Godast maträtten?

Jag älskar "halloumi"burgare och gissar att jag aldrig någonsin kommer tröttna. Har då jättegott hamburgerbröd som får åka lite snabbt i brödrosten, smör på det, sedan lite ketchup, massor av salladsmix, rödlök, grillost (eller vad den nu heter, någon svensk version av halloumi), salt och så samma grej på andra brödet med smör, ketshup, salladsmix och lök. Helt underbart :d

Sedan är jag också barnsligt förtjust i pannkakor :o Men det måste vara med rätt sylt till. Hallonsylt av modellen Bob "bara bär", alla andra syltsorter är för söta. Kan ersättas med våfflor också, fast då ska det även vara grädde till.

Vill inte heller vara utan den wok som går att köpa på en nyfunnen restaurang i närheten. Wokade färska grönsaker med nudlar som har någon soja på, och så är det cashewnötter till. Helt fantastiskt!


Sååå... Jag skulle kunna äta de tre på rullande schema utan att tröttna, inga problem!
 
Korv stroganoff. Lätt att variera lite med kryddor och sallad till, men helt ärligt hade jag nog inte tröttnat på standardversionen på väldigt länge! Synd bara att det inte finns någon vegansk korv som smakar riktigt rätt.
 
Kanske udda men....

fiskbullar i en stark currysås toppat med räkor. Serveras med pressad potatis.
Det vattnas i munnen bara av att skriva det.

"Riktig" kinesisk mat bestar till minst 50% av fiskbullar ... med en mangd olika saser till. Vansinnigt gott!

Jag skulle latt kunna ata burgare ett par gangner i veckan. Burgare ar ju allt fran olika sorters kott, till olika sorters fisk, till ost eller vegetabler. Till proteinet har man allt fran lok, tomat och saladsblad till bacon, svamp, chili, eggs, ost, och inlagd gurka ... det skulle kunna varieras i det oandliga.
 
Potatisplättar med rårörda lingon. Plättarna får gärna vara gjorda på potatis- och palsternacksmos.

Det finns nog fler rätter men denna var given!
 
Jag är böjd att hålla med om framförallt lasagne, men även bolognese.

Wraps är också himla trevligt tycker jag eftersom det kan varieras så mycket, men det är kanske fusk?
 
Kalkon med brunsås, potatis, äppelmos och brysselkål.

Spaghetti med Per Mobergs köttfärssås.

Lax med babybroccoli, apelsinfiléer och apelsinsås.

Ingen hel rätt, men plommonglacerade revbensspjäll. Plommon och kött i kombination är himmelriket.
 
Osso bucco, eller "vår" tapas med olika rätter som jag letat recept på länge och fortfarande fixar på ^^ 🤤 tex patatas bravas, gambas pil pil, marinerad manchego, chorizo som kokats i lite vin och olika örter, gott vitt bröd med olivolja och salt mm , eller bakad potatis med skagenröra eller spaghetti bolognese eller lasagne eller Cesar sallad med avokado eller en Mac n cheese cajun chicken som jag gör själv eller hamburgare eller äggröra med skinka eller paella eller typ väldigt många olika asiatiska rätter typ dumplings, bahn mi, pho, sushi, butter chicken, ramen, penang curry, röd curry, spicy pork, koreansk bbq allra helst om någon annan kunde laga mycket av det här till mig så det smakar rätt... Och gärna massa koreansk mat som jag inte kommer ihåg namn på men älskar 😅 Kan omöjligt välja en/få rätter och nu blev jag hunrig 🙈🙈😅
 
Skyller helt på dig att jag googlade och hittade en vegansk version.. Så gott det låter!
Kommer bli mat i helgen.

Namul (små side-dishes man äter till), är sjukt gott och kan varieras i det oändliga. Mina favoriter är sjögrässallad, mungbönor, kimchi (av alla olika slags grönsaker även om kinakål är vanligast), böngroddar, koreansk gurksallad. Smakerna är oftast baserade på vitlök, sesamolja/frön, sojasås, koreansk rödpeppar, vinäger och koreansk chilipasta. Kan anpassas till hur stark eller mild man vill ha dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Namul
 
Namul (små side-dishes man äter till), är sjukt gott och kan varieras i det oändliga. Mina favoriter är sjögrässallad, mungbönor, kimchi (av alla olika slags grönsaker även om kinakål är vanligast), böngroddar, koreansk gurksallad. Smakerna är oftast baserade på vitlök, sesamolja/frön, sojasås, koreansk rödpeppar, vinäger och koreansk chilipasta. Kan anpassas till hur stark eller mild man vill ha dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Namul
Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på. 😍
 
Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på. 😍

Gör det! Det är ett ganska robust kök med grönsaker (ofta syrade) och ris som bas, med relativt lite kött eftersom det var för dyrt för allmänheten. Mycket vitlök, sesamolja/frö, soja, vinäger och koreansk rödpeppar och gouchang - koreansk chilipasta som smaksättning, så det blir, starkt, sött, surt, salt. Det mesta är lätt att laga förutom att det blir en del skärande och hackande. Köp ett kvalitetsris och om du har en riskokare är det bra att använda.
 
Gör det! Det är ett ganska robust kök med grönsaker (ofta syrade) och ris som bas, med relativt lite kött eftersom det var för dyrt för allmänheten. Mycket vitlök, sesamolja/frö, soja, vinäger och koreansk rödpeppar och gouchang - koreansk chilipasta som smaksättning, så det blir, starkt, sött, surt, salt. Det mesta är lätt att laga förutom att det blir en del skärande och hackande. Köp ett kvalitetsris och om du har en riskokare är det bra att använda.
Blir en spännande tid framöver då. Jag gillar hackande och pysslande i köket. 🙂
 
Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på. 😍
Koreansk mat är jättegod! Rekommenderar Maangchi youtubekanal för recept — det är mat från grunden, så ingen snabbmat, men väldigt gott. Får du tag på riktig kimchi (inte konserver), så är det enkelt att dra ihop en snabb middag med kimchi som bas. T ex ris, stekt bladspenat med sesamolja, panerad tofu eller stekt ägg och kimchi. Eller woka strimlat fläskkött, vitlök, purjo och kimchi, lite socker, soja och sesamolja på, och ris till.
 

Liknande trådar

Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 613
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: Angel
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Milosari
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 643
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp