Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Fruktansvärt, att folk låter sina hästar somna in av ingen direkt anledning. Har man skaffat häst, får man se till att vara där för den tills dess sista andetag kommer.


Men om man säljer hästen, blir man befriad från kravet att vara där tills dess sista andetag kommer?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du tror möjligtvis inte att jag skulle låta veterinären kolla hästen!? :devil: Tror säkert att en veterinär besitter kunnandet att vägleda mig i denna fråga, eller vad tror du!? :smirk:
QUOTE]

Jag får inte dina inlägg att gå ihop. Tidigare skulle du slakta en äldre häst vid minsta indikation men nu ska du plötsligt låta vet.undersöka den. Till vilken nytta? Du ska ju ta bort hästen vid minsta indikation på ålderdom. Hur går det ihop? En vet. kan absolut inte vägleda dig bättre i denna fråga än du själv. Det är du som ägt hästen i ett antal år och känner hästen bäst, inte veterinären som bara kan uttala sig generellt. Om det är ngn överhuvudtaget som kan avgöra om åldern börjar ta ut sin rätt eller inte så är det ägaren till hästen eller den som haft den dagliga hanteringen, kontakten och motionerandet av hästen. Men jag är mkt tveksam över att ens ägaren kan avgöra det på en häst som inte är urgammal.

Vid vilken ålder är en frisk häst för gammal för att säljas anser du?
Ange gärna olika åldrar beroende på ras.

Själv tror jag att hästar kan säljas en bra bit upp i åren bara man är tillräckligt noga med referenser osv på köpare men det är förstås svårare att hitta hem till äldre hästar.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag är av den starka tron att alla djur lever för dagen.

Inget djur är rädd för att dö, däremot sättet att dö på (ev plågas) eller sättet att leva (om den inte mår bra, sjuk, ont, hungrig osv)

Alltså tycker jag att du gör rätt i att avliva en så gammal häst med risk att vanor blir störda, nya kompisar, kanske tappar i rang, ej kommer överrens med nya ägaren - listan kan göras lång!

Hästen är gammal och har levt ett bra liv. Se till att avslutet blir fint och värdigt - det sista hon ser är havre i hinken och låt henne slippa stress och press.

Det är egoistiskt att ha kvar en häst för egen vinnings skull.
För hästen har inte längden på livet så stor roll, utan snarare vad som händer under tiden och hur den får sluta sina dagar.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag anser att det är en av dom få fördelar djuren har som människor inte har: När dom är slut så kan dom lagligt avlivas.
Människor är det ju olagligt att avliva även om dom vill det men djur är det olagligt att INTE avliva om dom lider.

Måtte jag födas som en djur i nästa liv och få dö stället för att plågas till döds!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Så vi minsta indikation så avlivar man hästen eller skickar den till Italien?

Okeej..

Tror väl knappast att någon glatt beställer transport tillItalien! :cool: Men säljs den billigt så är steget inte långt till att den bollas runt och hips vips så kan den vara på väg!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Klart att du gör rätt! Man vet aldrig vad som kan hända med tanke på dessa hemska slakttransporter!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Skumt är rätta ordet, du ser ju i högra hörnet att det inte var dig jag svarade, utan anks svar till dig. Vänl.G
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

QUOTE]

Jag får inte dina inlägg att gå ihop. Tidigare skulle du slakta en äldre häst vid minsta indikation men nu ska du plötsligt låta vet.undersöka den. Till vilken nytta? Du ska ju ta bort hästen vid minsta indikation på ålderdom. Hur går det ihop? En vet. kan absolut inte vägleda dig bättre i denna fråga än du själv. Det är du som ägt hästen i ett antal år och känner hästen bäst, inte veterinären som bara kan uttala sig generellt. Om det är ngn överhuvudtaget som kan avgöra om åldern börjar ta ut sin rätt eller inte så är det ägaren till hästen eller den som haft den dagliga hanteringen, kontakten och motionerandet av hästen. Men jag är mkt tveksam över att ens ägaren kan avgöra det på en häst som inte är urgammal.

Vid vilken ålder är en frisk häst för gammal för att säljas anser du?
Ange gärna olika åldrar beroende på ras.

Själv tror jag att hästar kan säljas en bra bit upp i åren bara man är tillräckligt noga med referenser osv på köpare men det är förstås svårare att hitta hem till äldre hästar.

Jag svarade på det inlägg som du gjorde till syrran tidigare, där du kritiserade henne, DÄRAV denna diskusion! Endast det sista inlägget var på hur jag själv skulle göra. Och en vet. kan säkert bidra med tips om orsak till varför en häst är stel (eftersom det vad det ex. du angav), ifa.det är åldersrelaterat eller annat OM jag själv är det minsta osäker!

Vid vilken ålder anser du själv att en häst är för gammal för att säljas!? Vad jag tycker har tydligt framgått i alla dessa inlägg så "bläddra" gärna tillbaks och läs!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag måste bara få fråga.... det verkar vara lite antingen eller här. Hur gammal vad hästen i fråga? Runt 20 va? Här kommer min rent hypotetiska, icke provocerande fråga: :angel:

Om en häst är 20 år och mår bra, visst är väl det så att den kan leva tio år till och må bra? Inga garantier finns, men detta är bara hypotetiskt.
Om det nu är så då, att denna häst mår bra idag, och hon tar bort den, det innebär ju då OM hästen skulle kunna leva ett bra liv tio år till, att den har blivit berövad en TREDJEDEL av sitt liv.

Och det jag menar med meningen i början, om att det verkar vara antingen eller, är då att många verkar bara tänka svart och vitt. Antingen är hästen jättepigg och frisk, eller så blir hästen döende på en gång. Men är det inte så att man som den dagliga vårdgivaren antagligen märker när hästen börjar förändras... nu menar jag inte att det ska ta flera veckor och månader för ex. en "sjukdom" att bryta ut och jag vet att hästar har hög smärttröskel, men jag tänker, att man som hästens dagliga vän borde känna på sig när det är dags?

Hur man ska tänka är ju uppenbarligen högst individuellt, det märker man ju bara här. Och jag kan förstå att man inte vill röra om tillvaron för sin bästa vän de sista åren, men jag kan ändå inte (som jag skrev i ett tidigare inlägg) förlika mig vid tanken att människan ska få ta sådana här beslut om friska djur, hur omständigheterna än ser ut.

Det blev visst fler än en fråga... och om du nu blir arg eller upprörd över mitt inlägg, bit då i en penna eller nåt, för jag vill inte provocera, bara ställa några frågor. :idea:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Skumt är rätta ordet, du ser ju i högra hörnet att det inte var dig jag svarade, utan anks svar till dig. Vänl.G

Sant, det missade jag.....likadant på inlägget till dig. Måste bero på hur ordet "QUOTE" hamnar. Blir lite rörigt faktiskt.

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vad lag reagerar på i ditt inlägg är ordet BERÖVAD vilket jag anser tyder på ett starkt förmänskligande av hästen.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

knapplån

Tycker att debatten är onyanserad i det här fallet. Att Ts ringde till hästägaren och erbjöd sig att ta hand om hästen kan jag inte se något större fel i. En annan hästägare kanske hade blivit tacksam att slippa ta bort hästen. Inte denna dock. Därmed anser jag nog att man bör ge sig. Sms:et var nog dock att gå till överdrift men det är ju fortfarande upp till hästägaren.

Att sedan ägna sig åt rena hårklyverier gör väl inte debatten bättre. Det här handlar nog om en hästägare som vill sin häst väl och inte orkar längre. Men visst kan jag se att hästen kanske kunde fått det bra någon annanstans. Tycker inte man ska döma någon i den här frågan. Tycker inte att det finns absoluta rätt och fel i den här frågan utan att allt handlar om vilka möjligheter som finns och inte finns.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har du inte hamnat i fel tråd nu?
Vil du diskutera ämnet i den stängda tråden vidare får du väl starta en ny!
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Förlåt visste inte att den var stängd utan diskuterade bl a ordet berövad. Var framgår att den är stängd? Ursäkta en okunnig.
YN
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Titta på första inlägget i den här tråden(som inte är stängd).
Är helt beredd att diskutera ordet berövad i det sammanhang jag skrev det i den här tråden.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Men om man säljer hästen, blir man befriad från kravet att vara där tills dess sista andetag kommer?

Uppenbarligen.

Jag har just varit med om följande:

18-årig varmblodstravare, som bott i samma stall i 15 år. Ridhäst, eftersom den inte fungerade på banan, men ej skolad. De senaste tio åren ensam, de senaste fem åren ej hanterad utan har gått mellan stall och hage. Ägaren har flyttat och lämnat kvar hästen hos föräldrarna som nu tröttnat.
Ägaren kan/vill inte ta hem hästen till sig och väljer enklaste vägen ut: skänker bort hästen. Den hämtades av en otroligt käck, och säkert, duktig 11-åring med icke hästkunniga föräldrar med egen gård. Inga hästkompisar i stallet.
Nu ska den ridas igen, så snart den kommer till sitt nya hem.
Hästen har inte varit försäkrad på flera år och pga av åldern kan den inte försäkras på nytt.

Jag mår dåligt vid blotta tanken på vad som kan hända, men hoppas att det går bra. Och jag intalar mig att jag måste respektera hästägarens beslut.
Själv hade jag låtit hästen sluta sina dagar i den trygga miljön den var van vid.

Immer
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Kul! Det jag tänker på i diskussionen är den varierande uppfattningen ang just avlivning. Du, som erfaren veterinär, vet ju att en korrekt avlivning inte är djurplågeri. Jag tänker dock på ungdomar (har ju själv varit en) och minns då att döden, i vilken form denna än kom var mycket mer skrämmande. Därför tror jag att det är mycket lätt att haussa upp och tycka att det är hemskt med avlivning när det i själva verket kanske är ett bra alternativ.

Att jag sedan inte automatiskt föredrar avlivning beror på att jag har två gamla män som har fått det oerhört bra på äldre dar. De trivs super. Men det är nog tyvärr inte så ofta det sker.

Har nu sett flaggan och förstår!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp