Bukefalos 28 år!

Godaste receptet på grön ärtsoppa?

Rie

Trådstartare
Och inte alltför många ingredienser., men gärna något som sätter lite smak.
 
När jag gör grön ärtsoppa kör jag bara mitt vanliga grönsakssopperecept. Smälter en liten gullök eller en scharlottenlök. Tillsätter ärtor och kyckling- eller grönsaksbuljong eventuellt lite grädde. Kokar (gröna ärtor väldigt knappt) och blizzar med stavmixer. Smakar av med salt och peppar.

Kan ibland köra genom en sill för att få bort ärtskalen.

Kan ha i lite mousserande vin i soppan precis innan servering eller servera med creme fraiche med pepparrot (kanske snyggt ringlat i skålen mot den gröna soppan). Kanske går lite mynta i.
 
Min grönabärtsoppa är i princip samma som den man gör med gula ärtor. Koka fläskben tlls köttet släpper. Lägg gärna i en bit rökt kött också. Tillsätt de blötlagda ärtorna och koka dem mjuka

Fast det var nog inte det du fråga efter :D
 
När jag gör grön ärtsoppa kör jag bara mitt vanliga grönsakssopperecept. Smälter en liten gullök eller en scharlottenlök. Tillsätter ärtor och kyckling- eller grönsaksbuljong eventuellt lite grädde. Kokar (gröna ärtor väldigt knappt) och blizzar med stavmixer. Smakar av med salt och peppar.

Kan ibland köra genom en sill för att få bort ärtskalen.

Kan ha i lite mousserande vin i soppan precis innan servering eller servera med creme fraiche med pepparrot (kanske snyggt ringlat i skålen mot den gröna soppan). Kanske går lite mynta i.

Brukar också göra något sånt här, definitivt grädde och jag tycker schalottenlök blir bäst. Har man lite selleri hemma är det väldigt gott att ha i någon själk! Och gärna mousserande vin eller en liten skvätt vitt vin direkt på löken om det är det man har hemma/öppnat.
 
Vi brukar äta grön ärtsoppa med hela ärtor på hösten ihop med ostgratinerade svampmackor. :d åh det kan faktiskt få mig att längta efte hösten!
Jag brukar steka gul lök, tillsätta lite mjöl och röra runt. På med vatten, buljong, paprikapulver (milt och sött ej starkt). Koka ihop och släng i frysta ärtor. Koka upp tills ärtorna är klara, vilket går snabbt. Nom nom!
 
Jag har följt ett recept jag har hittat hos Coop med kokosmjölk, chili och lime i vilket ger väldigt trevlig smak tycker jag. Går snabbt att slänga ihop, jag har alltid använt frysta gröna ärtor.
 
Om det är frysta gröna ärter så kör jag lök (helst scharlotten), lite bottenreding, buljong, ärter och creme fraiche eller matlagningsgrädde. Och citron! Gröna ärter är så himla söta att de behöver lite syra. Mixas till slät konsistens först, citronen tillsätts vid servering. Vill jag ha lite extra smak har jag i lite zest och timjan eller persilja. Äts med varma mackor med någon stark och god ost!
 
Vi brukar äta grön ärtsoppa med hela ärtor på hösten ihop med ostgratinerade svampmackor. :d åh det kan faktiskt få mig att längta efte hösten!
Jag brukar steka gul lök, tillsätta lite mjöl och röra runt. På med vatten, buljong, paprikapulver (milt och sött ej starkt). Koka ihop och släng i frysta ärtor. Koka upp tills ärtorna är klara, vilket går snabbt. Nom nom!
Jag testade denna idag. Mixade när det var klart och så kryddade jag i tallriken med min favoritkrydda med salt parmesan basilika och citron . Mums
1617116351952.png
 

Liknande trådar

Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 819
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
993
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 711
Senast: manda
·
Mat Just blivit kombocha-intresserad efter att ha smakat! Det ska ju, med lite tid och engagemang, gå att göra själv men jag blir inte...
2
Svar
34
· Visningar
1 122
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp