Godast maträtten?

Koreansk mat är jättegod! Rekommenderar Maangchi youtubekanal för recept — det är mat från grunden, så ingen snabbmat, men väldigt gott. Får du tag på riktig kimchi (inte konserver), så är det enkelt att dra ihop en snabb middag med kimchi som bas. T ex ris, stekt bladspenat med sesamolja, panerad tofu eller stekt ägg och kimchi. Eller woka strimlat fläskkött, vitlök, purjo och kimchi, lite socker, soja och sesamolja på, och ris till.
Är inte kimchi till sin natur en konserv?:confused:
 
Sallad :o. En lyxig sallad är det godaste jag vet, med tahinidressing och en riktig bra olivolja. Tyvärr är det ju betydligt dyrare än typ linsgryta.
 
Är inte kimchi till sin natur en konserv?:confused:

Den är syrad, äkta kimchi görs av olika grönsaker på hösten tillsammans med kryddor och grävs sedan ner i stora stenkrus under vintern för att mogna. Legenden säger att en man kunde inte gifta sig innan hans mamma godkände den blivande svärdotterns kimchi.

Det finns att köpa färdig kimchi i påsar (i kylen, den håller inte jättelänge efter att den öppnats och måste förvaras kallt) i de flesta asiatiska affärer. Undvik den som man kan köpa på ICA.
 
Den är syrad, äkta kimchi görs av olika grönsaker på hösten tillsammans med kryddor och grävs sedan ner i stora stenkrus under vintern för att mogna. Legenden säger att en man kunde inte gifta sig innan hans mamma godkände den blivande svärdotterns kimchi.

Det finns att köpa färdig kimchi i påsar (i kylen, den håller inte jättelänge efter att den öppnats och måste förvaras kallt) i de flesta asiatiska affärer. Undvik den som man kan köpa på ICA.
Jättelätt att göra egen kimchi (det gör jag ofta: så mysigt med den långa processen även om jag inte gräver ner den)! Den enda ingrediensen som kanske kan vara klurigt att få tag på i Sverige är gochugaru men det kanske ni kan hitta via nätet?
 
Vilken är den godast maträtten du vet?

Förutsättningen är att det är något du skulle kunna äta regelbundet, en gång i veckan eller så utan att tröttna.
Ikväll ska jag äta Kanom Jeen och det hade jag nog kunnat äta väldigt många dagar i rad utan att tröttna. Samma med Laab fast en variant utan kött. Massa sallad och örter till såklart.
 
Jättelätt att göra egen kimchi (det gör jag ofta: så mysigt med den långa processen även om jag inte gräver ner den)! Den enda ingrediensen som kanske kan vara klurigt att få tag på i Sverige är gochugaru men det kanske ni kan hitta via nätet?
Ja, man köpa det på nätet om man inte har en asiatisk butik inom räckhåll. Det är min favoritchili, så jag har den i allt där det ska vara chili. Mycket godare än sambal oelek, t ex.
 
Jag bör nog svara tacos här med tanke på att jag ätit det minst två gånger i veckan i i alla fall 15 år nu och än är jag inte ens i närheten av att tröttna. Äter det nästan exakt lika varje gång också, noll variation :angel:

Svår fråga annars, det finns ju mycket som är gott. Men jag tror nog att den enda maten jag riktigt kan längta efter är köttbullar, gräddsås och potatis. Båda mina föräldrar är ruskigt bra på att göra köttbullar också.

Bubblare är "tilltugg" i form av grillad majskolv som man marinerat i typ hickorygrillolja, nästan godare än allt kött man grillar.
 
Kan inte välja ut en enda rätt, men några av mina absoluta favoriter är...
  • Asiatisk kycklinggryta som min ex brukade göra
  • Portergryta som min mamma brukade göra
  • Pannbiffar med potatis som stekts med litet Colmans senapspulver mm som min pappa brukade göra, jag skulle ge mycket får att smaka det igen
  • Stekt torskrygg med jordärtskockor och en rejält reducerad vitvinssås
  • Sushi
  • Färska hallon. Nej jag vet, det är ingen maträtt men likväl bland det godaste jag vet öht. :love:
 
Jättelätt att göra egen kimchi (det gör jag ofta: så mysigt med den långa processen även om jag inte gräver ner den)! Den enda ingrediensen som kanske kan vara klurigt att få tag på i Sverige är gochugaru men det kanske ni kan hitta via nätet?

I Stockholm (och de andra storstäderna) finns det i de flesta asiatiska mataffärer. Här i Stockholm har vi tom en liten Koreansk mataffär. Den äldre kvinnan som äger(?) den eller iaf sitter i kassan är underbart otrevlig a la John Cleese i Fawlty Tower. :rofl:

Allting är naturligtvis skrivet på koreanska så när man försynt frågar vad det är så får man världens blick och en kort förklaring och djup suck om man har tur, annars får man fortsätta treva sig fram. Som tur är så är gouchang inte svårt att hitta. Man kan faktiskt hitta färdig kimchi sås som man bara häller på kålen och som smakar helt ok.
 
Vegetarisk curry! Curryrätter kan jag äta obegränsat av. I mitt fall rör det sig oftast om basmatiris och en gryta med quournbitar, tikka masala-sås (på burk...) och en del annat smått och gott. Och mycket chili!
 
I Stockholm (och de andra storstäderna) finns det i de flesta asiatiska mataffärer. Här i Stockholm har vi tom en liten Koreansk mataffär. Den äldre kvinnan som äger(?) den eller iaf sitter i kassan är underbart otrevlig a la John Cleese i Fawlty Tower. :rofl:

Allting är naturligtvis skrivet på koreanska så när man försynt frågar vad det är så får man världens blick och en kort förklaring och djup suck om man har tur, annars får man fortsätta treva sig fram. Som tur är så är gouchang inte svårt att hitta. Man kan faktiskt hitta färdig kimchi sås som man bara häller på kålen och som smakar helt ok.
Vilken av de koreanska butikerna är det? Den på luntmakargatan?
 
Vilken av de koreanska butikerna är det? Den på luntmakargatan?

Hur visste du att det var den jag menade? :rofl:

Arirang, Stockholms första och bästa koreanska restaurang ligger också på Luntis, deras bulgogi är underbar, och de har en liten affär där de säljer arirangprodukter. Brukar smita in där ibland och köpa deras arirangsås för att smaksätta wokar, stekt ris och annat.
 
Hur visste du att det var den jag menade? :rofl:

Arirang, Stockholms första och bästa koreanska restaurang ligger också på Luntis, deras bulgogi är underbar, och de har en liten affär där de säljer arirangprodukter. Brukar smita in där ibland och köpa deras arirangsås för att smaksätta wokar, stekt ris och annat.
De andra koreanska butikerna har lite annan stil på personalen. 😁Arirang har den bästa kimchin, tycker jag. Jag åker dit enkom för den och köper i bulk. Har man kimichi kan man alltid göra en god middag snabbt.
 

Liknande trådar

Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 614
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: Angel
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Milosari
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 645
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp