Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Om en häst är 20 år och mår bra, visst är väl det så att den kan leva tio år till och må bra? Inga garantier finns, men detta är bara hypotetiskt.
Om det nu är så då, att denna häst mår bra idag, och hon tar bort den, det innebär ju då OM hästen skulle kunna leva ett bra liv tio år till, att den har blivit berövad en TREDJEDEL av sitt liv.
Fast det går inte att komma ifrån att under den tredjedelen du nämner, kommer inte hästen ha samma möjligheter att brukas.
Risken är därför större att den kommer till oseriösa som snart tröttnar och vill ha något piggare, starkare och kanske mer tävlingsdugligt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag måste bara få fråga.... det verkar vara lite antingen eller här. Hur gammal vad hästen i fråga? Runt 20 va? Här kommer min rent hypotetiska, icke provocerande fråga: :angel:

Om en häst är 20 år och mår bra, visst är väl det så att den kan leva tio år till och må bra? Inga garantier finns, men detta är bara hypotetiskt.
Om det nu är så då, att denna häst mår bra idag, och hon tar bort den, det innebär ju då OM hästen skulle kunna leva ett bra liv tio år till, att den har blivit berövad en TREDJEDEL av sitt liv.

Och det jag menar med meningen i början, om att det verkar vara antingen eller, är då att många verkar bara tänka svart och vitt. Antingen är hästen jättepigg och frisk, eller så blir hästen döende på en gång. Men är det inte så att man som den dagliga vårdgivaren antagligen märker när hästen börjar förändras... nu menar jag inte att det ska ta flera veckor och månader för ex. en "sjukdom" att bryta ut och jag vet att hästar har hög smärttröskel, men jag tänker, att man som hästens dagliga vän borde känna på sig när det är dags?

Hur man ska tänka är ju uppenbarligen högst individuellt, det märker man ju bara här. Och jag kan förstå att man inte vill röra om tillvaron för sin bästa vän de sista åren, men jag kan ändå inte (som jag skrev i ett tidigare inlägg) förlika mig vid tanken att människan ska få ta sådana här beslut om friska djur, hur omständigheterna än ser ut.

Det blev visst fler än en fråga... och om du nu blir arg eller upprörd över mitt inlägg, bit då i en penna eller nåt, för jag vill inte provocera, bara ställa några frågor. :idea:

mycke bra skrivet!!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Själv hade jag låtit hästen sluta sina dagar i den trygga miljön den var van vid.

Immer
Håller med, och man ska tänka på att de som högst tjoar om att rädda äldre hästar, eller skadade med för den delen, inte själva har tänkt ta hand om några. Det överlåter de glatt till andra.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Orkade inte läsa allt men min åsikt är att du tagit på dig ett ansvar för hästen och hennes liv.
Jag hade i din sits valt att avliva istället för att sälja billigt/skänka bort och inte veta hur hon fick det.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vad lag reagerar på i ditt inlägg är ordet BERÖVAD vilket jag anser tyder på ett starkt förmänskligande av hästen.
PL

Okej, då ändrar jag väl och skriver att människovännen skulle bli berövad på sin hästvän på tio år då. ;) Hur man än vrider och vänder på det blir det ju då i detta högst hypotetiska fall tio år av ett fullt fungerande och meningsfullt liv som förvinner (oavsett vilken individ det gäller).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker defenetivt inte att du är egoistisk. Du gör det ju för hästens skull. Däremot känns det väl lite tragiskt att en frisk välmående häst ska avlivas. :(
Har du inga bekanta eller släktingar som är villig att ta hand om hästen? Ha den som gårdshäst eller något i den stilen. Jag menar de människorna känner du ju åtminstone. Eller så skulle du kunna sätta hästen på foder hos någon och se hur det artar sig. Göra upprepade besök och kontrollera hur den har det.

Samtidigt kan jag förstå hur du tänker angående det här med om hästen får ett bra hem eller inte. Jag har själv haft dåliga erfarenheter av hästaffärer som gått käpprätt åt helsike.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag måste bara få fråga.... det verkar vara lite antingen eller här. Hur gammal vad hästen i fråga? Runt 20 va? Här kommer min rent hypotetiska, icke provocerande fråga: :angel:

Om en häst är 20 år och mår bra, visst är väl det så att den kan leva tio år till och må bra? Inga garantier finns, men detta är bara hypotetiskt.
Om det nu är så då, att denna häst mår bra idag, och hon tar bort den, det innebär ju då OM hästen skulle kunna leva ett bra liv tio år till, att den har blivit berövad en TREDJEDEL av sitt liv.

Och det jag menar med meningen i början, om att det verkar vara antingen eller, är då att många verkar bara tänka svart och vitt. Antingen är hästen jättepigg och frisk, eller så blir hästen döende på en gång. Men är det inte så att man som den dagliga vårdgivaren antagligen märker när hästen börjar förändras... nu menar jag inte att det ska ta flera veckor och månader för ex. en "sjukdom" att bryta ut och jag vet att hästar har hög smärttröskel, men jag tänker, att man som hästens dagliga vän borde känna på sig när det är dags?

Hur man ska tänka är ju uppenbarligen högst individuellt, det märker man ju bara här. Och jag kan förstå att man inte vill röra om tillvaron för sin bästa vän de sista åren, men jag kan ändå inte (som jag skrev i ett tidigare inlägg) förlika mig vid tanken att människan ska få ta sådana här beslut om friska djur, hur omständigheterna än ser ut.

Det blev visst fler än en fråga... och om du nu blir arg eller upprörd över mitt inlägg, bit då i en penna eller nåt, för jag vill inte provocera, bara ställa några frågor. :idea:


Visst kan ju hästen leva i 10 år till men det är ju så att djur nog inte bryr sig om längden på livet utan kvalitén. Något som jag åxå ser som prio 1. Har ju lite svårt att se varför man inte skulle kunna ta sådana här beslut med tanke på omständigheterna när djuret är friskt men gammalt!?

Som det nog har framgått ;) så skulle jag aldrig avyttra en gammal häst. Alla som är gamla mår bäst av så lite förändring som möjlight, både folk och fä. Djuret är mitt ansvar och jag ska handla därefter och inte tro att djuret värderar livet på samma vis som en människa. Ett djur lever här och nu inte i morgondagen som vi människor gör. Vi lägger in alldeles för många egna känslomässiga relateringar kring döden, vilket nog påverkar oss i allra högsta grad.

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Cairo - men Zadek vill du ju låna ut, men har problem att hitta ett bra hem. Om du inte hittar ett bra hem, och inte har råd att ha de hästar du har, vad gör du då? Skulle du sälja honom bara för att han ska få leva, eller skulle du låta honom somna om du inte hittade ett hem du kände var garanterat bra?

Jag har råd med hästarna. Det är inga prpblem! Vem har sagt att jag ska låna ut honom pga att jag inte har råd med dom? :confused:

Jag ville låna ut honom pga att jag förväntade mig platsbrist framåt våren, men när vi nu köpt oss en hästgård, löser det sig. ;)

Hade jag varit tvungen att göra mig av med honom och inte hittat ett bra hem, skulle jag såklart låta han somna in framför att han skulle hamna i ett dåligt hem.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag har råd med hästarna. Det är inga prpblem! Vem har sagt att jag ska låna ut honom pga att jag inte har råd med dom? :confused:

Jag ville låna ut honom pga att jag förväntade mig platsbrist framåt våren, men när vi nu köpt oss en hästgård, löser det sig. ;)

Hade jag varit tvungen att göra mig av med honom och inte hittat ett bra hem, skulle jag såklart låta han somna in framför att han skulle hamna i ett dåligt hem.

men..? här säger du ju emot ditt eget svar?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag svarade på det inlägg som du gjorde till syrran tidigare, där du kritiserade henne, DÄRAV denna diskusion! Endast det sista inlägget var på hur jag själv skulle göra. Och en vet. kan säkert bidra med tips om orsak till varför en häst är stel (eftersom det vad det ex. du angav), ifa.det är åldersrelaterat eller annat OM jag själv är det minsta osäker!

Vid vilken ålder anser du själv att en häst är för gammal för att säljas!? Vad jag tycker har tydligt framgått i alla dessa inlägg så "bläddra" gärna tillbaks och läs!

Kicki :)

Jag tycker att du är jättejobbig. Har bläddrat tillbaka hela vägen och det framgår INTE tydligt någonstans vid vilka åldrar du anser att hästar är för gamla för att säljas. Berätta nu! Kanske har du blandat ihop alla dina svar i olika trådar...

Vissa saker tjatar du om hela tiden men det man vill ha svar på ignorerar du. Dessutom lägger du dig i när man svarar till andra-Syrran i detta fall. Det är ju hon som måste svara o förklara, inte du, för när du gör det så blir det bara snurrigt. Du skriver vad du tror att Syrran menar, men det är ju långtifrån säkert att det stämmer med Syrrans uppfattning och då tror man att det åtminstone stämmer överens med vad du själv tycker, men NEJ inte det heller.

Själv tycker jag verkligen inte att man slaktar en häst medan den är på topp som du skrivit att du tycker i tidigare inlägg i denna tråd. Det går knappast att ange en viss ålder när en häst är för gammal för att säljas, det är så individuellt. Men det reglerar nog marknaden rättså bra, är hästen för gammal går den inte att sälja för minst 10 000 kr. Men jag anser att man tagit på sig ett ansvar för hästen som inte innebär att man kan slakta den bara för att den är gammal. Man bör tänka efter före köpet. Om jag köper en äldre häst på ca 17-20 år så ska jag räkna med att den har kanske minst 10 friska år kvar och att det kan bli svårt att sälja den om min livssituation ändras. Då kommer jag antingen fram till att "troligen kommer inte min situation förändras så mkt att det kommer att bli något problem att ha kvar hästen" eller så tänker jag att "nej det går inte, för jag kommer ev. att flytta utomlands, bli arbetslös eller annat". Då är det bättre att köpa en lite yngre häst som går att sälja när det blir aktuellt.

Du skriver att man inte vet sin situation om 5-10 år, men innebär det att det är OK att avliva en frisk hund på 5 år oxå? Jag tycker att man är skyldig sina djur att fixa ett nytt bra hem åt dom på ngt sätt om man absolut inte kan ta hand om dom själv. Sedan finns det alltid undantag när det inte funkar, när man försökt utan framgång osv.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Själv tycker jag verkligen inte att man slaktar en häst medan den är på topp som du skrivit att du tycker i tidigare inlägg i denna tråd.

Man bör tänka efter före köpet. Om jag köper en äldre häst på ca 17-20 år så ska jag räkna med att den har kanske minst 10 friska år kvar och att det kan bli svårt att sälja den om min livssituation ändras. Då kommer jag antingen fram till att "troligen kommer inte min situation förändras så mkt att det kommer att bli något problem att ha kvar hästen" eller så tänker jag att "nej det går inte, för jag kommer ev. att flytta utomlands, bli arbetslös eller annat".
Nu lägger jag mig i lite fast det inte är riktat till mig.
Gamla hästar är inte på topp.
Och ditt resonemang fungerar på papper men inte i verkliga livet. Det är säkert många som tänker som du skrivit men få som praktiserar det när de väl sitter där.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker att du resonerar rätt, och jag håller med den/dem som ansåg att hästen lever i nuet. Det är inte plågsamt för hästen att sluta sitt liv om det sköts på rätt sätt.
Jag har själv en "gammal" häst f-91 som blev utdömd för två år sedan, han håller inte som ridhäst och veterinären tyckte att det var bäst att ta bort honom med resonemanget "hur ska du kunna hitta någon som vill betala och mocka å en obrukbar häst?" -vilket är sant! Men, tack och lov har mina föräldrar gård, stallet och hagar står kvar sedan jag bodde hemma och hade flera hästar. Så han står kvar, skrotar runt i hagen och förhoppningsvis får flera pensionsår sålänge han verkar fräsch. Han har två hästkompisar och mina föräldrar ställer upp med att mocka.
Men jag vet att det inte är så många som har de möjligheterna, då är det bättre att ta sitt ansvar och ta bort hästen än att slumpa bort den då man inte vet hur den kommer att få det.
Kanske lever den lyckligt i ett par år till, kanske är den obrukbar efter ett halvår?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Äntligen något som vi kan enas om för jag tycker detsamma om dig! :bow:

Har inte sagt att det skulle framgå TYDLIGT! En häst som denna som är 21 år motsvarar en ålder som jag anser att hästen ska tas bort i stället för att bollas omkring, står i tidigare inlägg! Eller måste du ha en åldersangivelse som gäller på timmen!?

Sedan så har jag skrivit att hästen bör få sluta med FLAGGAN i topp!!
Och när blev det förbjudet att läggas sig i!? :confused:

Vem har pratat om att avliva yngre hästar och femåriga hundar!? :confused: Håll dig till gamla hästar, för det är det som vi pratar om!

Känner att denna diskussion nu går mer än på tomgång, längre än så här lär man nog inte komma!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nu lägger jag mig i lite fast det inte är riktat till mig.
Gamla hästar är inte på topp.
Och ditt resonemang fungerar på papper men inte i verkliga livet. Det är säkert många som tänker som du skrivit men få som praktiserar det när de väl sitter där.

:bow::bow: Sant!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

21 är väl ingen ålder, mellan 25-30 börjar hästarna bli gamla, titta på dagens www.hd.se - Mys shettis är 37, en aktingsvärd ålder !! Min pensionär är pigg och glad trots ett arbetsamt liv, han blir 22 så jag hoppas han får en 10 år till :D:D Halvblod blev ofta uppemot 30 förr och kunde tävlas länge. Det är mer en fråga om hur tänderna slits, om benen är bra och om de får bo i en bra hästmiljö. Har själv tagit emot andra pensionerade hästar tidigare och de har ridits och sköts om så länge hälsan funnits. När det var dags att avliva dem gör jag det hemma på gården med hjälp av djurambulansens avlivningstjänst.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du läser verkligen Invinciblestables inlägg som fan läser bibeln.
Ang femåriga hundar så skulle jag själv inte dra mig för att avliva en hund i den åldern som jag inte kunde ha kvar o inte ansåg vara ett lämpligt omplaceringsfall.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

.
Och ditt resonemang fungerar på papper men inte i verkliga livet. Det är säkert många som tänker som du skrivit men få som praktiserar det när de väl sitter där.

:bow::bow:bra svarat- själv orkar jag inte ens bemöta sådana inlägg mera, har annat att ägna mig åt än att sitta här och tjafsa med folk som har noll koll på verkligeheten, och som uttalar sig så urbota korkat...SUCK;;;; SKÖNT ATT DET FINNS SÅDANA SOM DU; P_L Och Invi...stable som fortfarnde ORKAR...

Jag blir så j*vla trött på folk som "lever i en drömvärld" - önskar dom kunde lära sig att man inte ska tala av tro ,utan av kunskap o erfareneht!!!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

21 är väl ingen ålder, mellan 25-30 börjar hästarna bli gamla, titta på dagens www.hd.se - Mys shettis är 37, en aktingsvärd ålder !! Min pensionär är pigg och glad trots ett arbetsamt liv, han blir 22 så jag hoppas han får en 10 år till :D:D Halvblod blev ofta uppemot 30 förr och kunde tävlas länge. Det är mer en fråga om hur tänderna slits, om benen är bra och om de får bo i en bra hästmiljö. Har själv tagit emot andra pensionerade hästar tidigare och de har ridits och sköts om så länge hälsan funnits. När det var dags att avliva dem gör jag det hemma på gården med hjälp av djurambulansens avlivningstjänst.

Det är ingen ålder för en häst på så vis, det håller jag med om. Min dotter hade ett russ som blev 32 år. :) Och ett halvblod som jag tävlat och hade sedan här hos mig blev 30 år. Men ingen ålder som jag känner att jag vill avyttra hästen i till någon annan person.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp