gäller slår det ifrån sig. Får personen reda på att hästen tagit sig lös var gång?

Trots att det enkelt går att kolla, så kan det ev. Hamna på stallägaren att det inte går igen automatiskt, som det borde.
Är det bara en häst som rymmer så är det kanske bäst att fixa/ byta lås.

@nullo-modo Står man inackoderad brukar det finnas krav på försäkring. Är hästen inte försäkrad får man se om man kan få hjälp av sin hemförsäkring.

Jag har sagt till, senast häromveckan och fick stora förlåt och att det aldrig skall upprepas vilket det ju gjorde mindre än 2 veckor efter. Det är inte en person utan åtminstone ett par.

Andra personen som slarvar har jag också pratat med då jag mötte hästen påväg ut ur boxen. Fick väl mer skit tillbaka ”om jag skulle älta detta länge nu och att alla kan göra fel”. Denne har även släppt ut andra hästar men det skall liksom bara skojas bort som en rolig grej. Min häst är försäkrad, det tror jag alla är utom möjligtvis en.

Just nu är det snarare jag som ses som en negativ gnällröv som förstör stämningen.
 
Det är tyvärr flera virriga personer. Den som glömde senast hade jag sagt till för max 2 veckor sedan. Efter detta har det också varit stallmöte ang bla detta. Det sitter listor uppe med vad man skall göra osv. Det är ingen enskild händelse utan händer ofta. Det har varit uppe som punkt hur många år som helst.
Låter som ett stall som hade behövt kolla över rutiner och säkerhet överlag när det gäller boxdörrar osv. Är det ett stort problem så kanske det hade blivit bättre att helt enkelt fixa boxdörrar som inte går att slarva med.

Vissa stall är sådana helt enkelt tror jag. Det bästa är nog att flytta därifrån. Du kommer aldrig kunna ändra på personerna tyvärr och agerar inte stallägaren så kommer nog ingen förändring ske.
 
Jag har sagt till, senast häromveckan och fick stora förlåt och att det aldrig skall upprepas vilket det ju gjorde mindre än 2 veckor efter. Det är inte en person utan åtminstone ett par.

Andra personen som slarvar har jag också pratat med då jag mötte hästen påväg ut ur boxen. Fick väl mer skit tillbaka ”om jag skulle älta detta länge nu och att alla kan göra fel”. Denne har även släppt ut andra hästar men det skall liksom bara skojas bort som en rolig grej. Min häst är försäkrad, det tror jag alla är utom möjligtvis en.

Just nu är det snarare jag som ses som en negativ gnällröv som förstör stämningen.
Fast det hjälper knappast att säga till folk, är boxlåsen konstruerade på det här viset är det för lätt att det blir fel. Hur noggranna folk än är kommer det potentiellt att missas enstaka gånger, även om den här personen blir uppsagd. Det är fel att glömma men mänskligt men än mer fel att inte åtgärda grundproblemet.
 
Jag vet inte var det juridiska ansvaret är men i min värld är det stallägarens ansvar då den dels har boxdörrar som är konstruerade så att fel lätt uppstår och dels inte sagt upp personen som misslyckas att låsa boxarna upprepade gånger.

Jag har dock varit med om att fodraren fått skulden för en häst som tog sig ut, när den fortsatte att komma lös även med bekräftat låst dörr insåg man att det inte hjälpte att göra rätt.
Oj, hur lyckades hästen med det?

I detta fallet så är det minst 2 som slarvar. Men som sagt jag skall prata med stallägaren igen. Jag tänker också att antingen är det stallägaren eller den som inte stängt. Speciellt som man vet att boxen krånglat och pratat om detta hur många gånger som helst
 
Oj, hur lyckades hästen med det?

I detta fallet så är det minst 2 som slarvar. Men som sagt jag skall prata med stallägaren igen. Jag tänker också att antingen är det stallägaren eller den som inte stängt. Speciellt som man vet att boxen krånglat och pratat om detta hur många gånger som helst
Hade jag varit du så hade jag bytt boxlås efter att ha meddelat stallägaren. För mig är det inte ok att det händer "då och då". Det låter ju som något som kan falla på stallägaren att det är känt och något som förekommer.
Sen att det är inackoderad som "slarvar" verkar rycka på axlarna och allmänt nonchalanta känns inte så bra när det är kollektiv.
 
Man kanske har dörren öppen så hästen kommer ut ur stallet? Svårt att säkra hela utemiljön, alla har inte möjlighet att "ringa in" stallet heller.

TS: Jag har tyvärr inga bra svar men undrar lite detsamma.
Fast, hur noga man än är så kan hästar ta sig ur boxarna ibland - så då får man ju se till att stallet med är säkrat. De flesta brukar ju trots allt bara gå runt och leta käk om de kommer ur boxen.

(Och det är såklart inte ok med slarv, men det är lätt att glömma sånna detaljer)
 
Jag har alltid lärt mig att gå till den part jag har en affärsuppgörelse med.
I detta fall hade jag gått till stallägaren (om denne är hyresvärden). Jag hade sagt att i vårt avtal ingår det bland annat att jag ska utföra vissa pass. Jag förväntar mig att de tider jag inte är i stallet tas min häst hand om enligt de normer och regler som gäller. Att hästarna är inlåst i sina boxar under natten, är en förväntan jag har. Jag är din betalande kund och jag förväntar mig att du löser problemet.
Ovan behöver inte sägas på ett stöddig sätt, utan sakligt.

Jag lyssnar ofta på Plånboken i P1 och de har sagt att man skall vända sig den part man har en uppgörelse med.
 
Jag har alltid lärt mig att gå till den part jag har en affärsuppgörelse med.
I detta fall hade jag gått till stallägaren (om denne är hyresvärden). Jag hade sagt att i vårt avtal ingår det bland annat att jag ska utföra vissa pass. Jag förväntar mig att de tider jag inte är i stallet tas min häst hand om enligt de normer och regler som gäller. Att hästarna är inlåst i sina boxar under natten, är en förväntan jag har. Jag är din betalande kund och jag förväntar mig att du löser problemet.
Ovan behöver inte sägas på ett stöddig sätt, utan sakligt.

Jag lyssnar ofta på Plånboken i P1 och de har sagt att man skall vända sig den part man har en uppgörelse med.

Tack, jag har gjort detta en gång och då togs detta upp på stallmöte. Även denne har pratat och påminnt. Men det hjälper liksom inte. Just ju är denne dock inte anträffbar. Och de flesta andra bryr sig inte.

Nu har jag hittat liknande bygel till boxen att köpa lösa så funderar på att köpa en och be stallägaren sätta upp.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 581
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 067
Hästmänniskan Verkar som att stoet i hagen bredvid mitt sto ska bli utbytt till en hingst, nyss fyllda två år. Vi har järnstaket och inga mellanrum...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 493
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 448
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp