Bukefalos 28 år!

godkända bett i dressyr

+ 3-delat gummibett
& D-ring (max 8 cm, på D:et) både 2 delat och 3-delat
& bridong bett

3-delat med fasta ringar ÄR tillåtet, det står i TR ungefär: andra varianter tillåtna, bara dom öljer "bas-modellen"
 
bridong bett är samma sak som tvådelat och tredelat.. bara ringstorleken skiljer
 
Betttjockeleken skiljer också, MYCKET! Ett vanligt tredelat är alldeles för tjockt för min häst.
 
nej inte nu längre. förr så var det stor skillnad men nu kan du få tag på ett tränsbett som är lika tjockt/tunnt som ett bridong bett


på hööks skiljer det 2mm på tränsbettet och bridongbettet
 
bara det tre-delade har en rund pryl i mitten så får du tävla med dom.. men inte med en platt! Hur dom nu kan se det men... :)
 
platt i mitten kallas oftast för Dr.Bristol och ser ut så här:
dcp00692.jpg
 
Nja, bettet på bilden är visserligen ett Dr Bristol, även om det är i en "snällare" variant än de flesta där mittplattan brukar vara hårdare kantställd mot tungan = jätteskarpt.

Men ett betydligt vanligare bett med platta i mitten är fransk bridong, som har en betydligt mindre platta som ligger slätt mot tungan.

/Svea - otäck besserwisser
 
Tredelat med fasta ringar är INTE godkänt. Det kommer klargörande in TR nästa år, det ska då vara helt omskrivet.

Det finns ekipage som diskats för att de ridit på ett sådant, så det hänger på hur domaren tyder TR vid ev koll. Jag känner själv överdomare som både vill fria och fälla.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
925
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 137
Senast: soom
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp