Bukefalos 28 år!

Glykolförgiftning??

lady_vip

Trådstartare
I helgen kom det ut en varning på FB om att en person slängt ut glykolförgiftad mat på området där jag brukar gå med hundarna. Området är jättestort, så även om jag försökt få fram med fakta om var exakt detta är, hur de vet detta och liknande så vet jag inte så mycket mer.

Men det jag funderade på är, om någon till exempel preparerar köttbullar med glykol, hur länge är de giftiga?

Jag tycker detta är helt barockt, men tyvärr har flera hundar i kommunen avlidit av förgiftning denna vintern, så jag är försiktig.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Jag har tyvärr inget svar men blir så fruktansvärt arg och ledsen av sånt här. VARFÖR gör man så? Om man nu är hjärtlös och skiter i djur så kan det ju hända att barn också äter godis/köttbullar som hittas.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Eftersom glykolen inte fryser så skulle jag tro att det finns kvar i köttbullarna (eller vad det nu blandas i) ganska länge.

Läskigt och tråkigt när folk gör så. Är ju så lätt hänt att hunden hinner snappa åt sig nåt även om den är kopplad :(
 
Sv: Glykolförgiftning??

Åh de gör vargmotståndare för att rädda alla hundar :grin:

Tyvärr vet inte heller jag något mer än du med gissar att det inte försvinner i första taget.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Det jag har hittat är 4-7 ml/kg är dödlig dos. För katt är den dödliga dosen ännu lägre....

Och det kan ju bli verkan snabbt, inom 30 minuter.

Läskig förgiftning är vad det är.
 
Sv: Glykolförgiftning??

*riktat till flera*

Frågan är hur länge det blir liggande innan något vilt djur äter upp det. Tex råttor, rävar och liknande.

Till en 30 kg hund blir det mellan 1,2-2,2 dl. Inte jättemycket direkt.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Till en 30 kg hund blir det mellan 1,2-2,2 dl. Inte jättemycket direkt.

:crazy:

Och till en Ivan räcker det alltså med en tiondel av det där. Det är ju INGENTING. Fy farao vad otäckt!
Han äter dessutom typ ALLT han kommer över...
 
Sv: Glykolförgiftning??

Det är precis det som är mitt problem också, mina är mat-idioter och det gäller att snabbt som attan sätta i sig det man hittar innan matte säger nåt... Så jag vågar inte gå på det området alls längre, möjligtvis får jag ha munkorg på hundarna.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Skåne, nordöstra. Men jag ska säga, för tydlighetens skull, att jag inte vet om det ligger något alls bakom varningen. Jag har inte sett något på kommunens hemsida, tidningen, polisen eller liknande.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Långt härifrån, tack och lov.

Det bästa är ju på ett sätt om det inte kommer ut i tidningen men ändå kommer till polisens kännedom. Min käre far berättade om ett fall i Uppsala där nån eller några lade ut gift i kött - när tidningen skrev om det slutade det, men polisen hade precis börjat spana så hade man inte skrivit om det så kanske de hade fått tag i den som gjorde det.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Jag känner en journalist på lokalblaskan så hon skulle kolla om de fått in något som tyder på att det är sant. Annars blir det ju lätt en råttan-i-pizzan-effekt efter såna här påståenden.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Åhnejj! Kan du inte skriva ut exakt var det ryktas om att något lagt ut det? Eller skicka i Pm, vore jättetacksam!!
 
Sv: Glykolförgiftning??

Tack!

Men när man läser vilka mängder som är dödliga blir man ju ännu mer orolig...
 
Sv: Glykolförgiftning??

Jag känner en journalist på lokalblaskan så hon skulle kolla om de fått in något som tyder på att det är sant. Annars blir det ju lätt en råttan-i-pizzan-effekt efter såna här påståenden.

Det händer tyvärr då o då att kretiner lägger ut köttbullar/valfritt kött i naturen som är preparerat med glykol/warfarin/glaskross.
 
Sv: Glykolförgiftning??

Till en 30 kg hund blir det mellan 1,2-2,2 dl. Inte jättemycket direkt.

Då är hundar mer toleranta för 1 dl kan räcka för att en vuxen människa ska dö.

Oavsett vilket, fy fasen vad tragiskt att folk ödslar energi på sånt här :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 729
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vilken skitdag. Jag har haft otroligt mycket ångest hela dagen, hade det även igår. Tagit ångestdämpande både igår och idag, men det ger...
Svar
0
· Visningar
711
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 602
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 553
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp