Glömd boxdörr, vems ansvar?

Jag har sagt till, senast häromveckan och fick stora förlåt och att det aldrig skall upprepas vilket det ju gjorde mindre än 2 veckor efter. Det är inte en person utan åtminstone ett par.

Andra personen som slarvar har jag också pratat med då jag mötte hästen påväg ut ur boxen. Fick väl mer skit tillbaka ”om jag skulle älta detta länge nu och att alla kan göra fel”. Denne har även släppt ut andra hästar men det skall liksom bara skojas bort som en rolig grej. Min häst är försäkrad, det tror jag alla är utom möjligtvis en.

Just nu är det snarare jag som ses som en negativ gnällröv som förstör stämningen.

Jag hade faktiskt inte brytt mig om att driva det vidare utan flyttat ögona böj. Är det mer än en person i stallet som slarvar och glömmer något så basic som att stänga en boxdörr så lär ju problemen rätt snart bli fler.
 
Eller så har personen svårt för sig när det gäller den detaljen och kanske försöker mer än alla andra men misslyckas. Och ja jag håller med om att stallägaren är den som ska agera och se till att det blir svårare att göra fel eller de som gör upprepade fel inte har stalltjänster som ofta går fel.


Sen kan man fråga i scenariot hur ofta det gått snett någon gång i månaden, totalt 3 gånger under 2 år eller vad det nu är. Är det någon gång i månaden är det helt oacceptabelt men någon gång om året är mänskligt.
Fast om man VET att man missat något så viktigt som att stänga boxdörrar och folk har tjatat på en om det, så kollar man boxdörrarna i fortsättningen. Det är inte svårt. Och klarar man inte att stänga boxdörrar så ska man inte ta in hästar. Självklart kan alla missa en enstaka gång, men pratar vi upprepade till fällen så... nä.
 
Fast om man VET att man missat något så viktigt som att stänga boxdörrar och folk har tjatat på en om det, så kollar man boxdörrarna i fortsättningen. Det är inte svårt. Och klarar man inte att stänga boxdörrar så ska man inte ta in hästar. Självklart kan alla missa en enstaka gång, men pratar vi upprepade till fällen så... nä.
Vi är alla olika, jag förutsätter att folk inte missar för att jävlas och som sagt behöver stallägaren/ansvarig ta tag i det.
 
Min häst var en rymmare. Det var då jag insåg vilken enorm styrka hästar har i sina mular (heter det så i plural?) då det krävdes både teknik och kraft för att få upp boxdörren. Stallägaren satte då helt sonika in en extra "låsanordning", i det här fallet ett kraftigt skärp som vi alla inackorderingar fick se till var knäppt när vi lämnade stallet.

Min tanke är att kanske, kanske kan något sådant vara en idé att prova, att ha en extra sak att kolla innan man lämnar stallet? Då kanske man inte bara sparkar eller puttar igen boxdörrarna och utgår ifrån att de är ordentligt stängda. Om någon missar det där extra steget kan det också bli tydligt att denne inte har gått den där sista rundan för att kolla att alla dörrar är ordentligt stängda. Då kanske det också blir lättare att ta upp och visa för den som missar att stänga ordentligt att den personen faktiskt glömt en viktig del av det som ingår i stalluppgifterna.
 
Min häst var en rymmare. Det var då jag insåg vilken enorm styrka hästar har i sina mular (heter det så i plural?) då det krävdes både teknik och kraft för att få upp boxdörren. Stallägaren satte då helt sonika in en extra "låsanordning", i det här fallet ett kraftigt skärp som vi alla inackorderingar fick se till var knäppt när vi lämnade stallet.

Min tanke är att kanske, kanske kan något sådant vara en idé att prova, att ha en extra sak att kolla innan man lämnar stallet? Då kanske man inte bara sparkar eller puttar igen boxdörrarna och utgår ifrån att de är ordentligt stängda. Om någon missar det där extra steget kan det också bli tydligt att denne inte har gått den där sista rundan för att kolla att alla dörrar är ordentligt stängda. Då kanske det också blir lättare att ta upp och visa för den som missar att stänga ordentligt att den personen faktiskt glömt en viktig del av det som ingår i stalluppgifterna.

Min kan inte öppna själv, utkiksluckan är stängd för hästen. Däremot har jag nu fixat en lite grej så haspen inte kan stå på högkant och fastna där. Himla smart, detta skulle jag gjort för 2 år sedan då jag fick börja tjata.

Det fanns förslag om att binda upp dörrn men jag var tveksam, dela för att minns man inte en hasp är jag inte säker på att man minns en kedja eller nån annan extraanordning.

I vårt fall har väl bara en skyllt på hästen men här är det omöjligt att den gjort detta själv såvida han inte är utrustad med fiskespö eller nåt annat att fiska upp haspen med. De flesta har sagt förlåt för att sedan göra samma sak, andra har inte tyckt det varit noga och att jag överdriver när jag vill ha hästen instängd
 
Min kan inte öppna själv, utkiksluckan är stängd för hästen. Däremot har jag nu fixat en lite grej så haspen inte kan stå på högkant och fastna där. Himla smart, detta skulle jag gjort för 2 år sedan då jag fick börja tjata.

Det fanns förslag om att binda upp dörrn men jag var tveksam, dela för att minns man inte en hasp är jag inte säker på att man minns en kedja eller nån annan extraanordning.

I vårt fall har väl bara en skyllt på hästen men här är det omöjligt att den gjort detta själv såvida han inte är utrustad med fiskespö eller nåt annat att fiska upp haspen med. De flesta har sagt förlåt för att sedan göra samma sak, andra har inte tyckt det varit noga och att jag överdriver när jag vill ha hästen instängd
Tradig attityd på dina stallkamrater, hade det hänt mig att hade jag skämts rejält. Framförallt om det hade hänt mer än en gång.
 
Tradig attityd på dina stallkamrater, hade det hänt mig att hade jag skämts rejält. Framförallt om det hade hänt mer än en gång.

Kan bara instämma, gissar att det är nån frustration att de missat och kör nån slags försvar. Å andra sidan tar man väl åt sig första gången man missar trodde jag?? Jag är ju ganska säker på att de inte velat ha sina egna hästar lösa.
 
Generellt utgår alltid jag från att jag har ansvar för min häst. Olyckor händer och jag tror det är få som hanterar sin häst enligt alla klassiska "säkerhetsregler" som existerar, så var drar man gränsen för vad som är olycka och oaktsamhet? Jag bestämmer ju var jag har min häst och jag får ju se till att kvalitetssäkra platsen och människorna som ska ha hand om den - om inget duger får jag ju skaffa eget stall och göra allt själv.

Min poäng är väl lite att det i det här fallet låter som att stallägaren ändå accepterar att folk slarvar eftersom inga åtgärder tas och då skulle väl jag säga att det är upp till hästägaren att avgöra om man är nöjd med det stallet och hur det sköts, annars är det väl läge att flytta. Om man anser att någon annan bör vara ansvarig för eventuellt slarv och liknande så bör man rimligtvis stalla upp hästen i ett stall som drivs av ett företag och har personal med ansvarsförsäkring. Kollektivstall med privatpersoner känns ju spontant som lite fel väg att gå då.
 
Tack, jag har gjort detta en gång och då togs detta upp på stallmöte. Även denne har pratat och påminnt. Men det hjälper liksom inte. Just ju är denne dock inte anträffbar. Och de flesta andra bryr sig inte.

Nu har jag hittat liknande bygel till boxen att köpa lösa så funderar på att köpa en och be stallägaren sätta upp.
Om jag vore dig skulle jag då avvakta. Om det skulle uppstå att din häst skadar sig på grund av att den är lös på natten, eller att din häst blir typ biten av en lös häst i stallgången under natten skulle jag vända mig till stallägaren med mina direkta kostnader som uppstått på grund av slarv av någon i stallet. Slarv som påtalats och negligerast. Jag skulle alltså inte gå på den som slarvar. Jag vet inte om det är korrekt, men den vägen skulle jag gå.
 
Om jag vore dig skulle jag då avvakta. Om det skulle uppstå att din häst skadar sig på grund av att den är lös på natten, eller att din häst blir typ biten av en lös häst i stallgången under natten skulle jag vända mig till stallägaren med mina direkta kostnader som uppstått på grund av slarv av någon i stallet. Slarv som påtalats och negligerast. Jag skulle alltså inte gå på den som slarvar. Jag vet inte om det är korrekt, men den vägen skulle jag gå.
Jag klistrade upp en liten bit list över bygeln som nu inte kan ställa sig på högkant :) Man behöver alltså inte fälla ner den själv. Så nu är förhoppningvis det problemet löst.
 
Generellt utgår alltid jag från att jag har ansvar för min häst. Olyckor händer och jag tror det är få som hanterar sin häst enligt alla klassiska "säkerhetsregler" som existerar, så var drar man gränsen för vad som är olycka och oaktsamhet? Jag bestämmer ju var jag har min häst och jag får ju se till att kvalitetssäkra platsen och människorna som ska ha hand om den - om inget duger får jag ju skaffa eget stall och göra allt själv.

Min poäng är väl lite att det i det här fallet låter som att stallägaren ändå accepterar att folk slarvar eftersom inga åtgärder tas och då skulle väl jag säga att det är upp till hästägaren att avgöra om man är nöjd med det stallet och hur det sköts, annars är det väl läge att flytta. Om man anser att någon annan bör vara ansvarig för eventuellt slarv och liknande så bör man rimligtvis stalla upp hästen i ett stall som drivs av ett företag och har personal med ansvarsförsäkring. Kollektivstall med privatpersoner känns ju spontant som lite fel väg att gå då.

Jag har löst problemet med haspen som inte längre kan stå på högkant. Jag är nöjd i övrigt med stallplatsen, just detta som stört mig väldigt. Att inte stänga flertal gånger i månaden ser inte jag som en olycka utan rent slarv och oaktsamhet, sedan om det skulle hålla juridiskt vet jag inte.
 
Jag klistrade upp en liten bit list över bygeln som nu inte kan ställa sig på högkant :) Man behöver alltså inte fälla ner den själv. Så nu är förhoppningvis det problemet löst.
Lycka till. Hoppas det går bra och att ni får ihop ett gäng av hästfolk i stallet som är ansvarsfulla i framtiden.
 
Lycka till. Hoppas det går bra och att ni får ihop ett gäng av hästfolk i stallet som är ansvarsfulla i framtiden.

Tack, det hoppas jag med. Just nu är vissa jättesura och tycker att jag är en gnällröv som skapar dålig stämning, men det struntar jag faktiskt i. För mig är det ingen barnlek att strunta i att stänga in hästarna, och måste man prompt slarva kan man göra det med sin egen.
 
Om jag vore dig skulle jag då avvakta. Om det skulle uppstå att din häst skadar sig på grund av att den är lös på natten, eller att din häst blir typ biten av en lös häst i stallgången under natten skulle jag vända mig till stallägaren med mina direkta kostnader som uppstått på grund av slarv av någon i stallet. Slarv som påtalats och negligerast. Jag skulle alltså inte gå på den som slarvar. Jag vet inte om det är korrekt, men den vägen skulle jag gå.
Vänta in olyckan och sedan stå med dyra vetkosnader och kanse död häst för att bevisa något. Att få någon annan att betala kostnaderna för hästen känns minimala.
 
@nullo-modo Står man inackoderad brukar det finnas krav på försäkring. Är hästen inte försäkrad får man se om man kan få hjälp av sin hemförsäkring.

Aldrig hört om det som ett krav, kvittrar typen av försäkring eller är det bara vissa försäkringar som gäller? Tur jag inte behövde flytta mina gamla någon gång då dom var utan försäkring och passerat strecket för att ta en försäkring på.
 
Vänta in olyckan och sedan stå med dyra vetkosnader och kanse död häst för att bevisa något. Att få någon annan att betala kostnaderna för hästen känns minimala.
Om ts vid flertalet tillfällen har påtalat problemet utan respons om förbättring så finns det inte så mycket annat att göra. I ursprungsinlägget var frågan till vem man skulle vända sig med sina kostnader.
Jag hade vänt mig till den jag har en affärsuppgörelse med, alltså hyresvärden, detta, då bristen på ansvar var påtalat till hyresvärden vid flertalet tillfällen.
 
Jag har löst problemet med haspen som inte längre kan stå på högkant. Jag är nöjd i övrigt med stallplatsen, just detta som stört mig väldigt. Att inte stänga flertal gånger i månaden ser inte jag som en olycka utan rent slarv och oaktsamhet, sedan om det skulle hålla juridiskt vet jag inte.
Absolut, jag förstår att du är nöjd i övrigt annars skulle du knappast fundera på att stå kvar. Men du frågade om vems ansvar det är och jag delgav min syn på saken. Det är ju du som väljer vilka som tar hand om din häst och praktiskt taget har du ju bett dessa personer att göra det eftersom du valt att stå i ett kollektivstall med dem. Sen får man väl helt enkelt väga för- och nackdelar för att avgöra om det är ett såpass bra stall i övrigt att det är värt att riskera att hästen skadas pga oaktsamma människor. Men det är ju ett aktivt val man gör och så länge det handlar om privatpersoner så kan man knappast lägga ansvaret på dem, utan - som flera påtalat - då är det i så fall stallägaren du ska göra upp med, beroende på vad som står i avtalet.

Skönt att du har löst det nu i alla fall, dock skulle jag ju personligen fundera på om dessa personer även brister i ansvar och slarvar med annat om de inte anser att det är en viktig grej att stänga boxdörrar.
 
Om ts vid flertalet tillfällen har påtalat problemet utan respons om förbättring så finns det inte så mycket annat att göra. I ursprungsinlägget var frågan till vem man skulle vända sig med sina kostnader.
Jag hade vänt mig till den jag har en affärsuppgörelse med, alltså hyresvärden, detta, då bristen på ansvar var påtalat till hyresvärden vid flertalet tillfällen.
Finns att göra det TS har gjort, fixat så boxlåset åker ner av sig själv utan att oroa sig för folk som inte fäller mer låst eller helt byta lås.
 
Det normala för dörrar är väl ändå att de inte är självstängande eller självlåsande? Självklart är det upp till den som stänger en dörr att se till att den faktiskt är stängd och ev låst om den ska låsas. Inte att den som äger dörren ska se till att byta ut den till en självstängande/självlåsande.
Skönt att det är någon mer än jag som resonerar så! Vi har skjutdörrar på de flesta boxarna i stallet där en låsmekanism ska falla ner av sig själv när man stänger dörren. Men, när jag går igenom rutinerna med nya i stallet så är jag noga med att informera om att det är en bonus om spärren trillar ner, den som stänger dörren har ansvaret för att se till att den är nere.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 592
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 101
Hästmänniskan Verkar som att stoet i hagen bredvid mitt sto ska bli utbytt till en hingst, nyss fyllda två år. Vi har järnstaket och inga mellanrum...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 541
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 461
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp