Godkända, ej godkända hjälmar

sona

Trådstartare
Har totalt missat att dom ändrat i reglerna, är det från och med nästa år som en drös hjälmar inte längre är godkända att tävla i?

Har ridit i Charles owen JW sen många år tillbaka, och har inte hittat någon annan som jag trivs i och tycker är ok till utseende.. Hatar allt vad plasthjälmar heter..
Så vilka hjälmar faller bort från tävlingsplatser? Och när börjar regeln gälla, nästa år redan?
 
Har totalt missat att dom ändrat i reglerna, är det från och med nästa år som en drös hjälmar inte längre är godkända att tävla i?

Har ridit i Charles owen JW sen många år tillbaka, och har inte hittat någon annan som jag trivs i och tycker är ok till utseende.. Hatar allt vad plasthjälmar heter..
Så vilka hjälmar faller bort från tävlingsplatser? Och när börjar regeln gälla, nästa år redan?

För att förtydliga lite vad som står i länken så skall hjälmarna fr.o.m. den 1/1 2017 vara märkta med VG1-märkning för att vara godkända för tävling.

VG1 är en tillfällig märkning de kommit på som gäller tills vidare, "utan bortre tidsgräns".
En ny, permanent märkning är på gång men inte färdig ännu.
Alltså kommer det förmodligen inom något år att finnas två godkända märkningar, VG1-märkningen och den nya märkningen.

Du får helt enkelt hitta en hjälm du gillar och se till att den är VG1 märkt, eller hoppas på att det hinner dyka upp någoninnan den 1 Januari 2017. :)
 
För att förtydliga lite vad som står i länken så skall hjälmarna fr.o.m. den 1/1 2017 vara märkta med VG1-märkning för att vara godkända för tävling.
Nja, det står "CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 nevmber 2014 och som har genomgått ny typkontroll, det är en tillfällig metod som får en märkning VG1 01.040" och "CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll märkta VG1 01.040, dessa är godkända utan bortre tidsgräns", så det finns redan nu hjälmar med VG1 01.040 märkning som är godkända tillsvidare. Gissningsvis när det inte är en tillfällig metod, får de säkert en annan benämning.

Så vill man vara på den säkra sidan så letar man redan nu efter en hjälm med den märkningen, även om de gamla hjälmarna är godkända till 31/12 -16. :)
 
CO är en av de hjälmar som kommer att vara godkända. Vet inte om det gäller alla modeller men jag tror din är PAS015-märkt som är engelsk standard och motsvarar VG1.
 
CO är en av de hjälmar som kommer att vara godkända. Vet inte om det gäller alla modeller men jag tror din är PAS015-märkt som är engelsk standard och motsvarar VG1.

Såg att skaras butik sålde ut dom till halva priset pga detta så tror inte de är godkända Men kan ju ändras under detta år...
Så här står det på deras sida "OBS: Denna hjälmen kommer inte att vara godkänd för tävling i framtiden, det är dock precis samma säkra hjälm som alltid och fungerar utmärkt på alla ställen utom just tävling"
 
"Sedan den 13 oktober 2014 har det aviserats av EU-mommissionen att den europeiska standarden EN1384 ska dras tillbaka eftersom den inte anses stark nog för att kunna certifieras. Den nya standarden (VG1) ska ha 30% mer skydd än EN1384. En nyhet är att VG1-standard ska kunna klara av att en häst står eller ligger på ryttarens huvud. Detta klarar redan nu bland annat PAS015, men inte EN1384.

Detta innebär att tillverkare inte längre kommer att kunna CE-märka sina hjälmar med hjälp av denna standard och kommer att behöva testas och certifiera hjälmar som produceras enligt den nya specifikationen VG1, PAS015, Snell eller den reviderade versionen av EN1384 när den blir klar.

Några av hjälmarna som svarar mot de nya stabilitetskraven är Charles Owen hjälmar, förutom Fiona modellen, Champion av modellen Vent Air, Gatehouse modell RXC1 och vissa av KEP:s modeller (förvissa dig om att du köper en modell som svarar upp mot kraven PAS 015)."
 
"Sedan den 13 oktober 2014 har det aviserats av EU-mommissionen att den europeiska standarden EN1384 ska dras tillbaka eftersom den inte anses stark nog för att kunna certifieras. Den nya standarden (VG1) ska ha 30% mer skydd än EN1384. En nyhet är att VG1-standard ska kunna klara av att en häst står eller ligger på ryttarens huvud. Detta klarar redan nu bland annat PAS015, men inte EN1384.

Detta innebär att tillverkare inte längre kommer att kunna CE-märka sina hjälmar med hjälp av denna standard och kommer att behöva testas och certifiera hjälmar som produceras enligt den nya specifikationen VG1, PAS015, Snell eller den reviderade versionen av EN1384 när den blir klar.

Några av hjälmarna som svarar mot de nya stabilitetskraven är Charles Owen hjälmar, förutom Fiona modellen, Champion av modellen Vent Air, Gatehouse modell RXC1 och vissa av KEP:s modeller (förvissa dig om att du köper en modell som svarar upp mot kraven PAS 015)."

Jätteintressant - varifrån har du hämtat citatet?!
 
Är det någon som vet om de modeller som fått märkningen VG1 har gjort om dem något så att de blivit säkrare eller är det bara att de testats på nytt?
Ex. Casco mistral fick rätt dåligt betyg på Folksams hjälmtest men har nu fått nya märkningen VG1
Min dotter önskar sig en sådan i julklapp men jag blir fundersam, kanske bättre att köpa tex victory-hjälmen som fick bra betyg i Folksams test men som inte har nya märkningen? (hon tävlar inte)
 
Du får tävla i den lika länge som med en VG1-märkt hjälm, alltså ingen bortre tidsgräns, det är samma standard men två olika namn. Snell-märkning har ännu högre krav. Både PAS015 och Snell-märkning har funnits länge, ändå rider de flesta med EN1384-märkta hjälmar och får panik över säkerheten först när man inte tillåts tävla med dem.

Här står bra info.
 
Du får tävla i den lika länge som med en VG1-märkt hjälm, alltså ingen bortre tidsgräns, det är samma standard men två olika namn. Snell-märkning har ännu högre krav. Både PAS015 och Snell-märkning har funnits länge, ändå rider de flesta med EN1384-märkta hjälmar och får panik över säkerheten först när man inte tillåts tävla med dem.

Här står bra info.

Tack, köper nästan alltid hjälm från utlandet då det är billigare men kunde inte hitta några med VG 1 märkning där så blev lite förvirrad då det bara stod nämnt VG1 på alla svenska sidor. :) Så kan jag nog fortsätta med att förnya min champion jockeyhjälm ett tag ännu ;)
 
Du får tävla i den lika länge som med en VG1-märkt hjälm, alltså ingen bortre tidsgräns, det är samma standard men två olika namn. Snell-märkning har ännu högre krav. Både PAS015 och Snell-märkning har funnits länge, ändå rider de flesta med EN1384-märkta hjälmar och får panik över säkerheten först när man inte tillåts tävla med dem.

Här står bra info.

Undrar var MyOne fått den informationen ifrån? Den finns, vad jag kan se, inte någon annan stans. Förbundet har enbart skrivit om VG1-märkningen.
 
Dunno men eftersom både PAS015 och Snell är högre standarder än VG1 är det rätt logiskt. Gissar att de kommer märkas även VG1 för att försöka minimera förvirringen.
 
Undrar var MyOne fått den informationen ifrån? Den finns, vad jag kan se, inte någon annan stans. Förbundet har enbart skrivit om VG1-märkningen.

MyOne hänvisar till Equalityline. Ingen länk eller adress eller så, utan bara kort och gott till företaget.
 
Ni får helt enkelt vänta och se. Det vore dock sällsynt korkat om man inte fick tävla med hjälmar som är säkrare än VG1.
 
Jag tänker inte köpa en ny hjälm just nu utan vänta tills den nya standarden kommit och fler hjälmtillverkare kommit ikapp med tester/märkning.

Skulle jag vara tvungen att köpa ny hjälm just nu (för att tävla i) så ser jag två alternativ.
1. Köp en VG 1 märkt hjälm om man hittar en man trivs med.
2. Köp en billigare EN 1348 märkt hjälm så länge och byt ut den nästa år när det antagligen finns mer hjälmar att välja på.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 872
Senast: Habina
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 014
Senast: Hedinn
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 537
Senast: zassoo
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 219
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp