Bukefalos 28 år!

Godaste räkmackan

Sv: Godaste räkmackan

Surdegsbröd, färska räkor, avokado, och citron. Dill och löjrom på toppen. Lite svartpeppar som avslutning.
 
Sv: Godaste räkmackan

Godaste vet jag inte, men jag brukar göra såhär:

Bröd efter smak, men gärna hönökaka eller större thekaka ( en vanlig thekaka är så tjock och liten)
Tunt lager smör
Salladsblad ( gärna krispsallad istället för tråkiga isbergssallad)
1-2 kokta ägg, skivade som täcker botten
Mycket räkor, självklart handskalade
Ringlar majonäs över räkorna efter smak/hur mycket man gillar det
Skivar purjolök i tunna ringar och lägger över
4 skivor gurka, 2 på vardera sida om en skivad citronbit och skär så det blir ett S av dem ( ser lite snyggt och proffsigt ut;) )
Ett par färska ändar av lite dill uppe på toppen. Även löjrom kan ge en liten ahaupplevelse för ögat och smaken ibland.

Klart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Godaste räkmackan

Surdegsbröd, färska räkor, avokado, och citron. Dill och löjrom på toppen. Lite svartpeppar som avslutning.

Låter som min kind of räkmacka. Jag är inte så förtjust i majonnäs så är glad om jag slipper sådan :) Fast löjrom har jag sällan råd med så för mig går det bra med vanlig Abba röda eller svarta stenbitsrom.
 
Sv: Godaste räkmackan

Surdegsbröd, kokta ägg, mycket majonäs och massor med stora handpillade räkor :d
 
Sv: Godaste räkmackan

Låter som min kind of räkmacka. Jag är inte så förtjust i majonnäs så är glad om jag slipper sådan :) Fast löjrom har jag sällan råd med så för mig går det bra med vanlig Abba röda eller svarta stenbitsrom.

Inte så stor skillnad på stenbitsrom och löjrom, sak samma om man inte är så knusslig (ungefär);)
 
Sv: Godaste räkmackan

Den är god:)

En annan variant är att ta surdegsbröd, lite chili, ingefära, citron och räkor. Rör ihop allt utom bröd, lägg till kriander om sådan uppskattas och lägg på brödet. Hackad mango är en annan pigg kompis man kan blanda i. Jag råkar dock ogilla just koriander och mango och undviker det gärna.
 
Sv: Godaste räkmackan

Norsk loff eller rågbröd (för att slippa den äckliga sötsmaken, som skär sig mot allt annat än söta pålägg, de flesta svenska bröd har) Salladsblad, hårdkokt ägg (skivad eller bara delad i fyra beroende hur du vill garnera) tomat (samma som med ägget) majonäs, räkor, dill eller kruspersilja att strössla över samt en klyfta citron bredvid för den som vill krysta över citron juice
 

Liknande trådar

Mat Hur många kommer äta en kanelbulle den 4 oktober? Mer än en? Baka själv. Kan någon rekommendera de godaste (frysta) kanelbullarna.
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 628
Mat Jag hittade ett recept på annorlunda tillagning av potatismos. Nu undrar jag om ni har gjort potatismos på potatischips? Blir det olika...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 901
Senast: Luff
·
Mat Ska till Malmöfestivalen och även om det finns gott om festivalmat så kan det vara skönt att gå till något ställe där man får sitta ner...
Svar
4
· Visningar
382
Mat Just blivit kombocha-intresserad efter att ha smakat! Det ska ju, med lite tid och engagemang, gå att göra själv men jag blir inte...
2
Svar
34
· Visningar
1 072
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp